گفتند که در دولت تدبیر و امیدید
صد شکر بگویید ز یارانه رهیدید
از باقر نوبخت و ز سیف است روایت
در اخذ سبد، بیمه و یارانه چه دیدید؟
این دولت تدبیر همه شوقِ رفاه است
چون دولت ما در پی مقصود ندیدید
اما دگران، نقدی و محمود و عزیزان
کردند تلاشی که به تحریم رسیدید
یا مفسده ی بابک و منصور به پا شد
این قهر و بلا از سر یارانه کشیدید
اکنون اگر از ترس زن و خجلت فرزند
یا زیر غم خرجی روزانه خمیدید
وقت است که یارانه همین ام خبائث
تحریم و گرانی و فساد و همه باعث
این چرک کثیف بدنِ کاهل و جاهل
بانیِّ هزاران مرض و زهر هلاهل
خیزید و بشویید ز تن گر چه فقیرید
یارانه نگیرید که از حصبه نمیرید
گفتند خلاصه سخن و ورد و روایت
در ضمّ و نکوهیدن یارانه حکایت
گفتند و نوشتیم در این آخرکاری
پایان دو صد وعد و وعید و سرکاری
القصه همین بود اگر اهل بصیرید
یارانه نگیرید نگیرید نگیرید
علی نیاکوئی لنگرودی
1392/01/22
رشت
قالب شعر غزل مثنویست و در اوج بحث داغ یارانه سروده شد و متاسفانه بیات شد.....