124) ترفند خشک دائــم؛پایان خوش ندارد *
باران مهربانی هر روز هم نبارد
125)هم قهر و هم محبّت؛هر روز شب مضرّاست*
تکرار چوب بی حدّ مانند تب؛مضرّ است!
126) ترفند یک معلـّم تغییر یک نگاه است*
وین کار را به موقع ؛شایسته می زند دست
127) باید دهی به موقع؛مقدار مزد وپاداش *
اندازه کن رعایت ، یک مردِ معتدل باش
128) خودبین مباش عاقل برکـَن ز دل غرورت *
برتر مَدان خودت را ؛گرچه گـُلی به صورت!
129) باچشم دل ببین تو ؛در دیگران فضیلت*
این بینشت عظیم است داری به دل مزیّت
130) ارزش مدان عزیزم فامیل و رنگ صورت*
خونخوار هم مکن دل؛آدم مکش ز زورت!
131) قدرت فقط بر انسان ؛ معیار برتری نیست*
بر اصل آدمیّت ؛نمره دهیم ما ؛ بیست!
بلوچی:
●شاهـوّا تـَرا کُـتْ ماهـو
●بڃ نِکاهـانی چُکـّانْ شَرَفْ نڃ
●لـَـنْگڃـنْ بینایِـڃ نڃ کِه کۏران کـمک بِکــَـنْتْ
●کارا بِکـَن پَکـّا رَنْدا مَجَن چَکـّا
●کُچِکْ کۏرِنْ اَگـَه واجَها وارْتْ
●گـۏشْـتْ کُلْکـُـ̈طَـنْ ماتـوگـُشیتْ کــاهُـکـَـنْ
●توْمَئ آپْ پَه امانْتْ وارْتَگـَـنْتْ
●هـپْـتْ دریا وهـپْـتاد کۏها بِگـُوازڃن لـَـیْلاهی لِذّ تا گِـنْـدَئ
گویش سَرحدّ زبان بلوچی:
● شَه هوکّا پُــ̈طڃ کـَـمّ
●تاسڃ آپ وَرْ سالـڃ وفا کـَـنْ
●هرشـُتِـنڃ یَکْ آتِـنڃ هست
●دڃــگْ وۏسْتاتْ پاد ڃگارِه شِـگام جَــتْ
● بَلـُّـکْ مُـرْتْ تـَـپی سِسْـتْ
●مِهْرْپَه دیدار بیتّ