سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 28 آذر 1403
    18 جمادى الثانية 1446
      Wednesday 18 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۲۸ آذر

        داغ فراق

        شعری از

        علی میرزاخانی

        از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ ۲ روز پیش شماره ثبت ۱۳۴۴۶۸
          بازدید : ۳۶   |    نظرات : ۷

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر علی میرزاخانی
        آخرین اشعار ناب علی میرزاخانی

        داغ فراق
        ـــــــــــــــ

        با ناز و ادا یارا زین کلبهء تنهایی
        رفتی و چرا بازا ای مظهر شیدایی

        رنجیدی سفر کردی زین کوچهء متروکه
        از که و چرا برگو ای مرغک مینایی ؟!

        آواز تو درمان دل در این برهوت غم
        دل بعد از تو به که بدهم با این سر سودایی

        تو نفحهء جان بودی ای جان و جهان من
        برگرد بیا تا هست این عمر کم دنیایی

        آه از تو و این تقدیر در فتنه سرای خاک
        افسرده اسیر عشق از رنج شکیبایی

        جز گریه و جز زاری کاریست که بتواند ؟
        این شمع شرر مرده در این شب یلدایی

        بغضم به گلو مدفون حزنم به زبان جاری
        پیدا و نهان ای درد ای مونس هرجایی

        دیوار دلم بشکست مخروبه وجودم باد
        با رفتنت ای خورشید وی معدن زیبایی

        تو روح و روان بودی ای مونس جان من
        جانم به کجا جانا اینگونه مهیایی؟!

        توضیح فراق تو در شعر نمی گنجد
        قانون و شفا باید با منطق سینایی

        ای ساقی سیمینم بادت که جهان بادا
        با این همه زیب و فر چون دولت دیبایی

        حسن رخت ای سنبل تا روز ابد باقی
        جاوید و جهان آرا چون گلشن رویایی

        پ،ن: قانون و شفا  = اسم دوتا کتاب ابن سینا
        منطق سینایی = منطق منطبق با نظریات ابن سینا
        جز گریه و جز زاری کاریست که بتواند
        این شمع شرر مرده در این شب یلدایی
        ۴
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دیروز
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و پر احساس بود
        جسارتا وزن سروده چگونه است؟ خندانک
        علی میرزاخانی
        درود آقای چشمه گرامی
        ممنون تشویق و ذره نوازی تون
        در جواب سوال تون عارض شم که عروض و قافیه رو بلد نیستم یه باری چند جلسه گوش دادم و کار کردم اصلا نتوستم با معیارای اون چیزی بگم همین شد که فارغ از عروض ، غیر اصولی و ابتدایی چیزایی رو بسرایم تا اگه تونستم جایی مجازی یا حضوری حاضر بشم و قوانین شعر رو فرا گیرم.
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        دیروز
        سلام و درود جناب میرزاخانی
        خندانک خندانک خندانک
        علی میرزاخانی
        علی میرزاخانی
        ۲۳ ساعت پیش
        🌹
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        دیروز
        باعرض سلام
        زیبا و
        بسیاردلنشین بود
        احسنت درود بیکران برشما
        ادیب بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی میرزاخانی
        دیروز
        ممنون 🌷
        محمد شریف صادقی
        ۲ ساعت پیش
        درود شعر بسیار زیبایی ست بر وزنِ مفعولُ مفاعیلن مفعولُ مفاعیلن. جسارتا نکاتی را عرض می کنم که با اصلاح آن ها شعر از نظر تکنیکی بهبود میابد. اول از همه به وزن میپردازیم. وزن تمامی مصراع ها درست است به جز چهار مصراع که از قضا همگی پشت سر هم آمده اند:
        (۱) رنجیدی سفر کردی زین کوچهء متروکه
        (۲) از که و چرا برگو ای مرغک مینایی ؟!

        (۳) آواز تو درمان دل در این برهوت غم
        (۴) دل بعد از تو به که بدهم با این سر سودایی
        اشکال مصراع (۱) ناشی از هجای آخر کلمه «رنجیدی» یعنی «دی» است که بلند است حال آنکه باید کوتاه باشد؛ اگر بگوییم «رنجیده سفر کردی...» وزن این مصراع کاملا درست میشود. اشکال مصراع دوم در موضع «از که و...» است که البته اگر به صورت «از که وَ چرا...» بخوانیم وزن صحیح است (عملا اشکال با این روش خواندن رفع می شود ولی بهتر است شاعر فتحهٔ روی واو را بگذارد تا خواننده بداند باید وَ بخواند نه به صورت ـــُ).
        در مصراع (۳) کافیست «این» قبل از برهوت غم را حذف کنیم که وزن صحیح شود. در مصراع (۴) هجاهای اضافی وجود دارد. مثلا اگر بگوییم «ماییم و دلی تنها با یک سَرِ سودایی» وزن صحیح است.
        دومین نکته ارتباط قوی تر میان مصراع ها در هر بیت است. صرفا نباید به جبر قافیه مصراعی اضافه کرد. بهتر است مصراع زوج با مصراع فرد قبل از خودش رابطه معنایی محکمی داشته باشد.
        و سومین نکته استفاده از تعابیر است. مثلا «مظهر شیدایی». مظهر شیدایی معشوق نیست! این عاشق است که مظهر و تجسم شیدایی و دیوانگی است. معشوق «مظهر زیبایی» و موارد مشابه است.
        راستی شعرتان خیلی قشنگ بود. شما پتانسیل بسیار بالایی برای سرودن اشعار عالی دارید قدرش را بدانید.
        ضمنا بابت طولانی شدن کلام عذر میخواهم.
        راستی من الان سن شما را چک کردم. برای سن شما این شعر خوب است و ان شا الله با تمرین بیشتر بهتر و بهتر میشوید
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        6