سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 4 آذر 1403
    23 جمادى الأولى 1446
      Sunday 24 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۴ آذر

        مرداب

        شعری از

        عباس قره خانلو

        از دفتر رمانتیک سیاه نوع شعر موج نو

        ارسال شده در تاریخ شنبه ۳۰ تير ۱۴۰۳ ۰۳:۲۵ شماره ثبت ۱۳۱۳۵۲
          بازدید : ۳۷۷   |    نظرات : ۲۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر عباس قره خانلو

        در سیاهی های شب
        اندوهِ این مرداب ها
        میبَرد پرواز را از یادِ ما
        میشود پی در پی آغازی دگر
        هر غمی را می‌رسد پایانِ ما
        جوی باریکی که از ماندن 
        هراسان میرود
        میبَرد ،باخود به هر سو خاطرم
        گاه می‌سوزم
        و گاهی زیر آب
        در طلاطم لابلای زندگانی میدوم 
        میرسم تا مرزِ تکرار و نگاهت میکنم
        عکسِ رویِ ماهِ تو
        بر روی آب افتاده بود
        بس خیال انگیز و زیبا
        در میان واژه ها
        میزنم فریاد و گاهی
        میشود پنهان صدا
        سِحر و جادویی غریب است
        حالت چشمان تو
        میرود از یاد من، هر آنچه هست
        در طلاطم های این دنیای پست
        غرق در کفر و گناه
        غرق در ظلم و سیاهی
        پرتگاهی پیش رویَم
        در میان گله ای از مرده خواران
        میروم سوی تباهی
        میدرد فکر و روانم را
        توانم را ،غم و شک و دوراهی
        هر چه میگردم در این تکرارِ باطل
        میرسم بر نقطه ی آغاز در پایان راه
        نوایی از ورایِ دیگری،
        آهسته میگوید
        به یاد آور
        شبِ مهتابی و تصویر خود را
        برون از این هیاهوها، به خودآ 
        به هر سو میروم
        آن جا تو در شکلی دگر
        در تمام لحظه هایم بوده ای
        ماه من جایی میانِ خوشه زاران
        رنگ میپاشد به روی زندگی
        ای نگاه آشنا،
        در کدامین خواب و رویا
        دیده بودم من تو را ..
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۱:۵۸
        یا لطیف ارحم عبدک الضعیف

        سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.

        شعری پیش رو داریم از جناب آقای عباس قره خانلو که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.

        🔴 هر چند قالب را موج نو زده اند اما با عنایت به تعاریفی که از موج نو داریم و با توجه به خط مشی پدید آورندگان آن مثل احمد رضا احمدی و بعد برای شعر حجم یداله رویایی من این شعر را در زیر مجموعه ی موج نو نمی دانم اما فارغ از قالب نکاتی است که خلاصه وار به آن اشاره خواهم کرد

        🔴 در ابتدای شعر توجهم جلب شد به واژه ی (تلاطم) که شاعر عزیز ما آن را (طلاطم) نوشته اند
        در فرهنگ دهخدا آمده

        تلاطم . [ ت َ طُ ] (ع مص ) با یکدیگر
        (به یکدیگر) تپانچه زدن . (زوزنی از یادداشت بخط مرحوم دهخدا). باهم طپانچه زدن . (منتهی الارب ) (از غیاث اللغات ) (از آنندراج ) (از اقرب الموارد) (ناظم الاطباء). || (اِ) برهم خوردگی . (ناظم الأطباء). آشوب . شوریدگی . شورش [در دریا]. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا).
        - تلاطم امواج ؛ برهم خوردن موجها. (ناظم الأطباء). بر یکدیگر زدن موجهای دریا. (غیاث اللغات ). با هم زدن موج دریا. (آنندراج ). خوردن موجی بر موجی . با یکدیگر خوردن موجهای دریا. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا) : از میان تلاطم امواج محبت سر برآورد و گفت . (گلستان ).


        🔴 همنشینی واژه ها دریک شعر اگر به درستی انجام شود باعث ارتقای شعر می‌شود و اگر ناشیانه و بی دقت و بدون توجه به فرم کلی شعر صورت گیرد موجب سلاخی شعر ما می‌شود
        جناب قره خانلو در برخی جاها این قاعده را به درستی رعایت کرده اند ولی در مواردی این همنشینی به شعر آسیب زده
        مانند

        🚩 جوی باریکی که از ماندن
        هراسان میرود
        میبَرد ،باخود به هر سو خاطرم
        گاه می‌سوزم
        و گاهی زیر آب
        در طلاطم لابلای زندگانی میدوم 🚩

        این بند به واسطه ی همنشینی نادرست کلمات نتوانسته تصویری که در انتزاع بوده را عینیت بخشد.
        برخی واژه ها گویا از سر ناچاری در این بند قرار گرفته و وجود و عدم وجود آنها
        علی السویه است.
        کل این شعر جریان ارادت و عاشقی است ولی به دلیل از این شاخه به آن شاخه پریدن به نوعی جا نیفتاده است وزن عروضی در این شعر گول زننده هست و ماله می کشد بر کاستی های نحوی و ساختاری دیگر.
        از نظر من رتوریک این شعر غیر از چند مورد قابل بود و شاعر تا جایی که توانسته بود بلاغت را در شعرش مراعات کرده بود و حتی
        حس پشت کلمات نیز در این ماجرا تاثیرگذار بوده است.
        سلوک شاعرانه ی جناب قره خانلو از
        قاعده ی( چوادر) که شعر را از یک نقطه‌ ی معشوق به نقطه ی دیگر همان معشوق
        می رساند تبعیت کرده و نحوه ی بیان و ساختار هم در محوریت همین موضوع بوده است اما کمی اطناب در این کار از زیبایی شعر کاسته است

        برای جناب قره خانلو آرزوی موفقیت دارم


        یا حسین بن علی

        سید هادی محمدی
        خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۲:۲۷
        سلام و درود استاد محمدی گرانقدر
        نقد پربارتان را خواندم خیلی هم عالی خندانک خندانک
        ولی واقعا شعر نوشتن خیلی سخته وقتی به این نکات سخت و پیچیده فکر می‌کنم واقعا از شعر و شاعری منصرف میشم..
        وقتی احساسات بر قلبمون نازل میشه اونقدر مست میشیم که مجالی به عقل نمیده که به این چیزها زیاد فکر کنیم،
        من گاهی قافیه رو هم فراموش می‌کنم..
        به هرحال در وادی پراحساس و پر پیچ و خم شعر قدم گذاشتیم که قطعا اگر در این وادی نتونیم مرحله سخت و پیچیده ی عشق رو با موفقیت پشت سر بگذاریم از این وادی خط می‌خوریم خندانک
        چیزی نگیم بهتره..به هرحال..
        در پناه عشق و محبت خداوند باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        آوا     صیاد
        آوا صیاد
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۲:۳۳
        درود استاد نکات عالی اشاره فرمودید
        سپاس
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۰۶
        درود بر سیدهادی شعر خندانک
        بسیار عالی و آموزنده خندانک
        سی‌پاس از زحمات شما خندانک
        شبتون آروم خندانک
        ارسال پاسخ
        آذر مهتدی
        آذر مهتدی
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۵:۱۰
        درود استاد
        نقدتان عالی بود
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        جواد مهدی پور
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۵۵
        درود بر شما جناب دکتر محمدی گرامی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۴۲
        درود بینهایت بر استاد گل
        زیبا و آموزنده
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۲۳
        خندانک
        درودبرشما استادعزیز جناب دکترمحمدی خندانک
        خداقوت خندانک
        ممنون بابت آموزشهای مفیدتون
        بسیارعالی مثل همیشه استفاده کردم ازکلاس درستان خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۱:۵۶
        دلنوشته ای زیباست خندانک
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۰۷
        زیباست خندانک
        درود بر شما خندانک
        شبتون شیک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۲۴
        خندانک
        درودبرشما خندانک
        شعرزیبایی بود
        مزین به نقد استادمحمدی عزیز
        مطمانا باکمی تلاش بهترم میشود
        خندانک خندانک خندانک
        همایون فتاح(رند)
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۰۶:۴۸
        عالی ودلنشین خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۱۷:۰۷
        👌👌👌👌
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ۲۱:۴۰
        دلچسب و زیبابود
        قلمتان نویسا
        در پناه حق
        درود درود
        خندانک خندانک خندانک
        آذر مهتدی
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۵:۱۱
        درود بر شما
        شعر زیبایتان به نقد استاد مزین شد
        بسرایید به مهر
        خندانک خندانک خندانک
        جواد مهدی پور
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۵۶
        درود بر شما جناب قره خانلو گرامی

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۳۶
        درود برادر عزیزم. خیلی شعر تاثیر گذار و زیبایی بود و چینش واژگان نسبتا خوبی داشت. نقد دوستان هم می‌تواند روشنگر و کمک کننده باشد. راستی در مصراع:
        پرتگاهی پیش رویم
        آیا نمی‌توان گفت: پیش رویم پرتگاهی؟ چون پرتگاهی با سیاهی و تباهی و... هم قافیه است. البته در شعر نو لزومی برای آوردن قوافی در آخر مصراع نیست برخی حتی وجود قافیه درونی را موثرتر می‌دانند. پس این پیشنهاد من صرفا یک احتمال است و خوب یا بد بودنش به ذوق مخاطب وابسته است.
        علی نظری سرمازه
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۴۳
        درود بیکران
        زیباست
        خندانک خندانک
        خندانک
        مریم عادلی
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۵۴
        درود شعر زیبا یی بود خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۱۸
        درود برشما

        جالب بود خندانک

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        عباس قره خانلو
        دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۳۵
        سپاسگزارم از لطف و محبت همه دوستان و اساتید گرامی،
        از آخرین شعری که نوشتم بیشتر از یکسال می‌گذشت و شاید ذوق و هیجانی که دوباره نوشتن به من داد باعث شد در این شعر کاستی های به وجود بیاد،که امیدوارم عفو بفرمائید خندانک خندانک
        فاطمه گودرزی
        سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ ۰۳:۰۴
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        7