سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
و درودبرخواهرعزیزم نرگس
بسیارزیبابود
بااحساس وتاثیرگذار
🌼پیشرفت قلمتان در چندشعراخیر ملموس است وهمین هم باعث می شودکه انتظارمان ازشما ونوشته هایتان بالاتربرود واگربخواهم کمی سخت گیرترشوم به نظرم شعرتان باوجودزیبایی هایش کمی نیازبه چکش کاری دارد ومی توان موجزتر ویکدست ترش هم کرد ....
🌻♦️همانطورکه می دانیدایجازیکی ازملزمات شعره چه کلاسیک وچه سپید والبته درشعرسپید ونیمایی ایجاز بیشترلازمه
بنابرایت من فک می کنم این شعرمی توانست باکمی ویرایش موجزترویکدست ترشود دربرخی جاها دچارپرگویی وپیچیدگی شده شعر
همانطور که می دانید ایجازیعنی بیان مفاهیم زیاد با آوردن واژه هایی کم
شاعری که بتواند این ویژگی رادرشعرش رعایت کند بدون شک در نتیجه ی کارش موفق ترخواهدبود
🌼♦️ایجازدارای انواعی است ایجازافقی وایجازعمودی
ایجازافقی ایجازی است که شامل کلمات وجملات یک مصراع ویایک بیت ویایک بنددرشعرسپیداست
وایجازعمودی همان ایجازدرکلیت شعراست
ممکن است شعری درمصراع ها وبیتهای خودش موجزباشدولی وقتی به کل شعرنگاه می کنیم می بینی موجزنیست ودچاراطناب هم شده دربرخی جاها
🌼🔷️حالا چگونه درشعربایدبه این ایجازرسید
اول حذف برخی کلمات جملات یا حروف وبیتهاومصراعها حتی درشعرکلاسیک
دوم ترکیب سازی است که نقش مهمی درموجزترشدن کلام دارد گاهی یک ترکیب زیباوبکر به اندازه ی یک شعرکامل حرف دارد وتصویر
وسوم هم نحوه ی بیان درشعرهست
گاهی نحوه ی بیان وزبان شعری درایجازکلام بسیارموثراست دقت ووسواس در رعایت قواعد نحوی ودستوری خودش باعث میشودکه به اراستگی وپیرایش کلاممان بیشتراهمیت بدهیم وشعرازحالت نثربیرون بیایدوموجزترشود
🧊البته وقتی می گوییم کلام باید موجزباشد باید دقت کنیم که حتی همین ایجازدرکلام هم باید درحد اعتدال باشد و
حذف نباید تا آن حد باشد که به معنای شعر آسیبی برساند
زیرا افراط در ایجازهم گاهی فهم شعر را دشوار می سازد و نمی تواند آنگونه که بایدوشاید حس وحال شاعر رابه مخاطب القا کند ولذت خواندن شعرکم میشود
🌼♦️الان این ایجازدرکلام شما وجودداردتاحدودی ولی به نظرم کافی نیست...
مثلا من اگرمی خواستم بنداول راموجزترکنم اینگونه می نوشتم:
لبریزم ازسکوت
سکوتی که می لرزاند درونم را
فریاد در چشمانم حلقه زده
شاکی ام ازفاصله ها
اما دیگر نایی هم
برای فروریختن نیست ..
تا آوار شوم
روی تمام غم های عالم!
برخی کلمات حذف شد و جای برخی هم باهم عوض شد
به نظرمن حنجره جای سکوت نیست بلکه معدن جمع شدن فریادهاست فریادهایی که بغض شده اندوازدرون انسان رامی لرزانند واصلا لازم نیست اسمی ازحنجره بیاداینجا
به جای حرف فریادرادرجمله ی بعدی جایگزین کردم چون فریادکوبنده تره ازحرف ومناسبتره برای این حال درونی شاعر شاعری که مدتهاست سکوت کرده سکوتش به فریادتبدیل میشه اززوردرد واین فریادهای کنترل شده ازدرون می شوراندش وپریشانش می کند ....
البته شایدمن درک درستی ازمعنای شعرتان نداشتم وویرایشم باب میلتان نباشد واین یک پیشنهادبود
ولی تاکیددارم که بایدروی شعرتان بیشترکارکنید تا یکدست ترشود چون مرابه عنوان یک مخاطب گیج کرد ودردریافت معنا دربرخی جاها موفق نبودم ومعتقدم دچار گزافه گویی شده اید وبهترمی توانست پرداخت شود این شعر.
دربنددوم بازموفق تربوده ایدو اگربه تنهایی بخواهم بررسی کنم این بندرا شایدازبقیه ی شعرهم سرترباشد ...
گسل های دلم را ورق می زنم
آنجا که خانه ی آرامشم را ساختم.
خشت به خشت با امید ،،،
کجای تقدیرم
مرگ در قاموس سراب هاست ؟
که معنا می شوم
در تلخ ترین واژه های زمان
به نام زندگی ...!!!
🌼♦️این بند دوسه تاتصویرقشنگ داشت وخودش یک شعرکامل وزیباست 👌👌👌👌
ورق زدن گسل دل قشنگه
قاموس سراب ترکیب خوبی است ولی به نظرمی آید این بندعلی رغم اینکه درواقع تنه ی اصلی شعراست و خوب هم پرداخت شده وبایدباعث ارتباط بهتربین دوبنداول وآخرشود برعکس باعث گسست بنداول وآخرشده ونباشدهم اززیبایی شعرتان کم نمی شود ....
🌻🔷️به نظرمن بنددومتان گرچه به تنهایی خودش یک شعرزیباست اما اگربخواهیم مته به خشخاش بگذاریم و ارتباط عمودی شعررا بررسی کنیم این بندنباشد هم شعرناقص نمی شود
من ویرایشش زدم بدون بنددوم بدین شکل:
لبریزم ازسکوت
سکوتی که می لرزاند درونم را
فریاد در چشمانم حلقه زده
شاکی ام ازفاصله ها
اما دیگر نایی هم
برای فروریختن نیست ..
تا آوار شوم
روی تمام غم های عالم!
کاش برایم کمی باران بیاورید
من بی تاب ترین تشنه ی نفسهای آسمانم
که زیر تاقچه ها زمین می خورم
واو زیر خروارها خاک ...
بنداولش برخی کلمات حذف شد بنددوم کلا حذف شد وبندسوم هم جمله ی آخر لازم نبود
وهر دو دوباره روییده ایم
او در من
ومن نیز در شکست آیینه ها...!
اگرم اصرارداریدباشد باتوجه به جملات قبلی زمان فعل رابایدتغییربدهید
وهر دو دوباره می روییم یاخواهیم رویید
او در من
ومن نیز در شکست آیینه ها...!
چون وقتی می گیدشما تشنه اید واوزیرخروارها خاک دفنه پس بنابراین
قراره که برویید هنوزنروییده اید .....
که البته این جمله نباشدهم مهم نیست چون
🌼🧊لازم نیست زیادتوضیح بدیدوهمه چیزرابگویید بگذارید مخاطب کمی خودش کندوکاش کند چون لذت بیشتری می برد ازخواندن وقتی که خودش هم کمی تفکرکند برای کشف رمزورازهاوکدهای شعرتان
والبته جسارتم راخواهیدبخشید خواهرخوبم
اینها همه فقط نظر وپیشنهادبود وشما مختارید که قبول کنیدیانکنید وچهارتافحشمم بدید 😅😂
چون می دانم نقدپذیرید دست به قلم شدم وامیدوارم سخت گیری ام حمل بر ایرادگیری نباشدخودتان می دانیدکه چقدردوستتان دارم وبه توانایی قلمتان هم ایمان دارم ....
با آرزوی سلامتی وموففیت وآرامش همیشگی