جمعه ۲۵ آبان
رباعی ۱ شعری از آرسام شمس
از دفتر شعرناب نوع شعر رباعی
ارسال شده در تاریخ شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۰۵ شماره ثبت ۱۲۶۳۹۶
بازدید : ۳۷۸ | نظرات : ۱۹
|
آخرین اشعار ناب آرسام شمس
|
گر به هوای عاقبت شوق شَباب نهان کنی
چون که اَجَل فرا رسد عَبد و ثَنا لِعان کنی
عِیش کنی نوش کنی ، حَمد کنی کُفر کنی
لحظه آرمیدنت عُمر دگر طلب کنی
|
|
نقدها و نظرات
|
درود برشما جناب عزیزیان ارجمند نقد آموزنده ای بود سپاس اززحماتتان | |
|
درود استاد عزیزیان بزرگوار و فروتن بسیار عالی.. بهره بردیم از آموزه های خوبتون.. برقرار باشید | |
|
سلام و درود جناب عزیزیان بزرگوار ممنونم از نقدر جامع و مختصر شما که واقعا بسیار آموختم خدا را سپاس که توفیق دوباره پیدا کردم تا از نقد های پر بار شما مستفیض شوم سلامت و تندرست باشید | |
|
درود بر شما جناب استاد عزیزیان گرامی | |
|
درود مجدد به صاحب گرامی صفحه و تمامی عزیزان ارجمند 🌺🌺🙏 | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
زیباست🌺🌺🌺
منتها....
۱ . وزن رباعی ندارد
وزن شعر شما
مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن
متناوب الارکان دوری است
۲ . ب در شباب، در مصرع اول در خوانش ساقط شده است و این مصرع نیاز به ویرایش وزنی دارد
۳ . قوافی دوبیت شعر شما ایراد دارد " طلب" با بقیه هم قافیه نیست و " لعان" در منظر بنده لااقل قافیهای نامناسب و غیر ضروری بود
۴ . در باب معنا ایرادی به مصرع ۴ وارد است
شما چگونه مطمئنید که همهی انسانها لحظهی مرگشان عمر دیگری از خدا طلب کرده یا میکنند؟
پس کسانی که در راه خدا شهید میشوند چه؟
کسانی که خودخواسته به عمر خود پایان میدهند چه؟
کسانی که حاضرند جان شیرینشان را فدای اهداف، عقاید یا عزیزان خود کنند چه؟
.
وزن معمول رباعی که به کرار دوستان انرا بیان کردهاند
مستفعلُ مستفعلُ مستفعلُ فع
هست که ۲۴ وزن هم عرض دارد
.
در مورد وزن و قافیه
دوستان عزیزمان در سایت وبلاگهای اموزشی دارند که میتوانید از انها بهره ببرید
یا حتی خودتان با تحقیق و ممارست آنها را فرا بگیرید
.
فارغ از اینها اندیشه زیبایی دارید و برایتان آرزوی بهروزی و موفقیت دارم بزرگوار
به شعر ناب خوش آمدید
امیدوارم هر روز بیشتر از روز قبل پیشرفت کنید 🙏🌺🌺