سلام و درود بر شما استاد گلم.
خیلی خوشحالم از اینکه وقت گذاشتید و نقد کردید
یک برگ حرف بود و یک کتاب ،
آموزش
توضیحات دقیق شما از شعر کوتاه و خواص آن منو یاد
(چامک) و صحبت های جناب دکتر پنجه ای انداخت .
فکر میکنم فرصت مناسبی باشه که برشی از صحبت های جناب پنجه ای در مورد چامک رو به اشتراک بذارم.
چامک چیست؟
چامک نامی است ایرانی و پارسی ، که استاد علی رضا پنجهای ، آن را معادل یا جایگزینِ “شعر کوتاه ” پیشنهاد کرده است.
چامک ، کوچک شده ی واژهٔ پارسی چامه است، که با استفاده از حرف کاف (پسوند تصغیر) به خوبی معنی و مفهوم شعر کوتاه را رسانده است.
در زبان پارسی به شعر ، چامه می گویند و بنابراین پیشنهاد هر کوتاه شاعرانه را میتوان با حسن سلیقه چامک نامید
چامک بطور عام همان ویژگی های شعر کوتاه را دارد به ویژه ایجاز و اقتصاد واژگان، نداشتن حشو و توضیحات اضافه ، تصویرسازی ذهنی و نگارشی و قشنگ شناسی مدرن که با استفاده از عنصر خیال و احساس مفاهیم تازه و بکری را در فرمی کوتاه و صیقل خورده می سازد.
ایجاز یا اقتصاد واژگان یعنی نداشتن توضیحات اضافه و حشویات ، و استفاده از کمترین و بهترین و به روز ترین واژه ها.ایجاز اعتماد و احترام به درکِ مخاطب در یافتن مفهوم است.
اما چامک علاوه بر ویژگی های عام شعر کوتاه ، دو ویژگی خاص دیگر هم به شعرکوتاه اضافه کرده است :
اول آنکه شعر کوتاه اطلاقی است عام برای هر گونه و ژانر شعری مانند اطلاق ذره برای هر ماتریال. اما چامک چون گسترهی فراخی برای محاصرهی مخاطب ندارد، باید اتم وار (ذره ، جوهر ماده) عملکند.
اتمیک بودن ، مهمترین ویژگی یک چامک نخبه و خاص است.
دوم آنکه چامک میتواند از جنبه ی سُرایشی شعر ، پا فراتر نهاده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و رسانه ای ، پای ویژگی های دیداری فرم را هم به میان بکشد ، بطوری نمایش نگاره ی آن هم در انتقال مفهوم کاربرد دارد. از همین رو به شاعران چامک ، علاوه بر چامک سُرا ، چامک نگار هم گفته می شود .
بنابر این دو ویژگی و همچنین استفاده از نام اصیل پارسی ، جایگزین نمودن نام شعرکوتاه به چامک توجیه پذیر می باشد.
این مطلب برگرفته از مصاحبه و گفتگو ها ، مقالات و نوشتههای استاد علیرضا پنجه ای موجود در سایت شخصی ایشان و منتشر شده در جراید و روزنامه های معتبر بوده و قابل تحقیق است.
با تک تک کلمات عزیزانی که جواب شمارا دادند موافقم بخصوص سرکار خانم عجم عزیز و یاد اوری سید هادی به دوستتان ...
شما حداقل زیر نقدی از ایشان پنجره سبزی باز می کردید که در ان ذکر منبع و کتابی نکرده بودند
شما حساب شده امدی بجایی که دستی بگیری خواستی دستی پر برکت در سایت شعرناب قطع کنی!
توجه کنید این نوشته شماست *(این مطلب امروز من کار عجولانه و نسنجیده ای حداقل از نظر خودم نبود. لازم دانستم که عنوان کنم و پیش بینی میکردم بازخورد دوستان را.)*
ساعت ۵ صبح است به وقت لندن و ما و دوستان را از کار و زندگی و خواب شیرین انداختی نوش جانمان فدای اهل دل و قلم اما کارتان درست نبود
تا بعد الله اکبرحسبی الله ونعم الوکیل
برم صبحونه درست کنم بخورم ازدست شما و امثال شما صبحونه نخورده سکته نزنیم
* در ضمن یادتان باشد مثل همه موارد گذشته همه دعواها در نهایت سر ما و سایت خراب میشود (یا باج یا حاشیه) ماهم که اهلش نیستیم از ریشه می زنم هرکه می خواهد باشد یادتان نرود هم سیدم هم کورد ملکشاهی .. یا علی ع