سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        بساط شیطان

        شعری از

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        از دفتر تکاپو نوع شعر آزاد

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۹ شماره ثبت ۱۱۴۹۴۵
          بازدید : ۱۱۶۸   |    نظرات : ۱۹۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        آخرین اشعار ناب شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        صدای ارسالی شاعر:
        دلبندم
        کاش می دانستی
        شیطان بساطی دارد به پهنای تاریخ
        بدلیجات و «خنزرها» گسترده در هر سو
        با پوسته فلسفه، هنر، ادبیات
        فروشندگانی دارد وجیه و بدپیله
        مغلطه می آرایند پیش چشمانت
        سفسطه می نوازند در گوش هایت
        و کمی «پا بدهی»
        بدشان نمی آید با دست های ناپاک
        تنت را لمس کنند!
        و تو چه می ستانی در این بازارگاه؟
        سرخوشی بطالت
        پوچی ماده گرایی
        قساوت نژادپرستی
        لذت مصرف گرایی
        هیچ در پی هیچ
        و چه از کف می دهی؟
        رستگاری ابدی!
         
        آه....... چه معامله زیانباری
        وای....... چه خسران اندوهباری
         
        امروز دیدمت دیگر بار
        معرکه ای داشتی در میانه بازار
        سرخوش از «کف و سوت» تبار تبهکار
        اما خبرم هست از کابوس های شبانه ات
        از خلوت بستر تنهایی
        به گور می اندیشی
        به لاشه بادکرده ات در چنبره مارها
        به فرجامی که جز عدم نمی پنداری
         
        بشنو از این مرد دنیادیده
        خبرت می دهم از معابد ابلیس
        از شهرهای نکبت
        از قربانگاه معنویت آدمیان
        از هزاره های دور تا نزدیک
        از سیطره الحاد
        از مسمومیت ذهن و سیاهی دل
        از کوچ اجباری فرشتگان نازت
        در شب تار زمستانی
        و از هجوم شیاطین
         آنگاه که بر درخت روح نجیبت بیاویزند
        معکوس چون خفاش!
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر
        ۶۷ شاعر این شعر را خوانده اند

        روح اله سلیمی ناحیه

        ،

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        ،

        عبدالامیر الهی(مسکین)

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        قربانعلی فتحی (تختی)

        ،

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        ،

        علیرضا شفیعی

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        علی احمدی( امین)

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        رضا رضوی تخلص (دود)

        ،

        محمد علی سلیمانی مقدم

        ،

        امیر وحدتی یگانه

        ،

        مولود سادات عمارتی

        ،

        المیرا قربانی

        ،

        رحیم فخوری

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        وحید محبی

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)

        ،

        سید امیر نجفی

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        ابراهیم ساجدی

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        راحیل م

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        فرشید به گزین

        ،

        مهدي حسنلو

        ،

        رویا ادیب (نازبانو)

        ،

        مسیح علیپور

        ،

        منیژه قشقایی

        ،

        سیدیحیی حسینی

        ،

        هواجان جاویدان

        ،

        محمد علی رضاپور

        ،

        محمد حسنی

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        فرامرز شعبانی

        ،

        عرشیا خوشرو

        ،

        مهرداد عزیزیان

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ،

        فاطمه یاراحمدی ،روشنا

        ،

        رضا سعادت نژاد

        ،

        محمد حسین اخباری

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        محمدحسن پورصالحی

        ،

        محمد فاضلی نژاد

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        زهره دهقانی ( شادی)

        ،

        حسن مصطفایی دهنوی

        ،

        سعید صادقی (بیدل)

        ،

        زهرا پنام(دیانا)

        ،

        محمود فتحی چقاده

        ،

        ایمان اسماعیلی (راجی)

        ،

        افسانه پنام تخلص مولد

        ،

        علی نظری سرمازه

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        طوبی آهنگران

        ،

        رضا دهقانی

        ،

        فردید فتاحی

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        ،

        محمدرضا آزادبخت

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
        درودهای فراوان بر جناب زراعتی معناگرااااا.. خندانک
        خیلی تاثیرگذار بود خندانک خندانک خندانک
        واقعنی عالی بود و لذت بردم خندانک خندانک
        در پناه خدای اندیشه‌های نابتان باشید خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۵۸
        درود بر شاهزاده خانوم زیبااندیش خندانک
        خوش آمدید. صفا آوردید. خندانک
        چقدر خوشحالم تاثیر مثبتی داشته است. خندانک خندانک
        اگر بخواهیم قول صریح خدا را ملاک قرار دهیم همانگونه که فرشته های ناز خدا واقعی اند شیطان و شیاطین هم هستند.
        دعا می کنم تا آخرین دم زندگی، به خود مغرور نشویم و خودمان را از شر شیاطین محفوظ نگاه داریم. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰
        همچنین سپاس ویژه برای گلباران خندانک
        شرمنده کردید. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک


        به امید خدااااا دست از بیعت با شیطان درونی‌مان برداریم و با خدای درونی هم‌پیمان شویم خندانک
        خواهش می‌کنم.. کاری نکردم.. فقط دوست دارم این پست زیبا دیده بشه.. همین و بس خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۰۰
        من شیطان درونی که بهش نفس شیطانی هم می گویند انکار نمی کنم. ولی شک نکنید شیطان و شیاطینی از جنس جن هم در جهان بیرونی وجود دارند. شاید من هم تا سال ها ته دلم به وجود اجنه ایمان نداشتم ولی پنج یا شش سال قبل، یکی از دوستان نزدیک و بسیار موثق، درگیر ماجرایی باورنکردنی دنباله داری شد و همه ما وقتی در جریان ریز داستان قرار گرفتیم «کرک و پرمان» ریخت. الان که خدمتتان هستم ذره ای شک ندارم اجنه وجود دارند و در جوار ما هستند. همانگونه که به وجود و حضور فرشته ها ایمان دارم. خندانک خندانک خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۹
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و آموزنده بود
        مبین مشکلات جامعه خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۰
        درود بر استاد استکی گرانقدر خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۳
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۵
        سلام شاهین جان

        عالی بود و زیبا خندانک

        بمانید به مهر و بسرایید خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۳۱
        درود هادی جان عزیزم خندانک
        خوشحالم که عالی و زیبا می دانید. قطعا داوری استادانه شما، مایه پویایی و حرکت است. خندانک
        و سپاس از حضور پربرکتتان در سایت
        به لطف خدای مهربان، پاینده و بالنده بمانید تا همواره از قلم درخشان شما بهره مند باشیم. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۳
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۲۳
        درود شاهین جان
        و بساط شیطان باید برچیده شود .
        هم شیطان درون و هم شیطان برون .
        موفقدباشید خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۵۷
        درود رفیق عزیزم خندانک
        با آرزوی خوبتان، همنوا هستم. خندانک
        اگر هم بساطشان برچیده نشد باید استقامت کنیم در برابر وسوسه هایشان. خم شدن شاید، شکستن هرگز به یاری خدا خندانک خندانک
        برایتان بهترین ها را آرزو می کنم به لطف ایزد منان خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۳
        درود بزرگوار
        اثرتان میتواند مخاطب عام بدست آورد چون طیفی در جامعه خریدار این نوع گفتمان است
        منتها از ان فراتر نمی‌رود عزیز
        در واقع برای پذیرایی از اثر شما لزوما باید به فهوای آن اعتقاد داشت
        موفق باشید 🌺🌺🌺
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۴۸
        درود جناب عزیزیان عزیز خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        دقیقا در این اثر، دنبال همین نوع مخاطب عام هستم که به نظرم اکثریت مردمان ایران را تشکیل می دهند.
        ظاهرا طبق آمار رسمی، بالای نود درصد ایرانیان، پیرو ادیان ابراهیمی هستند و شیطان را همانند فرشتگان باور دارند. به نظر می رسد در ربع قرن اخیر، تغییراتی در این آمار ایجاد شده است لکن نه به حدی که اکثریت مذکور از دست برود... خندانک
        پاینده و بالنده بمانید تا همواره از قلم درخشان شما بهره مند شویم. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۷
        درود خداااا بر بزرگمرد معناگرااااای شعرناب خندانک
        تقدیم به شما
        خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۱:۰۴
        درود بر شاهزاده خانوم نیک نهاد و نیک اندیش خندانک
        سپاس ویژه برای محبت ها و تشویق ها خندانک خندانک
        چند دقیقه قبل از دیدن پیام شما، داشتم آیه ای از قرآن کریم می خواندم که کاملا با مضمون این شعر سخیت دارد. به عنوان هدیه «آخر چراغی» و در ساعت 1 بامداد، عینا تقدیم می کنم:
        الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوت و مما رزقناهم ینفقون
        (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان می آورند و نماز بر پا می دارند و از تمام نعمت ها و مواهبی که به آنان روزی داده ایم انفاق می کنند.
        آیه 3 سوری بقره
        در پناه خدای مهربان، شادکام، تندرست، ثروتمند و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۴۶
        درود بر شما جناب زراعتی معناگرااااا خندانک خندانک
        چقدر این آیه دلنشین بود.. خندانک
        و چقدر من دورم..😔
        و چقدر من ناآگاهم که نشانه‌هارو می‌بینم و درک نمی‌کنم..😔
        قطعا خدا از زبان شما با من سخن گفته.. خندانک

        تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود
        بنده من شو و برخور ز همه سیمتنان
        خندانک خندانک خندانک
        باید اراده راسخم رو بیدار کنم.. خندانک
        به امید پیروزی من آگاهم از من ناآکاهم.. خندانک خندانک
        سپاس از تلنگرهای شما خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۰۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
        درود مجدد شاهزاده خانوم مهراندیش خندانک
        چند بار در گفت و شنودهای قبلیمان در صفحات مختلف، به 12 فرشته اشاره کرده بودم و برایتان سوال بود ماجرای این فرشته ها چیست؟ قول دادم در اولین فرصت برایتان توضیح دهم. در اینجا می گویم تا بندی از شعر «بساط شیطان» هم که مربوط به فرشته ها هست کدگشایی شود و شاید برای میهمانان این صفحه هم جالب باشد:

        نوزده سالگی را رد کرده بودم که با همکلاسی ها رفتیم اردوی دانشجویی در حاشیه کویر شاهرود. دست تقدیر ما را کشاند به محضر پیرمردی عارف مسلک حدود 90 ساله و ساعتی میهمان سخنانش شدیم. پیرمردی فرتوت اما شاداب مثل پسربچه ای 12 ساله که قرار است برود شهر بازی! لبخند بر لب و بازیگوش با چشم هایی که نمِ شادی و شعف در آن موج می زد...
        شیرین و دلنشین از هر دری سخن گفت. از آن همه، ماجرای فرشته ها را به یاد دارم که خطاب به هر یک از ما گفت و نقل به مضمون می کنم:
        خدا برای تو، 12 فرشته مامور کرده است که از بدو تولد تا زمان مرگ همراهت باشند. 2 فرشته مامور ثبت نیت ها و اعمال خوب و بد هستند و 10 فرشته، محافظت و دفع خطر را انجام می دهند. از آن دو فرشته، یکی خوبی ها را ثبت می کند و دیگری بدی ها را و اولی بر دومی برتری و سروری دارد. اولی به محض آن که نیت خوبی می کنی یا کار نیکی انجام می دهی ثبت می کند اما هر وقت دومی خواست نیت و عمل زشت را ثبت کند اولی مانعش می شود و می گوید تا طلوع فجر صبر کن، شاید توبه کرد...
        10 فرشته دیگر مواظب تو هستند که حادثه ای به تو آسیب نزند. هر خطری را دفع می کنند مگر آن که خدا مقدر کرده باشد بر تو اصابت کند. این فرشته ها در نوزادی و خردسالی و کودکی و نوجوانی دستشان برای حفاظت از جان تو بازتر است تا جوانی و میانسالی و کهنسالی. هر چه بالغ تر می شوی و مختارتر و عاصی تر، اینان به اراده پروردگار، دستشان از مراقبت تو کوتاه تر می شود و خودت را به خودت واگذار می کنند. اینکه مادرها چپ و راست می گویند کودکم شانس آورد سنگ به چشمش نخورد و از کنار گوشش رد شد یا شانس آورد از ایوان طبقه اول به زمین خورد و خراشی برنداشت یا ... در چشم اینجهانی بخت و اقبال است و در عالم غیب، زمان است که کند می شود و فرشته ای که به سنگ تلنگری می زند تا کمی منحرف شود و از بیخ گوش کودک رد شود یا دست فرشته ای است که کودک را در هوا می گیرد و آرام تر بر زمین می نهد یا...
        هر 12 فرشته، دلشان بندِ دل توست. شیفته و شیدای تو هستند که اشرف مخلوقات جهانی و از روح خدا در تو دمیده شده است. با شوق بر استعدادی خارق العاده می نگرند و تحسینت می کنند. با نیت و عمل خوب تو ذوق می کنند و می خندند. همه وقت و همه جا تو را می نگرند و بر راستی تو درود می فرستند و بر کجی تو دلگیر می شوند...
        آن دو فرشته قبل از هر طلوع فجر، حساب و کتاب اعمال یک روزت را در جریده عرش ثبت و ضبط می کنند و قبل از آغاز روز جدید، خدای رحمان هر چه از زشتی و زشتکاری روز قبل تو در خاطر فرشته ها مانده است از یادشان می برد. اینگونه است که هر 12 فرشته ناز در سپیده دم، مثل روز قبل شیفته و شیدا بر تو می نگرند تا از خواب برخیزی و همراهت باشند و...

        آن سال ها سر پربادی داشتم و مغرور از خرده دانشی که از کتاب ها آموخته بودم. دل خوش داشتم به تشویق مکرر اساتید و بردن این و آن جایزه در جشنواره و سمینار و دل مشغولی هایی که چندان به کار ابدیتم نمی آمدند. پیرمرد و حرف هایش برایم جالب بودند اما باورشان نداشتم. گمان می کردم از کتابی خوانده است و تکرار می کند. الان کمتر از یکسال است که می فهمم هر آن چه دیده بود برایم گفت و من ندانستم. در مقام تشبیه، من جهان را سه بعدی می دیدم و پیرمرد چهار بعدی یا بیشتر.
        اگر دوباره به آن سال برمی گشتم اردوی دانشجویی را رها می کردم و یک ماه پیش پیرمرد می ماندم. شک ندارم از نان و کشکش به من می داد و در گوشه حجره اش جایی برای خوابیدن من هم پیدا می شد...

        خاطر نشان می کنم در چند جای قرآن کریم، به این فرشته ها خصوصا آن دو فرشته اشاره شده است. البته صحبت های پیرمرد هم برایم، تفسیر مفصل و دقیقی بود که منافاتی با آیات و روایات ندارد. برای نمونه چند آیه را ذکر می کنم:

        (به خاطر بیاورید) هنگامی که دو فرشته راست و چپ که ملازم انسانند اعمال او را دریافت می دارند. (سوره ق آیه 17)
        انسان هیچ سخنی را بر زبان نمی راند مگر اینکه همان دم، فرشته ای مراقب و آماده برای انجام ماموریت (و ضبط آن) است. (سوره ق آیه 18)

        و بی شک نگاهبانانی بر شما گمارده شده (سوره انفطار آیه 10)
        والامقام و نویسنده (اعمال نیک و بد شما) (سوره انفطار آیه 11)
        که می دانند شما چه می کنید (سوره انفطار آیه 12)
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ ۱۴:۵۵
        سلام استاد نشانه‌ها خندانک
        خیلی جالب بود برام.. خندانک
        خوشمان آمد خندانک خندانک
        منم اگه جای شما بودم و مثل شما خندانک سرم باد نداشت.. خندانک پیش پیرمرد می‌موندم..🤭🙈🙈
        چشم حواسمو جمع می‌کنم به دوازده فرشته‌ام..🙈
        بذارید بیشتر بهش فک کنم.. خندانک خندانک
        می‌بینمتان خندانک
        تکتم حسین زاده
        تکتم حسین زاده
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۳۱
        درودها برشما استاد آرمانِ بزرگوار
        چقد قشنگ بود خندانک خندانک واقعا میگمااا لذت بردم
        من داستان دوفرشته رو میدونستم ولی از وجود اون ۱۰تای دیگه بی خبر بودم
        خیلی جالب و جذاب بود
        دست پیرمرد درد نکنه
        دست شمام درد نکنه ک زحمت کشیدید و برای ما بازگو کردید
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۲۵
        شاهزاده خانوم ارجمند خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۲۶
        بانو تکتم گرانقدر خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۲۷
        امیر حسین علامیان عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ۰۱:۲۲
        چیزی برای گفتن ندارم جز اینکه بگم در خسران به سر می‌برم..
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۵۸
        درود خدا بر شاهزاده خانوم نیک نهاد و مهراندیش خندانک
        شک ندارم اگر در همین سایت، استشهاد جمع کنیم در مورد مهربانی و مهرورزی شما، قریب به اتفاق اذعان خواهند کرد به این خصایص...
        و اگر آنچه از معانی زندگی اندوخته اید به چنان رفتاری انجامیده است که چنین تصویری در اذهان پدید آورید قطعا زندگی پرباری داشته اید و وای بر من و امثال من... خندانک
        همه ما چشم بر هم زدنی به پایان می رسیم. تا اینجا خوب تاخته اید و پیشتاز هستید. هوشیار باشید تا در خط پایان هم، پیشتاز بمانید...
        یک بار دیگر دعایتان می کنم که در آسمان ها مشهورتر از زمین باشید که آن باقی است و این فانی
        و به گمانم بهشت هم با شما خوش تر باشد. خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۹
        درود استاد معناگراااا خندانک خندانک
        خیلی ممنونم از اینکه به یادم هستید.. خندانک
        غافلگیر شدم..🙈 لطف شما همیشه شامل حالم بوده و هست.. 🙈
        نمی‌دونم واقعنی نمی‌دونم آیا در مسیر درست هستم یا نه.. ظاهر که میگه نیستم..🙈 ظاهر هم نشانی از باطن داره..🙈
        کاش واقعنی خوب باشم تا وقتی از خوبی‌هام می‌گید ته دلم نگم نه من که اینطور نیستم..🙈
        برای همه چی ممنونم خندانک برای لطفتون.. محبتتون.. مهربونی‌تون.. خندانک
        ان‌شاءالله همه عاقبت بخیر بشیم.. خندانک
        شاهزاده خانوم
        جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۰
        یادم رفت بگم..🙈 شما همیشه به موقع تلنگر می‌زنید..🙈
        ممنونم برای همه چی.. خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۲۰
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۴۹
        درود شاهین جان دوست بزرگوارم
        خواندم و مشخصه خاص خود را باز پر رنگتر به نظم کشیدی
        برای من خیلی جالب است اینکه بدانم چه کسی را دلبندم خطاب کردید
        اگر شخص خاصی باشد کمی می توان قبول کرد
        اما اگر منظورتان از دلبندم مردم است که اصلا نمی شود باور کرد
        این متن را بخوانید و اقای شاهین را که صدرصد می شناسید ببینید این را برا چی نوشته ، چه دلیلی پشت ایم نوشته ها داشت و ان دلتیل را از کجا گرفته و چرا اینجا به کار برده،

        بنظرتان اگر شیطان نبود گناهی وجود نداشت؟
        و اگر گناهی نبود ایا نیازی به بهشت بود
        و اگر بهشتی دیگر جز همین زمین نبود ایا وجود جهنم ممکن بود؟
        ایا تا به حال به دروغ فکر کردید
        اینکه دروغ و راستی در حقیقت چی هستند
        چرا دروغ وجود دارد و نمی شود نباشد اما راستی چطور ایا میشد وجود نداشته باشد یعنی راستی را می توان کلا کنار گذاشت و زندگی را به نوعی ادمه داد ،ولی دروغ را نمی شود
        شاید الان در نظرتان حرف من مسخره باشد اما کمی دقت کنید یا منظورم خواهید گرفت یا مطمعن میشوبد که که حرف من مسخره بوده خخخ
        اگر دروغ نبود این متن شما و معنا و مفهومش کلا نبود
        این نوشته شما تصویری از زندگی است با گناه مثلا
        اگر دروغ نبود اینها وجود نداشت
        سوال
        شما بگویید راستی ودرستی کجاست و تصوریش و زندگی در ان مقطع و محیط چگونه است
        و اینکه ایا شیطان یا همان ابلیس قدرت این را دارد که خود را برای عده ای مثل من خدا معرفی کند
        مثل صدها مذهب و فرقه که خداپرست نیستندوگمراه هستند البته از دید ما و دقیقا از دید انها نیز ما گمراه و خدا نشناسیم
        حالا یکم بازتر دروغ را تامل کنید
        من هر جوری فکر می کنم نتیجه ای جز جهالت و حصار در جهل و ترس و وحشت شدید از فهمیدن حقیقت ونهایت سعی و تلاش در دور شدن از اگاهی واقعی و جالبتر اینکه حتی وقتی به این مقطع می رسیم بدتر خود فریبی می کنیم و از هر فکری استفاده میکنیم که بخود باور دهیم که اینها چیزی جز توهم و نادانی نیست
        حالا دروغ و راستی کجاست ؟
        معذرت از زیاد نوشتنم گرچه خیلی خیلی کم‌و ناقص نوشتم که بگویم چی میشه اگه کلا شیطان و فراموش کنیم
        مثلا بگیم خداوند بخاطر شقاوت ابلیس ، اورا از جهان ما بیرون کرده و دیگه گول نمی زند بعدش ببینیم چی میشه فک کنم خیلی زود می گیم چون وسوسه شیطان نیست و اصلا شیطانی نیست و از طرفی هم چون روح ما از خداوند است پس هیچ گناهی نیست عمل گناه را نیز تقدیر هستی میگفتیم 😂😂

        خدا شاهد است خیلی خیلی دوست دارم همانند شماها به اگاهی ام باور داشته باشم اما بدبختانه من نه اگاهی بدرد بخوری دارم و نه اینکه باورم بدربخوره خخخ
        و نمی توانم
        جناب زراعتی باور کنید شما و دیگر دوستان برای من ارزشمند هستید ، فکر نکنید قصدو غرضی از این نگرشها و افکار دارم نه بخدا قسم ،من واقعا این اندازه عقلم می رسد
        موفق و عاقبت بخیر شوید🌹🌹🌹
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸
        درود دوست عزیزم خندانک
        من خوشحالم نظراتتان را صادقانه و خالصانه بیان می کنید. گفتگوی آزاد یعنی همین خندانک
        البته با حداقل سه شرط منطق، احترام و انصاف که شما قطعا از آن برخوردارید.
        من پیرو پیامبری هستم که در کنار کعبه با منکران خدا مباحثه می کرد و کسی هم به آنها تعرض نمی کرد.
        یک چشمه اش را هم که در ابتدای انقلاب دیدید. نماینده حزب توده آقای کیانوری می آمد در شبکه رسمی حکومت با ایدئولوگ برجسته انقلاب اسلامی، آقای بهشتی به همراه گروهی دیگر از نمایندگان احزاب، مباحثه می کرد. هر دو استدلال می کردند و مردم هم می شنیدند و قضاوت می کردند. خیلی هم زیبا بود و آسمان هم به زمین نمی آمد.
        راستی چرا دیگر از این مباحثه ها صورت نمی گیرد؟؟؟
        بگذریم. این جمله در قرآن کریم آمده است:
        هیچ اکراهی در دین نیست.
        هر کس آزاد است استدلال خود را در مورد عقایدش مطرح کند و در این میان، حقیقت شکوفا خواهد شد.
        و اما یک نکته مهم. در ابتدای فرمایشاتتان این چند جمله را گفتید:

        «برای من خیلی جالب است اینکه بدانم چه کسی را دلبندم خطاب کردید؟
        اگر شخص خاصی باشد کمی می توان قبول کرد.
        اما اگر منظورتان از دلبندم مردم است که اصلا نمی شود باور کرد.
        این متن را بخوانید و آقای شاهین را که صدرصد می شناسید ببینید این را برای چی نوشته؟! چه دلیلی پشت این نوشته ها داشت و آن دلایل را از کجا گرفته و چرا اینجا به کار برده؟»

        این نوع نگارش، از مرز مباحثه و گفتگوی آزاد خارج می شود. یک جور تفتیش عقاید، شانتاژ و «پِرِس» گفتمانی است. شبیه همان گفتمان مسلطی که در آلمان شرقی جنگ سرد روی اندیشمندان جامعه انجام می شد. بد نیست تمرین کنیم با آرامش حرف همدیگر را بشنویم و گفتگو را ارزیابی کنیم. نه اینکه گوینده را نیت خوانی نماییم.
        خیلی دوستتان دارم. با آرزوی بهترین ها و کشف راه سبز زندگی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۴
        جناب زراعتی یا من بد بیان کردم یا شما از بیان من بد برداشت کردید
        به هر حال چون مبدا من بودم عذر خواخی می کنم

        ((برای من خیلی جالب است اینکه بدانم چه کسی را دلبندم خطاب کردید؟
        اگر شخص خاصی باشد کمی می توان قبول کرد.
        اما اگر منظورتان از دلبندم مردم است که اصلا نمی شود باور کرد.
        این متن را بخوانید و آقای شاهین را که صدرصد می شناسید ببینید این را برای چی نوشته؟! چه دلیلی پشت این نوشته ها داشت و آن دلایل را از کجا گرفته و چرا اینجا به کار برده؟))
        این پاراگراف را که تاکید کردید
        منظور من دقیقا این بود که :
        این متنی که شمانوشتید در طول زمانی در کنش واکنشهای رفتاری و اجتمائی و تمام برداشت هایی که به درستی برداشت کردید امروز به اینجا رسیدید که
        هیچ وقت من یا دیگری قادر نیست حقیقت درون شما را و بالعکس درک کنیم
        اینکه شما شاهین را نگاه کنید که میشناسید یعنی صدرصد در نگرشو افکارتان یقین و اطمینان دارید که درست ترین مطلب را نوشتید
        و این خاص خود شماست چرا که بنده می شنوم و می سنجم اما با احترام و اشتیاقی که گوشمی دهم ولی قبول ندارم
        و این احترام متقابل بهترین رفتار مورد قبول همه طرف است
        در کل من اصلا منظور بدی نداشتم و تفتیش عقیده هم نمی کنم دوست من

        ولی اینکه چنین برداشتی کنید برایم باز سخت شد که چرا عقیده خودتان را انگونه بیان می کنید که شما در ارامش و نیکی هستید اما دیگران در گرفتاری و چنگال شیطان
        اینجا باید رفتار خودتان را نیز قبول نداشته باشید
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۳۴
        درود مجدد دوست عزیزم خندانک
        با توضیحات شما، اگر هم سوتفاهمی بوده است برطرف شد. از این موضوع بگذریم. خندانک خندانک
        اما در مورد اینکه من خود را در آرامش و نیکی می دانم و دیگران را اسیر شیطان...
        باور کنید چنین نیست. مطابق با عقاید و نص صریح قرآن، احادیث روایات، همه انسان ها تا دم و بازدم آخر در معرض شیطان و آزمون قرار دارند. چه بسیار کسانی بوده اند که لحظاتی قبل از مرگ سقوط کرده اند و برعکس.
        من بیشتر از دیگران، خودم را مخاطب این شعر می دانم. دلبند مفروض انتخاب شده است تا به آن بهانه بتوانم پیامم را منتقل کنم.
        برای خودم و همه دلبندهایم، بهترین ها را آرزو می کنم از جمله شما خندانک خندانک خندانک خندانک
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۷
        شکسته نفسی میکنی روح‌اله جان خندانک
        اتفاقا باور و آگاهی شما از خیلی‌ها بیشتره
        ممنونم که نوشتی🙏
        ارسال پاسخ
        تکتم حسین زاده
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۴
        درودها جناب زراعتی ، شاعر و ادیب ژرف اندیش
        عالی بود خندانک عالییییی
        دوباره و شاید چند باره برمیگردم و میخونمش چون واقعا لذت بردم
        منم مثل جناب سلیمی کنجکاو شدم بدونم صاحب این نوشته ی زیبا چه کسی است
        موسیقیِ انتخابی هم بسیار زیبا بود خندانک خداقوت
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶
        صاحب این نوشته زیباااا.. دلبندم.. همه ما مردمان هستیم.. خندانک
        سلاااام بر تکتم عزیزتر از جااااان خندانک
        ارسال پاسخ
        تکتم حسین زاده
        تکتم حسین زاده
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۳۹
        سلام شازده گلیِ عزیز و دوست داشتنیم خندانک
        عه واقعاااا؟؟!فکر کردم متعلق به شخص خاصیه خندانک
        چه خوب ...دستشون درد نکنه⚘
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۰
        درود بر بانوی مهراندیش خندانک
        خوشحالم که لذت بردید و سپاس از تشویق های دلگرم کننده
        با نظر شاهزاده خانوم ارجمند هم موافقم. خوب است هر کسی که می خواند خودش را مخاطب بداند. خندانک
        در پناه خدای مهربان، شادکام و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۶
        قرباااان خواهر گلم خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۳۹
        درود برشما جناب زراعتی

        بسیار عالی وزیبا و
        پر معنی وجالب بود خندانک

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
        درود بر استاد فتحی عزیز خندانک
        زیبانگاهید و سپاس که عالی دانستید. خندانک
        خوشحالم برای حصول معانی که غایت نظرم بود. خندانک خندانک
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۸
        درود بر شما جناب زراعتی بزرگوار خندانک
        بسیار زیبا بود خندانک خندانک
        دنیای فریب مقلد دنیای واقعیست تو در تو و هزار لایه ، از هر لایه که بگذریم تکامل لایه قبلییست .
        سلامت باشید و پاینده خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۴
        درود بر استاد شفیعی گرانمایه خندانک
        خوش آمدید و سپاس که زیبا خواندید. خندانک
        روی نکته ای هم که فرمودید فکر خواهم کرد.
        سبز و سبزاندیش بمانید به لطف یزدان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۵۷
        درود بر شما آقای زراعتی رضایی ارجمند
        بسیار عالی و ناب بود
        از میان سروده هایی که از شما خواندم به نظرم از بهترین نوشته های شماست
        دلبندم را همه ی فرزندان ایران دیدم و از همین جا براشون و برامون آرزوی تشخیص حق از باطل رو دارم
        ان شاءالله که در راه حق ثابت قدم باشیم و از رستگاران
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک

        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۳۸
        درود بر مریم بانوی فرهیخته خندانک
        خوش آمدید و سپاس که عالی و ناب دانستید. خندانک
        از مهربانی و نجابت شماست که این دعای زیبا را برای همه فرزندان ایران زمین داشتید. من هم آمین می گویم. خندانک
        پاینده باشید و سرافراز خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا رضوی تخلص (دود)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۷
        سلام و درود جناب زراعتی
        زیبا و تاثیر گذار بود
        شاد باشید و سلامت
        خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۱
        درود بر جناب رضوی عزیز خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان خندانک
        زیبانگاهید و خوشحالم که تاثیرگذار بود. خندانک
        پاینده و بالنده باشید به لطف یزدان پاک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        امیر وحدتی        یگانه
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸
        درودها جناب رضایی بزرگوار
        و ادیب اندیشمند. مهمان شعر
        آزادتان شده و لذت بردم.
        نکته قابل تامل اینکه شیطان
        بیچاره علیرغم رانده شدن از
        بارگاه حق تعالی - که عالم همه
        بارگاه خداوند است- باز در
        معرض تهمت قرار گرفته و
        سایه های خطرناک شیطانی
        در پشت وی قایم شده اند.
        بر محفل شیطان چو ما را گذری نیست
        بر کلبه ما هم ز ورودش اثری نیست
        او رانده شد از بارگهِ حق تعالی
        در بین شیاطین ز ایشان اثری نیست
        خداوند افکار همه ما را از اسارت
        شیاطین نجات دهد.
        خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۱۹
        درود بر مرد غزل های ناب خندانک
        خوش آمدید و سپاس بیکران
        خوشحالم مایه لذت و شادذهنی بود. خندانک خندانک
        شیطان و هر ثبات و پویایی در کائنات برای آزمایش انسان ها خلق شده اند. در شعر «بازی سرنوشت» این رویکرد عرفانی و فلسفی را توضیح داده ام.
        اما دیدگاه متفاوت شما برایم محترم است. خندانک
        و به دعای آخرتان هم آمین می گویم.
        پاینده و بالنده باشید تا همواره از قلم نابتان بخوانیم. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        امیر وحدتی        یگانه
        امیر وحدتی یگانه
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۱۷
        با درودی دگرباره بر محضر شاعر
        و ادیب گرانقدر و "آرمان" گرا که
        وجودتان مایه مباهات و جزئ
        افتخارات حقیر است. حتما به
        به شعر "بازی سرنوشتتان" مراجعه
        کرده و مستفیض خواهم بود.
        حقیر نیز سروده ای با عنوان
        "لانه شیطان" سروده ام که زحمت
        خواندنش خالی از لطف نیست.
        آرزوی بهروزی و شادکامی برایتان
        دارم و زین پس مهمان ناخوانده و
        پر و پا قرص آثار ارزنده تان خواهم بود.
        🥀🥀🌼🌼🥀🥀

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۰۳
        درود مجدد جناب یگانه فرهیخته خندانک
        ارادت دارم.
        مشتاقم شعرتان را بخوانم.
        بنده هم از آشنایی بیشتر با شما و آثار نابتان خوشحال خواهم شد.
        در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مولود سادات عمارتی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۵
        درود و احسنت برشماشاعرگرامی
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۲۰
        درود بر بانوی خدااندیش خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        در پناه خدای مهربان، حق مدار و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        المیرا قربانی
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۳
        درود و سلام بر شما استاد عزیز
        خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۳
        درود بر شما بانوی ادیب خندانک
        سپاس از حضور سبزتان
        سبز و سبزاندیش بمانید به لطف یزدان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۱
        سلام و عرض ادب آقا شاهین زراعتی عزیز
        صبح شعرتان را باز کردم. تا آمدم بخوانم نامه های مکرری آمد و تا چند دقیقه پیش مرا درگیر کرد.

        بسیار زیبا و پرمحتوا سرودید. خندانک
        باید به خدا پناه برد از شیاطین انس و جن و شیاطین درون و بیرون.

        مؤید باشید خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۲
        درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
        خوش آمدید به صفحه حقیر. صفا آوردید.
        خوشحالم که زیبا و پرمحتوا می دانید. از منظر استادانه شما، مایه دلگرمی و پویایی ست.
        برای دعای خوبتان هم آمین می گویم.
        پاینده و بالنده بمانید تا همچنان از آثار و آموزه های شما بهره مند شویم. به یاری حق تعالی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۳
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۶
        خندانک خندانک خندانک بسیار مفهوم‌ساز است خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        عبدالامیر الهی(مسکین)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۰۴
        درود و عرض ادب خدمت شما جناب زراعتی عزیز
        بسیار عالی بود و بهره مند شدم از قلم و اندیشه نابتان
        در پناه خدای مهربان باشید
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۶:۵۷
        درود بر رفیق با صفا، جناب الهی عزیزم خندانک
        سپاس که عالی دانستید و مسرورم که مفید بوده است. خندانک
        پاینده و بالنده باشید با قلمی درخشان و روحی زیبا خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۵
        درود بزرگوار خندانک


        اندیشه‌های شاعرانه‌تان ماندگار خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۰۳
        درود بر الهه ی احساس فرزانه خندانک
        سپاس از حضور سبز و آرزوی قشنگتان خندانک
        به لطف خدای مهربان، شاد و تندرست بمانید با قلمی همواره درخشان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۵۸
        سلام و درود بر شما
        یه مدتی داشتم روی سوره ناس و انواع وسوسه و ...تحقیق می‌کردم در تفاسیر گوناگون
        هرچه جلوتر می‌رفتم بیشتر احساس می کردم من خود اون شیطونم این بود که یواشی از خودم به خودم به خدا پناه بردم خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۰
        از دست شما 🤭😅
        درود و عرض ادب خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۱۹
        سلام بر ابراهیم خندانک
        به به، خوش آمدید. صفا آوردید. خندانک
        چه تحقیقات جالبی. پیشنهاد می کنم کنار «ناس» روی «نسناس» هم کار کنی. خندانک خندانک
        شما شیطون نیستی خدای ناکرده، فقط یه کمی شیطونی می کنی... خندانک
        می دونی بزرگترین هنر شیطان چی بوده؟ خندانک
        اینکه از لیدرهاش خواست و بهشون یاد داد چه جوری در وجود شیطان تشکیک ایجاد کنن. چون اگر شیطان باور بشه اون وقت فرشته ها، بهشت، ماجرای هبوط آدم بر زمین و از همه مهم تر وجود خدا هم باور می شه.
        می دونم خیلی دیرپزی اما اگه بپزی چی می شی... خندانک
        امیدوارم در قرارگاه ابدی با شیطون هم خونه نشی و بیای پیش «بر و بچ» تو «پنت هاوس» بهشت خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۲۱
        درود بر بانو عباسی ارجمند خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۰
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک


        منم اعتقاد دارم که.. منم خداااا یا شیطان😳
        ارسال پاسخ
        عبدالامیر الهی(مسکین)
        عبدالامیر الهی(مسکین)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۳۶
        درودی معطر به بوی یاس و سپاسی مزین به مهر بر اندیشه های نابتان🌹💐🌹💐🌹
        حیفم آمد قدردان این افکار بلند و ارزشمند نباشم
        به حق که شیطان وجود خارجی ندارد و اگر چنین تفکری در ذهنمان باشد نعوذبالله برای خداوندگار عالم رقیب ساخته ایم،
        بی تردید شیطان همان پلیدی های درون خودمان است
        در پناه یگانه خدای مهربان باشید 🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹💐🌹
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳
        درود مجدد بر رفیق عزیز خندانک
        با توجه به جملات خودتان، گویا بر وجود خدای یگانه مهربان اتفاق نظر داریم. اگر بر حقانیت قرآن کریم نیز معترف باشیم در این کتاب صریحا به ماجرای آفرینش انسان، سجده نکردن شیطان، هبوط آدم و سقوط شیطان بر زمین اشاره شده است.
        شاید باریتعالی برای آن که هیچ شک و شبهه ای بر وجود واقعی شیطان پیش نیاید در آیه ای دیگر تاکید می کند شیطان از جنس جن است. بنابراین شیطان نمی تواند یک مفهوم انتزاعی باشد.
        اگر بر حقانیت قرآن توافق نداشته باشیم عملا امکان مباحثه وجود ندارد. چون تفاسیر مختلفی از نظام آفرینش و ماهیت شیطان به میان می آید.
        من شخصا به بیان عقیده دیگران احترام می گذارم و معتقدم هیچ اکراهی نباید در عقیده وجود داشته باشد. بدیهی است که این شعر، دارای مفاهیم درون دینی و برای کسانی است که به قرآن کریم و به تبع آن شیطان و فرشته اعتقاد دارند و ممکن است برای دیگران قابل قبول نباشد.
        ممنونم که صادقانه دیدگاهتان را بیان کردید. خندانک خندانک خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۰۹
        سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما ادیب والااندیش و گرانقدر خندانک
        سروده‌ی زیبا و قابل تأملتون رو با آهنگ گوش دادم جدای از اینکه لذت بردم خندانک
        با تجسم تصاویر شعرتون همراه آهنگ اشکم سرازیر شد و حالم دگرگون...
        قطعا پشت این واژه‌ها بزرگمردی به پهنای انسانیت هست که نگران دلبندهاست و...
        التماس دعا دارم از محضرتون و سرفرود این بزرگی هستم 🙏 خندانک
        در پناه امن الهی پاینده باشید و برقرار برادر ادیب و فهیم‌ام خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۴۷
        درود بر بانو عباسی ارجمند و مهربان خندانک
        از حضور دلگرم کننده و تشویق های سازنده شما سپاسگزارم. خندانک
        قطعا خودم را از تعریفی که کردید کمتر می دانم اما امیدوارم حالا که «ذکرش را می گویید بر سرم بیاید.»
        از دعاهای قشنگتان ممنونم و آمین می گویم.
        اینکه با نیت خیر و حضوری نجیب و مهربان به آثار اکثر شاعران و ادیبان سایت توجه دارید و اینکار را با هدف بالندگی و فارغ از گرایشات ادبی، فرهنگی، اعتقادی، سیاسی و... افراد و در مورد همگان انجام می دهید ستودنی ست. من به نیابت از طرف همه دوستان، خداقوت می گویم.
        به یاری خدای مهربان، اندیشه ای تابناک، قلمی سازنده و حضوری سبز و پربرکت داشته باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۴
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم ساجدی
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۲:۳۶
        خندانک : خندانک 2:
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۵۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۰۷
        با درود

        چنانچه قبلا هم گفتم اگر بخاید از دریچه منطق من نگاه کنید اصلا چیزی بنام شیطان وجود نداره و خود خدا هم کلیت وجودیت هستش در چنین منطقی شما برای دوری از جهنم یا شوق رفتن به بهشت کار نمیکنی بلکه آنچنان که نیک و منطقیست کار میکنی

        به عقیده من انسانها تنها باید نیکی کنند و منطقی باشند چیز زیادتری لازم نیست برای اینکه به درستی اسم آدم را یدک بکشیم

        موفق باشید خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۲
        درود جناب افشاری اندیشمند و جستجوگر خندانک
        اجازه بدهید کمی با شما مخالفت کنم. خندانک ما در مکاتب نظری و فلسفی، امر منطقی در مقابل غیرمنطقی نداریم. فقط بدیهیات و مقدمات قیاس ها متفاوت مفروض می شوند.
        برای گروهی که خدا، پیامبران الهی و ابراهیمی، پیامبر اسلام و خصوصا قرآن را بعد از سیر استنتاجی یا ایمانی مفروض می دانند و این مفروض را در دستگاه فلسفی خود قرار می دهند مفاهیم این شعر، کاملا منطقی به نظر می رسد.
        بنابراین مفاهیمی که در این شعر بر آن تاکید شده است حاصل یک گفتمان درون دینی است. یعنی خطاب به کسانی است که حداقل قرآن کریم را سخن خدا و غیرقابل تحریف می دانند. با این وصف، طیق قول صریح قرآن، ماجرای خلقت آدم و حوا، عدم سجده شیطان، هبوط آدم، سقوط شیطان بر زمین و ... اموری واقعی و غیرانتزاعی محسوب می شوند. از همه مهم تر اینکه خدا در آیه ای از قرآن تاکید می کند شیطان از جنس جن است تا راهی برای تعابیر و تفاسیر دیگر در خصوص انتزاعی بودن شیطان باز نگذارد.
        نهایتا اگر واقعا بر حقانیت قرآن کریم اشتراک نظر نداشته باشیم ادامه مباحثه بین این دو دستگاه فلسفی به نتیجه نخواهد رسید. چون مفروضات متفاوتی دارند...
        از صمیم قلب، سهمی بزرگ از حقیقت را برایتان آرزومندم و فرجامی که به رستگاری ختم شود. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۴۴
        با درود مجدد

        اگر از دریچه دید ادیان بنگریم و بخواهیم با منطقی صحبت کنیم که برای همه قابل پذیرش باشد
        در اینصورت خدا موجودی است که با علم بر رخدادها آنها را به نظاره نشسته در نتیجه او کار بیهوده می‌کند درحالی که اینگونه نیست

        ما دو نوع منطق داریم در حالت کلی
        منطق خودساخته این منطق منطق کسانی هست کع طرز فکر خود را بدون هیچ نقصی میبینند

        دوم منطق جبری که راه گریزی از آن نیست

        شما یا من نمی‌توانیم با منطق خودساخته صحبت کنیم و انتظار داشته باشیم حرفمان مورد پذیرش باشد

        جایی اگر اشتباه کردم تصحیح شدهرو بفرمایید
        من از این بحث ها استقبال میکنم ولو اینکه راه به جایی نبرد خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۵۶
        درود جناب افشاری عزیز خندانک
        پس فرض کنیم برای ساعاتی از منظر اسلام می خواهید به اشراف خدا بر رویدادهای خط زمان نگاه کنید.
        از این منظر، هیچ پارادوکسی بین آگاهی خدا از رویدادهای آینده و اختیار آزاد انسان وجود ندارد. در یک جمله کوتاه نکته اصلی را می گویم:
        خدا خبر دارد (و حتی به وضوح دیده است) که انسان با اراده و اختیار خود، چه کارهایی را در آینده انجام می دهد یا نمی دهد اما مانع اعمال اراده انسان نمی شود. بنابراین خبرداشتن خدا به معنای مجبور بودن بشر نیست.
        توجه داشته باشیم در جهان و فضایی عظیم تر که خدا بر آن احاطه دارد و کل کائنات بخش کوچکی از آن است مقولاتی مانند گذر زمان و توالی رویدادها به گونه ای دیگر عمل می کند.
        نظریه نسبیت انیشتین و مطالعات کوانتومی، فقط یک پنجره کوچک به آن جهان گشوده است. تا همین الان معلوم شده است زمان می تواند برای دو بازیگر، به صورت متفاوت طی شود. بسته به میزان سرعت، گرانش یا... ممکن است مثلا عمر 50 ساله یکی برای دیگری 5 سال بگذرد. اخیرا برخی نظریات حتی معتقدند زمان چیزی جز برداشت انتزاعی از مقایسه توالی رویدادها نیست. بعد نظریاتی مطرح شد که اصلا زمان وجود ندارد و توالی رویدادها، ممکن است از نگاه دو ناظر متفاوت، اصلا ترتیب مشابهی نداشته باشد و...
        در هر حال ما بر روی زمین و با تصور گذر خطی از زمان (مطابق با فیزیک کلاسیک) زندگی می کنیم و خدا هم با این قوانین ما را قضاوت می نماید. اما خدا که محدود به جهان ما نیست. او فراتر از جهان ما، جهان کوانتوم و جهان هایی هست که حتی امکان درک آنها را نداریم. خدای مهربان، مطابق با فضایی که در آن زیست می کنیم با ما عهد می بندد و قضاوتمان می کند.
        مبحث جبر و اختیار در جهان اسلام، سابقه ای بیش از هزار سال دارد. انبوهی از استدلال های مخالف و موافق در مورد آن وجود دارد. اما توجه داشته باشید تقریبا همه اندیشمندان اعجوبه جهان اسلام، در مورد وجود اراده و اختیار آزاد انسان، اتفاق نظر دارند. به تبع آن بر حقانیت معاد، بهشت و جهنم هم گواهی می دهند.
        ضمنا ما منطق خودساخته نداریم پیش فرض های متفاوت داریم که منجر می شود دستگاه های فلسفی، نتایج متفاوتی به دنبال داشته باشد.
        در یک مثال ساده، شما اگر داخل چرخ گوشت، نان بربری بریزید محصول نهایی متفاوت خواهد بود با زمانی که شما گوشت گوساله در آن می ریزید.
        البته گاهی ساز و کار درونی دستگاه های فلسفی هم تفاوت هایی دارند اما تفاوت جنس ورودی به این دستگاه ها، بیشترین نقش را در تفاوت خروجی دارد.
        توصیه دوستانه من این است شما قبل از هر چیز، قرآن پژوهی را محور اصلی جستجوی خود قرار دهید. در صورتی که حقانیت قرآن را تایید نکردید نمی توانید در مورد اکثر مسائل فلسفی، با کسانی که قرآن را به عنوان عنصر بنیادین در دستگاه فلسفی خود قرار داده اند گفتگوی سازنده ای را پیش ببرید.
        موفق باشید. خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۲۴
        انتقال مطالب آقای افشاری از صفحات بعدی به اینجا برای اتصال سلسله مباحث مرتبط:

        با درود مجدد

        منظور حقیر در اینجا اختیار یا اجبار نبود

        منظور من اینست اگر خدا با علم بر رخدادی آنرا به نظاره بنشیند از دو حیث خارج نیست یا بیهوده کار است و یا بخشنده نخواهد بود

        مثال: خدا میداند مادر فرزندی بیگناه و بدون جرم به قتل خواهد رسید او این واقعه را تنها به نظاره نشسته و هیچ کاری در باب نجات شخص بافرستادن یک آگاهی انجام نمیدهد

        در اینحالت خدا بخشنده نخواهد بود

        مثال دوم: خدا با علم بر اینکه استکانی از دست کسی بدون دخالت خودش افتاده و میشکند آنرا به نظاره نشسته در اینصورت خدا بیهوده کار است

        مگر در اینحالت خدا را از زاویه دید ادیان ننگریم که در اینصورت تعریف خدا به این نحو است که من مینگارم

        خدا خود جهان هستی است تمام اشتباهات و رخدادهای بیهوده و بد امکان وجود دارند و خدایی به آن معنا نیست که همه را به نظاره بنشیند و هیچ نکند

        خدا خود عالم است

        مجموعه ای از اشتباهات خوبی ها بدی و زشتی عکس العملها و غیره

        امیدوارم این تعریف قابل درک باشد

        این حقیقتی است که انکار آن درست مثل پیامبری من ممکن نیست

        موفق باشید

        اگر مایل هستید میتوانید گفته های مرا با دلیل و منطق رد کنید و من بسیار مشتاقم که این استدلال را بشنوم
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۰۸
        درود مجدد جناب افشاری ارجمند خندانک

        با توجه به اینکه همه این مباحث، دنباله هم هستند آخرین مطلبتان را به اینجا منتقل کردم. اگر لطف کنید این اتصال این سلسله گفت و شنود را حفظ کنید ممنون می شوم. در این صورت دوستان دیگر هم می توانند مطالعه منسجمی داشته باشند و شاید به کارشان بیاید. خندانک

        از همان منظر اسلام می توان به این ابهامات پاسخ داد.

        خدا به نظاره نمی نشیند که در آینده اتفاقی بیافتد. برای خدا آنچه در آینده رخ می دهد در گذشته اتفاق افتاده است.

        من و شما جهان را با فیزیک کلاسیک درک می کنیم. قوانینی مانند جاذبه، علت و معلول، ایستایی و حرکت، گذر خطی زمان و...
        خدا بر جهان ما اشراف دارد ولی محدود به جهان ما نیست. یک مثال ساده می زنم. شما یک ویلا در سواحل اسپانیا دارید. یک روز می روید برای شنا و با دلفین هایی که قبلا با آنها دوست هستید بازی می کنید. بعد دو ماه می روید به کارهای دیگرتان می رسید. دلفین ها که فقط قوانین فیزیک سیالاتی مانند آب را می فهمند درکی از مناسبات دو ماه بعدی شما ندارند. در این دو ماه با احساس جاذبه متفاوت، شما در سطح راه می روید و رانندگی می کنید. در سه بعد با هواپیما پرواز می کنید. از سازه های شهری، لوازم و برق استفاده می کنید و صدها کنش و واکنش دیگر. دلفین ها هیچ درکی از بخش عمده زندگی شما ندارند. در همان زمان ممکن است دو دوربین مداربسته ویلا روی ساحل متمرکز باشد و دلفین ها را رصد کند.
        در مثل جای مناقشه نیست. قطعا اشراف خدا بر ما میلیاردها برابر بیشتر از شما روی دلفین ها است.
        حال که مقوله کلیدی قوانین فراجهانی و اشراف خدا مفهوم تر شد بپردازیم به ابهامات:

        یک فرزند بی گناه به قتل می رسد.
        در همان زمان:
        یک آهو هم توسط پلنگ خورده می شود.
        یک قایق غرق می شود.
        یک زن سر زا می رود.
        و ...
        اینها همه چیدمان پدیده های مختار مانند انسان و پدیده های مجبور مانند کوه و دشت و جنگل و سازه ها و جانوران و طبعیت و جو و ... است که توسط خدا در الگوریتمی بسیار پیچیده طراحی شده است. این چیدمان پویا صورت گرفته است تا هر انسان در مواجهه با غیر خود آزمون شود. در مورد پدیده های مختار مانند انسان ها، ظالم در آزمون خود امتیاز منفی می گیرد و مظلوم مرحله دیگری از بازی را با شرایط جدید طی می کند و او هم امتیاز می گیرد. اینگونه است که میلیاردها انسان بازی خود را روی زمین انجام می دهند و امتیازات خود را در کوله می گذارند و به نحوی بدیع طعم مرگ را می چشند و به دیار باقی می شتابند.
        خدا به کسی ظلم نمی کند آدم ها به هم ظلم می کنند و این سازوکار طراحی شده است تا آزمون شویم.

        گفتید یک استکان بیافتد و خدا کاری نمی کند پس بیهوده کاری است...
        شما استکان را می بینید ولی خلق انسانی فوق العاده پیچیده که در جریان زندگی خود همه چیز را دستکاری می کند نمی بینید؟
        خدا این مخلوق خارق العاده را آفریده تا با اراده خود در جهان دستکاری و آفرینش کند و تغییر ایجاد نماید. مسیر نهایی همه این تغییرات نیز در روندی تاریخی به تکامل و «هارمونی» ختم می شود.

        به گمانم خوانده اید اما توصیه می کنم دوباره شعر «بازی سرنوشت» بنده را بخوانید و اگر مایل بودید در مورد خصیصه های عرصه این بازی در همان صفحه بیشتر صحبت خواهیم کرد. به نظرم اگر این تخیل را نسبت به خود و جهان پیدا کنید یعنی خود را وسط یک بازی هیجان انگیز ببینید که طراح نابغه ای مانند خدا ابداع نموده است بخش قابل توجهی از تناقض هایی که برداشت می کنید برای همیشه حل خواهد شد.
        موفق باشید. خندانک خندانک خندانک




        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۹
        با درود مجدد به سوالات ابتدایی برگشتیم

        آزمون به چه دلیل؟

        آیا شما چیزی را که از پس و پیشش آگاهید مورد آزمونی قرار میدهید که خود هم حتی از نتیجه آن آزمون آگاهید؟

        اینکار مانند اینست که من با علم بر اینکه میدانم در یک آزمون رانندگی رد خواهم شد باز هم وقت و هزینه خود را برای آن بگذارم و بروم و آزمون دهم و رد شوم و برگردم

        آیا این سخن منطقیست؟
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵
        درود مجدد خندانک
        به نظر من یک ایراد اساسی در این بحث شما وجود دارد. اینکه به طور مکرر، خود را جای خدا می گذارید و خدا را جای خود. بعد می خواهید اعمال، افکار و احساس خدا را درک کنید.
        همانطور که گفتم محال است ما بتوانیم با درک قوانین فیزیک کلاسیک، جایگاه و کنش خدای ابر جهان ها را درک کنیم. انسان بیش از صد سال است فقط یک دریچه کوچک به یکی از آن جهان ها یعنی فضای کوانتومی باز کرده است و هنوز توان درک همین مقدار اندک از قوانین و رویدادهای عجیب را ندارد.
        پس بیاید جای خودمان قرار بگیریم. در این صورت نتیجه آزمون برای انسان ها معلوم نیست و بدیهی ست که با امید به موفقیت در آزمون قرار می گیرند.
        اما سوال دیگری پرسیدید که بسیار مهم است. آزمون به چه دلیل؟
        این سوال ذیل سرفصل مهمی در فلسفه اسلامی و الهیات قرار می گیرد با عنوان «هدف از آفرینش». اتفاقا این مبحث نیز سابقه ای همانند جبر و اختیار دارد. قطعا من در چند خط نمی توانم شما را قانع کنم و بهتر است به متون مربوطه مراجعه نمایید. شخصا در ایام نوجوانی در آثار استاد مطهری در این باره خوانده ام. اخیرا اندیشمندی معروف به استاد شجاعی هم مجموعه ای بیش از صد قسمت با عنوان «انسان شناسی» را در مجازی منتشر نموده است که هر قسمت یک ربع بیشتر نیست. هنوز هم ادامه دارد. من فرصت کردم و چند قسمت را شنیدم که بدیع و جذاب بود و یکی از مقولات محوری که پاسخ می دهد همین هدف از آفرینش و آزمون است.
        اگر واقعا در جستجوی حقیقت هستید صبور باشید و از منظر تحقیر و «مچ گیری» به معارف اسلامی مراجعه نکنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تقریبا همه اندیشمندان و اعجوبه های تاریخ علم در جهان اسلام (بر خلاف جهان مسیحیت)، در کمال آزادی به حقانیت اسلام و قرآن گواهی داده اند. این نکته آخر را به عنوان برهان اثبات اسلام نگفتم بلکه فقط خواستم از نگاه تحقیرآمیز به الهیون که آفت اکثر پژوهشگران است رهایی یابید.
        موفق باشید. خندانک خندانک خندانک
        محمد گلی ایوری
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۱۵
        سلام و عرض ادب جناب زراعتی گرامی و ارجمند خندانک
        درود و آفرینتان زیبا بود
        خندانک خندانک خندانک

        پاینده باشید و سلامت خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۵۱
        درود جناب ایوری عزیز خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان خندانک
        پاینده و بالنده بمانید تا همواره نجیب و ناب بسرایید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۵۱
        سلام شاهین جان زراعتیخندانک
        کاری به محتوا ندارم اما تاکیدم روی ساختار و اجراست
        اگر روی ساختار زبان و اجرای ایده بیشتر کار کنید بهتر میشود
        نبض قلمتان سبز
        تنور دلتان گرم🌼 موفق باشید
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۴۹
        درود امیر حسین عزیز خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان خندانک
        در هنگام نوشتن می دانستم به لحاظ محتوا با خیلی از دوستان اشتراک نظر ندارم. همانطور که در مباحثه ها اشاره کردم این رویکرد به جهان عینی و جهان های موازی (از نوع همزمانی) مانند دنیای اجنه (از جمله شیاطین)، برخاسته از جهان بینی دینی و مبتنی بر گفتمان درون دینی است.
        همانگونه که دوستان دیگر هم بر اساس جهان بینی خود می نگارند و ما قبول نداریم. این اختلاف نظر هیچ ایرادی هم ندارد و کاملا طبیعی است.
        در مورد نوع شعر هم که فعلا آزاد است ولی متوجه تذکر شما هستم. این چند ماه برداشتم این است که اشعارم به شدت به سمت قالب نیمایی گرایش دارد. بنابراین باید راهی برای آشنایی تخصصی با اوزان نیمایی پیدا کنم که به خاطر مشغله ممکن نشد. اگر عمری بود اکثر این اشعار را ویرایش و به نیمایی تبدیل می کنم و دوباره منتشر می نمایم.
        پاینده و بالنده بمانید و سرشار از شور زندگی با قلمی همواره درخشان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۵۷
        درود جناب شاهین زراعتی ارجمند

        و شناخت شیطان ...
        اندیشه های نیکنان ماندگار لبریز ازنو ر الهی و قدرت
        الهی باشید در جسم و جان خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۳
        درود بانو قشقایی اندیشمند
        سپاس از حضور سبزتان و دعای قشنگتان
        آمین می گویم.
        در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سیدیحیی حسینی
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۴۶

        درودها

        پاینده و بالنده بمانید
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🤗🤗

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۴
        درود جناب حسینی گرانمایه خندانک
        خوش آمدید و سپاس بیکران
        سبز و سبزاندیش بمانید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        بهزاد سرافراز
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۱۴
        شاد و پیروز باشید.
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۱۶
        درود جناب جاویدان عزیز خندانک
        خوش آمدید. صفا آوردید و سپاس
        در یاری خدای مهربان، ذهنی روشن و قلمی درخشان داشته باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۲۳
        با درود مجدد خدا از دید ادیان یک خالق بزرگ است و انسان خالقی دقیقا همانند او اما در ابعادی بسیار کوچکتر هیچ تفاوتی در خالق بودن انسان و خدا نیست مگر در ابعاد خلقتشان

        و اما آزمون مادامی که خالقی از پس و پیش مخلوقش آگاه باشد امتحان گرفتن او بی معناست و اگر آگاه نباشد دیگر خالقی همه چیز دان نیست

        سخن منطقی تنها باید با منطقی برتر شکسته شود

        من با تفکر فردی خود به این نتایج رسیده ام حس نمیکنم که کسی یا چیز مهمی هم هستم اما انتظار دارم بقیه بتوانند با من به زبان منطق سخن بگن ممنون خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۳۶
        بنظر میرسد خدا هیچ احساس عکس العمل یا ترحم و خشمی ندارد تنها یک خالق نظاره گر است چرا چون اگر ایسنگونه نبود رخ دادهایی همچون جنگ و فلاکت و بدبختی ایجاد و دامنگیر میلیونها مخلوقش نمیشد در نتیجه به مخلوقش احساس ندارد و اگر تمام اینها آزمون باشد خدا نه تنها بیهوده کار است بلکه بیهوده کاری سفاک نیز خواهد بود زیرا درد و رنج مخلوقش را میبیند و حتی مسیری را هم نشانش نمیدهد که از آن رهایی یابد

        تفسیری که از خدا در ادیان هست موجودی بیهوده کار و نظاره گر محض است
        و نه یک موجود آگاه و روشنایی بخش که اگر اینگونه بود هزاران و میلیونها مخلوقش(انسانها) در رنج و عذاب نبودند

        حال شاید بگویید او دین را فرستاده و ما با دین به سعادت میرسیم
        در جواب باید بگم شما یک ماه هیچ کاری نکنید و تنها قرآن خوانده و روضه بگیرید ببینید چه رخ میدهد

        مادامی که انسانها به تفکر فردی نرسند تنها سعادت را در چیزی بیرونی میابند و نه در درون خود
        آنها چشم براه منجی میمانند و خود زندگیشان را به نحو احسن نمیسازند
        آنها فکر میکنند همه چیز در دین هست و تنها به آن رجوع میکنند
        آنها فکر میکنند که میتوانند با حکم (خودساخته) الهی کسی را بکشند

        درد من این نیست که افراد دیندار هستند مغالطه میکنند جواب نمیدهند یا هر چیز دیگری

        درد من اینست که همین افراد فکر میکنند خود خالق هستند و دیگران مخلوق آنها

        اینجاست که من مانند سدی در مقابل دین ( و بی منطقی هایش) خواهم ایستاد هر چقدر که به من بخندند یا بگویند او دیوانه است یا هر چیز دیگر

        در این محفل هیچ انسانی نتوانست با دلیل و منطق پیامبری مرا رد کند چگونه است که پیامبری اشخاصی از هزار سال قبل را چشم بسته پذیرفته

        خواهش میکنم در گوشه ای خلوت کنیم و ببینیم که به واقع چه میکنیم

        بحث زیادست اگر خواستید ادامه میدهم و پیشاپیش معذرت میخواهم اگر تندروی کردم چون بواقع بی منطقی باعش رنجشم میشود و به عقیده من انسانها باید با عقل و منطق به پیش بروند که اگر اینگونه نباشد تفاوتی با حیوانات نداریم گر چه از ۀنها بسیار بی رحم تریم

        خندانک
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۱۱
        مادامی که انسانها به تفکر فردی نرسند تنها سعادت را در چیزی بیرونی میابند و نه در درون خود
        آنها چشم براه منجی میمانند و خود زندگیشان را به نحو احسن نمیسازند
        آنها فکر میکنند همه چیز در دین هست و تنها به آن رجوع میکنند
        آنها فکر میکنند که میتوانند با حکم (خودساخته) الهی کسی را بکشند
        درد من این نیست که افراد دیندار هستند مغالطه میکنند جواب نمیدهند یا هر چیز دیگری
        درد من اینست که همین افراد فکر میکنند خود خالق هستند و دیگران مخلوق آنها

        به‌به آفرین عارف جان  خندانک
        این منطقی‌ترین و آگاهانه‌ترین حرفی بود که در این ۴،۵ماه اخیر خوندم خندانک

        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۰۲:۴۳
        خندانک خندانک خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۳:۴۳
        سلامی مجدد

        عارف جان برای اینکه دین را بکوبیم لا اقل باید شناخت درستی از ادیان داشته باشیم با اینکه انجیل یوحنا را مطالعه کرده ام ولی چون راهم را در اسلام روشن دیدم و ادیان دیگر را نا روشن به خودم تا کنون اجازه نداده ام ادیان دیگر را بکوبم فراتر از این افکار فردی دیگران را

        منظورم از سخنان بالا این است که باید مطالع و درک خود را در مورد ادیان بسیار بالا برد و بعد سوال نمود

        خوب در این اسلام یکی از مهم ترین احادیث
        تفکر ساعت افضل من عبادة سبعین سنه
        لحظه ای فکر کردن از هفتاد سال عبادت بهتر است

        یا پرواز زیبای این آیه
        الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ(۱۹۱) آل عمران

        آنها که در هر حالت، ایستاده و نشسته و خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت آسمان و زمین بیندیشند و گویند: پروردگارا، تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریده‌ای، پاک و منزهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگاهدار؛

        سوال؟
        از دید تاریخی تاثیر دین بر علم را منکر میشوی؟
        چگونه میشود که تربیت بزرگانی چون زکریای رازی ابن سینا و ... در دوران امام صادق و بعد از آن اصلا قبل از آن امام باقر که اسمشان رویشان بود باقر العلوم بودند منکر میشوید؟

        آیا دین سبب آن نشد که انسان زندگی منظم تر و با هدف و متعالی تری داشته باشد و قدر لحظه هایش را بداند؟ آیا خود دین چندین مرتبه رشد انسانی را جلو نینداخت؟
        ارسال پاسخ
        محمد حسنی
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۳
        درود بر شما خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۵۴
        درود جناب حسنی عزیز خندانک
        نمی دانم این درود بر شما خطاب به من بود یا جناب افشاری خندانک
        در هر دو حالت، خوش آمدید به این صفحه خندانک خندانک
        پاینده و بالنده بمانید با اندیشه و قلمی درخشان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۳
        اگر با دلیل و منطق اثبات کردید که منجی قطعا خواهد آمد و جهان پس از او را برای من به نمایش گذاشتید من را از همین الان یک دیندار محض ببینید ولی اگر نه من تنها خواهشی دارم آنهم اینست که با خود خلوت کنید و ببینید که کجای جهان قرار دارید و چه باید بکنید
        بحث پس از این گفتار شاید بسمت بی منطقی بره در صورت جواب منطقی ادامه بدید ممنون خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۳:۲۵
        سلام و درود جناب افشاری دغدغه مند
        تقریبا دارم مورد به مورد از بالا به پایین
        میام پای کامنت هات و سوال هاتو با فهم خودم جواب میدم
        خخ تعجب نکن جاهایی بدون سلام علیک وارد شدم

        از جناب آرمان عزیز هم تشکر میکنم بسیار زیبا و دلپسند جواب دادند.

        زمین از وجه الله خالی نمی ماند هر پیامبری که رفته نوید پیامبر بعدی را داده است پیامبران اواوالعزم با طول سالیان بیشتری بعد از هم ظهور میکردند امام زمان ما که هنوز مدتی از انتظار نکشیده
        نوید ظهورشان را پیامبر اکرم در عید غدیر داده است.

        اگر زمین خالی از حجت خدا بشود باور کن زمین خودش ساکنان خویش را به یکباره فرو می بلعد.
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۴
        بحثمان با منجی مرتبط نبود اما ین مورد از نظر ادیان مسیر سعادت انهاست برای همین گفتم
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۵
        درود مجدد جناب افشاری خندانک
        باز رفتید جای خدا نشستید و خواستید با درک انسانی، خدا را تحلیل کنید. خندانک

        از انسان پنداری خدا دست بردارید. خندانک

        به همان صحنه بازی زمینی باز گردید.
        یک مثال ساده می زنم. شما یک پسر 12 ساله هستید. از مادرتان پول می گیرید و می روید گیم نت سر کوچه. وارد یک بازی خیلی سخت می شوید. یک عالمه هیولا و مانع و ...
        در آن یک ساعتی که بازی می کنید میخ صندلی بیرون زده و دارد باسنتان را آزار می دهد ولی توجه نمی کنید.
        کولر گیم نت خراب است و «شر شر» عرق می ریزید ولی محو بازی هستید و به رنجی که می کشید توجه نمی کنید.
        دستتان درد می گیرد، سرتان درد می گیرد، تشنه هستید، جان هایتان را از دست می دهید ولی شیفته هیجان بازی و کسب امتیاز بیشتر هستید. این یک ساعت بازی در برابر هشتاد سال زندگی شما در دنیا لحظه ای محسوب می شود و ناملایمات آن ارزش غصه خوردن ندارد...
        بیایید غرق بازی دنیا شوید. ناملایماتش را غول های بازی بینید. امتیاز بگیرد و لذت ببرید. حضور اندک شما در امتحان زمین و زمین امتحان، در برابر میلیاردها سال ابدیت بی پایان، به نسبت از آن یک ساعت بازی گیم نت در برابر عمر بشری ناچیزتر است.
        هیچ ظلمی از طرف خدا در کار نیست. ما آدم ها با میلیاردها آدم و پدیده های دیگر بر روی زمین و در خط زمان زمینی در هم «می لولیم» و متناسب با کنش و واکنش خود امتیاز می گیریم و این امتیازها توسط فرشته ای خدا ثبت می شود و نهایتا پس از مرگ، درجه سعادت ما را در ابدیت رقم می زند. به همین سادگی و روشنی خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۶
        با درود این سخن مانند اینست که خدا یک ملعبه ساز است
        او ما را به بازی گرفته و مادامی که بر طبق روال به پیش برویم به ما پاداش میدهد

        چنین گفته ای تمامیت آدمها و تمامی امور آنها را تنها به ملعبه ای مینگرد
        یک بازیچه که خالق برای خود ساخته هر گاه دوست داشته باشد به شخصیتهای این بازیچه اضافه میکند و هر گاه خوشش نیاید از آنها کم

        در اینصورت ما عروسکهای خیمه شب بازی بر روی یک صحنه گذرا هستیم موفق باشید خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۵۸
        اگر این سه مفهوم را در ذهنتان فربه تر سازید آن وقت این ملعبه و بازی موجب غصه یا خشمتان نخواهد شد:
        1. ابدیت
        2. خدای قادر مطلق بی همتا
        3. خدای عادل مهربان خندانک
        رحیم فخوری
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۷
        با درود واحترام خدمت همه دوستان از جمله جناب زراعتی درمقام میزبان ودرجبه موافق وجناب افشاری در مقابل موافق که خیلی روان و بی پرده به مناظره نشسته اندا نچه راکه بسیار زیبنده و مهمترین وجه این گفتگودیدم حفظ حرمت ها و مهر پروری این عزیزان بودو ممنونم از این دوستان نیک خصلت خندانک خندانک خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۷
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۱
        درود جناب فخوزی نیک نهاد خندانک
        سپاسگزارم که بر گسترش گفتگوی مهرورزانه نظر دارید. خندانک
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۷
        من با قطعیت تام میگم که خدا ما رو برای امتحان کردن نساخته و براش هم دلیل دارم شما این گفته رو باید با دلیل رد کنید ممنون خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۳:۱۴
        من با قاطعیت تام بهتون میگم که دنیا محل آسانی کافر و سختی مومنین است و این آیه ی صریح قرآنه

        وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ(۱۵۵)بقره

        و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۴۲
        یک سوال دارم شما حاظرید تمام نزدیکانتان در رنج و عذاب باشند و آنها را به نظاره بنشینید اگر نه پس احساستان از خدای گفته شده در ادیان بیشتر است زیرا برای او درد یا خوشی تفاوتی ندارد

        الان دوباره میگید خودت رو جای خدا نذار خندانک

        اما به یک نکته توجه ندارید اونم اینه که اگر ما تکه ای از وجود خدا هستیم پس چرا انقدر احساس داریم در حالی که خالق ما هیچ حسی نداره نسبت به ما؟
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۱۲
        درود مجدد جناب افشاری عزیز خندانک
        در مورد تماشای رنج و عذاب نزدیکان پرسیدید؟
        اگر در جریان زمان، مناسبات بین همه پدیده های جهان به صورتی شکل بگیرد که نزدیکانم در رنج و عذاب قرار بگیرند همانگونه که بعد از بمباران هیروشیما، کسانی شاهد بودند یا در کشتار سال های اخیر در میانمار یا در جریان زلزله ها یا... قطعا به خدا شکایت نمی کنم. هم نظاره گر می شوم و هم سعی می کنم بهترین کنش و واکنش را نسبت به این مصیبت داشته باشم و بیشترین امتیاز را از این آزمون بگیرم.
        اصلا نیازی به مثال فرضی هم نبود. بگذارید مثال واقعی برایتان بزنم.
        روزی در دشتی تفتیده به نام کربلا، همه مردان رشید یک خاندان را که در شجاعت، جوانمردی و دانش، سرآمد مردمان عصر خود بودند به طرز فجیعی کشتار کردند و زنان و کودکان را به اسارت بردند.
        روزی بعد در مسیر حرکت اسرا، وارد شهر کوفه می شوند. امیر سپاه فاتح، عبید اله بن زیاد به بزرگ اسرا یعنی زینب دختر علی کنایه می زند که دیدید به چه ذلتی افتاده اید...
        زینب پاسخی تاریخی می دهد به این مضمون که:
        جز زیبایی ندیدم.
        یعنی قواعد بازی زمین را با تمام وجود درک کرده است و هیچ شکایتی هم از طراح بازی ندارد. فقط چشم دوخته است به امتیازات این بازی و رستگاری ابدی که ما به ازای این امتیازات است و خوب می داند که جهان با همه تلخ و شیرینش و با همه فراز و نشیبش در برابر ابدیت لحظه ای ست بسیار کوتاه و ناچیز... خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۰۸
        چنین خدایی که شاهد مرگ مخلوقانش به فجیع ترین شکل ممکن باشد خدایی دادگر و عادل است؟
        محمد حسنی
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۰۲
        منصور از مراد آنان که بردارند بردارند
        حافظ را بدین درگاه که می خوانند می رانند

        به نظرم این شعر از حافظ کمک کننده گفتمان است
        کما که هدف تعیین کننده است
        و مراد چه بوده و نیت چه فرق می کند..

        هدف ادیان هم مشخص و بیدار کردن فطرت خدا جوی انسان است
        نه تحمیل چیز دیگر..

        در تاریخ هم داریم که صادق این شعر حافظ است
        امام حسین و یاران در ظاهر شکست خوردند..
        اما در نیت و هدف و یا بقول شعر حافظ در مراد آنکه پیروز شد ایشان بودند..

        در دنیا هم درست است که پستی و بلندی و ناملایمات زیاد است این اساس و ساختار این دنیاست
        (فلسفه دنیا ، انسان و خاک و آتش و پختگی)
        اما مراد چه باشد و افراد در چه کامیاب شوند تفاوت دارد..

        درود بر شما
        در پناه خدا🌹
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۳۶
        جناب حسنی عزیز
        نکات جالبی بود. ممنون خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۶
        با درود

        انسان با عقل نمیتواند به مسیر درست برسد؟ اگر نه که پس فایده عقل چیست و اگر آری پس فایده دین چیست ممنون خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۰۵
        بذارید باز از عرصه کوانتوم مثال بزنم که نمونه ای است از اینکه شما به ذات یک پدیده پی نمی برید اما می توانید در مورد ابعاد آن پدیده از عقل بهره ببرید و برای خود کارکرد هم ایجاد کنید.
        صد سال است هنوز توضیحی برای ارتباط بین ذرات «دوقولو» در کوانتوم پیدا نشده است. همینطور در مورد نقش ناظر در تغییر رفتار الکترون و...
        اما علیرغم این جهل در مورد ماهیت جهان کوانتوم، صد سال پژوهش و تفکر انجام شده است و الان حداقل این کارکردها حاصل آمده است:
        1. ماهواره های کوانتومی
        2. پهبادهای کوانتومی
        3. حافظه های رایانه ای کوانتومی
        4. ساعت های کوانتومی
        5. پردازشگرهای کوانتومی
        6. ...
        ما لزوما برای تفکر و تعقل در جهان خدا و بهره گیری از ثمرات این تفکر، ضرورت ندارد به ماهیت ذات خداوند پی ببریم...

        و اما دین
        دین نقش کاتالوگ جهان را دارد. یک لحظه تصور کنید بنز «های کلاس» مدل 2022 را به شما هدیه داده اند. خندانک
        شما و دوستانتان در پارکینگ، «کاپوت» را بالا زده اید و می خواهید از طرز کار و ملاحظات مربوط به موتور، «گیربکس» و ... سر در بیاورید. با نگاه کردن و احیانا انگشت زدن به اتصالات، لوله ها، پوسته موتور و... (رویکرد پوزوتویستی قدیمی و همینطور بیایید جلو تا برخی مکاتب جدید)
        ناگهای پیرمرد مکانیک کارکشته ای می آید خانه تان میهمانی و شما را می بیند و می گوید:
        اگر «داشبورد» را باز کنید و کاتالوگ ماشین رو بردارید و یه نگاهی هم بهش بکنید بد نیستا... خندانک
        متوجه داستان شدید. همان زمان که بسیاری از اندیشمندان جهان، بدون هیچ پیش آگاهی و «کورمال کورمال» در جستجوی فهم کار جهان بودند («کاپوت» را با رفقایشان بالا زده بودند)، فارابی و ابن عربی و مولوی و ملاصدرا و... کاتالوگ جهان (قرآن و معارف دارای سندیت معتبر) رو می خواندند و در فلسفه و الهیات ده ها منزل جلوتر رسیده بودند. خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۲۰
        از مباحثات حدود 6 ماه قبل با برخی از دوستان، مطلب جالبی را پیدا کردم که توصیه ای است در مورد کنکاش نکردن در احوالات خدا و اینکه نه ممکن است و نه به صلاح انسان اندیشمند سعادت جو...

        یک نکته کوچک بر مبنای دغدغه قدیمی خودم در درک وجود خدا.
        جهانی که ما می شناسیم بر پایه قوانینی بنا شده است که درک ما از خود، طبیعت، دیگران و حتی خدا را شکل می دهد.
        حدود صد سال قبل بعد از بیان نسبیت های انیشتن، برخی دانشمندان رویکردهای متفاوتی از جهان زیراتمی ارائه کردند در مبحث کوانتوم و مباحثاتی هم بین آنها و انیشتن در گرفت.
        درگاهی به جهانی نوین باز شد که در آنجا جاذبه، رابطه علت و معلولی، زمان، وجود هر شی در یک نقطه، جابجایی بین دو نقطه و کانال ارتباطی کلاسیک برای انتقال اطلاعات و... کاملا با قوانین چند هزارساله جهان فرااتم متفاوت بود و برخی هنوز ناشناخته هستند. جالب اینکه در عین ناشناخته بودن، کاربرد دارند. (بشر را همانند یک انسان بدوی در اتاقی مفروض بدارید که هر شب کلیدی را می زند و لامپ را روشن می کند ولی ارتباط بین کلید و لامپ برایش ناشناخته است.)
        و یک روز جرقه ای در ذهنم ایجاد شد که چگونه خدای جهان های گوناگون (که یکی از آنها جهان کوانتوم است) و هر یک قوانین خاص خود را دارد با قوانین این جهان کوچک خود تحلیل کنم. خود را همچون جنینی یافتم که در رحم دنیا می خواهد خارج از رحم مادر را بشناسد.
        با این اوصاف اندیشیدن به کرانه های جهانی که تلسکوپ ها تا کنون شناخته اند (میلیاردها سال نوری فاصله از ما) با بهره گیری از قوانین جهان خود و اینکه در آن سو، خدای ما زاده پدر و مادری ست یا درگیری بین این خدا و خدایان دیگری وجود دارد یا آگاهی خدا چه خاستگاهی دارد یا آگاهی او از آینده با شکل گیری جریان رویدادها و خصوصا اعمال ارادی انسان چه سنخیتی دارد یا خدا چطور حس می کند یا چه جور فکر می کند یا ... مباحثه ای چندان حکیمانه به نظر نمی رسد.
        من در میانه جهانی ایستاده ام که به سختی اندکی از آن را شناخته ام و دستم و حواسم از هر آنچه در آن کرانه هاست کوتاه است و دست هر آن کس در آن کرانه هاست به من نمی رسد تا فرارم دهد یا هوادارم باشد یا پنهانم کند یا حصارم باشد یا ...
        بنابراین ترجیح دادم به گفته خدای قادر مطلق که عادل است و مهربان و آفریننده تناسب و زیبایی و صاحب روز جزا و مالک ابدیت بی پایان اعتماد کنم و بیهوده «سر نجنبانم» و به کاری بپردازم که او می خواهد تا رستگار شوم.
        نیت من فقط بیان تجربه شخصی خود بود شاید به کار آید. خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۹
        یک سوال دارم خدا از چیست؟ قطعا ماده و انرژی نیست درست است؟

        حال یک خدای غیر مادی و غیر انرژیک چگونه در جهانی مادی انرژیک وجود دارد میتوانید به این سوال جواب دهید ؟ ممنون خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۱۶
        در بالا توضیح دادم. خندانک
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۳:۰۱
        سلام جناب افشاری دغدغه مند
        خدا چیست؟ اگر هر توصیفی از ذات بیاوریم در او را در تناسب با شیئیتی آوردیم حال انکه از توحید بدور است پس باید خدا را در صفات جستجو کنیم.

        عارف افشاری  (جاوید الف)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۳۰
        تا حد زیادی قانع نشدم

        در هر صورت ممنون

        بدنبال این هستم که مثالهای ملموس تری بیابم برای گفته هایم تا بحث ها پیچ و تابی بسمت بی منطقی ورندارند موفق باشید خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۳۶
        یک توضیح رو هم ضروری دیدم

        فرمودید که سه فاکتور ابدیت خالق مطلق و مهربان و عادل

        مواردی که فرمودید یک باور هستند نه یک حقیق این باورها برای شماوجود دارند و برای دیگری نه
        هر کس می‌تواند به چیزی باور داشته باشد ولو آن چی وجود نداشته باشد
        اما هیچکس نمی‌تواند به حقیقت عینی باور نداشته باشد مثال میزنم

        شما به الهی بودم دین بدون اثبات خاصی باور دارید و من ندارم
        این یک باور است

        اما هیچکس نمی‌تواند بگوید من در روزروشن به خورشید باور ندارم زیرا خورشید یک حقیقت عینیست و نه یک باور ذهنی

        موفق باشید بحث خوبیی بود خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۱۷
        صبح بخیر جناب افشاری عزیز خندانک
        مباحثه خوبی بود. شک ندارم من و شما بعد از این صحبت ها، خودآگاه یا ناخودآگاه، با دیروزمان متفاوت خواهیم بود. امیدوارم این تغییر در هر دوی ما مثبت و به سوی نور حقیقت باشد. کمکمان کند در مسیر زندگی، سهم بیشتری از حقیقت در کوله مان بگذاریم که نجات در حقیقت است. خندانک
        در هر حال خوشحال شدم و با آرزوی بهترین ها خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۳:۱۰
        درود جناب افشاری دغدغه مند
        الهی بودن دین دلیلی بشدت محکم دارد

        الا ان الدین عند الله الاسلام

        حالا چرا این دلیل محکم است؟ راستی رب العالمین یعنی چه ؟ خداوند نشسته تا من و شما باور کنیم که او رب العالمین هست یا نیست؟ یا اینکه قبل از پیدایش خلقت هنگام شروع آن و تا همین لحظه و تا ابدیت این رب العالمین بودن ساری و جاری ست. اگر خداوندِ رب العالمین افاضه دهنده ی وجود بر عالمیان است ما شناخت اوصاف رب العالمین را از همین قرآن آموختیم.

        نخواستم شما را که مطمانا باوری متفاوت دارید به سمت باور خودم سوق بدهم تنها خواستم بگویم چه بر باور ما باشد یا نه این داستان تکوین عالم است که کار خلقت به دست رب العالمین پیش میرود و وقتی در همین قرآن آمده است که دین نزد پروردگار اسلام است یعنی این تکوین عالمه که دین بر مدار اسلام سر تسلیم به پیش برود خندانک
        ارسال پاسخ
        عرشیا خوشرو
        پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۳۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۱
        درود بیکران خندانک
        سپاس از حضور سبزتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۰
        درود بیکران خندانک
        سپاس از حضور سبزتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمدحسن پورصالحی
        شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۲۹
        سلام استاد بزرگوار
        مثل همیشه آگاهی بخش و بسیار عالیی بود
        سپاس از انتشار سروده ی ارزشمندتان
        لذت و بهره ی وافر بردم
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۵
        درود محمد عزیزم خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        خوشحالم که آگاهی بخش بوده است.
        از صمیم قلب آرزو دارم در روز واپسین، مولای متقیان و سیدالشهدا، شفیع همه ما باشند. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد فاضلی نژاد
        شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۳۷
        سلام و درود به جناب زراعتی قلم نابتان ستودنی بود برادر و بسیار دلنشین
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۱۷
        درود جناب فاضلی نژاد عزیز خندانک
        سپاس از نظر دلگرم کننده و حرکت آفرین شما
        به لطف یزدان پاک، پاینده و بالنده بمانید تا همواره ناب بسرایید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد فاضلی نژاد
        شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۷
        و اما در مورد حرف های آقای افشاری چون قبل تر هم با دیدگاه ایشون و مسائلی که مطرح میکنن کمی برخورد کردم و اینجا خیلی بحث و گفتگوی ایشون رو دیدم ، هرچند در این مسائل نباید ورود کرد اما به دلم افتاد چند خطی نظر خودمو بنویسم
        یکی اینکه خداوند جهان رو بیهوده نیافریده و قرار نیست به همه یکسان پاداش بده پس در این صورت مارو خلق کرده و به همه استعداد و شرایط یک زندگی ایده آل داده به این میگن خواست خداوند یعنی خواست خداوند اینه که ما سالم زندگی کنیم به هم کمک کنیم خیر خواه باشیم خوش رو باشیم و...،خداوند در این مورد حق انتخاب رو داده به بنده خودش یعنی الان من خودم خواستم که جواب آقای افشاری رو بدم در صورتی که در موارد قبلی ندادم ، حالا یه چیزی هم هست به اسم اراده و مشیت اراده خدارو نمیشه تغییر داد ، مثلا خدا اراده کرده بنده در پنجاه سالگی در فلان جا بمیرم این دیگه قابل تغییر نیست اما میتونم خورد و خوراکم رو رعایت کنم و سالم زندگی کنم تا آخرین لحظه میتونم رعایت نکنم و با مریضی های زیاد عمرم و به پایان برسونم ببینید جناب افشاری به عنوان کوچیک ترین برادر شما در سایت خدمتتون عرض میکنم فکر نمیکنم از فرعون که ادای خدایی میکرد و فریاد انا ربکم الاعلی سر میداد بالاتر و بی خبر باشید خدایی نکرده کار به جایی نرسد که هرچه برهان و معجزه و منطق بیاید بگویید خرافات است و سحر است و غیر منتطقی هست و اینها ،ببخشید چون جنابعالی طرز فکر و دیدگاهتون رو در اینجا به اشتراک گذاشتید بنده هم اینجا عرایضم را خدمت شما تقدیم کردم ،خدا عاقبت همه مارو ختم به خیر کنه
        یا علی خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ۱۵:۴۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ۱۶:۲۶
        سلام وارادت جناب رضایی
        درودهایم تقدیمتان
        مانا باشید
        🌺🌹
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۴
        درود بر بانو خدابنده ادیب خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        زهره دهقانی ( شادی)
        چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۰۱
        سلام و درود
        بسیار زیبا و دلنشین خندانک

        موفق باشید
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
        درود بر بانو دهقانی ادیب خندانک
        زیبانگاهید. سپاس بیکران
        خدا نگهدارتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسن  مصطفایی دهنوی
        جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۵۰
        درودها بر شما استاد گرامی ادیب فرزانه و فرهیخته
        بسیار زیبا، دلنشین و سرشار از احساسات لطیف سروده اید
        قلمتان نویسا
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ۱۲:۵۱
        درود بیکران خندانک
        سپاس از حضور سبزتان
        تاییدات شما مایه شکوفایی و بالندگی قلم بنده است.
        خدا یار و یاورتان باشد و الهام بخش قلم درخشانتان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۳۲
        سلام و عرض ادب و احترام و درود فراوان خدمت استاد ارجمند آرمان عزیز
        خیلی زیبا و پسندیده سرودید محتوای به حق را
        درود میفرستم بر قلم وزینتان خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۲۹
        درود جناب بیدل عزیز و حق اندیش خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۱:۴۰
        سلام جناب رضایی عزیز
        چه شعر ناب و دل انگیزی
        مفتخرم که این شعر ناب رو ، با موسیقی زیبا برای بچه هام خوندم
        و لذتش رو بردیم
        دستتان درست و نفستان گرمِ گرم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۳۱
        درود جناب اسماعیلی بزرگوار و مهراندیش خندانک
        خوش آمدید و سپاس
        چقدر خوشحالم به همراه عزیزانتان خواندید و برایتان دلچسب بود. خندانک
        در پناه خدای مهربان به همراه عزیزانتان، شادکام و تندرست باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۵۱
        سلام و درود بر شما جناب زراعتی رضایی بزرگوار؛
        خداوند را سپاس گزارم؛شخص دانای مانند شما را بر سر راه من قرار داده است؛
        داستان پیرمرد عارف؛چنان در جانم آتش انداخته است؛ که فقط اشک می تواند مقداری آتش درونم را بکاهد؛
        روزها که از خواب بیدار میشوم؛با خستگی و کسالت میگویم باز هم روزهای تکرار؛هروز از نو شروع میشود و تمام ندار د و ندارد؛آنقدر درگیر روزمرگی ها شده ایم که خود را هم فراموش کرده ایم؛دیگر خلایق که ؛جای خود دارد؛
        نمیدانید حین خواندن مطالبتان آنجایی که می گفتید؛۱۲فرشته ای که ۱۰تایی دیگر برای مراقبت از ما مامور شده اند؛و شیفته ی ما هستند؛آن لحظه ارزش انسان و اشرف مخلوق بودنش را با تمام وجود احساس کردم؛و مقداری از احساس تنهایی هایم کاهید است؛
        زمان های که در خلوت های خود با گریه و زاری میگویم خدایا در این دنیایت تنها و تنها هستم؛باور کنید که شما رفیقان همیشگی ام برایم یادآور شدید؛
        یقینم شده است؛اگر تمام عمرم را به سپاس و شکرگزاری از نعمت های خداوند سپری کنم باز هم نمی توانم یک از هزاران نعمت های خداوندم را سپاس گزار باشم؛
        اما ای کاش فقط ناشکر و سپاس گزار نبودیم😥



        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۵۶
        ای کاش من هم سعادتی داشته باشم و بتوانم با عارفان خداوند آنانی که حقیقت را با چشم دلشان دیده اند دیدار کنم و تمام دغدغه های درونی ام را با او به بحث و گفت و گو بنشیم و عطش درونی ام را خاموش کند
        هرچه در جهان می نگرم؛بیشتر متحیر و مبهوت می شوم درکار جهان می مانم؛
        ای کاش عمرم را برای پیدا کردن حقیقت سپری کنم؛
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۵۸
        درود بر بانو پنام اندیشمند و ژرف اندیش خندانک
        خوش آمدید و سپاس بیکران برای لطفی که به بنده دارید. خندانک
        خوشحالم آنچه نگاشتم بر ذهن و قلبتان، اثر نیکویی به جای گذاشته است. خندانک خندانک
        پروردگار متعال، بارها و بارها در قرآن کریم به فرشته هایش اشاره می نماید. گویی بر این مخلوقات پاک سرشت که در همه کائنات به صورت هدفمند پراکنده اند می بالد. به دفعات شرط پذیرش ایمان به خود را ایمان به فرشتگان و غیب قرار داده است.
        و قرآن کتابی خواندنی ست. هر بار که خوانده می شود پنجره های جدیدی می گشاید به عرصه آفرینش...
        اگر می خواهید خدا با شما سخن بگوید قرآن بخوانید. آنگاه ادامه مسیر را خود خدا نشان خواهد داد... خندانک خندانک خندانک خندانک

        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۰:۰۲
        سلام و درود مجددجناب زراعتی رضایی بزرگوار
        بله کاملا موافقم؛قرآن را می خوانم اما اونگونه که باید آن را درک نمی کنم چون علم من در برابر علم آن مثل قطر در برابر دریاستــــ؛ ای کاش کسی بود که قرآن برایم با فهم و درک خودم توضیح دهدیا انقدر علم اندوزی کنم که حتی اگر پایان عمرم خم باشد بتوانم قرآن را با درک بهتر بخوانم
        آمین خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۶:۰۳
        درود مجدد خندانک
        خدا را شکر در عصر پس از علامه طباطبایی زندگی می کنیم و در زمانی که آثار او را در اختیار داریم. ایشان فیلسوف و عارف معاصر است و همزمان سرآمد در هر دو حوزه فلسفه و عرفان
        او نویسنده تفسیری چند جلدی است بر قرآن کریم به نام «المیزان» که بیانی آکادمیک و امروزی دارد.
        می توانید قرآن را به همراه تفسیر علامه بخوانید. توصیه می کنم عجول نباشید، آرام بروید و از مسیر لذت ببرید. خندانک خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳
        سلام جناب
        حقیقتا یک سالی است که از کتاب المیزان علامه طباطبایی خبر دارم که قرآن را به همراه شاگردانش تفسیر کرده است؛
        و اگر شد و خدا بخواهد آن کتاب را تهیه کنم و آیه به آیه اش بخوانم؛
        ولی اتفاقاتی؛که در این مسیر می افتد انسان را از آنچه می خواهد؛دور می سازد.
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
        درود بانو پنام حقیقت جو خندانک
        یک جمله می گویم و امید دارم بر آن بسیار بیاندیشید:

        شهود هدف سالک نیست اثر وضعی سلوک است.

        دیگر اینکه ما با معجزه ای که در قفسه خانه هایمان داریم چه کرده ایم که با مراتب پایین تر آن مانند شهود فرشته ها بکنیم؟!

        چند گزاره دیگر در مورد خدا می گویم:

        پروردگار توانا، خالق جهان های بی شمار است و آنچه تلسکوپ های بشر، تاکنون گوشه ای از آن را کاویده اند فقط یکی از آن جهان هاست.
        جهانی که ما کمی می شناسیم و خدا طراحی و تدبیر نموده است بنا به نظر قرآن پژوهان، تاکنون یک خلق ناگهانی (فاقد رابطه علت و معلولی) و 6 «بیگ بنگ» بزرگ را پشت سر نهاده است. هفت لایه اجرام کهکشانی و هفت لایه فضای بین آنها، به صورت حلقوی و کروی (تشبیه پیازی) پدید آمده و دامنه ای به شعاع حداقل 120 میلیارد سال نوری در کیهان گشوده شده است...
        و خدایی این چنین عظیم و توانا، کتابی مفصل به نام قرآن را به ما هدیه داده است و تاکید دارد که تحریفی ندارد و معجزه اوست و نشانگر نبوغ بی نهایت او...

        یک بار دیگر به قفسه کتابهایمان بنگریم... خندانک خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۴۶
        درودی مجدد؛
        حقیقتا این جمله ای که گفتید را درک نکردم؛
        «شهود هدف سالک نیست اثر وضعی سلوک است»
        آیا منظورتان این است که سالک هدفش این نیست که بتواند حقیقت را شهود کند بلکه در پی مراتب سلوک رخ میدهد؟!
        اما این جمله خیلی زیباست
        دیگر اینکه ما با معجزه ای که در قفسه خانه هایمان داریم چه کرده ایم که با مراتب پایین تر آن مانند شهود فرشته ها بکنیم

        واقعا ما با قرآن که معجزه خداونداست چه کار کردیم که با شهود کنیم؛
        از صبح تا الان کلی به آن اندیشیده ام...
        اما با اتفاقی بودن خلق جهان(بینگ بنگ)موافق نیستم؛
        آیا سخنشان درست است؟!
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۰۰:۱۴
        درود مجدد بانو پنام اندیشمند خندانک
        چه خوب کردید این دو ابهام را مطرح نمودید. توضیح می دهم که برای میهمانان دیگر هم روشنگر باشد.
        اینکه:
        شهود هدف سالک نیست اثر وضعی سلوک است.
        با یک مثال ساده، موضوع را شفاف می کنم. فرض کنید بلیط قطار گرفته اید از تهران به رشت. مقصد رشت است اما در جریان سفر، گاهی از پنجره قطار شهود هم دارید. دسته سارها که در مزرعه درو شده، زمین را می کاوند، اسبی که بر مرتع می چرد، آبشاری که از میان شیار کوه فرو می ریزد، مردی که گاوهایش را به خانه بر می گرداند و...
        همه آنچه مشاهده می کنید اثر وضعی سفر است. عارضه طبیعی سفر است. هدف و مقصد سفر نیست.
        نکته مهم این است که آنها هستند حتی اگر شما آنها را نبینید. همان یک ساعتی که در «کوپه» می خوابید آنها هستند و از میانشان عبور می کنید اما شما نمی بینید. آیا مهم است؟ شاید.
        اما در هر حال دارید به سوی مقصد می روید. آنچه اصالت دارد مقصد است. هدف است. مسافر زیاد درگیر کم و زیاد شهود سفر نمی شود. آن شهود خودش در زمان و مکان مقدر بروز می کند.
        هدف سالک، «رب» است. شناخت رب. اتصال به رب. رفاقت با رب...
        در مقام تشبیه، وقتی زیاد با دوستی، رفت و آمد کردی آرام آرام خدمتکارهای خانه را هم می بینی، پایت به کتابخانه هم باز می شود، حیاط پشتی را هم می بینی، گل های باغچه را هم می بویی، به آشپزخانه هم سرک می کشی و...

        اما ابهام دوم در مورد «اتفاقی بودن خلق جهان» بود. اصلا چنین حرفی نزدم. خندانک
        کاری دارم و بر می گردم. اگر عمری بود به یاری خدا، امشب توضیحش را می نویسم. خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۰۲:۱۲
        درود مجدد خندانک
        اما دومین ابهام در مورد «اتفاقی بودن خلق جهان» بود که مطرح کردید.
        جهان اصلا اتفاقی خلق نشده است. خندانک
        می دانید که نظریه «بیگ بنگ» یا «مه بانگ» به اسم «استیون هاوکینگ» تمام شده است. خلاصه این نظریه به بیان ساده و عامیانه این است که بر اثر یک انفجار بزرگ، ناگهان از هیچ، همه چیز به وجود آمده است.
        نقصان اصلی نظریه هاوکینگ، شروع از هیچ است. حال اگر فرض شود قبل از بیگ بنگ، جهان شروع شده و بعد بیگ بنگ اتفاق افتاده باشد بقیه نظریه که مستندات فیزیکی قوی هم دارد لزوما اشتباه نیست.
        بعضی قرآن پژوهان معتقدند جهان به دست خدا شروع شده و بعد از آن بیگ بنگی رخ نداده است و اصلا بیگ بنگ را قبول ندارند.
        برخی قرآن پژوهان معتقدند جهان به دست خدا شروع شده و بعد یک بیگ بنگ رخ داده است.
        گروه اندکی از قرآن پژوهان خصوصا در ربع قرن اخیر معتقدند جهان به دست خدا شروع شده اما بعد از آن، فقط یک بیگ بنگ نبوده، بلکه 6 بیگ بنگ رخ داده است.
        اما تقریبا یک چیز بین همه قرآن پژوهان مشترک است. اینکه شروع جهان با خدا بوده، تصادفی نبوده و بیگ بنگ هم نبوده است.
        یعنی چه و چگونه که شروع جهان با خدا بوده است؟
        در ابتدا باید آن اصطلاح خلق ناگهانی که در بالای همین رشته گفت و شنود اشاره کردم اصلاح نمایم. اصطلاح دقیق تر «ایجاد ناگهانی» است. زیرا معمولا خلق به ساخت مخلوق با مصالحی که از قبل موجود است اشاره دارد.
        دو کلمه در قرآن به کار رفته است و در فارسی هم بین عامه مردم با برداشتی سطحی به کار می رود:
        «کن فیکون»
        به بیان ساده یعنی:
        خدا می گوید باش و آن موجود می شود.
        اینگونه نبوده است که مقداری اتم و مولکول در جایی وجود داشته اند و بعد خدا آنها را گرد آورده و دستکاری نموده باشد تا پدیده ای را شکل دهد و شروع نماید.
        البته خدا در اکثر مواقع، با دستکاری آنچه از قبل موجود است چیزی را خلق می کند و در قرآن هم بارها به این نحوه خلق اشاره شده است. اما بنا به نظر قرآن پژوهان، در قرآن و در آیات گوناگون، اختصاصا در مورد شروع جهان به نحوه «ایجاد ناگهانی» یا «کن فیکون» اشاره مستقیم و ضمنی شده است. خاطرنشان می کنم قابلیت «کن فیکون» از خصیصه های قادر مطلق است که فقط مخص خداست.
        «در یک لحظه خدا خواست هسته اولیه و کوچکی از مواد ایجاد شود و چنین شد.»
        از آن لحظه بود که برداشت ذهنی از وجود زمان، قوانین فیزیک، گرانش، رابطه علت و معلول، توالی منطقی رویدادها، فضا، حرکت، تبدیل، ترکیب، تجزیه و هزاران پویش و رویش در هستی آغاز شد.
        اینکه آن هسته اولیه و کوچک از مواد، طی چه سیری گسترش یافت و آیا در این میان، بیگ بنگی هم اتفاق افتاده است یا نه؟ به نظر می رسد در قرآن اشارات محکمی به این موضوع شده است که امکان جستجو و مطالعه در این خصوص وجود دارد.
        خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۴۷
        سلام و درودی مجددد بر جناب زراعتی رضایی دانا
        از آنچه نگاشتید بسیار آموخته ام؛
        در خصوص آنچه در رابطه با شهود فرمودید؛
        دقیقا مطلب را گرفتم؛چقدر زیبا موضوع را توضیح دادید
        حین خواندن توضیحتان یک لحظه به خودم آمدم که ای داد ما هدفمان شهود نیست هدفمان تقرب و نزدیکی به خداوند است که در این راه؛ خداوند حقیقت های دیگر را نیز به ما نشان میدهد؛
        خداوند لذت رسیدن به خودش را نصیب ما بگرداند آمین🙏
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲
        اما در رابطه با خلق جهان که ابتدا فرمودید اتفاقی یک لحظه نگران شدم؛
        چون وقتی پای اتفاقی بودن در میان باشد یعنی هدفی پشت خلق جهان نباشد؛
        که خداروشکر با بکار بردن کلمه ی ناگهانی نگرانیم برطرف شد؛
        و انچه نوشید را کاملا قبول دارم؛
        ممنونم از وقت گرانبهایی که صرف آموختن ما کردید
        در پناه خداوندگار خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۴۵
        خواهش می کنم. خوشحالم مفید بوده است. خندانک خندانک خندانک خندانک
        مولود سادات عمارتی
        جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ ۲۳:۰۶
        درودبرشما وصبرشما
        سلامت وموفق باشید انشاالله
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۶:۰۵
        درود بر بانو عمارتی حق اندیش و خدااندیش خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        به مهر یزدان بمانید با قلمی درخشان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۰۷:۱۴
        درود جناب زراعتی عزیز
        پسندانه ی زیبایی است
        خندانک خندانک خندانک
        ببین دستان شیطان را چطور از پشت می بندیم
        که شیطان آفرین را هم مجال عشقبازی نیست...
        در پناه عشق...
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۵۳
        درود جناب نظری عزیز و والااندیش خندانک
        خوش آمدید و سپاس که زیبا خواندید.
        برای شعر قشنگ و نکته بین هم ممنون خندانک
        خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
        درودواحترام خدمت استاد زراعتی عزیز
        خوانشی مجدد با کشفیاتی نو
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۰۰:۱۵
        درود بر استاد فخوزی نیک نهاد و نیک اندیش خندانک
        سپاس که آمدید.
        خوشحالم برایتان جالب بوده است. خندانک
        خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
        تقدیم به استاد زراعتی خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۰۰:۱۶
        سپاس بیکران خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه یاراحمدی ،روشنا
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۱۳
        درود جناب زراعتی بزرگوار
        بسیار زیبا و پر معنا سرودید
        نبض قلمتان سبز
        در پناه پرودگار پاینده و سرافراز باشید 💐💐💐
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
        درود بر باو یاراحمدی اندیشمند و زیبااندیش خندانک
        سپاس که زیبا و پرمعنا خواندید. مایه دلگرمی است. خندانک
        دعاهای زیبایتان را آمین می گویم.
        در پناه خدای مهر آفرین، قلمی مهرافزا و مهرگستر داشته باشید. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۳۸
        سلام و احترام جناب زراعتی
        خواندم و استفاده بردم
        درود برشما
        سبز باشید و ماندگار
        خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ۱۱:۴۳
        درود جناب آزادبخت ارجمند خندانک
        سپاس از حضور و نظر سبزتان
        به مهر یزدان بمانید با قلمی درخشان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ۲۰:۵۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۳ ۰۰:۴۵
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        جمعه ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲
        درود بیکران جناب زراعتی
        شعر زیبا را هر وقت میخوانی
        تر و تازه است و پر از طراوت و شادابی
        خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۳ ۰۰:۴۷
        درود جناب نظری ارجمند خندانک
        زیبا می خوانید بزرگوار. سپاس خندانک
        ببخشید دیر پاسخ می دهم. الان کامنتتان را دیدم. خندانک
        به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۲۶
        سلام و عرض احترام جناب زراعتی
        بسیار زیبا بود
        متاثر شدم و درد جهانی که ما شاهدان و یا درست تر بگویم باعثان انحطاطش هستیم وجودم را فرا گرفت
        موفق باشید و تندرست🌼🌼🌼
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۱
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۰
        درود بر بانوی زیبااندیش خندانک
        سپاس که زیبا دانستید.
        خیالتان راحت باشد جهان در یک روند تاریخی به تکامل و «هارمونی» میل می کند. پایان تاریخ، زیبا و باشکوه رقم خواهد خورد. این «ولوله» ها هم که به واسطه پدیده های مختار و مجبور، به دست خدای حکیم چیدمان شده است برای آن است که مار را بیازمایند. خندانک
        در پناه خدای مهربان، در آرامش و بالندگی بمانید تا سرمنزل سعادت و رستگاری خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2