سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
درود بر شما آقای یزدی عزیز .از اینکه میخواهید شعرتان نقد شود بر خود لازم دیدم که مطالبی را عرض کنم . شما شعر خوب میگویید امّا متاسفانه در وزن و قافیه اشتباهاتی دارید . چون رعایت کردن وزن و قافیه از ملزومات شعر کلاسیک است مثال :« به همین سادگی من عاشق چشمان تو گشتم »
که می توان آنرا به این صورت اصلاح کرد « با همین سادگیم عاشق چشمان تو گشتم » وزن آن « فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلاتن است» بنا بر این همهی مصراعهای شعر باید بر همین وزن باشند . در حالیکه هیچکدام از ابیات شعر شما قافیه ندارند .به گمانم شما کلمات تکراری را قافیه حساب میکنید در صورتیکه قافیه نباید تکراری باشد «گشتم» که دربیت اول تکرار شده میتواند ردیف باشد اما قبل از آن باید قافیه بیاید .مانند (در ، بر ،سر) یا ( شیر ، تیر ، پیر ) ملاحظه میکنید آخرشان مثل هم است .بنا بر این شما لازم است کتاب عروض و قافیه را تهیه کنید و یاد بگیرید .
حتی اگر از قافیه و عروض بگذریم شعر باید معنا داشته باشد در مصراع دوم « دور سیه سنگ تو هی گشتم و گشتم » معنا ندارد اگر منظور شما از سیه سنگ ،چشم باشد تشبیه جالبی نیست و تنافر معنی ایجاد میکنه و تا علی آخر ...
امیدوارم در آینده اشعار بهتری از شما بخونیم.
موفق باشید