سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        رددد

        شعری از

        سیاوش آزاد

        از دفتر سیاوش نوع شعر ادبیات کودک

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ۰۴:۰۷ شماره ثبت ۱۱۰۵۴۴
          بازدید : ۷۷۵   |    نظرات : ۸۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر سیاوش آزاد
        آخرین اشعار ناب سیاوش آزاد

        سلام سلام بچه ها
        خوشحال و شادین شما
         
        قصه های خوب دارم
        براتون گل می کارم
         
        آماده این بچه ها
        نازنازی ها غنچه ها
         
        یه روز آقا پلنگه
        اومد تو دشت قصه
         
        نگا به آسمون کرد
        ابروهاشو کمون کرد
         
        گف آسمون شده زرد
        نکنه گرفته پاش درد
         
        چرا زمستون سیاهه
        ماهیه در میاهه
         
        دیروز چرا نیومد
        عمر خدا سرومد
         
        هستی چرا هستی است
        عاقلی اندر مستی است
         
        وجود خاص آدم
        پیدا شده از عدم
         
        زمان نسبتش با
        هستی چه است بابا
         
        و شیر مرگ نوشان
        خون سیاوش جوشان
         
        و مطلق هستی
        یک است و دو نیستی
         
        به قول مرحوم ذاکر این جواب خیلیاست اما با یه لفظ عامیونه
         
         
        ۲۲
        اشتراک گذاری این شعر
        ۶۲ شاعر این شعر را خوانده اند

        سیاوش آزاد

        ،

        محمد فاضلی نژاد

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        محمدحسن پورصالحی

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        ،

        فلاح رمضانی(عاشق)

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        مهرداد عزیزیان بی تخلص

        ،

        م فریاد(محمدرضا زارع)

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        حوریا.د (شاهزاده خانوم)

        ،

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        ،

        محمد علی رضاپور

        ،

        روح اله سلیمی ناحیه

        ،

        مهدي حسنلو

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        نیره صدری

        ،

        محمد علی نیک روش

        ،

        فاطمه بهرامی

        ،

        شیما جریده (شین بانو)

        ،

        طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

        ،

        رقیه یاوری زاده(ازل)

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        حسن مصطفایی دهنوی

        ،

        عرشیا خوشرو

        ،

        سعید صادقی (بیدل)

        ،

        محمدکریمی (پویا)

        ،

        علی شاهی تخلص(محزون)

        ،

        قانع تهرانی

        ،

        فرید محمدی

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        ،

        علیرضا جورعشوری

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        آذر مهتدی

        ،

        سیدیحیی حسینی

        ،

        رحمان لونی

        ،

        محمدعلی افضلی(خاکستر)

        ،

        سید محمدرضا لاهیجی

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        اسماعیل یاوریان

        ،

        فاطمه گودرزی

        ،

        مهدی سلیمانیان(پژمان)

        ،

        ولی اله بایبوردی

        ،

        فریبرز رامیار

        ،

        دانا دادگر

        ،

        علی اکبر مجدراد

        ،

        حمید فیروزآباد

        ،

        یلدا جاوید

        ،

        رضااشرفی فشی

        ،

        مرضیه قنواتی نژاد

        ،

        زهره دهقانی ( شادی)

        ،

        فاطمه ابدالی

        ،

        رضا حسینی مقدم(مرد خاکستری)

        ،

        نیما ابراهیمی

        ،

        محمدرضا آزادبخت

        ،

        علی نظری سرمازه

        ،

        سید علی کهنگی (واسع)

        ،

        جواد کاظمی نیک

        ،

        نصرت اله صفی زاده

        ،

        حاتم پاکدل

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۵۶
        درود بزرگوار
        بجا و زیبا بود
        در وصف ایراد های بنی اسراییلی خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸
        سلام متشکر از حضور شریف
        زنده باشید
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۲۰
        درود بر شما و اشاره ی لطیفی که نمودید
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۲۱:۱۳
        ممنون جناب آزاد برای شعر زیبا .
        دوست داشتنی
        که دل انگیز هم بود .
        قدرت بالا، تفکر عمیق، ساده و روان بودن، انرژی بخش بودن ِ شعر کودکان از تبحرات یک شاعر برای شعر کودکان است که شما به خوبی از پسش بر آمدی.
        شعر تان را دوست داشتم .
        در مورد پیام هم عرشیا سلام رساند .
        و تشکر ویژه کرد عزیز جان خودش کلاس زبان است وقتی آمد می‌گویم خدمت برسند .
        برای عرض ادب ..

        زنده باشید .
        خندانک

        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۱۴
        سلام متشکر شما و خانواده زنده باشید خاطرم هست که ترانه از من می خواستید اندکی شاید نزدیک شدم درود بر عرشیا
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۵۱
        نه خیلی هم جالب امد به نظرم
        من شعری که دوست نداشته باشم می‌گویم
        به جهت انعطاف پذیری شاعر
        همیشه نقش خودم در شعر انعطاف پذیری بوده دوست دارم سبک‌های مختلف را می‌بینید که هستند شاعرانی که در یک وزن فعالند .
        خارج از هیچ نوع تنوع و یا خلاقیتی
        .
        دوست دارم سبک های مختلف را .
        خندانک
        محمد فاضلی نژاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۵۵
        خندانک خندانک خندانک
        درود به شما جناب آزاد
        برقرار باشید
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۳۹
        سلام سپاسگزارم زنده باشید
        نقد و نظری نیز باشد مشتاقم
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۲۹
        سلام و احترام جناب سیاوش خان
        این چیه چیه آوردی
        برای بچه ها قصه گفتی هستی و نیستی و مستی رو چجوری بفهمن،؟
        عمر خدا سرومد؟؟؟؟
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲

        سلام متشکر پاسخ در ادامه آمده است
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۱
        سلام از تشریف فرمایی شما متشکرم
        گفتیم سیاهه ای در ادبیات کودک نیز مرتکب شویم
        شیئی را در یک دست بنهید و در دست دیگر هیچ قرار ندهید حال به کودک بگویید شی درین دست هست میگوید بله بگویید دران دست چیست می گوید هیچی
        مست هم که کودکان فراوان دیدند
        مرحوم پروین
        گفت: باید حد زند هشیار مردم، مست را
        گفت: هشیاری بیار، اینجا کسی هشیار نیست

        سرآمدن عمر خدا را پلنگ فرموده اند و من فقط راوی هستم
        همچنان مشتاق نقد و نظرات شما فرهیخته گرامی هستم
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴
        این توضیح یا پاسخی که در جواب نظر جناب ازاد بخت گذاشتید
        مغز منو رگ به رگ کرده
        شیئی را در یک دست بنهید ودردست دیگر هیچ قرار ندهید
        کلمات نهیدن و قرارو که کلا نابود کردی یا من واقعا نمی تونم بفهمم
        اون جواب کودک ناخوداگاه وقشر خاکستری مغزمو نیم سوز کرده
        اون لیت مرحوم پروین بزرگ دقیقا برای اثابت چی اومده
        در مورد داستان پلنگ و عمر خدا چون چیزی نمیدانم پس چیزی هم نمی گویم
        خدا وکیلی من یکی که دوستت دارم جناب ازاد
        🌹🌹🌹🌹🌹

        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۱۲
        سلام
        یک دست خالی باشد در دست دیگر چیزی قرار بدهید کودک هستی و نیستی شی را تشخیص میدهد
        فرمودند کودک مستی را چگونه بفهمد گفتم مست فراوانست و کودک زیاد دیده است
        عمر خدا اشاره به سخن مشهور نیچه است
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۱۶
        مطلبی از ویکی پدیا
        «خدا مرده‌است» (آلمانی: "Gott ist tot" همچنین شناخته‌شده به مرگ خداوند) جمله مشهور و به شدت نقل قول شده و گاهی بد تفسیر شده فیلسوف آلمانی، فریدریش نیچه است. این جمله اولین بار در کتاب دانش شادان وی در بخش ۱۰۸ (کشمکش‌های تازه) ٫ بخش ۱۲۵ (دیوانه) و برای بار سوم در بخش ۳۴۳ (مفهوم خوشیِ ما) نمایان شد. همچنین این جمله را می‌توان در اثر کلاسیک وی، چنین گفت زرتشت نیز پیدا کرد که بیشترین تأثیر را در شهرت این عبارت داشته‌است.
        این اندیشه در بخش «دیوانه» کتابِ دانش طربناک بدین‌گونه بیان می‌شود:
        خدا مرده‌است. خدا مرده باقی می‌ماند و ما او را کشته‌ایم. چگونه خود را تسلی خواهیم داد، جنایتکاران تمامِ جنایتکاران را؟ آنچه مقدس‌ترین و مقتدرترین چیز بود که تاکنون جهان به خود دیده‌است، بر اثر خون‌ریزی بسیار حاصل از چاقوهای ما مرده‌است. چه کسی ما را از این خون پاک خواهد کرد؟ چه آبی برای ما موجود است تا خود را بشوییم؟ چه اعیادی بهر کفاره، چه مناسک مقدسی را از خود ابداع خواهیم کرد؟ آیا عظمت این عمل بیش از اندازه برای ما عظیم نیست؟ آیا نبایستی تنها خود خدایانی دیگر شویم تا شایسته این کار باشیم؟
        احسان فلاح رمضانی
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۵۵
        درود بر شما جناب آزاد.به رسم ادب به بازدید اومدم.موفق باشید
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۰۳
        سلام متشکر از دیدگاه های خویش نیز امید که مستفیض بفرمایید
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۱۳
        درود بر جناب آزاد عزیز
        زیبا قلم زدید
        بالاخره در سبک عامیانه هم اثری از شما خواندیم و مستفیض گشتیم.
        منظور از «میاهه» در بیت:
        چرا زمستون سیاهه
        ماهیه در میاهه
        چیست؟ و اینکه در بیت:
        «هستی چرا هستی است
        عاقلی اندر مستی است» واژه ی \"اندر\" از عامیانه به دور است. نظر شما البته ارجح است
        ارادتمند شما خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۴
        سلام متشکر از لغتنامه معنی را بیاورم
        میاه. ( ع اِ ) ج ِ ماء. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 85 ) ( منتهی الارب ).آبها. ج ِ ماء که در اصل ماه بود به معنی آب. ( غیاث )( آنندراج ). || کنایه از اشک :
        نیران دوزخ از تو برآرد شرار و دود
        گر از ندم نیاری از دیدگان میاه.
        سوزنی.
        و رجوع به ماء شود.

        اما اندر تا کنون در سبک عامیانه شاید به کار نرفته است چه اشکالی دارد زین پس به کار رود؟
        و نیز سوالی برایم پیش آمد سبک عامیانه کی شروع شد؟ آیا ترانه هایی با زبان کهن و توامان عامیانه داریم؟ چونکه قدما اگر می خواستند به همان زبان گفتاریشان شعر بگویند باز نتیجه از منظر ما کهن از کار در می آمد
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        آرمان پرناک
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۰۰
        سلام مجدد
        خیلی ممنونم که توضیحاتی مرقوم فرمودید
        اولین بار بود میاهه را شنیدم و جویای معنایش شدم.
        مخاطب سروده مگر کودک نیست؟ (البته ما را فاکتور بگیرید خندانک ) انوقت کمی که چه عرض شود، تماما درک این واژه برایش نامفهوم و ناملموس است. مگر اینکه گوگلباز باشد و دست به سرچ شود و معنا را بیابد.
        البته همانطور که در فوق عرض کردم نظر شما ارجح است خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        سلام تشکر
        میاه +ه که مخفف هست فکر کنم باشد ولی ماهیه فکر کنم ماهی + کسره باشد البته اینجا مثلا ماهی سرخ نیست که بگوییم کسره برای ارتباط ماهی و سرخ آمده
        بنابرین فکر کنم نوشتار ماهیه اشتباه باشد مگر آنکه در عامیانه سرایی و نویسی قواعد سهل تر باشد ولی حقیر ماهیه آوردم برای آنکه با ماهیت که به عربی ماهیه با دو نقطه بر ه پایانی مینویسند تناسب یابد حال نمیدانم اینکار صحیح است
        در مورد خود اثر بنظر می رسد دهه نودی ها فعالتر از این حرف ها باشند و از جستجویی ساده طفره نروند
        سوال بقیه اثر قابل درک توسط کودکان است؟
        البته همه ابتدا کودکند و در پایان یحتمل کهنسال و بخرد میشوند
        آرمان پرناک
        آرمان پرناک
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۱۵
        سلامی جانفزا چون وصل جانان خندانک
        بله، نوشتاری که فرمودید صحیح تر است و خوانش ترانه بدین شکل راحت ترست. ولی کاش جای میاهه واژه ی بهتری انتخاب میشد تا ترانه یکدست تر باشد. الان ترانه پیش رو ترکیبی از سنتی و صنعتی شده است.
        بقیه اثر حقیقتش بستگی به نوع کودکش دارد خندانک

        پیر وجوان ز هم نکند فرق شور عشق
        اینجا فلک به قد دوتا رقص می کند

        بی شور عشق در تن ما نیست دره ای
        هر قطره زین محیط جدا رقص می کند

        پیچیده است درد طلب هرکه را بهم
        داند که گردباد چرا رقص می کند

        داریم عالمی ز خیالش که نه سپهر
        در تنگنای سینه ما رقص می کند

        ما مانده ایم در ته دیوار ورنه کاه
        از اشتیاق کاهربا رقص می کند

        #صائب
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۲۳
        سلام متشکر بنای اثر بر یکدست نبودن است روح استاد صائب شاد توفیق داشتم آرامگاهشان را زیارت کنم همچنین مرحوم طبیب و نیز مرحوم همایی روحشان شاد
        آرمان پرناک
        آرمان پرناک
        چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ۰۹:۱۷
        جاده ها
        سراغ تو را میگیرند
        و قدم هایم
        جز سکوتِ سرد چه گویند!
        باران می‌آید
        و چتری همراهم نیست
        تو را به همین یادگارِ خیس
        کجای جهان ایستاده ای؟

        تقدیم به جناب آزاد عزیز، مردی از تبار عشق
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۲۳:۳۲
        سلام
        اولش و خوب شروع کردی زبان گیرایی زبان کودکانه را دارد
        رده سنی را نگفتی اون اول بیشتر از پیش دبستانی تا نهایت دو و سه را یدک بکشد مابقی کلاس بالاتر را طلب می کند
        اصلاً حال و حوصله ی توضیح اینکه خدا را کی کشت و چرا در مدرنیته خدا را کنار گذاشتن و ... ندارم
        ولی زبان و لحن کودکان بسیار نرم و روان تر از این حرفهاست
        انگار سرو روی کودک درونتان را اندکی پیر شده است
        شادان باشید
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۹
        سلام متشکر از حضور حضرتعالی
        مرحوم رهی معیری
        طی نگشته روزگار کودکی پیری رسید
        از کتاب عمر ما فصل شباب افتاده است
        زنده باشید
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۵۶
        درود بر شما
        پایدار باشید
        🌷
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۰۶
        سلام متشکر زنده باشید
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۴:۳۱
        درود بیکران خندانک
        جالب بود. خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۲۱
        سلام متشکر موفق و منصور باشید
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۴۷
        درود جناب زراعتی عزیز🌹🌹🌹
        میشه بفرمایید کجای این شعر جالب بود

        واقعا میخونیم یا فقط نظر می دهیم (منظورم هممون هست )
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۲۴
        واقعا جالب نبود؟
        محمد علی رضاپور
        جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۴
        سلام
        کاری نو از شما،
        شعری فلسفی با زبان کودک،
        شاید نوعی تناقض در آن باشد مگر این که....
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۲۵
        سلام متشکر زنده باشید آرام آرام شاهد نظرات مفصل تر شما خواهیم بود ان شاءالله درود بر شما و دقت نظرتان
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۴۲
        سلام و درود جناب سیاوش خان ازاد
        نوشته شما را چگونه تفسیر کنیم
        روزگاری در مصر باستان بقدری مردم معتقد بودند که اهرام را ساختند این ادمها صدرصد مطیع گذشته بودند
        انسانها جانشان را قربانی میکردند صدرصد یقین داشتند
        زیباترین دختران خود را به همسری خدا میداد با سنگی بزرگ که به پایش می بستند و کلی طلا و جواهر و زیبنت به قعر نیل میرفتند چون مطمعن بودن زن خدا میشوند
        مطمعن باشید برای مانیز همین است
        انسان باید هر روز تمام دانشش را در فرضیه اشتباه قرار دهد تا بلکه سرعت درک و اگاهی بیشتر شود

        شما با چه فکری انتهای نوشته زده اید این جواب خیلیاست
        چی هست نوشتید ,
        کدام جوابها و سوالها
        یکبار فکر کنیم کدام سوال را بدون استناد به راست و دروغهای دیگران می توانیم جواب دهیم
        کدام سوالی را طرح کردیم که تا الان نشده بودو دنبال جوابش باشیم
        چرا همیشهٔ خدا در نوشته و بحث هایتان از پاسخ دیگران یا گفته هایشان مدرک اوردید
        میدانید چرا اسرار به این مسئله و نگرش دارم که نگرش نوین داشته باشیم
        چون فرزندان و بچه هایشان از این حرفها پر می شوند و مثل ما زحمتی برای درک و اگاهی نمی کشند و مثل ما استاد شنیدن میشوند
        و مثل ما در جهل و اثباتش در حقانیت استاد واقعی میشوند
        و مثل ما عقب ماندگی خود و کشور و جامعه اشان را نوعی پیشرفت توهمی میدانند
        و مثل ما همه چیز را گردن گذشتگان و اجداد و شیطان می اندازند
        و مثل من و شما در بحث و جدل واب در هاون کوبیدن توهم اگاهی می گیرند
        خدا کند خدا کند خدا کند شما معلم و اموزگار نباشید خخخ
        خدا وکیلی فقط قهر نکنید که بیشتر افسوس میخورم
        پاینده باشید اما نه اینجوری
        🌺🌺🌺🌺🌹🌹🌹
        حتما که من درست درک نکردم منظور شما را
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۱۴
        سلام معلم بودم و حال فرهنگی هستم در بخشی دیگر
        فرمودید
        "انسان باید هر روز تمام دانشش را در فرضیه اشتباه قرار دهد تا بلکه سرعت درک و اگاهی بیشتر شود"
        آیا خود این مطلب که از شما نقل کردم نیز باید در فرضیه اشتباه قرار داد؟ به عبارتی خودشمول است؟
        اگر گذشتگان مطلب نیکی بیان کردند استفاده نکنیم؟
        از صفر شروع کنیم یا بر شانه غول ها بنشینیم؟
        امید که اهل قهر نباشم گاه ازین محفل می روم تا به اموری دیگر بپردازم
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۴۸
        مرحوم ذاکر کی بودند ؟
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ۰۲:۵۲
        سلام فکر کنم مداح اهل بیت بود چند سال پیش فوت کردند آره خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۲۰
        سلام جناب حسنلو
        همون که کاشونی بود و مدام میگفت من سگ رقیه ام ؟
        چقدر حالم بد شد از این اشاره اقای ازاد
        اینبارم یک مداح شد ستون
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۵۱
        سلام جناب حسنلو متشکر روحشان شاد
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۵۵
        سلام خدا کند بتوانیم برای رقیه به مقام کلبیت برسیم
        در فضای مجازی دیدم که مرحوم ذاکر اهل خوی بودند روحشان شاد مطلبی دیگر از همان فضای مجازی نقل کنم
        حالا چنین بشری کجا جای آن دارد که ما اطراف او بتوانیم حرف بزنیم؟(منظور ایشان امام زمان علیه السلام است)

        توسوس کلب هم غلط است.(منظور از توسوس صدای شبیه پچ پچ و آرام است که در عربی به آن همس گفته می شود.وسوس : همس يقال وسوس الصائد و وسوست كلابه.اگر تبصبص کلب فرموده باشند تبصبص به دم جنباندن و همچنین به تملق و چاپلوسی اطلاق می شود.)
        اینم غلطه چرا؟ برای اینکه ما هنوز امتحان نداده ایم که سگ هستیم!
        سگ یک درگاهی هزار سنگش هم بزنند باز میاد و اونجا سر می گذاره.ما هنوز یک سنگ نخوردیم که از این دربار برگردیم.بنابراین معرفت که خبری نیست از توسوس کلب هم استغفار می کنیم فقط چیزی که هست آقای است چه آقایی! کریمی است چه کریمی! جوادی است چه جوادی! مگر به برکت خون جدش به نگاهی کند و الا نه اینکه ما سگی هستیم و آمده ایم در خانه او و سری می جنبانیم.ما از سگ بدتریم! از سگ پست تریم!
        شعری زیبا از آیت الله وحید خراسانی:
        (( وحيدم )) من اگر در جرم و تقصير
        سگي بودم شدم در كوي تو پير

        بر آن خواني كه يك عالم نشسته
        سگي هم در كنارش پا شكسته

        تو كه قاتل به خوان خود بخواني
        نپندارم كه اين سگ را براني
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۰۸
        سلام
        جناب سیاوش
        کاش میشد حضوری باشما نشست و گفت آنقدر که دلهامون که نزدیک این زبان هم بهم نزدیک بشه
        شعر بقول بزرگان اتفاقی که در زبان میافته مادامی که زبان در هیئت یه موجود زنده در سطر نبینیم شعر آنچه که باید از کار در نمی آید!
        البته زبان روز
        در مورد شعر امروز یه جمله بگم مطمئنم بیشتر از من می دونی نوشتن شعر یعنی دور شدن از زبان خودکار
        یعنی
        برجسته سازی که بیشتر باآشنازادیی یا غریبه سازی جهان پیرامون در شعر اتفاق میافته
        چیزی که ادراکات ذهن من و تو نسبت به پیرامون با عادت رد می‌کنه
        با این بیان دوباره این شکلی و از نو
        مثل یه کودک از نو اشیا را می بینه مفاهیم درک می کنه همین هم باعث لذت ادبی میشه و شعر و هر متن ادبی همین
        هنجار گریزی قاعده کاهی که قاعده کاهی معنایی بیشترین کابرد در شعر امروز داره به نسبت انواع دیگرش
        البته تسلط شما به زبان قدیم کمکی برای استفاده از دیگر قاعدکاهی ها
        قاعده افزایی در نظم البته و جاهایی... فاصله گذاری ورود خود شاعر به کار و ارتباط مستقیم با مخاطب
        و و و...
        اگه بگی با این مقوله ها آشنایی نداری سرم می کوبم به دیوار
        در مورد نشانه شناسی سوسور حتما بخون دال های قرن چهارمی یا دقیق تر این نشانه ها مدلول های این زبانی ندارند نه بصورت مطلق ولی حداقل مفهومی که در ذهن من و شما از شنیدن یه نشانه شکل میگیره یکی نیست ..
        در مورد فرمال و ساختار گرایی و پسا ساختارگرایی
        مدرنیسم ونو مدرنیسم و پسا مدرن حتمن
        البته میدونم میدونی ولی برا ارتباط با شعر امروز یه شناخت حداقلی لازم فعلا شب بخیر
        تا یه وقت دیگه خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۴:۰۴
        سلام متشکر از نظرات شریفتان
        فکر کنم تا حدودی بایستی سر مبارک را به دیوار بکوبید
        آثار رایج عصر کنونی تا حدودی متلائم با طبع حقیرم نیست
        کهن را نیز که شما جوانها نمی پسندید این پیرمرد چه کند؟
        ( نبین دهه شصتم. من هزار و صد و اندی ساله هستم)
        ارسال پاسخ
        سید محمدرضا لاهیجی
        سید محمدرضا لاهیجی
        يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۴۰
        سلام
        شب خوش
        راستش این شعر و پست هر چه هست و نیست نظرات شما و سایر نابیان برام قابل توجه بود، قابل توجه ازاین جهت که شما را بهتر و بیشتر شناختم و دیدم چقدر با هم همسو هستیم
        خوشحالم که در دنیای امروز بازم افرادی هستن و پیدا میشن که اهل بیت علیهم السلام را باور قلبی دارن و اهل مطالعه هستن، قدر خودتو بدون، در مورد شعر کهنم مخاطب خودشو داره خود من یکیش پس لطفا بنویس


        مهدي حسنلو
        يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۲۸
        البته این نسبت به شعر قبلت نوشتم تصمیم داشتم یه نقدی بنویسم شرایطش پیش نیومد
        یه کم هم این مسائل و حساسیت به نظریه های ادبی غربی دلیل شد
        خندانک
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۱:۴۲
        سلام
        استاد جان بی خبر یهو غیبت میزنه در پیام دیم
        آمدی، خیلی خوش آمدی
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۲۹
        سلام متشکر نسبت به این اثر نیز نقد و نظری باشد مشتاقیم
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۳۳
        فرمود
        تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد
        دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی
        آفتاب غیبت دارد چه رسد به من که از سیاهچاله نیز تیره ترم
        و نیز فرمود
        ابوهریره رضی الله عنه هر روز به خدمت مصطفی صلی الله علیه آمدی. گفت: یا اباهریره! زُرنی غِبّاً تَزْدَد حُباً: هر روز میا تا محبت زیادت شود.
        صاحبدلی را گفتند: بدین خوبی که آفتاب است نشنیده‌ایم که کس او را دوست گرفته است و عشق آورده. گفت: برای آن که هر روز می‌توان دید مگر در زمستان که محجوب است و محبوب.
        به دیدار مردم شدن عیب نیست
        ولیکن نه چندان که گویند بس
        اگر خویشتن را ملامت کنی
        ملامت نباید شنیدت ز کس
        فاطمه بهرامی
        دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲
        درود جناب آزاد
        گاهی هم کودکانه باید به بزرگان گوشزدی کرد
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۲۷
        سلام متشکر اشارات را دریافته اید زنده باشید
        ارسال پاسخ
        شیما جریده
        سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۲
        درود جناب آزاد عزیز
        بالاخره با زبان عامیانه ،خوشحالم از این بابت 🤍
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۲۷
        سلام متشکر زنده باشید
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۱۴:۵۵
        سلام و درود
        در پناه یگانه ی هستی باشید خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۲۰:۵۰
        سلام متشکر زنده باشید
        ارسال پاسخ
        رقیه یاوری زاده(ازل)
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۲۰:۴۷
        سلام و ضمن عرض ادب بسیار زیبا

        درود به اندیشه نابتان
        🌸🌼🌸🌼
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۲۰:۵۰
        سلام سپاسمندم زنده باشید
        ارسال پاسخ
        حسن  مصطفایی دهنوی
        پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ۰۷:۴۳
        سلام و درود
        بسیار زیبا است
        سربلند و پاینده باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱
        سلام تشکر روح پدر شاد
        ارسال پاسخ
        عرشیا خوشرو
        پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ۱۲:۴۰
        🌺👏🌺👏 خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲ تير ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
        سلام متشکر زنده باشید مجدد تبریک تولد
        ارسال پاسخ
        علیرضا جورعشوری
        سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷
        سلام وقت بخیر👏
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۶
        سلام تشکر
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ۲۰:۵۵
        درودهایم تقدیمتان
        روز قلم بر شما مبارک
        🌹
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۶
        سلام ممنون
        ارسال پاسخ
        محمدعلی افضلی(خاکستر)
        يکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۲:۳۲
        درود بر جناب سیاووش آزاد...
        عزیز و فرهیخته....
        شاد باشید...
        خندانک خندانک خندانک

        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۷
        سلام مسرور باشید
        ارسال پاسخ
        مرضیه قنواتی نژاد
        شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۰۲
        درود زیبا و شاد👏⚘
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۷
        سلام زنده باشید
        ارسال پاسخ
        زهره دهقانی ( شادی)
        جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۴۶
        سلام و درود

        زیبا سرودید👏🌹
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۷
        سلام خوش آمدید
        ارسال پاسخ
        سیدیحیی حسینی
        شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ۰۱:۱۳
        درودها

        🌹🌹🌹🌹🌹
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۷
        سلام و درود
        ارسال پاسخ
        نیما ابراهیمی
        جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ۲۰:۵۴
        درود بزرگوار
        بقول خودتان "سیاهه ای" قابل تامل سرودید.
        قلمتان نویسا
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۰۸
        سلام موید باشید
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۲۸
        خیلی عالی
        قلمتان سبز خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ۲۲:۴۲
        سلام خوش آمدید زنده باشید
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ۲۰:۰۰
        دوردبرشما زیبابود 🌷🌹🌹🌹
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ۲۰:۴۴
        سلام متشکرم
        ارسال پاسخ
        حاتم پاکدل
        جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳:۵۴
        زیبا بود 🌹
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰۰:۱۷
        سلام لطف دارید
        ارسال پاسخ
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۵۸
        سلام استاد بزرگوار
        بسیارزیبا و خوش آهنگ بود خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵
        سلام محضر شاعر گرانقدر
        از حضور شما متشکرم خوش آمدید
        لطف دارید زنده باشید
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ ۰۳:۴۵
        عجب 😐😐
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ۰۲:۱۷
        عزیز از چه متعجبی؟
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0