سلام و عرض ادب.
خدمت محمد قنبر پور دوست عزیزم و شاعر توانایمان.
حتما حتما.
من در خدمتم
فرموده نخست شما .
برای راحت نخواندن شعر از طرف شما میدانم .
این مطلب به این بر میگرددکه
وقتی ما میخوانیم.
آن مونس اسرار که به دامان شیر به من داد.
آن ...یک بخش
مونس ...سه بخشی مو ..نِ .. سِ
اسرار ... دو بخشی اس ...رار
که ...یک بخشی
به ... یک بخشی
دامان... دو بخشی ..دا....مان
شیر..یک بخشی
به...یک ...بخشی
من ....یک بخشی
داد.... یک بخشیست
و ذهن خود را این ریتم آماده میکند
مخصوصا که مصرع بعدی هم همین بخش ها و هجا ها را داشته باشد.
.که بر وزن ..مفعول ..مفاعیل..مفاعیل..فعولن
است .
واما سوال شما که فرمودید .
مشکل خوانش و زمانی که صرف کردید.
حال در نظر بگیرید .
این مصرع را
با فنجان فالی زد و مقام هفتخطم داد.
نقطه های مکث شما این گونه میشود.
با....فنجان....فالی زدو....مقام هفتخطم داد
نقاط مکث شما که اگر به نقاط مکث بیت پایین فرق کند کمی خواننده دچار ایست میشود.
یا این مصرع
در روز عروسی می سبک خورد و نشست و
در.....روز عروسی .....می سبک خورد و..... نشست و .....
که نقاط مکث و چیدمان هجا هایشان با هم فرق میکند
ولی وزن شعر همان
مفعول ..مفاعیل..مفاعیل..فعولن است
و شاید خواننده که با آن هجا ها ذهن خود را آماده کرده در خوانش دچار مشکل شود.
و یک مطلب دیگر جاهایی که مکث لازم است اگر مکث انجام نشود خوب خوانش دچار مشکل میشود..
ولی من توصیه میکنم یک بار دیگر شعر را بخوانید .شاید اینبار روانتر خوانده شد .
در هر صورت من در خدمتم و اگه بتونم به سوالی جواب بدم خوشحال میشوم.
دستت هم درد نکنه ..
خسته نباشید
و غرض از مزاحمت.
تشکر ویژه از سایت شعر ناب و استاد ملحق بزرگوار
که لطف کردند و شعر این شاعر کوچک را در سایت خود به نمایش گذاشتند .
مطلب بعد از تشکر از استاد ملحق و شعر ناب به تعداد بازدید کننده این شعر مربوط میشود.
البته این تعداد بازدید کننده دو روز قبل در پیامی به اطلاع استاد ملحق رسید.
و استاد هم با راهنمایی ،مبنی بر خیر بودن موضوع و توضیحات لازم برای اینجانب در جریان قرار گرفتند.
و من فقط در این تیک نقد بر خودم واجب میدانم، در حال حاضر که این شعر در حدود ۲۷۳۰۱ بازدید کننده شاید برای لینک خوانش و شاید هم برای شعر داشته .
از شما بزرگواران استاد ملحق ، مدیران سایت تک به تک ، قدردانی و تشکر کنم .