سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 28 آذر 1403
    18 جمادى الثانية 1446
      Wednesday 18 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۲۸ آذر

        رسالت عشق

        شعری از

        رضااشرفی فشی

        از دفتر موسیقی یک احساس نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۳۷ شماره ثبت ۱۰۱۷۳۱
          بازدید : ۱۴۳۶   |    نظرات : ۶۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر رضااشرفی فشی

        رسالت عشق
         
        عشق امد تا بشویدچهره از تلبیس ها
        تا پری زاده شوند از همتش ابلیس ها
        عشق امد تا بکوی لایزال کبریا
        پنجه یازد آتش شعله ور تندیس ها
        عشق آمد تا که انسان در پی سودای وصل
        کند وکاود در ورای باور پردیس ها
        عشق آمد تا فرای ایدولوژی و فهم 
        گرد هم ارد دوالیسم و پوپ و مارکسیس ها
        بس به افسون نگاه حضرت سلطان عشق
        بس بخاک افتاده اند در پای او برسیس ها
        دی شنیدم مطربی با سازی از اسرار وصل
        می زداید شوخ تقدیس از دل تقدیس ها
        بر سریر ادعای خونفشان عاشقان 
        قصه ها گوید به نیزه قصه سردیس ها
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر
        ۵۹ شاعر این شعر را خوانده اند

        رضااشرفی فشی

        ،

        منیژه قشقایی

        ،

        مهرداد عزیزیان بی تخلص

        ،

        سیده نسترن طالب زاده

        ،

        محمد علی رضاپور

        ،

        طاهره حسین زاده (کوهواره)

        ،

        طاهر معین

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        مجید قلیچ خانی

        ،

        رضا حمیدی راد(احسان)

        ،

        حدیث عبدلی (یارا)

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        محسن ابراهیمی ( غریب )

        ،

        دانیال فریادی

        ،

        آرمین پرهیزکار

        ،

        ابراهیم هداوند

        ،

        اصغر ناظمی

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        منوچهربابایی

        ،

        احمدی زاده(ملحق)

        ،

        مرتضی سماواتی

        ،

        سارا رحیمی

        ،

        ادریس علیزاده

        ،

        حمید ملک رییسی( بُندِهی)

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        موسی ظهوری آرام(آرام)

        ،

        محمد رضا خوشرو

        ،

        مجید خوش خلق سیما

        ،

        مهرداد مانا

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        هادی محمدی

        ،

        نازنین کریمی

        ،

        سحر غزانی

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        اسدی

        ،

        بهرام معینی (داریان)

        ،

        آذر مهتدی

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        مولود سادات عمارتی

        ،

        فهیمه روشن ضمیر

        ،

        سینا سجودی

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        یلدا جاوید

        ،

        مهدی شریفی مقدم

        ،

        برین بهار

        ،

        مهدی ملکی الف

        ،

        سیاوش آزاد

        ،

        کوثر سخی زاده

        ،

        بتول رجائی علیشاهدانی(صنم)

        ،

        الناز حاجیان (مهربانی)

        ،

        ملکبانوی سیب

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        ،

        جواد کاظمی نیک

        ،

        نرگس زند (آرامش)

        ،

        آروین محمدی

        نقدها و نظرات
        احمدی زاده(ملحق)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸
        سلام فکر میکنم برای درک بیشتر اثر جناب رضا اشرفی عزیز که بر پایه درکشان از معنا و فهم از واژه( تلبیس) و تعمیق و تفسیر های بیشماری که از این واژه توسط اهل علم و عرفان شده و ایشان بر این همین پایه شعری سرودن مروری کنیم بد نباشد خندانک

        تلبیس، اصطلاحی در عرفان است و در لغت به معنای تخلیط یا مبهم کردن امور است.

        تلبیس در لغت


        تلبیس به معنای آمیختن و مبهم کردن کار و دَرهم و مشتبه ساختن امور (تخلیط) و فریب دادن (تدلیس) است و از واژه لَبْس (صورت فعلی آن: لَبَس ـ یَلبِس) برای مبالغه و تأکید، اشتقاق یافته است. واژه های لباس و لَبوس و لُبْس (صورت فعلی آن: لَبِس ـ یَلبَسُ) به معنای پوشاندن نیز با لَبْس و تلبیس از نظر معنایی اشتراک دارند.

        مادّه لبس در قرآن
        [ویرایش]

        مادّه لبس در قرآن به صورت فعل به معنای آمیختن و مشتبه کردن امور چند بار به کار رفته است. در آیه ۴۲ بقره و ۷۱ آل عمران تَلْبِسُوا و تَلْبِسُون همراه با تَکْتُمُوا و تَکْتُمُون آمده و بنا به نظر مفسران مراد این دو آیه مشتبه ساختن حق و باطل به هم است به طوری که تمییز و تشخیص آن دو، به جهت شباهت بسیار، مشکل باشد. بنابراین تَکْتُمُون که اشاره به کتمان حق دارد، غیر از تلبیس است. در واقع تلبیس و کتمان حق دو روش متفاوت برای گمراه کردن دیگران است
        مادّه لبس در أحادیث

        در احادیث نیز فعل مشتق از لَبْس به معنای عمل شیطانی یعنی حیله و نیرنگ، نفاق و ریا و غل و غش در کارهاآمده است.

        دو معنای مثبت تلبیس در عرفان

        در کنار معنای مذموم تلبیس، این واژه در عرفان به دو معنای مثبت نیز به کار رفته است.

        ← اولین معنای تلبیس در عرفان

        اولین معنای تلبیس در عرفان که از آیه «وَلَلَبَسْنا عَلَیهِم ما یَلْبِسُون» گرفته شده به معنای نهفتن حقیقت چیزی از خَلق و نمودن آن بر خلاف آن است که اختصاص به خدا دارد

        ←← کاربرد واژه تلبیس به عنوان صفت ربوبی از ابوبکر واسطی

        ظاهراً اولین بار واژه تلبیس را ابوبکر واسطی (متوفی ح۳۲۰) به عنوان صفت ربوبی به کار برده، و گفته است که خداوند مؤمن را در زیّ کافر و کافر را در زیّ مؤمن می‌نماید.

        ←← تلبیس از جانب حق در نزد ابن عطای اَدْمی

        ابن عطای اَدْمی (متوفی ۳۹۰) نیز در تفسیر «لایحیطون به علماً» می گوید که هیچ‌کس به مقام ربوبیت حق علم ندارد، و حق هر چه را در مقام ربوبی به وجود می‌آورد در لوای تلبیس است.

        ←← کلام جنید قبل از ابوبکر و ابن‌عطا

        پیش از این دو، جنید (متوفی ۲۹۷) نیز گفته است که خدا امتزاج به التباس می‌کند.

        ←← هم معنا بودن التباس با تلبیس

        التباس با تلبیس هم معناست و می‌تواند توضیحی بر همین معنای از تلبیس باشد، یعنی بر اساس سخن وی خداوند در پدیدارها ممزوج نشده یا حلول نکرده، بلکه تجلی او با صفتِ التباس بوده است. چنین مفهومی از تلبیس در شطحیات روزبهان بَقْلینیز وجود دارد؛ از جمله می‌گوید: تلبیس، ظهور و تجلی است

        ← دومین معنای تلبیس در عرفان

        دومین معنای تلبیس در عرفان به کاربرد اخلاقی آن در میان اهل سلوک باز می‌گردد. هجویریاگرچه صفت تلبیس را جز برای خدا محال دانسته، در توضیح معنای دوم گفته است که وقتی کسی خصال محمود خود را با صفات مذموم می‌پوشاند، می گویند که تلبیس می‌کند؛ ازاین‌رو برخی عرفا از جمله بوبکر یزدانیار اُرمَوی و ابوعَمروبن نُجَیْد سُلَمی (متوفی ۳۶۵) و ابوالحسن نَجّار (متوفی ۴۸۱) را صاحب تلبیس دانسته اند، زیرا آنان احوال درونی و کرامات خویش را از مردم می‌پوشاندند و ظاهر خود را شبیه مردم عادی می‌نمودند، گاه نیز طریق ملامت در پیش گرفته، مردم را بر خود می‌شوراندند تا کسی آنان را صاحب معرفت و کرامت نداند.

        ←← مناسبت معنای دوم تلبیس با خُمول

        ظاهراً کاربرد تلبیس در این معنا با غیرت و همچنین با خُمول (گمنامی) یا کتمان و ستر احوال ــ که یکی از آداب صوفیه و اهل فتوت بخصوص ملامتیه است ــ مناسبتی دارد،زیرا عرفا می‌گویند که غیرت حق بر بنده آن است که او را از چشم خلق مخفی کند؛ بعلاوه آنان نیز از غیرتی که به حق دارند، از شهرت و مقبولیت می‌گریزند و به گمنامی و نهفتن کرامات خویش رو می‌آورند و حتی گاه به ملامت شدن می‌گرایند تا بدین طریق از چشم مردم پوشیده بمانند

        نکته‌ای در رایج بودن این واژه


        با اینهمه، واژه تلبیس میان اهل فتوت یا اهل ملامت به اندازه ستر یا کتمان احوال رایج نبوده است.

        کلام خواجه عبداللّه انصاری درتلبیس

        به نظر می‌رسد که فقط خواجه عبداللّه انصاری در منازل السائرین آن را یکی از مقامات ــ بعد از مقام تحقیق و قبل از مقام وجود ــ ذکر کرده و گفته است تلبیس توریه (پوشاندن) است و حق، عمل خود را در لباس آن‌که وجودش عاریه است، می پوشاند و بدین ترتیب حق در لباس غیر حق ظاهر می‌شود

        تلمسلنی در شرح کلام خواجه عبدالله


        تلمسانی در توضیح این مسئله می‌گوید که عملِ حق که به دست خلق ظاهر می‌شود، تلبیس حق است. پس وقتی می‌گوییم کسی دیگری را کشت، وجود قاتل عاریه است و قاتل در حقیقت، ذات خداست؛ همچنانکه قرآن می‌گوید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُم وَلکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ. . . ». [۶۰]

        عبدالرزاق کاشی و تلبیس


        عبدالرزاق کاشی [۶۱] نیز همین توضیح را با مثالهای دیگری می‌آورد و می‌گوید که وقتی پیامبر اکرم مشتی ریگ به طرف دشمنان ریخت و آن‌ها شکست خوردند، رامی (ریگ اندازنده) در اصل خدا بود: «مارَمیْتَ اِذْ رَمَیْتَ وَل'کِنَّاللّهَ رَمی '. . . ».

        خواجه عبدالله و کاربرد واژه تلبیس


        انصاری تلبیس را در سه مورد به کار برده است: تلبیس حق، تلبیس اهل غیرت و تلبیس اهل تمکین.

        تلبیس حق


        تلبیس حق بر اهل تفرقه یا اهل حجاب است، یعنی کسانی که چشم حق بین نیافته‌اند و علل و اسباب همه امور عالم را به غیر از خدا منتسب می‌دانند، مثلاً سرسبزی را به آب و زمین و بهار نسبت می‌دهند، ریاضت و تمسک به قرآن و حدیث را طریق رسیدن به معرفت می‌دانند، همچنین ثواب را به طاعت و عقاب را به گناه مُعلَّل می‌کنند، حال آن‌که رضا و سخط حق که سببِ اصلی شقاوت و سعادت و موجب وصل به حق و فصل از حق است، از خلق پنهان است

        تلبیس اهل غیرت


        تلبیس از آنِ اهل غیرت است. آنان مقامات و احوال و کرامات خود را کتمان می‌کنند تا مقبولیت و آمدوشد مردم آنان را از ذکر حق غافل نکند، بنابراین به خمول گراییده، خود را به لباس اهل تفرقه در می‌آورند و مانند آنان به کسب وکار و استفاده از اسباب و علل طبیعی می‌پردازند، با آن‌که مظهر و مرآت حق‌اند و می‌توانند بدون کسب و بدون اسباب به هر آنچه می‌خواهند برسند

        تلبیس اهل تمکین

        مورد سوم تلبیس مربوط به اهل تمکین یعنی انبیا و امامان ربّانی است.

        ← تلبیس اهل تمکین از نظر شارحانِ منازل السائرین

        از نظر شارحانِ منازل السائرین، امامان ربّانی همان عالمان اهل تحقیق یا فانی شدگان در مقام جمع‌اند که به بقای بعد از فنا رسیده اند. اینان خلفای خداوندند و فعلشان فعل حق به شمار می‌آید. چنین کسانی چون می‌دانند که بیش‌تر مردم از حق و شهود افعال او در حجاب‌اند و از انقطاع و توکل بر او عاجز، از روی ترحم و مراعات حال خلق، مردم را به استفاده از اسباب و کسب وکار دلالت می‌کنند و خود نیز مانند مردم عادی به اسباب متوسل می‌شوند، با آن‌که می‌دانند که اسباب و علل اثری ندارد و خود نیز نیازی به آن ندارند

        تلبیس الابتداء و تلبیس الانتهاء

        به طورکلی تلبیسِ اهل تلبیس دو مرحله دارد: مرحله ابتدایی (تلبیس الابتدا) و مرحله انتهایی (تلبیس الانتها).

        ← تلبیس الابتداء

        تا زمانی که بنده برای غیرحق ذره ای وجود حقیقی، حیات و یا علم قائل است، تلبیس او را «تلبیس الابتدا» می گویند

        ← تلبیس الانتهاء

        آنگاه که غیرحق را لباسی برای حق می‌بیند و خدا را در همه جا و همه چیز مشاهده می‌کند، از هر تلبیسی رها شده است؛ به این مرحله، تلبیس الانتها می‌گویند.

        ←← وادی تلبیس الانتهاء

        کسی که در این مرحله باشد، از مقاماتی چون فنا و بقا و تحقیق گذشته است.

        اصطلاح تلبیس در معنای تلبیس ابلیس

        به هر حال، اصطلاح تلبیس در معنای مثبت آن چندان شایع نبوده و در منابع عرفانی بیش‌تر در همان معنای مذموم و به شکل تلبیس ابلیس به کار رفته است.

        اصطلاح تلبیس در ادبیات عرفانی و تعلیمی


        در ادبیات عرفانی و تعلیمی نیز به معنای ممدوح تلبیس توجهی نشده و تلبیس به معنای زرق و مکر و خدعه از صفات شیطانی شمرده شده و دین فروشی و مقدس نمایی از مصادیق آن است.
        کتاب تلبیس ابلیس

        کتابی عرفانی به نام تلبیس ابلیس نیز به میرسیدعلی همدانی نسبت داده اند.

        بحث تلبیس در کتب


        در کتب اخلاقی نیز از تلبیس بندرت به استقلال بحث شده است و بحث آن معمولاً تحت عناوین غرور (فریب) یا وسوسه های شیطان آمده است. در این منابع، تلبیس از جمله مکاید شیطان و قسمی از خواطر است که شخص نمی‌داند آن را فرشته بر قلب او الهام کرده یا شیطان بر او القا کرده است. بنابراین فرد فضیلت را از رذیلت تمیز نمی‌دهد. شیطان چنین مکایدی را بیش‌تر در حق عابدان به کار می‌برد، زیرا شیطان نمی‌تواند بدی را به آن‌ها القا کند، پس بدی را در صورت نیکی می‌پوشاند تا عابد را رفته رفته به ریا و عُ جب و جاه و غرور بکشاند غزالی در احیاء علوم الدین گفته که قصد دارد کتابی به نام «تلبیس ابلیس» بنویسد، زیرا مکاید شیطان در همه بلاد منتشر شده است. وی در مکاشفة القلوب مواردی از تلبیس شیطان را بر امت اسلام بر می‌شمارد، از جمله: مردم در خواندن قرآن فقط به درست خواندن توجه می‌کنند و به معانی قرآن و عمل به آن التفات ندارند، مال حرام مخلوط به حلال می‌خورند و گمان می‌کنند که با تصدق مال خود را پاک کرده اند، استغفار می‌گویند و دائم در فضایل استغفار و تسبیحات و تهلیلات تأمل می‌کنند، ولی از غیبت و دروغ و نمّامی دوری نمی‌کنند و در عقوبت این رذایل نمی‌اندیشند.

        منبع نت
        سارا (س.سکوت)
        سارا (س.سکوت)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۲
        درود بر شما استاد وبزرگوارجناب احمدی زاده (ملحق)
        وبسیار جامع وکامل وآموزنده خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۵۸
        درودها
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
        سپاس از حضورتان خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۲۷

        درود و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر جناب احمدی زاده عزیز،کلبه محقر و بی ریای رضا را با قدوم منور کلامتان روشن فرمودید.
        سپاس مجدد بخاطر توضیح مفصل در باب مطلع غزل، انچنان کامل و کافی بود که بار هر گونه توضیح اضافه را از دوش حقیریر برداشت
        . گاهی معنا و ایهام واژه ای بار چندین سطر توضیح اضافه را به تنهایی بر دوش می کشد که تلبیس و برخی از کلمات از این گونه اند،در گیر کردن اندیشه های عمیق بشری با معنی ژرف و عین حال ساده عشق زیباست که در نهایت به درک ساده ان می انجامد(نظر بنده خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۵۳
        درود بر شما
        حرکت جالبیست🌺
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۱۵
        درود جناب عزیزیان سپاسگزارم از حسن توجهتان خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۱۶
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و شورانگیز بود
        مزین به نقد نافذ استاد حمید راد عزیز خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۵۸
        درودها.

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۱۴
        درود بر شما

        زیبا بود و عالی لذت بردم

        قلمتان نویسا

        💯💯💯💯💯💯💯
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳
        سپاس از حضورتان بزرگوار خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا حمیدی راد(احسان)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تا جایی با اشخاص همکلام که شان و شخصیتم اجازه می ده
        بنده نقدی را که کردم حذف نمودم نه اینکه اشتباه کردم
        چون احساسات دخیل شد در حمایت
        و چون نخواستم دچار تزلزل بشوند از نظر خود صرف نظر کردم
        دوستتان دارم
        سیده نسترن طالب زاده
        سیده نسترن طالب زاده
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵
        درودتان گرامی
        استفاده از واژگان ثقیل ، در کنار کلمات معمول ، از شگردهای حضرت حافظ در سرایش نیز بود که بسیاری از مولفین در فیلد کلاسیک سرایی به آن پرداخته اند و ادیبان ارجمند به از بنده مستحضر هستند ،
        همانگونه که فرمودید سرایش پست مدرن قواعد خاصی ندارد ، اما گمان نمیکنم جناب اشرفی قصد سرایش پست مدرن داشته میبودند ..
        با توجه به اصالت موسیقایی کلامشان و الفت با سازها ، خارج شدن از وزن ، نتیجه ی اندیشه های سرکش بطن اثرست ، که میتوان بسیار در خصوصش نگاشت ، اثری بس عمیق بود ، کاش مولفه های زیبای سرایه را و نیز مفاهیم ستبر نظام اندیشگانی شاعر گرانمهرمان را هم برمیشمرید..
        گاه کلمات عربی ثقیل ، روزمرگی شاعران فارسی زبانست اماآنها با واژگان انگلیسیو فرانسه و ..بیگانه اند و آنها را نامتناسب با سرودن پارسی میدانند...چرا؟
        نویسا قلم
        با احترام
        ارسال پاسخ
        سیده نسترن طالب زاده
        سیده نسترن طالب زاده
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸
        اگر کتاب حافظ حضور ارجمندتان باشد ،عنایت بفرمایید کلمات عربی و ترکی مغولی بسیار سنگینی در ان قابل مشاهده است ، خارج شدن از وزن ارتباطی به نوع کلمات استعمالی ندارد ، وزن عروضی ساختار نه چندان پیچیده ای دارد ، میبینیم افرادی با سطح تحصیلات پایین و کلمات پیش پا افتاده ، کلاسیک میسرایند و از منظر زیباییشناسی زیباهم میسرایند .. نقد کرد نقواعد خود را میطلبد ، وقتی در جایگاه منتقد می ایستیم باید مینیمم فکتورهای نقدنگاری را اموخته باشیم، ابتدا به خودم و بعد حضرت عالی عرض میکنم ... تا بتوانیم نقدهای صریح و آموزنده و مدون ارزنده ارائه دهیم که به جای ایجاد دافعه در خوانش ، بیشینه بهره مندی را برای مخاطبین و صاحب اثر همراه داشته باشد همانگونه که بسیاری در این سایت به آن میپردازند.
        ابراهیم هداوند
        ابراهیم هداوند
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۹
        درود بر شما جناب حمیدی راد
        "شعرتان کلا از وزن خارج است"
        به این شدت و حدتی که شما فرمایش کرده‌اید نیست بزرگوار
        پیشنهاد می‌کنم غزل را دوباره بخوانید.
        اگر واژه‌ی "عشق" که در ابتدای چهار بیت اول تکرار شده را کشیده و بدون ادغام با "آمد" بخوانیم به وضوح آهنگ "فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن" را درمیارم.
        این غزل فقط در مصراع
        "گرد هم ارد دوالی(س)م و پوپ و ما(ر)کسیس ها"
        از وزن خارج شده است.
        و در این مصراع که به جناب اشرفی پیشنهاد می‌کنم اینگونه بیاورند؛
        "بس به خاک افتاده اندر پای او برسیس‌ها"
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۳
        سلام و عرض ادب و احترام بسیار خدمت بزرگواران
        جناب اشرفی خالق اثر
        جناب حمیدی راد منتقد اثر
        و بانوی گرانقدر سرکار خانم طالب زاده گرامی
        جناب حمیدی راد گرامی چون فرمودید که شاعر را دوست دارید و این دلیل نقدتان است بنده هم به خودم جرات اظهار نظر میدهم به این امید که این مهر و محبت در خوانش نظر بنده هم مورد توجه شما دوست گرامی قرار گیرد🙏🙏🙏
        بنده با نظر کوتاهی دیروز از صفحه ی جناب اشرفی گذشتم.منتها با دیدن پنجره ی سبزتان مجدد به شعر ایشان باز گشتم.
        عرضم این است که " کلا از وزن خارج است" بنظرم کمی بیرحمانه باشد، و به گمانم " افت شدید کیفیت شعر" نیز کمی با اغراق استفاده شد.
        آنچه مسلم است اینکه شعر جناب اشرفی میتواند با کمی ترمیم از لغزشهای وزنی رهایی یابد.
        البته رسالت شما در کسوت منتقد را به خوبی درک میکنم که ترجیح دادید برنده و تیز نقد کنید تا اثر گذار تر باشد برای شاعر گرامی.
        می آموزم در محضرتان بزرگوار 🌺🌺🙏🙏
        ارسال پاسخ
        مجید قلیچ خانی
        مجید قلیچ خانی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۴
        درود بر جناب رحیمی...
        پست مدرن....واژه ای که این روزها مد شده است و تقریبا در اکثریت نصبت ها به اشتباه مد شده است!
        در اعتراض به عقاید سنتی،عقاید به وجود آمد به نام عقاید مدرن که مربوط به دوران مدرن بود و ایدئولوژی های سنتی را مدرنیته کرد،سپس از کشاکش این دو عقیده،عقیده ای نو از این میان بر آمد که پسا مدرن یا پست مدرن نامیده میشود...
        این عقیده اولا باید اعتراضی باشد به دوران پیش تر و دوما باید از درگیری دوعقیده ی قبلی به عقده ی جدید تری دست یافته باشد.سوال بنده به عنوان یک محصل پرسشگر از جنابعالی این است که عقیده ی مطرح شده در این شعر چه بود؟ و در کشاکش کدام دو عقیده ی پیش این مهم رخ داده بود که به پست مدرن نسبت داده شده است.با تشکر از اساتید ارجمندم و جناب اشرفی دوست فهیم و دوست داشتنی خودم.
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۴
        بنده نه که جسارتی حضورعزیزان و اساتید کنم ،اما از اخلاص ،فروتنی و سواد آقای عزیزیان و همچنین نظرات بی غرضشان کاملا واقف و آگاهم ،پس نظر آقای عزیزیان را حمایت می کنم
        خندانک خندانک خندانک
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۲۲
        سلام مجید جان
        به قطع یقین هیچ ارتباطی بین پست مدرن و سروده ی رضا دوستمان نیست
        راستی رضا خوشحالم که هستی و می سرایی و کلی ازت گله مندم که چرا اینهمه مدت خبری ازت نبود خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۳۸
        درود و عرض ادب خدمت برادر و دوست ادیب و هنرورم جناب اقای احسان عزیز. دیر به صفحه شعرم سر زدم و سعادت یاری نکرد که از نقد ارزشمندتان بهرمند شوم،به هر حال سپاسگزار وقت و نگارشتان هستم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
        درود جناب هداوند گرامی،سپاس از توضیحات کامل شما،بنده به اندازه بضاعت خود عروض و قافیه را می شناسم، این شعر را از گوشه یکی از دفترهایم پیدا کردم،بیانگر عقاید جوانیم بود پیرامون عشق ،حیفم امد به چکش تصحیح بسپارمش،برگ سبزی بود تقدیمی به آستان حضرات و ادبا،دوستان مرحمت فرمودند و هر کس به قدر لطفی که به حقیر داشتند قلم فرسایی کردن برای بهتر شدن سرایش رضا،سپاسگزار همه عزیزان هستم خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
        درود مجدد بانو و سپاس از خوانش عمیقتان، همیشه از شما می اموزم خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیده نسترن طالب زاده
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۵۴
        درودتان جناب اشرفی گران ارج
        بسیار زیباست ،
        برفراز روزگاران
        با مهر و احترام خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۱۷
        عرض ادب و درود فراوان خدمت سرکار خانم طالب زاده گرامی، رضا رو مفتخر فرمودید بانو،سپاسگزار حضورتان هستم. خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۴۲
        حضرت عشق، یارتان خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۱۹
        درود و سپاس فراوان خدمت برادر فرهیخته ام جناب رضاپور عزیز،مفتخر فرمودید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهر معین
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۳۶
        درود شیرین و شیوا و شکرین ، دست مریزاد و یاحق
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۹
        درود جناب معین سپاس از حضور تان بزرگوار خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
        سپاس جناب معین عزیزم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۵۴
        درود بر جناب اشرفی عزیز
        بسیار زیبا سرودید
        قلمتان سبزخندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
        سلام دوست عزیزم عذر خواهی مرا بخاطر تاخیر در پاسخ بپذیرید،مشغله کاری و تنگی وقت بیداد می کند.سپاس که پا به خلوت سرای رضا گذاشتید خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        آرمان پرناک
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۳۵
        سلام مجدد جناب اشرفی عزیز
        فکر نمی کردم پاسخ بدهید. شما ببخشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مجید قلیچ خانی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶
        درود جناب اشرفی
        هگل در اندیشه های فلسفی خود در مورد کلیت جهان گفته بود حقیقت یک کلیت است و تمام اتفاقات و حواشی تنها بخش هایی از آن هستند که جزئیت و فردیت را از کلیت تعریف میکنند،سپس فرمایش کرده بودند که برای وقوع هر چیزی،باید همه چیز در جای مناسب خود باشد،که بعد ها تمام کوانتوم و فیزیک های غیر خطی و ترمودینامیک و آنتروپی بر صحت این کلام دلیل واضحی شدند،اما این ها را گفتم تا به این نکته برسم
        در حال حاضر دین چیزیست که بنا بر شرایط کلیت پیش رفت جهان به هرسویی که مقرر است کمی کمرنگ شده است،اما بنده در دین تنها یک چیز را به شدت میستایم،آنکه دین و هنر دو سوی یک سکه هستند چرا که در فلسفه ی هگلی دونوع ادراک داریم،حسی و عقلی،همانطور که شعر اصلی ترین پایه اش صور خیال و احساس است دین هم دقیقا مسئله ایست که به احساس مربوط است نه منطق ریاضی وار، در هیچ منطقی نمیتوان شق القمر را تعریف کرد پس باید تنها از اعتقاد احساسی سخن گفت،شعر هم همین است.
        در نهایت از ترکیب شعر و دین در این شعر به یاد این تفکر افتادم و گفتم شاید بد نباشد به اشتراک بگذارم.
        با تشکر خندانک
        حدیث عبدلی (یارا)
        حدیث عبدلی (یارا)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹
        درود بر شما خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۰۳
        سلام و عرض ادب و احترام خدمت مجید عزیزم، عشق احساسی عمیق است که هم ریشه در جسم دارد و هم در روح،هم در ورا قابل جستجوست هم در ماورا،محرک هر حرکتیست و ... دین نیز شیوه ای ست مبتنی بر اخلاقیات است که کمالش آمیختگی با عشق است و زوالش دوری از عشق ، پس همراهی عشق و اخلاق پیوند درستی است خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حدیث عبدلی (یارا)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۰
        عشق امد تا بشویدچهره از تلبیس ها
        تا پری زاده شوند از همتش ابلیس ها

        سلام و درود جناب اشرفی
        زیبا بود سروده تان لذت بردم

        مانا باشید به شاعرانگی خندانک
        مجید قلیچ خانی
        مجید قلیچ خانی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۸
        درود سرکار خانم عبدلی سپاسگزار حضورتان هستم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸
        درود برشما
        قلمتان زرنگار
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۷
        مفتخر فرمودید بانو خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱
        درود بر شما خندانک خندانک خندانک
        زیبا بود و متفاوت خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۷
        سپاس جناب ابراهیمی عزیز خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمین پرهیزکار
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۴
        درود بر شما
        زیبا و اندیشمندانه سرودید خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۶
        درود جناب پرهیزگار خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک خندانک

        از خواندنش لذت بردم



        سلامت باشید و شاد خندانک خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۵
        سپاسگزارم جناب فریادی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۳
        درودتان
        زیبا بود‌
        خندانک خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۵
        سپاس از حضورتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۴
        درود بر شما شاعر وادیب بزرگوار
        بسیار زیبا بود شعر شما
        نویسا باشید خندانک
        خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۴
        درود بانو رحیمی مفتخر فرمودید خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۲
        سپاس از حضورتان خندانک خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۲۱
        درود بر شما ادیب بزرگوار خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵
        درود بانو پاییزه عزیز،سپاس از حضورتان خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فهیمه روشن ضمیر
        جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ۲۱:۲۶
        بسیار زیبا سرودید
        قلمتان بر صفحه روزگار سبز
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۴۷
        خندانک خندانک خندانک
        سیده نسترن طالب زاده
        سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ۲۳:۵۶
        درودتان
        جناب اشرفی گرانمهر ، برادر پرارج
        زادروز خجسته ی جنابتان، فرخنده باد ..
        هماره ی روزگاران شادکام و پیروز باشید

        با بهترین آرزوهای شاعرانه ، و مهر و احترام خندانک
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ۲۲:۱۵
        درود و سپاس سرکارخانم طالب زاده گرامی،شاعر و هنرمند فرهیخته،لطف عالی مستدام خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی ملکی الف
        چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ۱۱:۴۳
        درود بر شما
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۲۱:۲۵
        درودو سپاس حضورتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ۰۹:۴۴
        درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد بزرگوار و زیبا اندیشم
        بسیار زیبا بود درودتان خندانک خندانک
        رضااشرفی فشی
        جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ۰۲:۲۵
        درود سرکار خانم علیشاهدانی،سپاس از حضورتان خندانک خندانک
        جواد کاظمی نیک
        دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۵:۲۱
        دوردبرشما زیبابودعالی بودند لذت بردم
        🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️
        رضااشرفی فشی
        رضااشرفی فشی
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۴۱
        سپاس از حضورتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2