سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 ارديبهشت 1403
    18 شوال 1445
      Friday 26 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۷ ارديبهشت

        بگویید او کجاست

        شعری از

        محمد جواد عطاالهی

        از دفتر شعرناب نوع شعر آزاد

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۲۲ شماره ثبت ۱۰۰۲۲۹
          بازدید : ۶۹۸   |    نظرات : ۷۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر محمد جواد عطاالهی
        آخرین اشعار ناب محمد جواد عطاالهی


        بگوئید او کجاست؟
        ای فرشتگانِ امید


        برو دور
        پشت کوه ها
        آنجا که نور شهر
        بر پوستین تیره شب
        زخمی نمی زند
        دورتر
        آنجا که رد چرخ مدرنیته نیست
        آنجا که طول موج غرور بشر
        صفر می شود
        آنجا که رادار ها ندارند
        و الکتریسیته ای ساکن نیست
        برو دورتر
        بالاتر از ثریا
        پنهان تر از تصور هابل
        آنجا که ناشمارتر است از شمارش نوری
        کهنه تر از فسیل زمان
        در بین سرسرای سعادت نه
        دورتر
        آنجا که هیچ هیچُم از انسان است
        انسانیت آنجاست
        ۱۹
        اشتراک گذاری این شعر
        ۴۵ شاعر این شعر را خوانده اند

        طاهره حسین زاده (کوهواره)

        ،

        مجتبی شهنی

        ،

        مهرداد عزیزیان بی تخلص

        ،

        محمد جواد عطاالهی

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        ایمان اسماعیلی (راجی)

        ،

        سارا رحیمی

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        ،

        مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)

        ،

        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        ،

        حمید غرب

        ،

        آرمین پرهیزکار

        ،

        رضا رضوی تخلص (دود)

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        منوچهربابایی

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        پژمان بدری

        ،

        سحر موسوی

        ،

        دانیال فریادی

        ،

        اصغر ناظمی

        ،

        محسن ابراهیمی ( غریب )

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        مجتبی نژاداریا

        ،

        مولود سادات عمارتی

        ،

        وحید سلیمی بنی

        ،

        تاراناصری راد (خاطره)

        ،

        قربانعلی فتحی (تختی)

        ،

        منیژه قشقایی

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        هادی محمدی

        ،

        فرید آزادبخت متخلص به شهاب ثاقب

        ،

        سعید صادقی (بیدل)

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        تورج شاه علی

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        ولی اله بایبوردی

        ،

        محمد خوش بین

        ،

        فاطمه افکن پور

        ،

        محمد رضا خوشرو

        ،

        شعله(م جلیلی)

        ،

        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)

        ،

        مهشید عبادی

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)

        نقدها و نظرات
        مهرداد عزیزیان
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۰۴
        درود بر جواد عطاالهی عزیز. همون جوری که قبلا هم عرض کردم بنده سواد خوندن و فهمیدنِ آزاد و سپید و موج نو ندارم.فقط یک پیشنهاد دارم.ببین خوشت میاد یا نه. ( او) را از خط اول حذف کن 🌺🌺🌺🙏
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۲۵
        سلام جناب عزیزیان عزیز و بزرگوار
        بسیار ممنونم از همراهی شما
        اگر او را بردارم قریب به یقین بهتر خواهد بود
        اما شاید انسانیت او باشد
        همواره مشتاقم به الطاف و نظرات شما ادیب گرامی
        در پناه حق باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۲۹
        درود بزرگوار
        خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۳۶
        سلام
        ممنونم از همراهی شما جناب استکی عزیز
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
        درود رفیق جوانم محمد جواد عزیز

        قلمت نویسا

        گفتنی ها رو دوستان گفتند و ما استفاده کردیم

        موفق باشی شاعر ناب و خاص سایت
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۵۲
        سلام و ادب جناب محمدی ادیب شاعر ارجمند
        خوش آمدید
        بسیار سپاسگزارم از لطف و همراهی شما
        در پناه حق محفوظ باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۲۶
        سلام و درود بیکران

        چندین بار از صبح تاکنون ، دلگویه ی واقعاً زیباتان را خواندم.

        الحق و الانصاف و بی نیازی بر تعارف ، ظریف اندیش و معناپرور سرودید .

        محتوای ارزش آفرین ِ نگاشتِ تفکربرانگیزتان ، آن هم در این عصرِ اغلب پوچ انگاری های تمایلِ بی مغز ، مرا بی درنگ یادآور جمله ی ( ویکتور هوگو) درباره گم شدن دو عنصرِ کمال و جمالِ خداخواه یعنی ( انسان و انسانیت) در لای کتابها و افسانه ها بود.

        به نظر شخصی ام این سروده ی اصالت پرداز ، به تمام معنا شعری شعورنهاد است و قابل تحلیلِ علمی در عرصه ی نقدادبی و متقابلاً آموزنده و شریف اثری ست نمادِ رویِش های تعالی محور را گویا و رَسا .

        به سبکی حقیقت جو با واژه گزینی ِ مهارت کلام و اصطلاحاتِ دلپسند و منطبق بر (حسِ ازلی ) و گرایش بر ریشه ی انسانیت که به قول مولوی :

        ( هر کسی کو دور ماند از اصلِ خویش
        بازجوید روزگارِ وصلِ خویش )

        بیش نمی گویم تا اطاله ی کلام را مسبّب نباشم و از یگانه خدای هستی بخشِ همگی مان ، آتیه ای چونان حال تان روشنا در بالندگیِ استعدادِ هنری تان را خالصانه خواهانم .

        سلامت باشید و سرافراز خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۰۱
        سلام
        خوش آمدید بانوی بزرگوار شعرناب
        بسیار ممنونم از حضور پر مهر و نظر ارزشمندتان
        در پناه حق
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷
        به به جناب عطا الهی.
        در کل با نظر جمع موافقم

        و درود بر شما

        🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
        🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
        🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
        پژمان بدری
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۴۸
        سلام جواد دوست داشتنی
        من پای شعرهای کلاسیکت نظری ننوشتم و اون به اهل فنش واگذار کردم و از همه ی دوستانی که راهنماییت کردن ممنونم.
        بذار همین اول این مماشات بیهوده رو به مقتلگاه بفرستیم و حرف آخرمو اول بزنم

        به هیچ روی این کار شعر نیست
        به هیچ روی این کار شعر نیست

        قربانت گردم
        مثلا غزل خصوصیات خاص خودش و داره از عشق گفتن یا موضوعات عرفانی
        قصیده هم بیشتر برای حمد و ثنا یا...
        پست مدرن هم تکلیفش روشن است

        مهمترین رکن شعر آزاد صور خیال و تصویرسازیِ

        حالا سوالم اینه کجای این کار جز توصیفهای شعارزده تو به خلق خیال و تصویر رسیدی؟؟؟

        داخ پرانتز اینم بگم
        (شعار هم میتونه شعر باشه اما به چگونگی بیان خیلی ربط داره)



        بذار حالا که بحث صور خیال شد کمی راجع بهش حرف بزنیم

        صور در لغت به معنای صورتهاست
        برای خیال هم معانی زیادی استفاده شده که ساده ترینش سلسله ی تصوراتیست که بدون دلیل علمی و بدون وجود در ذهن ما شکل میگیرند

        که همگی اون به ابتکار و نبوغ شاعرانه برمیگرده
        یعنی عینکی که رو چشم شاعرِ باید امور پیرامونشو متفاوت تر از متفاوت بیان کنه

        مثلا کار آیینه همیشه انعکاس تصویر مقابلشه حالا اگه از هین آیینه مذاب جیوه جاری بشه یا آینه قهر کنه تصویری نمایش نده
        یا از همین آینه مرد جیوه ای فیلم ترمیناتور بیاد بیرون
        بخواد نسل بشرو منقرض کنه

        بنا به این گفته ها
        صورخیال میشه

        ارائه ی تصویری شاعرانه در چارچوب فضای حاکم بر شعر که در عالم منطق و واقعی وجود ندارد

        یا به زبان ساده
        توو انیمیشنها یا فیلمهای فانتزی دیدی
        کوه دریا
        ماهی جنگل اژدها همه به شکل جان دارند این میشه خیال

        به گفتۀ تقی پور نامداریان: «مرکز اغلب صورت‌های خیال که حاصل نیروی تخیل شاعر است، تشبیه است و صورت‌های ویژۀ خیال از قبیل تمثیل و استعاره و تشخیص و رمز و حتی گاهی کنایه یا صورت‌های دیگر بیان که می‌توان با توسعه آن‌ها را نیز در دایرۀ تصویر قرار داد، در حقیقت از یک تشبیه پنهان یا آشکار مایه گرفته است. به همین سبب قدرت تخیّل شاعر تا حد بسیار زیادی در کشف پیوند شباهت میان اشیا آشکار می‌شود.»

        به نظر خودم قویترینش تشخیصِ

        دیشب، باران، قرار با پنجره داشت

        روبوسی آبدار با پنجره داشت

        یکریز به گوش پنجره پچ‌پچ کرد

        چک‌چک چک‌چک…چکار با پنجره داشت؟

        این دو بیتی قیصرامین پور و ببین

        در کمال سادگی ببین خوردن باران به پنجره رو چطور لطیف برای ما تصویر کرده

        یا توو شعر آخر خودم

        در مردمک پنجره اما
        کوه خورشید را
        به دوش می کشید

        اینجا کوه به سان آدمی خورشید و کول گرفته
        حالا بقیه ی تصاویرش و امیرحسین عزیز زحمت کشیده تو نقد پرمحتواش توضیح داده

        تو با تخیل باید سخن و از حالت عادی خارج کنی


        حالا با این تعاریف

        اگه به کارت برگردیم

        تنها رگه ی خیال کارت
        گفتگو با فرشتگانِ امیدِ که اصلا کافی نیست...

        اینم بگم با تعاریف بالا دونصف اشعار کلاسیک و سپید و موج نو زیر اخیه میرن ....


        خواستم به زبان خودمانی مطلبی نوشته باشم شاید به کار بیاد.

        مخلصم



        خندانک خندانک خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۴۰
        سلام استاد گرامی
        خسته نباشی من با شما هم عقیده ام

        ممنون از راهنمایی ارزشمند شما


        پاینده باشید و سلامت


        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۴
        خندانک 🙏
        ارسال پاسخ
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۴
        سلام پژمان عزیز و بزرگوار
        بسیار ممنونم از کلاس درس زیبای شما
        هدف اصلی من از اشتراک خط خطی هایم در شعرناب دریافت اینگونه نقد و نظر های آموزنده و راه گشا است با این که احتمال هم می دهم و تا حدودی می دانم چه نظراتی دریافت خواهم کرد اما دل را به دریا می زنم و کار خودم را می کنم و هیچ گاه نتیجه بدی نداشته ، امیدوارم در سروده های بعدی بهتر شوم و امیدوارم باز هم پای اشعار غیر کلاسیکم بیایی و با همین شدت و زیبایی نقدت را نثارم کنی.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        وحید سلیمی بنی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۵۶
        بگوئید او کجاست؟ محمدجواد عطاالهی

        بگوئید او کجاست؟
        ای فرشتگانِ امید


        برو دور
        پشت کوه ها
        آنجا که نور شهر
        بر پوستین تیره شب
        زخمی نمی زند
        دورتر
        آنجا که رد چرخ مدرنیته نیست
        آنجا که طول موج غرور بشر
        صفر می شود
        آنجا که رادار ها ندارند
        و الکتریسیته ای ساکن نیست
        برو دورتر
        بالاتر از ثریا
        پنهان تر از تصور هابل
        آنجا که ناشمارتر است از شمارش نوری
        کهنه تر از فسیل زمان
        در بین سرسرای سعادت نه
        دورتر
        آنجا که هیچ هیچُم از انسان است
        انسانیت آنجاست


        به نام او که می داند

        ترک عادت که موجب مرض است
        چون مسیری به منزل غرض است

        پس از انتشار پیام های پر از لطف و صفای دوستانی که پس از مدت ها دوباره ابراز تمایل کردند به خواندن نوشتاری که از قلم بنده جاری می شود و در پنجره سبز سایت شعر ناب جا خوش می کند امیدوارتر شدم برای نوشتن و البته فرصت هایی که این روزها هست برای قلم فرساییم خوشحال ترم که بیشتر در خدمت دوستان باشم و البته تشکر ویژه ای دارم از سید شعر ناب که با دست و دلبازی و انتشار آخرین اثرم در بالای سایت شرمنده ام کرد و آمار بازدیدم را بالا برد و با پیامی که با لطف برایم فرستاد فهمیدم که شاید نوشتن و شکستن سکوت طولانی نتیجه ای داشته باشد برای برخی از دوستان که دنبال کننده مسائل مربوط به شعرند.

        اما آن چه از محمدجواد در سایت شعر ناب منتشر شده و انگار استعداد این جوان را نه تنها در خرق عادت بلکه در ایجاد نوشتاری جدا از شعر هم به رخ می کشد دلیل شد تا دوباره قلمم بجند در پای این اثر.
        بی تردید جدا از این که این اثر را می توان شعر نامید، سپید گفت یا آزاد یا هر واژه ای که این روزها در محافل نوپای ادبی جاری است، نکته ای بارز و معلوم چشمم را گرفته و ان این است که اگر این کلمات و واژه ها را اینچنین که محمدجواد آرایش کرده قطب دیگری در عالم به اصطلاح شعر نو یا سپید یا هرکلمه ای که مذاق اهالی این نوع نوشتار را خوش می آید انتشار می یافت چه واکنش هایی را می شد دید؟

        واقعا معیار سنجش کیفیت این بدعت های نوپا که هویتشان را از اقطاب این کاره وام گرفته اند چیست که رای به فتوای کیفیت بالا یا پایین این گونه آثار می توان داد؟
        آیا به فضل مفتی بودن می توان مفت مفت فتوای کیفیت خارج کرد برای نوشتاری که عاری است از پایه های مکتوب و معاییر تشخیص برای تعیین کیفیت.

        اگر این چند خط بلوا به پا نکند و زخم سر به مهر کهنه اختلاف دور و دراز شعر و سپید و نو و فلان و فلان را باز نکند نکاتی هست که مطالعه اش برای آن هایی که دوست دارند خالی از لطف نخواهد بود.
        هرچند توصیه ام این است که اقطاب کامل و جامع و صاحب فصل الخطاب به خود زحمت ندهند برای خواندن این نوشتار چه برسد به این که بخواهند در تایید یا تقابل با این خطوط قلمفرسایی کنند که به یقین بی پاسخ خواهند ماند.

        اما اثر محمد جواد اینگونه آغاز می شود:
        بگوئید او کجاست؟
        ای فرشتگانِ امید


        برو دور
        پشت کوه ها
        آنجا که نور شهر
        بر پوستین تیره شب
        زخمی نمی زند

        اگر بند ابتدایی را که با یک خط فاصله از بند دوم جدا شده به عنوان ندا در نظر بگیریم و البته ندایی که سئوالی دارد و سئوال را چنان با صدای بلند داد می زند و می پرسد که فرشتگان امید آن را به گوش می شنوند بی تردید بند دوم که با خطی خالی از ماقبلش جدا شده می تواند منادایی باشد از سوی پاسخ دهندگان.
        نکته جالب کار این است که تنها نگارنده اثر اکتفا کرده است به قلمی کردن بخشی از سئوال که در پاسخ نهایی و در بند آخر منظور سائل پیدا می شود و مخاطب متوجه می شود که سائل پرسیده است "انسانیت" کجاست.
        این نوع پیکربندی که بیانگر طبع ظریف و نازک صاحب اثر است را می توان وامدار ذکاوت و زرنگی صاحب اثر دانست که با سوالی نصفه و نیمه که قلمی کرده این همه پاسخ گرفته است و در پایان این اثر هم پاسخ دهنده زیرکانه می گوید:
        انسانیت آن جاست
        در صورتی که در سئوال سائل از این که او کجاست هیچ چیز معلوم نیست تا این که مخاطب اثر را کامل بخواند و متوجه اصل سوال شود.

        جدا از این مقوله حواله دادن پاسخگوی ذهنی به دور نکته ای است که شاید از منظر صاحب اثر می خواهد مبحث تکامل را به رخ مخاطب بکشد البته بسیار با احتیاط و زیرپوستی
        برو دور
        پشت کوه ها
        آنجا که نور شهر
        بر پوستین تیره شب
        زخمی نمی زند

        برو دور
        و در بند بعدی دورتر از مکان اولی
        دورتر
        آنجا که رد چرخ مدرنیته نیست
        آنجا که طول موج غرور بشر
        صفر می شود
        آنجا که رادار ها ندارند
        و الکتریسیته ای ساکن نیست

        بی تردید آوردن ترکیباتی چون "رد چرخ مدرنیته" و "صفر شدن طول موج غرور بشر" به انضمام دیگر ترکیبات خبر از گشذتن از نرزهای تکنولوژی های ساده تر ساخت دست بشر می دهد و این را صاحب اثر دوباره در جامه صدای پاسخگو در بند بعدی به دوتر حواله می دهد
        برو دورتر
        بالاتر از ثریا
        پنهان تر از تصور هابل
        آنجا که ناشمارتر است از شمارش نوری
        کهنه تر از فسیل زمان
        در بین سرسرای سعادت نه

        در این بند پاسخگو علاوه بر حواله به دورتر مسیر بالاسر را نشان می دهد و فاصله را در قالب ترکیب "فسیل زمان" بازگو می کند. بی تردید ترکیب "پنهان تر از تصور هابل" هنوز وابستگی انسانی و آن چه را تا کنون با چشم سر و توجیه علمی توانسته اثبات کند در نظر دارد و سائل را به فاصله گرفتن بیشتر از موقعیت مکانی کنونی خود و البته با جهت بالا «سرسرای سعادت نه» سوق می دهد.
        اما در بند آخر گویا پاسخگو تدبیری دارد
        دورتر
        آنجا که هیچ هیچُم از انسان است
        انسانیت آنجاست
        به نظر می رسد پاسخگو سرسرای سعادت را در بند قبلی کافی نمی داند و به دورتر اشاره می کند جایی که حتی سعادت بشری هم معنای خود را از دست می دهد و با استفاده از ترکیب "هیچ هیچم از انسان" به فنا اشاره می کند.
        به کارگیری ابزار علمی هیچ هیچم ترفندی است که نمایانگر عدد است که وجود خارجی ندارد و بی تردید صاحب اثر آگاهانه با این ترفند از زبان سخنگو اشاره دارد به فنا. مبحثی که بسیار از عرفای بزرگ قبل و بعد از اسلام از دوران آیین خسروانی تا عصر کنونی آن را پایان وجود مفرد و آغاز پیوستگی و یکی شدن با کل وجود در نظریات عرفانی می دانند.
        انسانیت آنجاست
        اشاره ای واضح دارد به صورت سوال و به غیر از آن محل ایجاد اصل بقا را در مقوله ی فنا پاسخ می دهد.

        اما آن چه باعث می شود چنین اثری که به زعم منتقد شعر نیست در بوته ی نقد قرار گیرد چیزی جز کیفیت قوی و لایه های پنهانی آن نیست. لایه هایی معنوی که در چند سطر توانسته است از حکایتی پرده برداری کند که انتهای انسانیت را در فنا به تصویر می کشد.
        خندانک خندانک خندانک
        عزت زیاد
        وحید سلیمی بنی پنجم تیرماه هزار و چهارصد خورشیدی

        مهرداد عزیزیان
        مهرداد عزیزیان
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۳۱
        استفاده کردم🙏🌺
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۰۵
        خندانک عالی بود خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۲۷
        سلام و ادب واحترام استاد بزرگوار
        بسیار خوشحالم از بازگشت شما اول به شعرناب و حالا هم به صفحه بنده ، بودن اساتید گرانقدری چون شما در سایت وزین شعرناب قطعا موجب آموزش و دلگرمی همه ی اهالی است.
        بسیار ممنونم از شما که به ابعاد دیگر این نوشته پرداختید و با قلم زرینتان به زیبایی شرح دادید که بسیار مفتخرم از این بابت .
        در پناه حق سلامت و محفوظ باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۰۴
        ببین که ساحل بی جان به اضطراب درآمد
        که دل زدیم به دریا و عشق از آب درآمد

        هزار چهره نشان داد اگر به صورت هستی
        زمان معرکه یک چهره از نقاب درآمد

        مرا ز فصل نترسان جزای عشق همین است
        پی درست نبودیم اگر خراب درآمد

        چه ناامیدم از این روزگار آخر دنیا
        که جای روی تو هر صبح آفتاب درآمد

        همیشه حکم یکی بود در حکومت عشقت
        به تخت جبر نشستیم و انتخاب درآمد

        چه جای بازی ما بود در سیاحت ظلمت
        که چشمه ی حَیَوان از دل سراب درآمد

        مگر که عمق دل ما چه جاست حضرت دلبر؟
        که شهد عشق فرورفت و شعر ناب درآمد
        ..........

        سلام دوست خوبم، محمدجواد عطاالهی عزیز، شاعر فرهیخته و گرامی
        این غزلی بود که چند وقت پیشتر خواندم از شما و در شگفت شدم، همانجا هم گفتم که در شب نشینی حافظ حضور داشته ای و آنجا این شعر را سروده ای
        علی ای حال شگفتی من بیشتر شد وقتی فهمیدم این غزلتان را چند سال پیشتر سروده بودین و قسمت من خواندن آن در انتشار ویژه بوده
        علی ای حال می بینم که متولد 1378 هستید
        این پارامترها را که کنار هم میگذارم می بینم که با یک جوان متواضع و فروتن و البته با دانش و اصیل صحبت می کنم

        اما در خصوص شعر سپیدتان، آنچه که در باور ماست کیفیت یک شعر در کیفیت تصاویر وصف شده است
        البته این را بارها گفته ام که شاعر باید حرفی برای گفتن داشته باشد و تنها زمانی می توان راجع به یک شعر نظر درستی داد که حرف آن شعر را درک کرده باشیم
        این شعر از آن شعرهایی است که گفتمان دارد و می توان به جلوه های هنری آن توجه نشان داد.
        داشتم از کیفیت تصاویر می گفتم
        شاعر در یک سطر می گوید:
        پنهان تر از تصور هابل
        خیلی خوب، شفاف و روشن
        و در یکجا می گوید:
        آنجا که نور شهر
        بر پوستین تیره شب
        زخمی نمی زند

        قائل شدن پوستین تیره برای شب بدیع است همین بداعت کافی است که ما را به صرافت بیاندازد
        توصیف چادر شب را بارها شنیده ایم
        رنگ سیاه وجه شبه چادر و شب تلقی شده اما این توصیف بدیع نیست چرا که در اشعار گذشتگان به کرات دیده شده است. شاعر خیلی خوب با تشبیه شب به پوستین توانسته بداعت را در شعر زنده کند
        اما وجه شبه پوستین و شب چیست؟ می توان کلفتی پوستین را مدنظر قرار داد، می توان نیز همان رنگ تیره را مدنظر قرارداد که از این حیث خود شاعر با توصیف «تیره» جلوه ای از این شباهت را رونمایی می کند : بر پوستین تیره ی شب
        اما اوج این شباهت در «زخم زدن» رونمایی می شود
        می دانیم که پوستین بستر است، بستری که جان در آن قرار دارد می توان مجازا آن را جسم گرفت در هر حال
        شب نیز بستر ستارگان است پوستین آسمان، پوستین تیره ی آسمان
        این پوستین چگونه زخم می خورد؟ مبحثی وجود دارد به نام آلودگی نور، یعنی در بین آلایندگی ها، آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی صوتی، آلودگی نور هم داریم. نور شهر، با ایجاد آلودگی سهم بهره وری انسان از آسمان را کاهش می دهد. نمی توان از زیبایی های آسمان شهر به همان اندازه لذت برد که در یک کویر دور از آلودگی نور
        بنابراین عبارت زخم زدن بر پوستین تیره شب توسط نور شهر کاملا درست نمود پیدا کرده است
        همینجا هم به تضاد تیره و نور اشاره می کنیم

        آن جا که رد چرخ مدرنیته نیست: این توصیف هم ارز است با توصیف «پنهان تر از تصور هابل» البته یکی با شدت بیشتر و دیگری با شدت کمتر
        یکی از شگردها این است که یک موضوع را با چند بیان متفاوت توصیف کنی و این نشان از عمق ظرافت نگاه شاعر است
        آنجا که طول موج غرور بشر صفر می شود: می دانیم که این توصیف ها هم ارز هستند. اینجا هم نیز به فراتر از دسترسی انسان اشاره دارد و البته اینجا این حکم را نیز صادر می کند که انسان باید قبای غرور را از دوشش بیاندازد چرا که آنجا اصلا در دسترس انسان نیست
        و اما با تشبیه صفر شدن طول موج: وارد موضوعات علمی شده و باید هم می شده، آنجا که تاریکی مطلق است و فراتر از تصور هابل، جایی که اصلا نوری نیست بالطبع طول موج هم صفر است. بنابراین این تشبیه نیز در سر جای خودش به کار رفته

        آنجا که رادار ها ندارند
        و الکتریسیته ای ساکن نیست

        اینجا به نظر می رسد شاعر دچار لغزش شده باشد. البته برای قضاوت باید به مسائل علمی اشراف داشت اما اگر داریم از خلا صحبت می کنیم یا فراماده، جایی که ماده حضور ندارد با توجه به توصیف های قوی قبل، توصیف های ساده اینچنینی چه ضرورتی می تواند داشته باشد؟ افزون بر این که الکتریسته ای ساکن نیست این تصور را ایجاد می کند که مگر الکتریسیته ای هست که ساکن باشد یا نباشد؟ چه بارهای الکتریکی را ساکن در نظر بگیریم که منشاء الکتریسیته ساکن هستند چه متحرک، در فاصله بی نهایت میدان های مغناطیسی و الکتریکی صفر دارند. بنابراین ریشه علمی این حرف چیست؟ ( آنجا که رادارها ندارند و الکتریسیته ای ساکن نیست)
        دوباره برمی گردم به رد چرخ مدرنیته تا چرخی بزنم در عینی جلوه دادن پدیده ها و بعدا «صفر شدن طول موج غرور» که غرور یک واژه انتزاعی است برای توصیف یکی از روحیات انسانی مثل ریا، زهد، ترس و... که شاعر سعی با درآمیختن آن با یک پدیده علمی اگرچه نخواسته به آن عینیتی مثل «برانداختن قبای زهد» ببخشد اما بخوبی توانسته از انتزاع رهایی یافته و به مرز شهود (قابل تصور هابل) برسد البته نمی خواهم بگویم که شاعر می بایست از توصیف بهتری که عینیت به موضوع ببخشد استفاده می کرد خیر دقیقا برعکس چون اولا احتمالا آن هارمونی بین نور، طول موج و تیره، هابل و غیره از بین می رفت در ثانی می خواهم بگویم این شعر چقدر خوب در مرز عینیت و انتزاع حرکت می کند.

        آنجا که ناشمارتر است از شمارش نوری
        کهنه تر از فسیل زمان
        در بین سرسرای سعادت نه
        دورتر
        آنجا که هیچ هیچُم از انسان است
        انسانیت آنجاست

        به همین مقدار کفایت می کنم و از شاعر خوب و فرهیخته محمدجواد عطاالهی عزیز سپاسگزارم به خاطر تواضع و متانت و ادب و همچنین با تشکر از جناب سلیمی گرانقدر و ادیب

        و از صبر و حوصله فرهیختگان عزیز
        دل هایتان دریایی

        خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۳۰
        مرسی مهدی جان خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۵۷
        در حضور شما دوستان ادیب جسارت است. متشکرم مازیار عزیز خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۲
        سلام جناب محمدی عزیز شاعر و ادیب ارجمند شعرناب
        بسیار ممنونم از تعریف مهربانانه و نقد زیبا و موشکافانه شما
        واقعا عاجزم از بجا آوردن تشکری در خور از شما اساتید و دوستان عزیزی که که زمان ارزشمند و قلم های طلاییتان را پای صفحه این کوچک خرج می کنید ، از خدا می خواهم که بتوانم شاگردی خوب و رفیقی همراه برای اساتید و عزیزان باشم
        پیروز و پایدار باشید
        دوست دار شما محمد جواد عطاالهی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۵۳
        سلام مجدد، بی نهایت سپاس، لطفتان همیشه شامل حال من شده، رفیق همراهم خندانک خندانک
        مجتبی شهنی
        جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۴۵
        درود فراوان بر جناب عطاالهی بزرگوار
        بسیار
        عالی
        بود خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۱۶
        سلام
        بسیار ممنونم از لطف شما جناب شهنی عزیز
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۱:۱۴
        سلام محمدجان
        من هم سواد این قالب رو ندارم
        ولی مطمئنم که خوب مینویسی در هر قالبی
        منتظرم تا مهدی محمدی و بقیه دوستان نظر بدن خندانک
        زنده باشی خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۳۶
        سلام جناب اسماعیلی عزیز
        خوش آمدید
        بسیار ممنونم از لطف و همراهی شما
        سلامت و برقرار باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۳۶
        سلام و درود شاعر فرهیخته، ایمان اسماعیلی عزیز، دوست خوب فرهیخته و ادیبم، بنده نوازی می کنید، شرمنده محبت تان هستم. ممنون از بزرگواری تان خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۳:۵۹
        درود بر شما جناب عطاالهی بزرگوار
        بسیار زیباست
        ماندکار قلم شما وموفق باشید خندانک
        خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۳۷
        سلام
        خوش آمدید بانوی گرامی
        بسیار ممنونم از نظر لطف شما
        پیروز باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۴:۰۵
        سلام محمد جواد شعرتو خوندم
        ازت میخوام سبک کلاسیک رو محکم و با صلابت ادامه بدی سپید یا هر قالب و سبک. دیگه ای ممکنه به شعرت لطمه بزنه نه اینکه شعرت بد باشه البته خوبم نبود
        چون دچار شعار زدگی بود و چند زبانه بود و ارتباط نگرفتم و میدونی شعری که شعار داشته باشه خواسته یا ناخواسته پس زده میشه و مخاطب به زودی فراموشش میکنه
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۸
        سلام مازیار عزیز
        ممنونم از همراهی و صداقتت
        تمرکزم بیشتر روی کلاسیک است گاهی هم ذوقم می رود سمت اشعار نو ، احتمالا باز هم ما بین اشعار کلاسیک باز هم چنین اشعاری را ارسال کنم امیدوارم بتوانم بهتر شوم و نظرت را عوض کنم خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۴:۰۵
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        باید ببخشی
        دوستت دارم
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۷
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۵:۱۴
        سلام دوست خوبم
        شعر شما زیبا بود در کل اما انسانیت رو خیلی بهتر از این هم میتونستین بگین که کجاست...
        موفق باشید خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۹
        سلام جناب بدری بزرگوار
        خوش آمدید
        ممنونم از لطف و همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۳۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۹
        سلام
        ممنونم از لطف شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حمید غرب
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۵۳
        درود جناب عطاالهی عزیز

        سروده ای پر معنا و دلچسب که با زیبایی تمام به اختتامی دیدنی میرسد

        دستمریزاد

        زرین نگار و زرین نگر
        خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۰
        سلام استاد بزرگوار
        خوش آمدید
        بسیار سپاسگزارم از لطف و همراهی شما
        در پناه حق محفوظ باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رضا رضوی تخلص (دود)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۲۱
        سلام و درود جنا عطااللهی عزیز
        پاینده باشید
        خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۱
        سلام جناب رضوی بزرگوار
        خوش آمدید
        ممنونم از همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۵۳
        درود بر شما
        با نظر جناب مازیار موافقم شما در کلاسیک سرایی عالی هستید البته نه اینکه این شعر خوب نبوده باشد
        موفق باشید شاعر بااستعداد
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۲
        سلام بانوی گرامی
        خوش آمدید
        سپاس گزارم از لطف و همراهی شما
        برق را باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۱۰
        درودهای بی‌کران بر برادر ادیب و زیباقلم‌ام خندانک خندانک
        مثل بقیه آثار ارزشمندتون، عالی بود خندانک
        بمانید و بسرایید به مهر و مهربانی عزیز بزرگوار خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۳
        سلام و ادب بانو عباسی بزرگوار
        خوش آمدید
        بسیار ممنونم از لطف و همراهی ارزشمند شما
        سلامت و پیروز باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۴۲
        خندانک خندانک خندانک خندانک


        خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۳
        سلام
        ممنونم از شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        اصغر ناظمی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۵۳
        سلام
        ودرودها خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۴
        سلام استاد ارجمند
        خوش آمدید
        بسیار ممنونم از همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸
        درود خندانک خندانک
        شما شاعر خیلی خوبی هستید خندانک
        من کلاسیک های شما را خیلی بیشتر دوست دارم خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۴۴
        سلام جناب ابراهیمی عزیز
        بسیار ممنونم از نظر و همراهی شما
        پیروز باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۱۷
        درود برشما بزرگوار

        بسیار عالی و
        پرمعنی و زیبابود
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۲۸
        سلام جناب فتحی بزرگوار
        خوش آمدید
        ممنونم از لطف و همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۲۲
        درود جناب عطاالهی
        اولین موردی که نگاه من رو جذب کرد معنویت بود
        اینکه بعضی سطرها جاری می شوند که
        تسلای روح باشند..

        خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۱۹:۲۹
        سلام بر شما بانو قشقایی گرامی
        خوش آمدید
        بسیار ممنونم از نگاه زیبای شما و همراهی ارزشمندتان
        پیروز باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فرید آزادبخت(شهاب ثاقب)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۰:۰۳
        سلام و درود و سپاس جناب عطاالهی عزیز ؛ بی نشانی آن بی نشان که می جوییم سوژه ای زیبا و فرادست روزمرگی شاعرانه هاست . درودتان باد که چه زیبا حس زیبایی شناختی و منطق احساس را به هم پیوند زده و بارقه ای از جستجوگری های روح را به مخاطب عرضه فرموده اید . شعر جنابتان از سنخ زیبایی است و باشکوه و دوست داشتنی و آموزنده
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۳
        سلام
        خوش آمدید
        بسیار سپاسگزارم از نظر لطف انشای دلنشین شما ادیب گرامی
        پیروز باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۰:۰۳
        درود فراوان
        به نظر میاد در سپید سرایی هم
        موفق هستید

        درود بر شما خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۴
        سلام
        خوش آمدید جناب صادقی عزیز
        ممنونم از لطف همراهی شما
        در پناه حق
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۰۸
        سلام و عرض ادب خدمت جناب عطاالهی عزیز
        سروده ی بسیار زیبا و قابل تاملی قلم زدید.
        دستمریزاد
        موفق و سلامت باشید
        در پناه حق
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۱۵
        سلام جناب پرناک ، ادیب عزیز
        خوش آمدید و به مهر خواندید
        بسیار ممنونم از لطف نظر شما
        سلامت و پیروز باشید گرامی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سحر موسوی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۳۱
        سلام و درود
        عالی بود خندانک
        پیروز و سربلند باشید خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
        سلام
        خوش آمدید
        ممنونم از همراهی و لطف شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۲:۲۵
        موفق باشید
        💐💐
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
        سلام
        ممنونم از همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ولی اله بایبوردی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹
        سلام
        دست مریزاد
        خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۲۶
        سلام استاد گرامی
        ممنونم از لطف و هنرهای شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۹
        سلام
        خوش آمدید
        ممنونم از همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۲۵
        درود جناب عطاالهی
        زیبا نگاشتید
        برگ زندگیتان همیشه سبز خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۰۵
        سلام
        خوش آمدید بانوی گرامی
        ممنونم از لطف و همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۲۸
        درود شاعر خوش ذوق
        موفق باشید
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۴۱
        سلام
        خوش آمدید
        ممنونم از همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
        درود ی مجدد
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴
        سلام و سپاس مجدد بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۳:۵۹
        زیبا سرودید شاعر جوان و نیکواندیشه خندانک


        درود خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۵۶
        سلام
        بسیار ممنونم از لطف شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۰۲
        سلام و درودها جناب عطااللهی خندانک خندانک خندانک
        عالی و زیبا سرودید خندانک خندانک خندانک
        محمد جواد عطاالهی
        محمد جواد عطاالهی
        يکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۰۵
        سلام جناب خوش بین
        خوش آمدید
        ممنونم از لطف و همراهی شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0