سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 20 آذر 1403
  • شهادت آيت الله دستغيب سومين شهيد محراب به دست منافقان، 1360 هـ ش
10 جمادى الثانية 1446
    Tuesday 10 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      سه شنبه ۲۰ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      با هم بیاندیشیم(1) _ تعصب
      ارسال شده توسط

      م فریاد(محمدرضا زارع)

      در تاریخ : يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۳۴ | نظرات : ۶۴

      (یونگ) می گوید:
      تعصب، واکنشی است به تردید پنهانی.

      آیا معنای این سخن این است که انسان متعصب، در درون خود به اعتقادات خود شک دارد، و این شک و تردید ِ خودآگاه یا ناخودآگاه است که به صورت رفتار متعصبانه بروز می کند؟
      یعنی انسان متعصب، چون نتوانسته است عمیقاً و کاملاً به باورهایش ایمان داشته باشد، به جای جنگ با درون خود، به جنگ با مخاطبین بیرونی می پردازد؟

      نمی دانم.
      نظر شما چیست؟


      🌹درود به همه ی اهالی سایت🌹
       

      _____________________
      کارل گوستاو یونگ(Carl Gustav Jung)
      فیلسوف و روانشناس سوئیسی

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۲۴۴۲ در تاریخ يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۰۰:۳۱
      سلام..
      اولین چیزی که از تعصب توی ذهن من نقش می بنده.. یکی از رفتارهای تعصب ِ !
      و اون فریب ِ
      فریبی که متعصبان به خودشون می‌دن!
      ***
      تعصب.. فریبکار بود..
      او حقیقت را.. پشت ِ دیوار ِ غفلت، پنهان کرده بود..
      فریبی که او را خرسند می‌کرد.. و از هر حقیقت ِ آشکاری بیشتر برایش ارزش داشت..
      مانند کبکی سر در برف فرو برده و تمام زندگی را سپید می‌پنداشت..
      او.. در زیر ِ خروارها.. جهل مرکب خود.. دفن خواهد شد.. مگر اینکه.. کمی انعطاف‌پذیری را چاشنی جریان تعصباتش کند..
      *شاهزاده*

      در پناه حق..
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۷
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۰۷
      درود بر شاهزاده بانو
      مطلب جالبی بود
      اینکه یک متعصب در فریب خود نشسته وخود را غفلت نگه داشته
      غفلت انسان از چه چیزی نشات می گیرد؟
      شاید نا اگاهی و در گیر خرافه بودن خواب عمیقی که در ان فرو رفته اند
      اما گاهی تعصب کاری می کند که حتی اگر بیدارند خودشان را به خواب بزنند و چشم وگوششان را بسته نگه دارند
      تا مبادا خدشه ای بر عقاید مهر ومومشان بیفتد
      بهره بردم بانو
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک

      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۱:۰۵
      سلام بر بانو انرژی خندانک
      ممنونم از حضور ارزشمند و نظر شاعرانه_فیلسوفانه تون خندانک
      و ممنون بخاطر زحمتی که برای این هم اندیشی کشیدید خندانک
      طبق گفته شما اگه درست برداشت کرده باشم، تعصب نوعی خودفریبی است، و اگه برداشتم درست باشه، همون تایید نظر (یونگ) است.
      و اینجور که از نظرات دوستان متوجه شدم، اکثراً و از جمله شما، جهل رو در ایجاد تعصب دخیل میدونید.
      و تساهل رو راه ِ کاستن از تعصب.
      ولی مشکل اینجاست که تعصب، همان نداشتن تساهل یا بقول شما انعطاف پذیری است.
      سپاس از حضور ارزشمندتون خندانک
      زنده باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۳۱
      تعصب ساری و جاری است در ناخودآگاه ترس، تعصب حس یقین است بر دانسته های تحکیم یافته در بطن ذهن، تعصب آیه ی تاریکی است در هزارتوی روح تاریک که ژرفای آن مانع رسیدن نور حقیقت است، متعصب خود را بر حق می‌داند و در هذلولی ناحق ادعای چرخش بر محور حقیقت را دارد.
      تعصب قربانگاه حق است با دشنه ی حماقت و خریّتی است در لباس حمیّت.
      فرعونیان و ثمود ها و عاد ها و لوط ها در مسلخ تعصب گرفتار غضب خداوند شده اند.
      تعصب هم آغوشی با بت های
      «ود»، «سواع»، «یغوث»، «یعوق» و «نسر» است یا لیسیدن
      دست و پای لات و هبل و عزی
      متعصب غرق اداست چه ادایی که رنگ تواضع بگیرد و چه ادعایی که طعم غرور فرقی نمی‌کند
      وقتی در خلوت تارعنکبوتی خودشان بازی بازی می‌کنند حقیقت را به سخره میگیرند و طرحی نو برای سلاخی حقیقت می اندازند
      تعصب در پراکتیسیسم خود عمل را مطلق و نظر را زیر ملحفه ی نادانی پنهان می‌کند و اجازه ی رشد را از خود و دیگران می‌گیرد
      خندانک خندانک خندانک

      #سید_هادی_محمدی
      علیرضا شفیعی
      يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۰۳
      درود بر جناب آقای زارع ارجمند خندانک
      یقین به باورها معمولا موجب آرامش است و در این حالت شخص با کسی دعوا ندارد ولی شخص متعصب در باطن مردد است و خودآگاه و ناخودآگاه به هر زمزمه مخالفی حمله ور می شود
      یقین از جنس عشق حقیقی است و تعصب مانند عشق مجازی می باشد که عاشق را کور می کند طوری که نمی تواند عیب معشوق و حسن غیر او را ببیند
      سپاس از ایجاد این فرصت هم اندیشی امیدوارم عامل وحدت و دوستی بیشتر بین دوستان عزیز سایت گردد.خندانک خندانک خندانک خندانک



      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۳۹
      خندانک خندانک خندانک
      سلام آقای شفیعی بزرگوار خندانک
      استفاده بردم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۸
      بسیار جالب بود استاد والا اندیش آقای شفیعی
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۱۱
      درود استاد شفیعی گرانقدر خندانک
      ممنونم از حضور ارزشمند و نظر اندیشمندانه تون خندانک
      (یقین به باورها معمولاً موجب آرامش است)
      یقین به باورها همان ایمان است و ایمان آرامش بخش.
      منم فکر میکنم ایمان به آرامش نزدیکتر است تا شک و تردید.
      در موضوعات مختلف هم غالباً همین گونه است، مثلاً فردی که به همسرش ایمان دارد، آرامش بیشتری دارد نسبت به فردی که در لایه های پنهان شخصیتش نوعی شک و تردید نسبت به همسرش دارد.
      در موارد گوناگون هم میشود این رابطه ی ایمان و آرامش رو تحقیق کرد، و بطور تجربی میتوان گفت که بین ایمان و آرامش یک رابطه ی مستقیم برقرار است، و بین تردبد و آرامش، یک رابطه ی معکوس!

      سپاس که هستید خندانک
      سایه تون جاودان خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۴۱
      خندانک خندانک
      علیرضا شفیعی
      علیرضا شفیعی
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۵۳
      با درودهای فراوان خندانک خندانک خندانک
      ارادتمندم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      سارا (س.سکوت)
      يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۵:۵۹
      بی کران درود بر شما آقای م.فریاد گرامی خندانک
      بسیار ممنون از پست ارزشمند شما خندانک
      همین که زمینه ی تفکر را فراهم می کنید بسیار بسیار عالیست خندانک
      تعصب ...
      شاید یکی از دلایل تعصب شناخت ناکافی از درون خویش و نبوداگاهی باشد
      یک انسان با شناخت کامل درونی خود هیچ گاه به مقابله با عوامل رودر روی خود نمی ایستد وبر عکس می شنود روبه رو می شود ودر ان می اندیشد
      والبته تردید و شک در اعتقادات هم باعث تعصب می شود
      چرا که اگر در آگاهی کامل ویقین کامل باشند اگر کسی مقابل اعتقاداتشان ایستاد بر اساس همان اگاهی وایمان قلبی و شناخت کافی که دارند سعی می کنند بدون تعصب برخورد کرده و ان را تجزیه وتحلیل کنند و درستی یا نادرستی ان را بپذیرند
      این که بر اساس خود اگاه وناخود آگاه باشد در هر صورتی باشد این تعصب اتفاق خواهد افتاد اگر از درون دچار تزلزل و تردید باشد
      باز هم سپاس گزارم بابت این پست گرانبها خندانک
      تندرست باشید و در نگاه نور ویگانگی خندانک خندانک
      دریای دلتون آرام خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۳۹
      خندانک خندانک خندانک
      سلام سارا خانوم خندانک
      استفاده بردم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۳۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۱
      خندانک
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۵
      👍 خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۱۹
      درود خانم رحیمی گرامی خندانک
      ممنونم از حضور ارزشمند و نظر اندیشمندانه تون خندانک
      (شاید یکی از دلایل تعصب شناخت ناکافی از درون خویش و نبوداگاهی باشد)
      منم فکر میکنم یکی از دلایل تعصب جهل است، نه فقط نسبت به درون، که نسبت به بیرون هم!
      هرچه خودشنلسی و جهان بینی فرد به حقیقت نزدیکتر باشد، تعصبش کمتر و آرامشش بیشتر است
      و در برخورد اندیشه ها و نظرات مخالف، کمتر حالت تهاجمی و ستیزه گری دارد.
      البته تمام اینهایی که می گویم فقط نظر است و چه بسا اشتباه باشد، ولی قابل اندیشیدن است.
      سپاس برای حضور ارزشمندتون و زحمتی که در این هم اندیشی کشیدید خندانک
      زنده باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۴۷
      درودتان آقای م .فریاد عزیز خندانک
      واقعا اندیشه وتعقل در حضور اساتید بزرگی چون شما وجناب شفیعی و دیگر بزرگان بسیار ثمر بخش است
      ریز بینی ودقت در این مساله من را به اندیشیدن وا داشته ممنون خندانک
      اصغر ناظمی
      يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۱۶
      سلام
      دوست گرامی
      سخت گیری و تعصب خامی است
      تاجنینی کار خون آشامی است ....مولانا
      انسان موجودی شرطی شده است ودر وی نیرویی کاذب ، او را گرفتارمی کند که نسبت به آن هیچ آگاهی ندارد . کسانی هستند که ناخودآگاه وبدون مطالعه کتابهای خودشناسی نظاره گر بسیاری از اعمال و رفتار در خود هستند ، اینگونه افراد متوجه جوشش تفکرات و یا تمایلاتی مرموز در خود می شوند وخود را از بروز آن اعمال دور می کنند وهرگز اسیر تمایلات مخرب در خود نمی شوند . اما کسانی نیز هستند که دربرابر افعال واعمال و تمایلات خود بدون هیچ توجهی به آنها اسیر وسرسپرده ی تمایل در خود هستند این گروه اصولا گرفتار تعصبات شدید برای دفاع ناخودآگاه از همان نیرووانرژی کاذب در خود می شوند . تعصب یک تمایل کور در هرکسی است که سریعا دردرون جوشش نموده وفرد را اسیر می کند . اعتقاد وباورها درهرکسی واستحاله شدن فرد در باور واعتقاد خود نیز از عوامل وپشتوانه های قوی وسرسخت بروز تعصب در افراد می توانند گردند . ولی تمام اینها نتیجه ناآگاهی فرد در شناخت واقعی خودش است ...... خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۹
      خندانک خندانک خندانک
      سلام آقای ناظمی بزرگوار خندانک
      استفاده بردم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۶
      خندانک 👍👌
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۱۷
      درود بر آقای ناظمی گرامی
      از نوشته شما این برداشت برایم ایجاد شد
      که نیرویی کاذب ودرونی مانند شخصیتهای ساختگی ذهن که نمی خواهند از مقام ومنزلت خود کوتاه بیایند وهمچنان بر مسند بزرگبینی خیالی خود برجای بمانند
      به مقابله ی عوامل نابود کننده بیرونی می پردازند وجبهه می گیرند
      وانسانی که در خود شناسی کامل باشه وآگاهی این منیتها را نابود کرده وبی هیچ مقاوتی در راست و دروغ بودن مساله کنکاش می کند وکور کورانه وبه جهل ان را رد نمی کند
      عالی بود استاد بهره بردم
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۳۰
      سلام استاد ناظمی متفکر خندانک
      ممنونم از حضور انرژی بخش و ارزشمندتون خندانک
      (تمام اینها نتیجه ناآگاهی فرد در شناخت واقعی خودش است)
      بله به نظر این ناچیز هم خودشناسی و آگاهی درونی، می تواند مانع تعصب و نتیجتاً مانع توقف انسان در مسیر نزدیک شدن به حقیقت شود.
      و البته عناصر دیگری هم ممکن است در این مسیر موثر باشند، مثل علم، خلوص، و جهان بینی کلی فرد.
      بنظرم اگر یک اصل رو به عنوان یک اصل مجازی کمکی به اصول جهان بینی خودمون بیفزاییم، هم از تعصب دورتر می شویم، و هم در روند نزدیک شدن به حقیقت، موفقتر عمل می کنیم، و آن اصل این است:
      هر ایده و نظری ممکن است درست باشد یا نادرست! یعنی نه احتمال درستی اش صفر است، و نه احتمال نادرستی اش!

      سپاس از حضور ارزشمندتون خندانک
      زنده باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۴۸
      خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۳۲
      سلام و عرض ادب برادر عزیزم
      از نظر حقیر تعصب یا ریشه در یقین دارد یا ریشه در تردید توأم با تکبر.
      البته بسیار مهم است که تعصب را چگونه معنا کنیم.
      آیا مقصود از تعصب، پای فشردن بر عقاید موجود به گونه ایست که عقاید متفاوت یا بعضاً متضاد را هم بشنویم و در مسیر روشنگری قرار گیریم؟
      یا مقصود از تعصب، اصرار بر عقاید به گونه ایست که به محض شنیدن رأیی متفاوت، بر آشوبیم و دهان به ناسزا بگشاییم؟

      دو ریشه ای که در ابتدای عرائضم بیان شد، به وضوح در دو تعریف از تعصب، نمود پیدا می کند. یعنی ریشه اول در تعریف اول و ریشه دوم در تعریف دوم.
      خندانک خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۰
      خندانک خندانک خندانک
      سلام آقای احسانی‌فر سخت‌کوش خندانک
      استفاده بردم خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۵۲
      درودتان آقای احسانی فر گرامی
      برداشت من از مطلب پر مغز شما این بود
      کسی که در هنگام رودر رویی با اعتقادات متضاد، خوب می شنود و از ان برای روشنفکری خود بهره می برد ولی چون انتخابش بر اعتقادش آگاهانه بوده از ان دست نمی کشد و در واقع به پیش برد عالمانه وآگاهانه ان کمک می کند
      و نوع دیگر ان که شدیدا با عمال متضاد برخورد کرده واز در نزاع برمی خیزد
      عالی بود ومن بهره بردم
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۴۵
      سلام و عرض ادب استاد منتظر عزیز خندانک
      ممنونم از حضور ارزشمند و نظر آگاهی بخشتون خندانک
      منظور در اینجا تعصب نوع دوم بود که فرمودید: (به محض شنیدن رایی متفاوت، برآشوبیم و دهان به ناسزا بگشاییم)
      این ناچیز ترجیح می دهم، آنچه را شما تعصب نوع اول برشمردید، (غیرت) بنامم، یعنی تعصب را با بار معنایی منفی، و غیرت را با بار معنایی مثبت به کار ببرم.
      بنابراین در تایید فرمایشات شما می شود گفت:
      غیرت، ریشه در یقین و احساس مسئولیت دارد،
      و تعصب، ریشه در جهل و تردید و تکبر!
      البته گاهی تعصب، تعصب واقعی نیست، و صرفاً تظاهر به تعصب است، که در اون صورت، یکی از دلایلش میتواند منافع طلبی باشد.
      اینهایی که گفتم نظر شخصی این ناچیزه در این لحظه، و چه بسا اشتباه باشه یا لحظه ای دیگر، نظرم این نباشه.
      سپاس که هستید خندانک
      سایه تون مستدام خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم کریمی (ایبو)
      يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۳۰
      سلام و درود
      من احساسم این است که
      تعصب برکه محرومی است که راه به دریا نبرده است.
      و متعصب در دیکته ی جبر محیط مانده است او را دنده یک آموخته اند بی آنکه بداند و بپرسد دنده های دیگر به چه دردی می خورد؟!!
      خندانک خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۲
      خندانک خندانک خندانک
      سلام جناب مغ خندانک
      استفاده بردم خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۵۶
      درودتان آقای کریمی
      چه جمله ی متفکرانه ای
      تعصب برکه ی محرومیست که به دریا راه نبرده است
      عمیق واندیشمندانه
      وباید در این جمله بسیار تامل کرد
      عالی بود ومرا به تفکر وا داشت
      خوش امدید خندانک
      :2
      خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۵۴
      سلام آقای کریمی متفکر خندانک
      (تعصب برکه ی محرومیست که به دریا راه نبرده است)
      خندانک خندانک خندانک
      از این سخن شما چنین برداشت میشه که دانش سطحی و غیرجاری و راکد، منجر به تعصب میشه.
      عالی
      واقعاً تعبیر زیبایی ست
      یعنی جهل مطلق، منجر به تعصب نمیشه، بلکه دانش و آگاهی سطحی و سرسری و غیرپویاست که تعصب ایجاد میکنه.
      درود آفرین بر شما خندانک
      سپاس برای حضور ارزشمندتون خندانک
      زنده باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      منیژه قشقایی
      يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ۲۱:۵۸
      درود استاد زارع عزیز
      به نظرم باید مثل یک رودخانه جاری بود
      خندانک خندانک
      مثل همیشه تامل برانگیز
      و راهی سوی انسانیت استاد گرانقدر م خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
      خندانک خندانک خندانک
      سلام باووو قشقایی نازنین خندانک
      استفاده بردیم از جمله کوتاه کامل و جامع شما خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۰۰
      درودتان نازنین بانو
      جاری بودن از لازمات زندگی است وگر نه که ایستایی وسکون مرداب می شود و خواهد گندید
      جاری بودن تعصب را خط می زند
      تامل برانگیز بود وعالی
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۵۸
      درود شاعربانوی عارف خندانک
      تعبیر زیبایی ست
      جاری بودن برای در امان ماندن از تعصب خندانک خندانک خندانک
      نظر شما تقریباً با نظر آقای کریمی یکی بود، دو نگاه از دو زاویه ی متفاوت به یک پدیده.
      سپاس برای حضور ارزشمند و نظر آگاهی بخشتون خندانک
      زنده باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۰۰:۵۲
      سلام و عرض ادب جناب زارع عزیز و گرامی خندانک
      پست ارزشمندی را ایجاد کردید و انسان را به اندیشیدن وا می دارد
      و این کار شما قابل تقدیر است. خندانک
      اگر تعصب را به منزله لجاجت یا به منزله پا فشاری غیر منطقی در برابر یک کار اشتباه در نظر بگیریم ، به نظرم ریشه در جهالت دارد . و اگر فرصتی پیش آید و پرده جهالت کنار برود حتما آن تعصب نا معقول هم از بین خواهد رفت . ولی چون تمام انسانها در مقابل تغییر از خودشان مقاومت نشان می دهند لذا کنار زدن پرده جهالت نیز سخت و گاها نا ممکن می شود
      باور درونی، نیز بر خاسته از دانایی و یا جهالت است
      سخن زیبایی در نهج البلاغه در مور خداشناسی بیان شده که شاید بیان آن خالی از لطف نباشد
      در خطبه توحیدیه چنین بیان میفرماید: ((سرآغاز دین، خدا شناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او ؛ و کمال باور داشتن خدا ، شهادت به یگانگی اوست؛ و کمال توحید(شهادت بر یگانگی خدا) اخلاص ؛ و کمال اخلاص ، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است؛)) . خندانک
      با توجه به این فرمایش تأمل بر انگیز ،
      چرا بعضی افراد، به قدرت دروغ پناه می برند؟ شاید فکر می کنند دروغ بهتر از آنها محافظت می کند تا خدا. خندانک

      آیا اگر دروغ از جامعه بشری حذف گردد و صداقت جایگزین بشود جهان گلستان نخواهد شد؟

      بطور یقین اگر فردی در شناخت خداوند به آن کمال نهایی برسد حتما در گمراهی خود پا فشاری نخواهد کرد چون پرده جهالت بر کنار رفته . و بر این اعتقاد نیک نیز پا فشاری خواهد کرد چون به دانایی رسیده است.
      بازم از شما سپاسگزارم خندانک
      بدرود خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
      خندانک خندانک خندانک
      سلام جناب ایوری بزرگوار خندانک
      استفاده بردم خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۱۳
      درود بر آقای ایوری نیک اندیش
      چه زیبا گفتید
      اگر پرده ی جهالت کنار برود حتما ان تعصب نا معقول هم کنار خواهد رفت
      و چه دیویست این جهالت که باور به وجودش در درون انسان سخت است
      ومتاسفانه انسان نمی خواهد بپذیرد نا اگاه است وشاید غرورش اجازه چنین کاری را ندهد
      که بخواهد حتی قدمی در سمت وسوی دانش وآگاهی خود بردارد
      واین موضوع تعصب را به بار می نشاند
      عالی بود واستفاده کردم
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      محمد گلی ایوری
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۲:۰۵
      درود بر شما بانو رحیمی بزرگوار خندانک
      بزرگترین دشمن بشریت همانطری که فرمودید دیوجهالت است
      و انسان تا در راه دانایی قدم نگذارد از جهل خویش بی خبر است ولی هنگامی که به دنبال دانایی می رود جهالت بر وی آشکار می شود و هر چه در این راه قدم بردارد بیشتر پی به جهالت می برد و در نتیجه این روند ادامه می یابد تا آدمی حریص به دانستن گردد. و خوشا آنان که در راه دانایی حریص هستند و پشتوانه قوی و استواری چون خدا را دارند.

      به امید روزی که بساط جهالت برچیده شود خندانک خندانک
      بدرود خندانک خندانک
      آریا رضایی
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۰۰:۵۸
      .
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
      خندانک خندانک خندانک
      سلام بر شما خندانک خوش آمدید خندانک
      استفاده بردم خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۱۶
      درود برشما
      استفاده بردم
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مجتبی شفیعی (شاهرخ)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۱۲
      سلام من تعصب را نوعی تاخیر تکامل میبینم .
      این تکامل زمانی رخ میدهد که دیگر نای برای گفتن غلط کردم نیست .
      شکل های مختلفی دارند
      تعصب روی رنگ
      روی چهره
      روی جنسیت
      روی مرز
      روی مذهب
      حتی روی زنده ماندن.
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۱۹
      درود بر استاد شفیعی گرامی
      تاخیر در تکامل واقعا تعبیر جالب وزیبایی بود از تعصب
      چرا که انسان را محدود می کند در چهار چوبی که برای خودش قرار داده
      و این مثل خط قرمزیست که نه می تواند از ان عبور کند
      نه می تواند اجازه ورود هیچ تاز ونویی را بدهد و در همان عقب افتادگی تکامل خواهد ماند
      عالی بود استاد بهره بردم
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مجتبی شفیعی (شاهرخ)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۱۶
      حالا انسانی که کامل نیست روی عقیده خود میجنگد تا اینکه حرف بزند .
      و مطمینا وقتی به ادمی مثل خودش بر بخورد دشمن میسازد و اگر به ادم منطقی بر بخورد طرفدار میسازد و اگر به ادم با هوش بر بخورد ...نه به ادم باهوش بر نمیخورد چون باهوش ها همیشه از سر راه این ادم ها میروند کنار چون تابلو هایی مخصوص در جاده های زندگی نصب میشو که رویش مینویسد با دقت زنگی کنید انجا محل عبور متعصبین است.
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۵۴
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۷
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۱۰
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۵۰
      سلام بر جناب زارع ارجمند (م فریاد)🌹
      تعصب تعاریف زیاد و مختلفی دارد اما بنظرم تمام یا اکثر باورهای متعصبانه، کلیدی دارند که جنس آن از خود تاییدگری‌ ساخته شده است! به راستی که تاییدطلبی و خودمحوری بد آفتی‌ست.
      مثلا یک نمونه از آن، متعصب عقیدتی‌ست: کسی که (به دلیل عدم قدرت ادراک و قبض بودنِ تفکراتش) نمی‌تواند نظر خود را تغییر دهد یا موضوع را عوض کند... بنابراین اصولی بسیار سفت، مضبوط، و آستانه تحمل پایینی برای آرا و نظرهای مخالف دارد. البته گاهی اوقات افراد آگاهانه و از روی عمد دست به این کار می‌زنند تا هم ضعف خود را پنهان کنند و هم در مقابل عقاید روشنفکرانه ایستادگی و در مقابل فهمیدن مقاومت کنند.
      من بارها نمونه هایی از تعصب کور را چه در فضای مجازی چه در دنیای واقعی و چه دراین سایت توسط برخی افراد (که متاسفانه از نسل جدید هم هستند) دیدم و میبینم... و شاهد این جزم‌اندیشی و آسمان ریسمان بافتن‌هایشان بودم و هستم.
      سبز باشید و سلامت🌿

      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۰۹
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۲۳
      درود بر آقای علامیان گرامی
      تمام یا اکثر باورهای متعصبانه، کلیدی دارند که جنس آن از "خود تاییدگری‌" ساخته شده است. به راستی که تاییدطلبی و خودمحوری بد آفتی‌ست!
      متفکرانه وآگاهانه قلم زدید
      واگر این خود ها ومنیت ها نبود هستی انسان گلستانی بود پر از شکوفه های ذات
      بهره بردم عالی بود
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۲۰:۳۱
      سلام و درود بانو رحیمی ارجمند
      سپاس از همراهی و محبت شما خندانک
      سبز باشید و سلامت🍀


      رویا ادیب (نازبانو)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۵۰
      سلام تعصب معنای مختلفی داره
      نمیشه گفت خوبه یا بد
      من روی خانواده ام تعصب دارم، ممکنه رفتاراشون خوشایند خیلیا نباشه ولی خانواده م هست دوستشان دارم
      من زادگاهم، کشورم رو دوست دارم، گرچه ممکنه از خیلی از کشواری دیگه مشکلاتش بیشتر باشه
      من با نگاه مهر و وابستگی خودم روشون تعصب دارم
      کسی بدشون رو بگه بدم میاد، باهاش سرسنگین میشم، لج میکنم
      شایدم کینه بدل بگیرم
      ولی نوع تعصب هم هست که فقط برای اینکه از منم منم کردن خودت کوتاه نیایی پافشاری میکنی روش
      ته دلت میدونی حق با خودت نیست ولی با غرور بیجا پا روی حق
      و حقگویی میزاری که این دیگه تعصب نیست
      جهالته!

      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۷:۵۹
      دروتان بانو ادیب خندانک
      این صفحه مکانی برای هم اندیشی ست خندانک
      و ما همه بهره می بریم از نظر تمام دوستان واستادان
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      رویا ادیب (نازبانو)
      رویا ادیب (نازبانو)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۳۶
      سلام سارا جانم
      خیلی ممنونم خندانک
      مشکلی نیست که من وارد این صفحه شدم بی اجازه؟

      نظریه دوستان رو خوندم برام جالب آمد گفتم منم یه خودی نشون بدم و نظرمو بگم مثلا🤭
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۲۸
      سلام نازنینم خندانک
      معمولا استاد صفحه اش میزبان همه است وایشون این پست را گذاشتن تا همه در این هم اندیشی شرکت کنند
      قدم رنجه فرمودید خندانک
      چه مشکلی
      مطمعنا حضورتان باعث خوشحالی آقای م .فریاد می شود و من نو اموز هم از نظر خواهر گلم بهره می برم خندانک
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      محمد حسنی
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۸:۲۰
      درود خندانک
      تعصب بر دانسته هایی که مبنای درست دارند خودبخود مردد بودن در آن را بین می برند
      چون لازمه، ابعاد و جودی و آگاهی است
      مثلا شما همین متدینین را فرض کنید که اغلب متعصب هم هستند
      و نگاه ها به آن ها متفاوت است!
      ممکن است همین نظر تردید بر آن ها باشد اما نظرات همیشه درست نیستند
      باید تحقیق کرد تا به حق مطلب رسید..
      درپناه خدا خندانک
      سارا (س.سکوت)
      سارا (س.سکوت)
      دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ۱۹:۲۵
      درود بر آقای حسنی گرامی
      نظر شما بزرگوار هم تاکید بر آگاهی انسان است تا بتوانیم از کمند تعصب رهایی پیدا کنیم
      عالی بود بهره بردم
      خوش امدید خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا صدقی
      دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ ۱۵:۱۹
      درود استاد فریاد بزرگوار سپاس از پست زیباتون
      بسیار مفید عالی که اطلاعتمون رو زیاد میکنید
      و سپاس بقیه اساتید و دوستان بزرگوار


      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      1