درود و سپاس بر شاعر فرهیخته و بزرگوارم
جناب مهدی خان محمدی
حضورتان را عزیز می دارم و از این همه محبت و حسن نیت آن عزیز بزرگوارصمیمانه و صادقانه تشکر وقدردانی میکنم
بخاطر وقتی که صرف کردید و دقتی که در خوانش زیر و بم های
این غزل مرحمت فرمودید از صمیم قلب تشکر میکنم
از این که می بینم عزیزانی هستند که به ریزه کاری های شعر نیز
توجه می نمایند هم خرسندم و هم به وجودشان افتخار میکنم
وشما بزرگوار یکی از آن عزیزانی هستند که هم خودتان و هم
کارهایتان و بیشتر از اینها، دیدگاهتان را دوست دارم . زیرا احساس
می کنم به سرودن شعر و شاعری به دیده ی یک تفنن نگاه نمی کنید .
چه در بیان مضامین و چه به شکل وفرم و ساختار و دقایق شعر
واما مطلبی را لازم دیدم که در اینجا با شما هم در میان بگذارم و
آن وزن این غزل که (مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن ) است
که شمانیز آن را وزن دوری خواندید . خیلی قبل تر در سایت شعر نو
یک غزلی داشتم که مثل همین غزل دارای وزن متحدالارکان بود ولی
در یکی دوجای آن در پایان نیم مصرع ها از اختیارات وزن دوری بهره
برده بودم . که می توان از هجای کشیده سود برد مثل پایان مصرع ها در
اشعار، عزیزی که دوست ندارم اسمشان را ببرم ایراد گرفتند که چون
وزن این غزل متناوب الارکان نیست . لذا در محدوده ی وزن دوری
نمی گنجدوایراد وزنی دارد چون در پایان یکی از نیم مصرع ها از
اختیارات وزن دوری بهره برده بودم که در آن وزن ها می توان از
هجای کشیده نیز استفاده نمود . . گرچه در این غزل از آن اختیارات
استفاده نکرده ام ولی تمام خصوصیات یک وزن دوری را دارد
1 ــ هر مصرع از دو نیم مصرع تشکیل شده است
2 ــ بعد از هر نیم مصرع چناچه مکس کنید و نفسی تازه نمایید
به موسیقی شعر لطمه ای وارد نمی شود
3 ــ هر نیم مصرع خودش یک جمله کامل است و در حکم یک مصرع
می تواند باشد
4 ــ هر نیم مصرع برای خودش گویای یک مضمون است ( مثل یک مصرع کامل)
5 ــ هر نیم مصرع دو رکن کامل است و این طور نیست قسمتی از نیم مصرع در رکن بعدی باشد
6 ـــ نه تنها می توان نیم مصرع ها را جداگانه خواند ،بلکه حتی ایجاب
می کند که بین دومصرع تنفس گرفت .
واز این که چنین احساسی به شما نیز دست داده است که دارای وزن دوری است و یا می تواند در قالب وزن دوری بگنجد نیز خوشحالم
امیدوارم که اساتید بزرگوار این علم عروض روزی بیشتر به کیفیت وزن دوری بیندیشند تا ساختار عروضی ( متحد ویا متناوب الارکان بودنشان)
برایتان بهترین ها را آرزو دارم و توفیقتان را از خداوند زیبایی ها خواستارم
بسیار زیبا و دلنشین بود
دستمریزاد
موفق باشید