سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 14 آذر 1399
    20 ربيع الثاني 1442
      Friday 4 Dec 2020
        شخصیت یک ملت را، ادبای آن ملت می سازند.پروفسور حسابی

        جمعه ۱۴ آذر

        دیالکتیک تنهایی

        شعری از

        سعید صادقی (بیدل)

        از دفتر اشعار سپید نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ حدود ۱ ماه پیش شماره ثبت ۹۱۶۹۰
          بازدید : ۳۳۱   |    نظرات : ۳۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر سعید صادقی (بیدل)

        دیگر خودش نبود
              اما
                  با تک تک نوشته هایش
                  جمعیتی را اسیر میکرد
         
                ما
                   همیشه عاشقش بودیم
            
                او 
                    اما 
                         همیشه غمگین
        ۱۰
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بزرگوار
        جالب و زیبا بود
        موفق باشید خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک
        درودبرشما خندانک
        کوتاه امابسیارزیبابود خندانک خندانک
        وپرازحرف خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک

        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب سرکار خانم عجم بزرگوار
        درود بر شما از مهر بیکرانتان خندانک خندانک خندانک
        امیدوارم اثر خود را بگذارد. در دیدگاه کلی البته
        ارسال پاسخ
        مسعود میناآباد  مسعود م
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام
        درود بر شما شاعر گرانقدر
        سعید صادقی عزیز
        شاد باشید و ایام به کام
        -------------------------------- خندانک خندانک خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیزم
        شاعر گرانقدر جناب مینا آباد عزیز
        خیلی ممنونم و ایام به کام
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب و احترام
        خدمت جناب مینا آباد عزیز
        مانا باشید و برقرار خندانک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        حدود ۱ ماه پیش
        به به كوتاه
        بسيار زيبا خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        خیلی ممنون
        لطف زیباست
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سحر غزانی
        حدود ۱ ماه پیش
        و چقدد اون آدم تنها بود... خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        ان شاء الله هیچ وقت
        تنها نباشی سحر عزیز
        دلت شاد خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد راد
        حدود ۱ ماه پیش
        سعید جان
        تنها بودن گاهی خوبه
        اما تنها و غمگین بودن...

        لذت بردم از قلمت داداش خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب
        محمد جان باعث
        خوشحالی بنده است
        حضورت عزیز

        بله نکته ی درستی رو گفتی. ایده ی این شعر از روی یک شاعری بود که کوتاه های با احساس می نوشت که هربار که به اون مراجعه میکردم مدهوش اشعارش میشدم. و می دیدم کامنت های دیگر دوستان رو که چقدر از اشعارش لذت میبردند. اما او هم در مشخصات پروفایلش و هم در نحوه ی جواب دادنش به کامنت ها غمی به وسعت دریا داشت.

        خودش نمیداند ولی من این شعر را از او نوشتم از رفتارش
        به خودش هم تقدیم میکنم. خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        کتابی هست بنام دیالکتیک تنهایی اثر اکتاویو پاز در ایران به سال ۱۳۹۸ به چاپ رسیده است. نویسنده ی این کتاب مکزیکی تبار هست و این کتاب در مکزیک به نام هزارتوی تنهایی نام دارد. این کتاب در مکزیک به سال ۱۹۵۰ میلادی به چاپ رسیده است.

        حرف بنده کجاست.؟

        دیالکتیک در معنای فارسی میشود ستیز.
        و معنای اصیل آن یعنی هرگاه دو دیدگاه
        فلسفی در تضاد قرار گیرد کنشی خُرد گونه
        که آنرا در یک نظریه ی جدید جمع کند قرار میگیرد

        و اما دیالکتیک تنهایی

        همه ی اینها رو گفتم تا به اینجا برسم که اسم گذاشته شده
        بر روی این کتاب را بنده ابدا کپی نکردم و سند مطلب اینجانب
        صفحه ی فیسبوک حقیر هست که به سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بر میگردد اگر اشتباه نکنم. من آنجا کوتاهه ای نوشتم که دقیقا از دیالکتیک تنهایی به عنوان ابتکار خودم نام بردم.

        بعد از گم شدن تو هجوم احساسات
        پیدا میشه گمشده های هر دل بیقرار

        پست های بی مخاطب
        یا پست های مخاطب عام

        ولی احساس خرج همه
        یا همه درگیر احساسات

        یک دیالکتیک تنهایی

        نمیدونم
        هرکی گمشده ای داره
        منم دارم

        گم شده ها تو رو خدا برگردید
        خواهش میکنم... ۱۴ اکتبر ۲۰۱۶

        البته باید در قسمت شعر می گذاشتم
        تا بهتر دیده شود تا خدای ناکرده
        متهم به کپی برداری نشوم.
        مسيحا الهیاری
        حدود ۱ ماه پیش
        من همیشه غمگینتر از او خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب
        شاعر زیبا نویس
        خندانک خندانک خندانک
        رفع مشکل در
        دور ریختن
        دلخواه دیگران
        و بها دادن به آنچه
        میخواهم البته به شکلی
        درست است.

        استاد شاعرم من از تو چیزها
        یاد گرفتم که الان به خود این جسارت
        را میدهم که اینگونه بگویم. هیچ تناقضی
        ندارد که من من باشم و شاد بی منیت و البته
        شاعری موفق خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        حدود ۱ ماه پیش
        درود برشما استاد صادقی
        بزرگوار
        بسیار عالی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب خندانک خندانک
        جناب فتحی بزرگوار خندانک خندانک
        بنده استاد نیستم
        در جایگاهی که
        چقدر منتظر می نشینم تا از طرف
        استادان و اساتید ادب و شعر نقد بشم
        این ردایی که بر تنم انداختید جناب فتحی
        بزرگوار خیلی گشاد است.

        انتقادی هم بکنم از دوستانی که کم لطفی میکنند
        و نوشته های حقیر رو لایق نقد نمیدونن.
        ارسال پاسخ
        حدود ۱ ماه پیش
        درود جناب صادقی ارجمند .
        زیباست و پرمعنا .

        خندانک خندانک خندانک

        ارجمندی انسان درگام نهادن به ملکوت درون است.
        انسان داراي سه منبع انرژي است
        يكي بدن است، ديگري ذهن و سومي قلب،
        در نقطه اي كه اين سه جريان باهم تلاقی مي كنند
        و به هم مي پيوندند و با هم يكي مي شوند،
        چهارمي پديد مي آيد.
        اين چهارمي را نه ميتوان بدن ناميد
        نه ذهن و نه قلب.
        از اين رو آن را تنها ،
        "چهارمي" (turia) مي نامند.

        به آن نام ديگري نداده اند
        و پديد آمدن چهارمي سر آغاز معنويت
        و دگرگوني و سر آغاز زندگي واقعي
        ، راست و درست، جاودان و الهي است.
        اين سه جريان در همه وجود دارد.
        اما آنها به هم پيوسته نيستند.
        در واقع آن ها هر يك در مسيري
        متفاوت حركت مي كنند.

        ذهن تو را به سويي مي كشد،
        قلب به سويي ديگر و
        بدن راه خود را مي رود.
        آن ها هرگز با هم به توافق نمي رسند.
        اگر تو فعاليت هاي دروني خود را به
        تماشا بنشيني، شگفت زده خواهي شد!
        بدن مي گويد: بس است ديگر نخور،
        دارم بالا مياورم!
        اما ذهن پافشاري ميكند
        : اين خيلي خوشمزه است؛ فقط يه خورده ديگر...!

        و قلب مي گويد: اين خيلي زيباست.
        ذهن مي گويد تو خيلي ناداني، احمقي، ديوانه اي.
        هر زمان قلب گرفتار عشق ميشود
        ذهن ميگويد تو كور شده اي.
        قلب در هر جهتي حركت مي كند،
        ذهن در آن ايرادي مي يابد.
        آن ها در دنيايي متفاوت به سر مي برند.

        اگراین نیروها با هم هماهنگ شوند
        آن گاه تو سرشار از انرژي مي شوي،
        زيرا تمام آن انرژي هايي كه
        در دشمني باهم بی جهت به هدر مي رفتند
        حالا در اختيار تو قرار مي گيرند.
        و اين همان انرژي است كه
        به بالهاي تو تبديل مي شود
        و تو را به فراسو مي برد.

        باگوان اشو

        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        آیه را اشتباه گفتم
        سوره ی مبارکه یاسین
        آیه ی ۸۳

        فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی و الیه ترجعون
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        این چه حرفیه استفاده کردم
        و از منظر نگاه شما و خواستم
        قوامی باشم در تکمیل آن و این
        بحث زیبا بود. خیلی ممنون
        به هیچ عنوان خود را در محضر
        شما و دوستان با سواد ادبی استاد
        نمیدانم و در هر جایی که کشش بحث
        باشد و درک متقابل، استخراج دانسته ها
        یک تضارب آرای زیبای میباشد که به ارتقاء سطح
        بینش دو طرف و یا جمع کمک خواهد کرد. بدون هیچ منیتی قطعا بنده اینگونه یاد گرفته ام. از هم کلام با شما استفاده کردم.

        بر بال تعالی همواره سوار باشید
        به نکته ی ظریفی هم اشاره کردید
        این عصر عصر توبه ی بشریت است

        بینهایت سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حدود ۱ ماه پیش
        درو د مجدد
        فرمایشات جناب عالی کاملا صحیح می باشد.
        به قول استادی خود رابشناس همنشبن خداوندشو.

        ودرابتدا هیچ نبود جزاو پس ازخود آفرید
        خورا بی انتها ، تا شاید خود رابنگرد ....
        وارد بحث نمیشم زیرا نه دانشش را دارم ونه
        قصد ثابت کردن . و بسبارممنون هستم و آموختم ازجناب عالی که درمقابل بنده استادی برازنده ی شماست .
        این عصر عصروحدانیت روح است
        عصری که ایمان و مومن واقعی نمایان خواهدشد
        زنگار ها ازبین خواهد رفت انشالله وبشر پی خواهد برد
        خلیفه ی خدا برزمین است ، انسان تنها موجود شبیه به خداوند است یا بهتر عرض کنم شبیه ترین ، خالق گونه است صفاتی که درپرودگار است درانسان نیز هست .
        قدرتهایی که ذره ذره ازیاد برد ، به علومی درونی
        خواهد رسید به ادراکات .

        ببخشید برای پزحرفی خندانک
        شاید صحبتهای من درهیچ کتابی نیست و
        آنچه خود به آن رسیده ام را بازگو می کنم
        گاهی دوستان رو سردر گم کرده ام 😁
        مهم این هست که به سوی او گام برداریم
        خدا : خود آ
        بازهم متشکرم از حوصله اتان
        سرفراز باشیدو برقرار. خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        محتواي دعوت انبيا وصول به توحيد
        از طريق نفي «عبوديت ماسوي الله» است
        و اين خود، حاکي از آن است که انسان
        در انتخاب هر عقيده اي آزاد نيست،
        هر چند اين سلوک توحيدي در نهايت
        به رفع همه تعلقات مي انجامد
        و اين منتهاي آزادي است.

        شاید مرتضی آوینی

        خیلی ممنونم از حضور ارزشمندتون
        و تکامل این دو نگاه پر ارزش خندانک
        ارسال پاسخ
        حدود ۱ ماه پیش
        درود جناب صادقی ارجمند

        سپاس از جناب عالی ، ابتدا اینکه بنده استاد نیستم
        و می آموزم کنار همگی دوستان .(ضمن اینکه
        هیچ تعصبی برهیچ مطلبی ندارم )

        کاملا درست می فرمایید
        بهره بردم از کلام شیوای شما .
        و از حقیقت تا خلق حقیقت
        تارمویی فاصله است .

        در حوض حقیقت رنگی هست که جذب کننده هر کسی است و کششی بی اراده دارد پس کار سختی نیست ورود، البته حوض حقیقت راهی بس دور است و این دوری به اندازه پشت سر هرکسی شاید ... و آنچه این میان راهنما است همیشه همان معنویت ما هست ، بنده همیشه ندای قلبم را گوش داده ام
        او که خالص است و بی زرق و برق آرامش است و حضور
        و تمام این سخن ها گفته شد که به اینجا برسم ،

        آرامش درون خود ماهست وحرفی زیبا زدید
        شاد بودن هیچ منافاتی با شاعر بودن و عا شق
        بودن ندارد ،وقتی به درک برسیم که همگی ما ذراتی از او هستیم وتمام هستی به هم متصل است آرامشی شگرف
        انسان را در بر می گیرد و عشقی عظیم که همه را دوست
        بداری بی قیدو شرط و بی رنگ و طعم ....سخن در این مورد
        زیاد هست و آنچه من دانستم از هردینی و آیینی بهترین ها رو
        به کارببرم و تمام ادیان و بزرگان و انبیا آمدند که انسان را به خود بخوانند .

        ره آسمان درون است پر عشق را بجنبان وچه زیبا مسیری
        است عشق به نظر من البته دین فلسفه عرفان ... تمام این ها گرد عشق می چرخند در آخر عشقی که تبدبل به هیچ کند ما را و ازصمیم قلب امیدوارم به درک این حقیفت برسیم .

        بازهم ممنون از لطف کلامتان و برای جناب عالی
        دوستان شاعر .....همه ی مردم زمین بهترین ها رو
        خواهانم . خندانک خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        با سلام و عرض ادب و احترام
        خدمت سرکار خانم
        قشقایی با وقار و متین

        می شناسم جنس پذیرای
        یک آموخته را که قدر زیادی
        در صورتی معرفت تلاش کرده است و
        و تشنه ی حقایق است.

        خوشحالم پای شعر حقیر آمدید بزرگوار. اجازه میدهم به خود تا قدری متن آورده را بشکافم البته قبلش به نکته ای بسیار مهم اشاره میکنم. دو مورد را کنار هم می گذارم تحلیل و ثبت گام به گام و اصولی علوم در پیکره ی اصول و از دیگر روی پراکندی
        خواندنی ها روزنامه وار بدون درک صحیح از آن. (این مطالب قطعا دور از منظور من نسبت به استادم خانم قشقایی بزرگوار است بلکه فتح بابی شد تا مطلب مهمی بازگو شود). در دینمان حضرت علی ع فرمود راسخون در علم باشید. معنای عمیق راسخون یعنی هرجایی نباشی ولی در آنچه فهم میکنی با خرد و تعلم و تعقل و تدبر، یک چینش اصیل و حقیقی در پیکره ی وجود بسازید.

        حال سخن کجاست؟

        در باور اسلامی آنچه که من فهم کردم اندیشه عملِ قلب است.
        و تماس حواس پنج گانه بر آنچه می اندیشی در راستای دو قوی سازی دو نوای رحمانی یا شیطانی تاثیر گذار است.

        در واقع جسم در اتصال با نفس میشود جسم بنابر همین است که جسم نام دارد تا این نفس مجرد میشود دیگر جسد نام دارد.
        پس به خودی خود تحرک و اصالتی ندارد هرچند در هر آمیزشان بالا و پایینی نیست. الا ای حال

        ترتیب جسم، جسم مثالی، نفس، قلب، مشیت، ملکوت تا به محیط قدوس

        هر شی ای در عالم ملکوتی دارد که معنای پیدایش آن چیز یا شی میشود. و سبحان الذی به یده ملکوت کل شی. سوره مبارکه یاسین آیه ۱۶۸

        در قبل از این آیه پروردگار گوشزد میکند آیا خلقت آنی دوباره آسمان و زمین برای برای من سخت است کما اینکه قبلا هم اینطور خلق کردیم. حتی از همین آیه علما در رد نظریه بیگ بنگ و تکامل یا حتی فرگشت بحث ها کرده اند. چراکه اراده آنی خدا در ملکوت هر شی تا به ملکیت رسانده اذا اراد الله به شی فان له کن فیکون.

        خیلی جاها ممکن است این مطالب را در مورد تحلیلی پیدا کنیم نه یک مورد مطالعه ی علمی آزاد هرچند این مطالعه ی علمی آزاد به نظرم اگر تحلیل و علمی راسخ در وجود آدم نهادینه شده باشد بسیار خوب و جنبه ی شناخت کثرتی ست.

        در پایان به باید بگویم که عرفان محل مظلومی است و خیلی ها تقلب را در آن بی مهابا روا نمودند. هیچ چیز بهتر از پایان کارشان نیست. حتی بعد از صد سال خندانک

        سرتان را درد آوردم
        ممنونم بخاطر حضورتان
        و صد البته مطالب ارسالی خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و تحلیل شعر شاعران

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0