درود بر شما خواننده گرامی
بتازگی در فضای مجازی تنگ نظری هایی دیده می شود که عزادارانِ شخصیت هنرپروری که به تازگی در گذشته است را متهم به مرده پرستی و ... می نماید.
این نوشتار، در پاسخ به یک مورد از این گفتمان و بصورت بداهه مختصِ همان مورد خاص نوشته شده است. پس برای اینکه معنای نوشتارْ متکی به خود باشد در آینده به آغاز آن چند جمله ای افزوده خواهد شد. اما فعلاً برای همراه شدن با معنای سروده از خواننده محترم خواهش می شود این پیش فرض را در نظر داشته باشند که این پاسخی ست به افرادی که با استانداردهای چندگانه شان به احساساتِ دیگران برچسب هایی مانند مرده پرستی می زنند.
برای دارندگانِ چنین اندیشه ای عمرهایی به اندازه کافی بلند بخواهیم، تا با چشم خودْ قضاوت تاریخ را ببینند.
ای آینه ی زنگی، صِدْقِ تو کجا باشد؟
یا کام به هم درکش، یا چشمِ تو وا باشد!
مرگی که تو میخوانی، یک حادثه ی بر حق
یک عالمِ حق باور، از آن به عزا باشد
گر مشکل تو شرک است، از میکده ها بُگْذر
بُت های فراونی، در بتکده ها باشد!
دردا که نمی دانی، خودْ شرکِ هویدایی
این پُتکِ بُت اَندازت، در دستِ ریا باشد
از جامعه بیزاری، هر آینه بیم آری،
سخت استْ بُت آزاری، نامش همه جا باشد
یا آینه ای نو باش، بی کینه و بی زنگار
یا سر به بیابان نِه، بغضت به خفا باشد
ای آینه می دانم، تلخ است برای تو
او خنده ی نور است و رنگِ تو حنا باشد
او مرده ست؟؟؟!!!
گفتی که دگر مُرده، از مُرده مگر ترس است؟
بیمت ز صَفای او، یا سنگِ صدا باشد؟
بیهوده تو ترسیدی، او نرم تر از نور است
بَر آینه ها صوتَشْ، هر درد دوا باشد
دلخوش نَشَوی گُل شُد، در باغچه ی ایران
هر لحظه هزاران گُل، زائو سَرِ زا باشد
...
... سزا باشد
...
... رها باشد
...
... فدا باشد
...
... بلا باشد
.
..
...
... نوا باشد ... هوا باشد ...
منْ مُرده پرستی اَم، تو زنده ستیزی اَت
این از سر عشق است و آن جهل و جفا باشد
ای زِنده سِتیزَنده، امروز اگر گویند،
تا مرده پرستان را، فرمانِ جزا باشد،
جز خواجه ی میخورده، کو زنده ز اِنکار است،
یک زنده نمی یابی، فردا سَرِ پا باشد.
مرده پرستی با فرهنگ ما عجین است و عیب نیست
که حکما گفته اند:
"چرا مرده پرست و خصم جانیم"
و اما در مورد سروده برداشت با مخاطب است
شاعر باید مقصد و منظورش را در خود سروده بیان کند
و اگر فکر کرد دسترسی به آن برای بعضی از مخاطبین شاید مشکل باشد
میتواند در پی نوشت اشاره بسیار کلی داشته باشد