سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 5 آذر 1403
  • روز بسيج مستضعفين، تشكيل بسيج مستضعفين به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1358 هـ ش
24 جمادى الأولى 1446
    Monday 25 Nov 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      دوشنبه ۵ آذر

      خواهرخوانده یِ شهری بهشتی

      شعری از

      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

      از دفتر تکاپو نوع شعر نیمائی

      ارسال شده در تاریخ ۲ روز پیش شماره ثبت ۱۳۳۹۵۵
        بازدید : ۱۷۴۷۵   |    نظرات : ۴۳

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      آخرین اشعار ناب شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

      صدای ارسالی شاعر:
      زنی را می‌شناسم در غبار دوردست خاطره گاهی
      که گم کرده ست شهرش را
      فسانه اطلسی دارد ولی ترسان و سرگردان
      نمی‌یابد رَهی هرگز
      دریغا کاش می‌دانست
      که شهرش هست خواهرخوانده یِ شهری بهشتی
      میان این دو شهر از خاک تا افلاک
      گشوده معبری معمار
      «ابدبنیاد» و نورانی
      نگاهش را اگر بر آسمان دوزَد
      بیابد معبر و شهرش
      و خواهرخوانده یِ شهرش
      دریغا کاش می‌فهمید
      ۱۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      دیروز

      اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها
      وَ بَعْلِها وَ بنیها
      وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها
      بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ یاالله

      خندانک

      اللّهُمّ نجّنا مِن القوم الظّالمین
      سَنُصَلّی فی القدس ان شاء اللهخندانک

      خندانک


      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر همیشه استاد مهربان خندانک
      در این ایام مرا هم دعا کنید. خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      دیروز
      تروخدا نگید ..حجاب.. شهر این خانوم زیبا و سرگردونه... و از اونجایی که در ظاهر، تضمینی برای بهشت رفتنه شده خواهرخوانده‌ی بهشته... خندانک

      اون معبر هم حتمنی نماز و راز و نیاز با خداست؟... خندانک

      درود بر استاد معناگرا خندانک
      خیلی خوبه و یکدست و زیبا... خندانک
      هر چند که خاطره‌گاهی رو نپسندیدم...
      حسی هم که از شهر خانومه گرفتم درسته و غلط همونی که نوشتم... خندانک
      در پناه حق خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      یعنی دست از سر این حجاب بر نمی داریا؟!
      در زمان سرودن تنها چیزی که در ذهنم نبود همین حجاب بود.

      درود بر شاهزاده خانوم تیزاندیش و ژرف اندیش خندانک
      خوش آمدید و سپاس خندانک
      این دفعه می ذارم کدها را خودتان باز کنید. خندانک
      حالا بعضیاش باز هم نشد زیاد مهم نیست. امیدوارم از موسیقی و احیانا زیبایی زبان و تخیل شعر لذت ببرید. خندانک خندانک
      خوب شد به «خاطره گاهی» اشاره کردید و ممنون. یک ویرگول نقطه کم دارد. اینگونه بخوانید:
      زنی را می شناسم در غبار دوردست خاطره؛ گاهی
      بازم سر بزنید به این صفحه. شاید برخی دوستان کدها را باز کردند.
      در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۲۱ ساعت پیش
      درود بزرگوار
      خوش آهنگ و زیباست خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر استاد استکی گرانقدر خندانک
      خوش آمدید و سپاس
      به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد منصوری بروجنی
      دیروز
      درود
      زیباست خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بیکران خندانک
      زیبانگاهید بزرگوار
      در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ساسان نجفی(سراب)
      دیروز
      درود بر شما..
      زیبااااست..
      خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر جناب نجفی نیک اندیش و شوریده دل خندانک
      سپاس که زیبا می خوانید.
      به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      شهرام بذلی
      دیروز
      درود ها نثار مهر نابتان استاد
      موفق و مویدو مانا باشید
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر جناب بذلی حق اندیش و زرنگار خندانک
      سپاس از حضور سبزتان
      قلمتان سبز خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سیده نسترن طالب زاده
      دیروز
      درودتان فرهیخته ی ارجمند
      بسیار زیباست ولی، گویا تنها شاعر مستحضرند بر اساس چه فکتی سروده شده، و خواهرخواندگی کدام شهرها و عدم اصل مفاهمه در مورد چه کسانی مدنظرست
      خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر خانم دکتر طالب زاده ژرف اندیش خندانک
      سپاس که بسیار زیبا می خوانید.
      کمی به شعر و مخاطب فرصت می دهم تا کدها را باز کند. اکثر کدها را بازشدنی می دانم.
      به مهر یزدان بمانید با قلمی درخشان و ذهنی جوشان خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سیده نسترن طالب زاده
      درود مجدد بزرگوار گرامی
      نظر شخصی بنده البته چنینست که بستر ادبیات و خصوصا هنر شعر، باید مبتنی بر اصول استیتکسی باشد، چرا که وظیفه ی هنر نخست رقیق نمودن روح است، انگاهست که اندیشه قابل انتقال خواهد بود، کد و کدنویسی را باید به مهندسین فنی سپرد، البته بنده اگاهم در ایران کشور ما، هیچ چیزی و کسی در جایگاه خودش نیست، لذا این امکان وجود دارد که مثالا شخصی بسیار ذکاوتمند و متفکر از دیدگاه اجتماع نفهمد و یا اندیشه های التقاطی به صورتی طراحی شود که، القای یکجانبه و توتیلاتر داشتهدباشد و... ازین دست.
      باری به هر ترتیب نظر هر فردی در جایگاه خود مهم است، بنده هم با توجه به ارادت و احترامی که برای شخصیت و قلم پژوهنده حضرت عالی و حسن خلق فوق العاده تان قائلم، به اتفاق شعرای نازنین و اندیشنده این محفل زیبا منتظر رمزگشایی سروده ی نابتان خواهم بود.
      برفراز و شادزی
      با احترام
      ارسال پاسخ
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود مجدد و صبح بخیر خانم دکتر طالب زاده ارجمند خندانک
      از اینکه دوباره میهمان صفحه ام هستید سپاسگزارم. خندانک
      و اما بعد
      در دو پاراگرافی که مرقوم فرمودید گزاره هایی را مطرح نموده اید و به هم ربط داده اید که لازم می دانم چند نکته را در مورد آنها گوشزد نمایم:
      1 ـ اشاره داشته اید: «نظر شخصی بنده البته چنینست که بستر ادبیات و خصوصا هنر شعر، باید مبتنی بر اصول استیتکسی باشد، چرا که وظیفه ی هنر نخست رقیق نمودن روح است، انگاهست که اندیشه قابل انتقال خواهد بود...»
      این که بدیهی ست. هر کس می خواهد بدون ارتباط احساسی و برانگیختن احساس مخاطب، معنایی را در قالب شعر (یا هر اثر هنری) تولید کند بهتر است برود مقاله یا کتاب بنویسد. قطعا آنچه فرمودید ربطی به این شعر خاص ندارد. تحلیل محتوای کامنت های متعدد این صفحه، علیرغم تفاوت در ترکیب جملات، نشان می دهد اثر توانسته است رابطه احساسی با مخاطب برقرار کند.
      2 ـ اصطلاح «کد» ابداع پیش کسوت های مورد وثوق شعر ناب است که نام آنان را ذکر نمی کنم. از منظر این عزیزان، کد هیچ ربطی به رشته مهندسی ندارد. شاید به بیان ساده، کد کلمه یا تعبیری ست که مخاطب در خوانش اول متوجه منظور آن نمی شود و باید تعمق و تفکر کند تا معنا در ذهنش شکل بگیرد.
      3 ـ «کد» و «کدنویسی» در شعر، دو مقوله کاملا مجزا هستند.
      با همان برداشتی که نابی ها از کد دارند شاعر دنبال کدنویسی نیست. شاعر شعرش را می گوید و گاهی شعرش دارای کد است یا کددار می شود. کدام شاعری با هدف کدنویسی شعر می گوید؟! اینجور شعر گفتن (کدنویسی عمدی) مربوط به برخی شاعران چپ مارکسیستی بعد از کودتای 28 مرداد 32 است و دیگر دوره اش به سر آمده است...
      4 ـ جملاتی مانند:
      «البته بنده اگاهم در ایران کشور ما، هیچ چیزی و کسی در جایگاه خودش نیست»
      «این امکان وجود دارد که مثالا شخصی بسیار ذکاوتمند و متفکر از دیدگاه اجتماع نفهمد و یا اندیشه های التقاطی به صورتی طراحی شود که، القای یکجانبه و توتیلاتر داشته باشد و... ازین دست.»
      قطعا «تیکه» و «متلک» و «انگ» است و پاسخش را نمی دهم.
      علیرغم اختلاف عقیده شدید، بهتر است روی فنی شعر همدیگر نظر بدهیم و قضاوت در مورد محتوا و پیام را به مخاطبان در گذر زمان موکول کنیم و همزمان روی آفرینش خودمان متمرکز شویم. زمان نشان خواهد کدام آثار ماندگاری و اثربخشی بیشتری دارد و کدام رویکرد به جهان و کدام گفتمان، ماندگار خواهد شد.
      یک مطلبی هم در مورد کامنت نویسی به ذهنم خطور کرد که کمی بعد در ادامه این پاسخ خواهم گذاشت. شاید برای شما و برخی مخاطبان جالب و مفید باشد.
      در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      پرسید:
      شعر چیست؟!
      گفتمش:
      شرح دستپاچه احوال حیرانی
      در پسِ رخدادِ شگفتِ ناگهانی
      زایشی از تجربه درونی یا بیرونی
      به بیانی متمایز از متون علمی و گفتار خیابانی
      نوشتنی و خواندنی
      هنوز شعر نباشد تا خوانندگانی
      بخوانند و در لحظه بگردند شوریده و هیجانی
      صبرکن!
      همواره هست ویرایش‌کردنی

      ما آدم ها در مورد هر چیزی می توانیم «نگرش» داشته باشیم. از نخود فرنگی داخل سالاد اولویه گرفته تا شامپویی که سرمان را با آن می شوریم و رجال سیاسی و شعر...

      نگرش سه بُعد اساسی دارد:
      1 ـ بعد شناختی
      2 ـ بعد احساسی
      3 ـ بعد تمایل به عمل

      مثلا وقتی یک شعر را می خوانیم و کامنت می گذاریم می توانیم هر سه بُعد را به صاحب اثر بازخورد بدهیم:

      بعد شناختی می تواند شامل جملاتی از این قبیل باشد:
      نکته آموز و حکمت آموز است.
      بسیار مفید و روشنگر بود.
      به رویکردی که در این شعر داشتید مخالفم.
      از محضرتان آموختم.
      نگاه شما به موضوع در این شعر سطحی است.
      رابطه بین ... و ... را به خوبی بیان کردید.
      ....

      بعد احساسی می تواند شامل چنین جملاتی باشد:
      لذت بردم از خوانش اثرتان
      اعجاز کردید استاد
      اصلا کارتان را دوست نداشتم.
      قشنگ بود.
      خیلی دوست داشتم شعرتان را
      احساس خاصی نداشتم در خوانش شعرتان
      صبحم را ساختید با شعرتان
      ...

      بعد تمایل به عمل هم می تواند با اینگونه جملات بیان شود:
      قطعا دوباره برای خواندن مراجعه خواهم کرد.
      این شعر را برای همسرم خواهم خواند...
      شعرتان را می نویسم و روی درب یخچال می زنم.
      از آن شعرهایی است که مایل نیستی به خاطر بسپاری...
      خیلی مایلم با شما ملاقاتی داشته باشم.
      پاسخ توهین در این شعر را با شعر خواهم داد.
      به عنوان یک کار آموزشی می خواهم روی وزن شعرتان کار کنم.
      ...

      دست مخاطب باز است برای بیان گزاره هایی از بین هزاران ترکیب مختلف از جملات که سه بُعد نگرشی خود را نشان دهد.
      ارادتمند همه دوستان و عزیزان نابی هستم. خندانک خندانک
      سیده نسترن طالب زاده
      درود مجدد جناب رضایی گرانمایه
      انچه که به عنوان سروده طراحی شده و به صورت کدگزاره بیان میشود و سپس البسه ای از اصول زیباشناختی بر ان پوشانده می شود، با آن اثر هنری که از مجرای زیباشناسی روح جاری شده و خواه ناخواه حامل کد و سمبولهای فکری فرد است، متفاوت خواهد بود.. بنده از سابقه ی استعمال واژه ی کد که فرمودید مطلع نیستم به عنوان یکی از قدیمی ترین اعضای این محفل ارجمند،
      و نیز وجوه معنوی و زیبایی ادبی اثار جناب عالی را انکار نمیکنم، بنده به دلیل فعالیت های روزمره در حوزه های فنی و کدنویسی و..، تنها نگاه متفاوتی به واژه ی کد دارم که فکر نمیکنم جای انتقاد داشته باشد.
      و کاملا بر فرمایشات متین حضرت عالی صحه میگذارم که شعر کدگزاری شده مارکسیستی دچار انقضا است، چرا که امروز دیگر مانند دهه ی شصت، فشار، زندان و شکنجه و تبعیض و تبعید در خصوص شیفتگان چپ گرا اعمال نمیشود، بلکه منافع و منابع کشور دودستی به ان سمت اهدا شده است.
      در خصوص بند چهارمی که مندرج فرمودید،
      فکر نمیکنم، در بین چندده میلیون ایرانی، جز عده ی بسیار قلیل با عرض بنده مبتنی بر جای و جایگاه ها در این کشور مخالف باشند، و اندیشه های التقاطی صرفا یک سویگیری فلسفی می تواند باشد، بنده برداشت را بر عهده ی مخاطب تیزهوش گذاشتم و اصلا هم وجهه ی انتقادی نداشت بدان مفهوم که امروزه به صورت انتسارات کثیر مناسبتی و مثلا مذهبی در کشور رواج بیش دارد و قابل دسترس همگان هم هست.

      شایان ذکر است، بنده بنا بر شاکله ی شخصیتی و نوع نظام اندیشگانی، هرگز در لفافه و به قولی متلک وار وارد مکاتبه یا مکالمه نمیشوم، این را دور از ارج خودم و مخاطب می دانم و این رویه مختص افراد ریاکار و فرصت طلب است عموما، و اصولا اگر کمترین فردی را شایسته ی مباحثه ندانم از هر جنبه، علمی، تفکر، اخلاقی و..، در پیج ایشان حضور به عمل نمیاورم، لذا اگر پای اثر شاعری عرض ادبیست و سخنی و بحثی، لزوما برای این جانب به منزله ی احترام وافی برای ایشان و یکدلی و ابرازات شایسته است و طرف مقابل برایم ماهیتا و حقیقتا دارای شان بسیارست، از حضرت عالی به عنوان سیاست دان، پژوهشگر و ادیب انتظار بیشتری میرود که وقتی اجازه بحث و فراخوان ان را صادر میفرمایید، سعه ی صدر کافی ابراز دارید.
      به هر ترتیب از اینکه اجازه دادید بخوانم، بنگارم و همراه دوستان بینداشیم در صفحه ی عالمانه تان خوشوقت شدم.
      خندانک با مهر
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر خانم دکتر طالب زاده گرانقدر خندانک
      کاملا موافقم که شاعری می تواند کدهایی را انتخاب کند و بعد لباس شعر بر روی آن بپوشاند. مثال مارکسیست ها را هم که برایتان زدم. اما در گفت و شنود قبلی به صراحت گفتم که در مورد این شعر اینگونه نیست و به صورت کاملا تصادفی کددار شده است. شما هم زیاد نسبت به کلمه کد حساس نباشید. سپیدسرایان شعر ناب، قریب به اتفاق شعر کددار می سرایند و بعضا خودشان هم نمی توانند کدهایشان را باز کنند. خندانک خندانک
      البته شما به عنوان مخاطب می توانید بگویید ناخودآگاه شاعر اینکار را انجام داده است. محال نیست. آن وقت من روی ناخودآگاهم تمرکز می کنم که آیا چنین است یا خیر.
      در مورد سابقه بکارگیری مفهوم و منظور کد در شعر ناب هم در خصوصی برایتان یکی از پیشکسوتانی که این کلمه را رواج داده، چه کسی بوده است. البته قبل از آمدن ما به سایت، افراد زیادی این اصطلاح را به کار برده اند.
      بقیه موارد هم انشاءالله سوءتفاهم بوده است. شما حلال کنید. به هر حال میهمان عزیز صفحه ام هستید و من غالبا نسبت به میهمانان صبور و مهربان هستم.
      از حضور سبزتان مجددا سپاسگزارم. خندانک
      به مهر یزدان بمانید تا همواره ناب بنگارید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      علی نظری سرمازه
      دیروز
      درود جناب زراعتی
      زیباست و کمی سخت انگیزناک
      خندانک خندانک
      خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود جناب نظری ارجمند خندانک
      زیبانگاهید بزرگوار خندانک
      نه. واقعا سخت نیست. در مقایسه با شعر فیله زبان که 21 کد داشت و یک هفته طول کشید تا با کمک دوستان، کاملا بازش کنیم خیلی هم راحت است. تازگی ها دوستان عزیز یک مقدار کم حوصله شده اند. قبول ندارید؟
      به نظرم باید بیشتر با اشعاری که لایه های پیچیده و معماگونه دارند کار کنیم. به امید خدا، بعدها و در مجال مناسب، در مورد ضرورت این قضیه صحبت خواهم کرد.
      به مهر یزدان بمانید با قلمی درخشان و ذهنی جوشان خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      یاسر کریمی
      دیروز
      درودها بر شما جناب زراعتی خندانک
      زیبا سرودید خندانک
      موفق باشید خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود جناب کریمی ارجمند خندانک
      سپاس که زیبا می خوانید.
      قلمتان سبز خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مرتضی میرزادوست
      دیروز
      سلام و عرض ارادت استاد زراعتی گرامی خندانک
      بسیار ارزشمند است
      درود بر شما
      انگار باید دوباره خودتان این شعر زیبا را رمز گشایی کنید
      خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر جناب میرزادوست اندیشمند و ژرف اندیش خندانک
      خوش آمدید و سپاس
      این بار فرصت می دهم به شعر و مخاطب تا کدها باز شود. باز هم نشد خیالی نیست. امیدوارم از موسیقی و شاید تخیل متفاوت خود شعر لذت برده باشید.
      در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      معصومه خدابنده
      دیروز
      درود بر شما
      موفق باشید
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بیکران خندانک
      قلمتان سبز خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش( یامور)
      ۱۸ ساعت پیش
      درود و عرض ارادت خدمت استاد ارمان ارجمند 🥇🎖️🌹🪬

      رمز آلود و خسته با طعم حقیقت❤️💫


      اگر کودک درون یک هنرمند بمیرد یا بزرگ شود خاتمه ی هنر خواهد بود.
      ✍️م.مدهوش

      کودک درونتان ابدی هنرمند و شاعر معاصر عزیز ☄️👏🙏🌹💫✨🫶🕊️🥇🎖️🥂❤️‍🔥

      بسیار زیبا و دلنشین خواندم و لذت بردم🤞☄️🖐️✨💫🌹👏👏👏👏👏👏👏
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر جناب دکتر مدهوش فرهیخته و هنرمند خندانک
      سپاس از حضور و نظر سبزتان
      من امید دارم زن قصه ما، از سرگردانی بیرون بیاید. خیلی امیدوارم.
      عجب گزاره تفکربرانگیزی در مورد کودک درون فرموده اید. قبلا نشنیده بودم.
      پاینده و بالنده بمانید با قلمی درخشان و ذهنی جوشان خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فرامرز عبداله پور
      ۱۳ ساعت پیش
      درود
      مثل همیشه
      زیبا و دلنشین
      سروده اید
      ⚘⚘⚘⚘
      رقص قلمتان ابدی
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود جناب عبداله پور نیک سرشت و شوریده دل خندانک
      سپاس از حضور و نظر سبزتان
      به مهر یزدان بمانید پاینده و بالنده خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مدینه ولی زاده جوشقان
      ۱۱ ساعت پیش
      درود بیکران بر شما
      جالب ،زیبا و معمایی بود
      کد ها باز بشه دوباره می خوانم
      هر چند راه راست رو به این خانم نشان داده اید
      اذهان رو به چالش کشیده اید سپاس
      در پناه حق شاد و سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر بانو ولی زاده نیک اندیش و زیباقلم خندانک
      خوش آمدید و ممنون خندانک
      خوشحالم همراهی با جریان این اثر برایتان جذاب بوده است.
      من هم اشعاری که رازگونه و معماگونه باشد دوست دارم. خود این زن که اصلا مهم نیست معلوم شود چه کسی است. یک تیپ اجتماعی است. شاید در ذهن من مصداق داشته باشد اما برای خواننده فرقی نمی کند چه کسی باشد. اما بقیه کدهای شعر با کمی تعمق و تفکر باز می شود...
      در پناه خدای مهربان، شادکام و تندرست و رستگار باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم هداوند
      ۱۱ ساعت پیش
      درود بر شما بزرگوار
      آهنگین بود
      با فرمایشات دکتر بانو طالب‌زاده عزیز موافقم
      خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر جناب هداوند ارجمند خندانک
      سپاس از حضور و نظر سبزتان خندانک
      با بخش عمده نظرات خانم دکتر طالب زاده گرانقدر که گویا نظر شما هم هست مخالفم. پاسخ هر دو عزیز را در ذیل کامنت ایشان نوشته ام. می توانید به آنجا مراجعه کنید و بخوانید.
      خیلی خوشحالم برای اولین بار میهمان صفحه ام هستید. خندانک
      به امید دیدار مجدد خندانک
      در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      ۱۱ ساعت پیش
      باعرض سلام
      زیبا سرودی بود
      هزاران درود
      شاعر گرامی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بزرگوار خندانک
      خوش آمدید وسپاس
      پاینده و بالنده بمانید به مهر یزدان خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد اکرمی (خسرو)
      ۸ ساعت پیش
      درود جناب زراعتی
      زیباست خندانک
      فقط اینکه مگه در نیمائی قافیه وجود نداره؟
      پیروز و دلشاد باشید
      خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود بر جناب اکرمی عزیز خندانک
      زیبانگاهید بزرگوار خندانک
      وزن را دوباره چک کردم. ظاهرا ایراد وزنی ندارد. اگر مورد هست ممنون می شوم توضیح دهید.
      این شعر بر پایه رکن «مفاعیلن» سروده شده است.
      در مورد قافیه هم متوجه سوالتان نشدم. اگر کسی در نیمایی بتواند قافیه بدهد برخی مواقع کار را زیبا می کند. نظرم این است (اصراری روی آن ندارم) که در اشعار نیمایی کوتاه، گاهی قافیه جواب می دهد و در نیمایی های بلند، اثر را خراب می کند...
      به مهر یزدان بمانید تا همواره ناب بنگارید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد اکرمی (خسرو)
      محمد اکرمی (خسرو)
      ۷ ساعت پیش
      درود مجدد
      در یک تقسیم‌بندی کلی به ترتیب شکل‌گیری، انواع شعر نو را می‌توان به سه دستهٔ کلی تقسیم کرد:

      شعر نیمایی (شعر نو مصطلح): وزن عروضی دارد اما جای قافیه‌ها مشخص نیست مثل اشعار اخوان ثالث، فروغ فرخ‌زاد و سهراب سپهری.
      سپید (شعر آزاد): هر چند آهنگین است اما وزن عروضی ندارد و جای قافیه‌ها در آن مشخص نیست مثل برخی اشعار احمد شاملو.
      موج نو (شعر منثور): نه قافیه دارد و نه وزن عروضی و فرق آن با نثر در تخیل شعری است. موج نو به پیچیدگی معروف است مثل برخی اشعار احمدرضا احمدی.
      (ویکی پدیا)
      به قول نیما یوشیج بنیان گذار سبک نیمایی :قافیه زنگ کلام است
      خندانک خندانک خندانک
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      درود مجدد خندانک
      بله. کاملا موافقم. قافیه در نیمایی به عنوان زنگ کلام استفاده می شود و غالبا بین هر چند بند یا لخت استفاده می شود. اما در مورد همه بندها کمتر استفاده می شود. توضیحی که در پاسخ قبلی دادم برای بکارگیری قافیه در همه بندها بود.
      با کمی تسامح، «گاهی»، «بهشتی» و «نورانی» را هم قافیه یا بهتر بگویم شبه قافیه گرفته ام. خود نیما هم اگر بود زیاد سخت نمی گرفت. خندانک اما باز هم بیشتر کنکاش می کنم و در صورت ضرورت ویرایش خواهم کرد.
      دو نمونه از قافیه های مشابه شعر خودم در اشعار نیما برایتان ذکر می کنم:

      شعر «سایه ی خود»:
      ...
      «انگیخته از نهادش
      رگ‌های صدا
      یک خنده نه از لبانش
      ...

      شعر «بازگرداندن تن سرگشته»:
      ...
      ای رفیقِ روزِ رنجِ بینوایی
      از کدامین راه بر سوی فضای تیرگان این راه را دادی درازی؟
      ...

      در هر دو مورد از شبه قافیه به عنوان زنگ کلام استفاده کرده است که از نظر قواعد قافیه ایراد دارد.
      باز هم ممنون که تذکر دادید. خندانک
      در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد اکرمی (خسرو)
      محمد اکرمی (خسرو)
      ۱۳ دقیقه پیش
      بله قبول دارم که قوافی در نیمایی کاملا از قواعد کلاسیک پیروی نمی کنه
      فرامرز عبداله پور
      ۵ ساعت پیش
      درود
      مثل همیشه
      زیبا و دلنشین
      سروده اید
      ⚘⚘⚘⚘
      رقص قلمتان ابدی
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      2