حقوق بشر
بنا شد چو موسی(ع)
عصا آورد1
بشر را به آن سوی ساحل برد
ولیکن عصا دست فرعونیان مانده است
بشر را به زندانشان را رانده است
نشان از عدالت و صلحش که نیست
و آزادی غربی اش جنگلی است
به حال بشر باید اکنون گریست
چون از دید فرعونیان :
بشر ، موی زرد و سفید و غنی است
ندارد حقوقی دگر
هر آن کس که در این چنین حلقه نیست!
گواه سخن را ببین در جهان
کجا بوده آن حامی مردمان؟
ببین که چه کرده حقوق بشر
در این سالیان پر از جور و شر
در آن دم که با خاک یکسان نمود اهرمن
از افغان و سودان و لیبی بگیر
بیا تا به شام و عراق و یمن؟
چرا پس ندید این حقوق بشر
نشد مانع دشمن سلطه گر
در آنجا که با تانک جنگی زدند
شبانه در خانه ی مردم بی خبر
ویا در فلسطین که با موشک نقطه زن
زدند آن پلیدان سر کودک و پیر و زن؟
ویا در میانمار
که سوزانده شد
بشر فوج فوج
میان شرر؟
بگوید چه کرده حقوق بشر
به اهریمنان ز حق بی خبر
به آنها که تحریمشان بدتر از جنگشان
کشد در جهان صد هزاران نفر؟
کجا گم شده ، این حقوق بشر
که شب گشته عالم ز دود و شرر؟
دریغا ، دریغا ، دریغا ، دریغ
حقیقت نهان گشته در پشت میغ!
بیا " اذ اخذنا"ی قرآن بخوان 2
بگیر این "عصا" را ز فرعونیان
به حق متصل شو رها شو ز بند
که ایمن بگردی ز هر نوع گزند.
................................................
1 _ عصا : واژه ای ترکیبی است از سر واژگان : عدالت ، صلح و آزادی که در این جا همین مفهوم مد نظر است.
2 _ اذ اخذنا : تملیح به آیه ی شریفه ی :
وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ ذِي الْقُرْبي وَ الْيَتامي وَ الْمَساکينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْکُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ
ا
مبین مشکلات جامعه