خسته از نازندگانی های امروز
مشغولِ تفرج در وطنِ تنِ معشوقه ام بودم
با صور عبث گویی هایت
و استدلال های پفکی
که تخم مرغ سرِ درخت چنار می کند سبز
آرامشِ سیاحتم به هم ریخت
های ای نسل خود را به خواب زده که تمام هنرت
چتربازی با بیکینی های رنگارنگ درون هپروت است
مواظب مُحتَلِم شدن تنبانت باش
که آویز بر طناب بی آبرویی
نظاره گرِ لباست نباشیم
اصلا تو را چه به تحلیلِ خاورمیانه ی آزادی
بهتر نیست به مانیکور پدیکورِ بیهودگی ات بپردازی؟
گُر می گیرد دلم
از تبِ تباهیِ آگاهی
وقتی در نوشتن طاریخ
املایی غلط داری و
شعارِ کوروشِ عدل،سر می دهی دوباره
پستانکی دهانِ اراجیفَت بگذار
تا مشغول مکیدنِ سکوت شود
معیارِ مطهری اگر گذاشته ای
لیوانی معجونِ تفکر و دانایی
به حسابِ من
مهمانم باش شاید...
ولَش کن پژمان
"نرود میخ آهنین در سنگ"
بعد از این شعر
سلام مرا دشنام خواهی گفت؟؟؟
به درک
شنیدن حقیقت
گزنده طعمی دارد...!!
پ-ن:
شعر داخل گیومه از گلستان حضرت سعدی باب دوم در اخلاق درویشان ست.
معجون
پژمان بدری
حکیم سخن در زبان آفرین
سلام بر جناب بدری ارجمند، سپیدسرای ناب!
همواره اشعارتان سخنی تازه برای آموزش دارد و بسیار در این زمینه دست و دل باز است.
نوشتن پیرامونِ ویژگیهای کلامتان را طوماری بلند بالا میطلبد.
خلاصهوار، برخی از ویژگیهای اشعارتان را در موارد زیر میآورم برای دوستانی که مشتاقِ بهرهگیری از اشعاری پرمحتوا هستند:
_آوردن واژگانی غیرتکرای و غیر کلیشهای، با بار معنایی زیاد.
_خلاقیت و تصویرآفرینیهای ناب.
_استفادهی مناسب از تلمیحات که نشان از دانشِ شما در زمینههای گوناگون دارد.
_کاربردِ درست و به جای آرایههای سخن.
_پردازشِ روان؛ و در عینِ حال خیالانگیزِ مفاهیم.
_سخنی سهل و ممتنع.
_ آفرینشِ کنایهها و ترکیباتِ بکر؛ که این ویژگیِ اشعارتان، نشان از ذهن بسیار خلاق و اندیشمندتان دارد.
ویژگیِ اخیر، گاهی با طنزی زیبا و طنّازیِ هنرمندانه و بسیار باریک، درآمیخته است؛ به عنوان نمونه در شعر جاری، برای بیانِ سکوت و خاموشی بیهودهدرایان، به این ترکیبِ کاملا ناب و مصوّر برمیخوریم:
«پستانکی دهانِ اراجیفت بگذار؛
تا مشغول مکیدنِ سکوت شود.»
ترکیبی که دوباره در دلِ خود، دارای آرایههایی گوناگون است.
سخن پیرامون نکتههای ادبی و پیامهای این شعر و نیز دیگر اشعارتان بسیار زیاد است که در این مجال، نمیگنجد.
سزاست که ذهنهان برای دریافت بلندای مفاهیم شعرتان، ساعتها به اندیشه بنشینند و درسی نو بیاموزند و مطلبی تازه بنویسند.
سپاس که به اشتراک میگذارید تراوشِ نابِ احساس و اندیشهتان را!
شاعرانههایتان ماندگار!