سوالی دارم
براستی چرا دیگر اسم کوروش نیست
راه و رسم کوروش نیست
چرا اجنبی از او پند می گیرد
اما ما هیچ...
برای کوروش که منشا تاریخ این خاک است
چرا در کتاب تاریخ ما
حتی دو برگه سهمی نیست
چرا در زندگی ما
منشور انسان ساز او خاک میخورد
ولی دیگران از آن
برای خود تمدن و فرهنگ میسازند
مگر ما از جنس او نیستیم
چرا باید از عشاق او بترسیم
چرا
مگر کوروش کبیر چه کرد
جز عدالت،برابری و برادری
جز اینکه نهال وحدت حقیقی
و آزاداندیشی و آزادگی را
در ذره ذره خاک میهن
با خشت عشق بنا نهاد
چرا من در تقویم خورشیدی
اسم کوروش را نبینم
مگر این سهم من نیست
که سلاطین وطنم را بشناسم
چرا و هزاران چرا...
چرا های بی جواب....
کوروش که هزاره هاست
جانش را تسلیم خدا کرده
و جسمِ بی جان خود را
به خاک ایران بخشیده
پس علت این همه دوری چیست
اسم کوروش چه بخواهید چه نخواهید
آبروی این خاک اهورایی است
و جلال و جبروت این مردمانِ آریایی است
اگر ما مسلمانیم
میدانیم که رفتارِ کوروش
رفتاری مترادف با احکامِ اسلامی است
مرام کوروش دم از انسانیت میزند
آزادگی اش نشان از مقام والای اوست
و اگر ما فرزندان کوروش هستیم
تا سرآمد زندگی خود
اسمش را با افتخار یاد می کنیم
و به آیندگان می آموزیم
کردار و رفتارش را
و خود کتاب تاریخ میشویم
تا در صفحه صفحه ی این کتاب
اسم کوروش و راه او را
قلم بزنیم و در قلب خود حک کنیم
و همواره بی باکیم در مقابل پیشامد ها
و هر آنکه بخواهد
مقابل نام بزرگ او سد شود.
موثر و زیبا بود