سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        تب مرداب

        شعری از

        مریم محبوب

        از دفتر خیال سیال نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۳۰ شماره ثبت ۶۹۱۴۷
          بازدید : ۱۰۱۱   |    نظرات : ۵۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        افســوس که عــالــم همـــه را آب گرفتـــه
        این عالمیـــان را همــگی خـواب گرفتــــه
         
        افســوس که ایـن غــرقه خواب ابـــدی را
        این گـردش پـر جــذبه گــرداب گرفتــــــه
         
        امیـــــد ز کـف رفتـــــه و آمـال فســــرده
        دریــای خروشــــان تب مــرداب گرفتــــه
         
        توفیـــــر ندارد دگــرم دوسـت به دشـــمن
        چون دون صـــفتی دامن احبــاب گرفتــــه
         
        مسـت است کنـــــون زنگی بیـــداد زمانه
        کز خون دل و دیـــــده می نـاب گرفتــــه
         
        درپیـش نگاهم همه جا غرق سراب است
        با آنکــه دو چشــمم سر ســـیلاب گرفتـه
         
        سـوداگر ما بیــن چه زیـان ها زده بر ما
        آن ســیم گران داده و ســــیماب گرفتـــه
         
        گردون دل عشـــاق به زنجیـــر فتـــــاده
        تصــویر دل غمــــزده در قاب گرفتـــــه
         
        سرخیِّ شـفق تیره تر از چهره شـنگرف
        نیــــلیّ فلک رنـگ ز عنــــاب گرفتــــــــه
         
        عفــریـتـــه بـازیــــــگر دوران  ز دل ما
        هم توش و تـوان بـرده و هم تاب گرفتـه
         
        لولی صفـــتان بر در میــخانه نشـــسته
        عقبی طلبــان گوشـــه محــراب گرفتــه
         
        پهنـای زمیــن پــر ز هیــاهـوی دو گانه
        خورشــید زمان تیــره و مهتــاب گرفتـه
         
        معـنای سـخن نزد سخن سنج تمام است
        یعنی که سـخن بهـره از این باب گرفته
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۰۷:۱۳
        سلام

        شعری که به سایت ارسال کردید ازشما نیست از ادیب الممالک فراهانی ست .




        سلام استاد سید احمدی زاده عزیز لطفاً این شعر را حذف فرمایید. چون جزو موارد سرقت ادبی ست . درپناه حق
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۷
        سلام ...
        با این اظهار نظر کوته فکرانه فک نمی کنم که شما اصلا ادیب الممالک فراهانی را بشناسین ، یا بویی از هنر و شعر و شاعری برده باشید . بنده یک شاعر شناخته شده هستم که اولین کتابم بیست ویک سال پیش توسط انتشارات یزد و با هزینه دانشگاه چاپ شد ، سرودن شعر را از کودکی آغاز کردم و نام و بیوگرافی من از سالهای سال پیش در بسیاری از مجلات و کتابها آمده از جمله کتاب تذکره شعرای یزد و کتاب مشاهیر یزد و کتاب شاعران زن یزد که توسط موسسه عطیه آسمانی به ثبت رسیده و مدیریت آن را استاد گرامی جناب غلامرضا محمدی (کویر) که اتفاقا از شاعران و اساتید معرفی شده در این سایت هستند به عهده دارند . البته افتخار می کنم که شعر ی را که بنده در سن بیست سالگی سرو ده ام دارای چنان منزلتی باشد که به بزرگی همچون ادیب الممالک فراهانی نسبت داده شود ! و به قول استاد فاضل نظری :
        اهل نظر تواضع بیجا نمی کنند
        در پیش اهل کبر سراپا غرور باش


        ضمن عرض سلام و سپاس خدمت استاد ارجمند جناب احمدی زاده از بابت راه اندازی سایتی که شاعران و انشاا... فرهیختگان را گرد هم آورده...
        خواهشمندم در پذیرش افراد در این سایت ارزشمند دقت نظر بیشتری بفرمایید.
        ارسال پاسخ
        احمدی زاده(ملحق)
        احمدی زاده(ملحق)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۳۴
        سلام بانو حسین زاده گرامی روز بخیر استاد گرامی من تمامی ابیات این اثر خوب را با چشمان کورم !سرچ کردم و هیچ کجا نه از استاد فراهانی و نه غیر ...مشایهی ندیدم ! چنانچه محبت کنید اثر استاد فراهانی را دارید زیر همین پست قرار بدهید و مقیاس را در مقابل اهل فن و اساتید گرانقدرمان قرار بدهیم تا ببینیم خدا چی می خواهد متشکر میشویم خندانک
        ارسال پاسخ
        احمدی زاده(ملحق)
        احمدی زاده(ملحق)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۳۸
        سلام بانوی عزیز به سایت ادبی شعرناب خوش امدید مقدمتان گلباران خندانک
        با عنایت کامل اثر و کامنت تانرا خواندم با کمی صبر اشکال وارده حتما بر طرف خواهد شد به یاری خدا خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۸:۲۵
        سلام و احترام استاد احمدی زاده ارجمند

        استاد سید عزیز و بزرگوار همه واقفند که این شعر ؛ شعر مشهوری است و در میان کسانی که به صورت تخصصی رشته ی ادبیات میخوانند و همچنین درمیان اکثر مردم هم واضح و روشن است که این شعراز ادیب الممالک فراهانی است . واقعاً متاسفم که به توهین ها و اتهاماتی که این پروفایلِ بی رعایت کوچکترین واژه از ادب !!! برایم نوشتند استادشما گل هم براشان میفرستید؟؟ !!! و من هم که فقط متعجب مانده ام !!!!! دستتان درد نکند استادسید عزیز روزگار عجیبی ست !!!!!!


        شعر ادیب الممالک فراهانی :

        برخیـز شتـربانا، بربنـد كجـاوه
        كز چرخ عیان گشـت همی رایَتِ كاوه
        از شاخ شجر برخاست آوای چكاوه
        وز طولِ سفر حسرتِ من گشت علاوه
        بگذر به شتاب انـدر از رود سَماوه
        در دیـدهء من بنگـر دریاچـهء ساوه

        وز سینه‏ام آتشكدهء پارس نمـودار

        ماییـم كه از پادشهان باج گرفتیـم
        زان پس كه از ایشان كمر و تاج گرفتیم
        دیهیم و سریر از گُهَر و عاج گرفتیم
        اموال و ذخـایرشـان تـاراج گرفتیم
        وز پیكرشـان دیبَـه و دیباج گرفتیم
        ماییـم كـه از دریـا امـواج گرفتیم

        و اندیشه نكردیم ز طوفان و ز تَیـار

        در چین و خُتَن وِلوِله از هیبتِ ما بود
        در مصر و عَدَن غلغله از شوكت ما بود
        در اندلس و روم عیان قدرت ما بود
        غَرناطـه و اِشبیـلیـه در طاعت ما بود
        صقلیه نـهان در كنف رایتِ ما بود
        فرمـانِ همـایونِ قضـا آیـتِ ما بود

        جاری به زمین و فلك و ثابت و سیار

        خاك عـرب از مشرقِ اقصی گذراندیم
        وز ناحیـهء غـرب بـه اِفریقیه راندیم
        دریای شـمالی را بر شـرق نشاندیم
        وز بحر جنـوبی به فلك گرد فشاندیم
        هند از كف هندو، ختن از ترك ستاندیم
        ماییـم كه از خـاك بر افلاك رساندیم

        نام هنر و رسـم ِكَـرَم را به سزاوار

        امروز گرفتار غـم و محنـت و رنجیم
        در داو* فَـرَه باختـه انـدر شش و پنجیم
        با ناله و افسـوس در این دیر سپنجیم
        چون زلف عروسان همه در چین و شكنجیم
        هم سوخته كاشانه و هم باخته گنجیم
        ماییـم كه در سوگ و طرب قافیه سنجیم

        جغـدیم به ویرانه، هزاریم به گلـزار

        افسوس كه این مزرعـه را آب گرفته
        دهقـان مصیبت‏ زده را خـواب گرفته
        خـون دل ما رنگ مِـیِ ناب گرفته
        وز سـوزشِ تب، پیكرمان تاب گرفته
        رخسـار هنر گونهء مهتـاب گرفته
        چشـمان خِرَد پـرده ز خوناب گرفته

        ثروت شده بی‏مایه و صحت شده بیمار

        ابری شـده بالا و گرفته است فضا را
        وز دود و شـرر، تیره نموده است هوا را
        آتـش زده سكان زمیـن را و سما را
        سوزانده به چرخ اختر و در خاك گیا را
        ای واسطه رحمـت حق بهر خـدا را
        زین خـاك بگـردان رهِ طـوفان بلا را

        بشكاف ز هم، سینه این ابر شرر بار

        شاعر ادیب الممالک فراهانی .




        خدانگهدارتان
        صحبت  پارکی ( صُبی )
        صحبت پارکی ( صُبی )
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۹:۲۱

        میرزا حبیب الله شیرازی متخلص به قاآنی شاعرتوانای زمان قاجار مسمط را از منوچهری - نثر را از سعدی ...
        قاآنی مثل بیشتر شعرای کلاسیک..شعر
        فراموش شده ی هفتصد ساله را گویی به یاد آورده است.» بیشتر تذکره نویسان قاآنی، حضور ذهن و روانی طبع او را ستوده و شواهدی از اشعار او آورده اند که نشان می دهد، شاعر بیشتر آنها را بالبداهه و یا در حال مستی و سرخوشی و لااقل در فرصت اندک، بی هیچ اصلاح و پیرایش می سرود و نتیجه ی این بدیهه گوییها، قصاید بسیار با شکوه و پرهیبتی هستند؛ اما همین قصاید با شکوه که بیشتر در مدح محمدشاه و پسرش ناصرالدین شاه و رجال آن عهد سروده شده و دیوان قطور او را تشکیل می دهند؛ از جنبه ی ادبی، شایسته ی بحث و بررسی نیستند. با این وجود، بیتهای اولیه ی آنها آب و رنگ هنری خاصی دارد که اغلب بیان مناظر بدیعی است که به طور تقریبی، همه ی این قصاید با تغزلی زیبا و وصف طبیعت در بهار و خزان، شب و روز، شراب و شاهد، سفر و رنجهای آن و یا آمدن قاصدی و آوردن پیامی آغاز شده، به مدح و ستایش ممدوح ختم می شود.
        اگرچه تمام شاعران مدیحه سرا در آغاز قصاید خود و در تغزلات به وصف یار و مظاهر گوناگون طبیعت پرداخته و انواع مضامین را در آنها به کار برده اند؛ اما تغزل و توصیف در شعر قاآنی آنچنان تازه و ابتکاری است و به ویژه ترکیبات او آنچنان گیرا و گیج کننده است که خواننده ی قصاید او گذشتگان را به کلی فراموش می کند و چنین به نظر می رسد که قاآنی اولین کسی است که چنین شیوه ی زیبا و رنگین و تعبیرات تند و جسورانه را در شعر خود به کار برده است. بیان شاعر، غنی، شیوا و فصیح است؛ او در به کارگیری الفاظ، استادی بی همتا است و کلمات را بسیار با شکوه برمی گزیند و با استادی در جای خود می نشاند؛ چنانکه هیچ شاعر فارسی زبانی در این امر به پای او نمی رسد؛ اما با همه ی اینها، قصایدش از نظر مضمون بسیار ناچیز است.
        یادمان بماند که لسان الغیب خواجه ی شیراز هم متاثر از خواجوی کرمانی ست که گاه بین غزلیات این دو شاعر بزرگوار نمی شود فرق گذاشن...
        مدیریت بزرگوار سید عزیزمان
        اتهام وارد کردن آنهم سرقت بدون سند محکم نه ادیبانه است و نه شاعرانه و نه خدا پسندانه...
        همه را به تقوا دعوت می کنم تا عنان نفس سرکش را بتوانیم مهار نماییم.
        با احترام و ادب
        سلام
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۳۷
        استاد گرامی خندانک
        از عنایت ، لطف و پیگیری شما کمال تشکر را دارم خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۰۰:۰۳
        درود استاد بانو كوهواره گرامي
        در حال حاضر سايه نويسي رونق فراوان دارد
        افراد معدودي هستند كه مثل آب خوردن در سايه سروده هاي خرد و كلان مي خزند و كتاب چاپ ميكنند
        اين جناب فرهاني بزرگ در ذهن حضرتعالي و ساير اديبان جايگاه وي‍‍ژه دارد
        بسي سايه نويسي از شعراي گمنام است كه هيچكس متوجه نميشود
        ولي بانو حقيقتا جناب فرهاني حماسي جاوداني سروده :
        "ماييم كه از پادشهان باج گرفتيم
        زان پس كه از آنها كله و تاج گرفتيم"
        بايد بر سر در مجالس دشمنان نوشت اين بيت را
        موفق باشيد خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۰۰:۱۵
        البته استاد بانو كوهواره گرامي
        هنگامي كه از سايه نويسي صحبت مي شود
        اغلب سايه نويسان مي فرمايند كه تا كنون سروده سايه بان را نديده اند
        كه اين خود جاي تامل دارد خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۰
        سلام و ادب و احترام گرانقدر استاد استکی ارجمند
        عیدتان مبارک
        استاد بنده اکراه دارم که به این صفحه ی شعربیایم چون واقعاً بدجور دلم شکسته ؛ دلیلش هم واضح است و چه حاجت به بیان . ولی به دلیل ارادت به استادانم و لطف شما و تشکر از شما و همچنین عنایت استادمدیرویراستاریِ بزرگوار خدمت رسیدم . برای آخرین بار . ضمن التماس دعا حق مطلب را به درایت بیان فرمودید استاد سپاسگزارم . درپناه امن حق سلامت و دلشاد و چونان همیشه سرافرازترین باشید. یاالله
        مدیر ویراستاری
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۸:۳۲

        با عرض سلام خدمت شاعران گرامی و سرکار خانم حسین زاده
        طی بررسی و مقایسه شعر خانم مریم محبوب و اشعار آقای ادیب الممالک فراهانی ،مطلع شدیم که از لحاظ وزن و قافیه و ردیف شباهت در این اثر مشهود است و به نوعی سایه نویسی انجام شده است . صرف اینکه فلان قافیه و فلان کلمه  استفاده شده را نمی توان به عنوان سرقت ادبی محسوب دانست .خانم حسین زاده با تیزبینی ذاتی شان موفق به دیدن شباهت های بسیار دو اثر شده اند که قابل تقدیر است .
        همه ما چند اثر داریم که تحت تاثیر اشعار بزرگان سروده ایم .امیدواریم خانم محبوب  با بهره گیری از توانایی های خودشان اشعاری با اثر انگشت خود در سایت منتشر نمایند و ما را تحت تاثیر قرار دهند .
        از خانم حسین زاده هم تقاضا داریم قبل از انتشار خبر سرقت ادبی مدیریت سایت را در جریان قرار دهند . سپاس گزاریم .
        خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۳۵
        با سلام خدمت شما بزرگوار
        و تشکر از عنایت شما
        البته فرمایش جنابعالی کاملا بجاست که همه ما چند اثر داریم که تحت تاثیر اشعار بزرگان سروده ایم ، اما بحث سایه نویسی بویژه در این مورد خاص کاملا منتفی است ، بنده ادبیات نخواندم و اعا هم نمی کنم که سواد ادبی تخصصی دارم قریحه من کاملا ذاتی است ،من هرگز و هرگز این شعر را قبلا ندیده ام که بخواهم در سایه آن بنویسم و این اولین بار است که می بینم مضافا اینکه این شعر را در بیست سالگی آنهم هنگام حل مسئله ریاضی نوشتم !!!!! ضمن اینکه اینگونه تاختن و ادعای سرقت تنها به علت کمی شباهت آنهم در اولین اثر ارائه شده توسط من به دور از .... است هر چه فکر کردم نتوانستم واژه مناسبی را بیابم برای ... از زمانی که دست چپ و راست خود را تشخیص دادم خود را شاعر یافتم نه فقط در شعر گفتن بلکه در شیوه زیستن ، اما علاقه و استعداد من در زمینه های مختلف و متضاد که همگی از الطاف خداوند رحمان و رحیم است باعث شد تا شعر در زندگی من بجای متن در حاشیه قرار گیرد . به همین دلیل فرصت نیافتم تا اشعار بعد از 25 سالگی را منتشر کنم و تصمیم گرفتم برای ممانعت از هر گونه سوء استفاده ابتدا از اشعار چاپ شده در سایت بگذارم تا بتدریج با فضای سایت آشنایی بیشتری پیدا کنم ، در حال حاضر هم زمان زیادی برای پاسخگویی به توهمات مدعیان خود شیفته ندارم .
        به احترام شما عزیز بزرگوار از اشعار منتشر نشده شعری را در سایت قرار میدهم
        پایدار و برقرار باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۲
        سلام و ادب و احترام مدیر ارجمند ویرلستاری استاد گمنام که همیشه مرایاد شهیدان میاندازد خلوص قلب شریفتان

        عیدمیلاد رسول الله (ص) برشما و همگان مبارک

        سپاسگزارم

        واینکه اطلاع داده بودم از طریق واتساب

        التماس دعا . یاحق
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۴۶
        ویراستاری غلط تایپی داشت
        عليرضا حكيم
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۰:۵۲
        درود بانو به جمع ما خوش آمدید
        خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۳۸
        سلام و درود بی پایان
        سپاس از لطف شما خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۴۷
        درود برشما
        به شعر ناب خوش آمدید خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۳:۰۷
        به شعر ناب خوش آمديد بانو خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۴
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید فلاحی
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۰۳:۴۵
        درود و سلام
        زیبا و دل انگیز سروده اید
        آفرین
        رقص قلمتان پاینده خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۱۶
        سپاس از عنایت و اظهار لطف شما خندانک
        ارسال پاسخ
        مجید شیاسی  مجید
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۵
        سلام درود برشما بسیار عالی
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۳
        سپاس از عنایت و اظهار لطف شما خندانک
        صحبت  پارکی ( صُبی )
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۷:۳۶

        شاعر گرانمهر
        استاد
        مریم بانوی محجوب
        با سپاس بسیار
        از آفرینش این غزل معنا گرا که وصف الحال این روزگاراست .
        برایتان موفقیت بیشتر
        سلام
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۴۶
        استاد گرانمایه جناب پارکی خندانک
        از بیانات بسیار ارزنده ای که در خصوص شفاف سازی مطلب ارائه نمودید بینهایت سپاسگزارم .
        این غزل را حدود سی سال پیش سروده ام ! پیداست که سی سال است وصف الحالمان یکی است
        با تشکر از عنایت ، لطف و دقت نظر شما بزرگوار خندانک

        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۰:۱۴
        خوبیم و خواب
        اسوده باش کورش
        که همه بیماریم......
        .......
        نمدانم چرا شعرتان من را یاد این چند خطم انداخت
        ......
        افرین شعری زیبا بود .....از یک بانوی هم ولایتی
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۴۲
        خرسندم خندانک
        خوبیم و خوابیم ....
        احسنت بر دقت نظر شما
        و سپاس
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۲۳:۰۱
        سلام

        مرانه حُسنِ عبادت نه زشتیِ عمل است

        تمام ِ من دل ِ یکرنگ و هستی ِ غزل است (عرفی شیرازی)




        من نه خوبم نه خواب
        بیداری در برق چشمان ِ آذرخشِ سرایر است (ط.ح)
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۸:۱۹

        ط ح !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۳۳
        طاهره حسین زاده (کوهواره )
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۳۷
        اسم شاعرراخلاصه نوشته بودم استاد شفیعی ارجمند

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۷:۰۷
        ای وای شرمنده
        واقعا شرمنده
        من اصلا متوجه نشدم
        باور کنید
        به خودم گفتم این را چرا استادمان برای من نوشته....باور کنید فکر کردم که مخفف اسمی است که مثلا من از روی ان این اصطلاح را برداشتم
        اصلا قصدم پرسش نابجا نبود ...به هیچ وجه با اسم مشما تطابقش ندادم ....ببخشید و از دستم ناراحت نباشید چون برایم مهم هستید ...هم خودتان و هم کار های زیبایتان
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۲۰:۱۶
        سلام

        نه نرنجیدم . نفرمایید بزرگوار دشمنتان شرمنده

        کورند
        تیر های برق محل.
        اما همیشه باور کن
        قدرت اعجاز سپیدی عصا را. ( استاد شفیعی )

        سپاسگزارم

        درپناه حق
        ارسال پاسخ
        همایون طهماسبی (شوکران)
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۲۱
        درودتان بانو محبوب
        خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۴۹
        سلام و درود بی پایان
        سپاس از لطف شما خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید چرخچی
        شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ۲۳:۳۰
        توفیـــــر ندارد دگــرم دوسـت به دشـــمن
        چون دون صـــفتی دامن احبــاب گرفتــــه

        بانوی گرامی
        سروده ای بس زیبا و دلنشین و استادانه
        امید است سرزمین مان بانوان فرهیخته چون شما بیشتر داشته باشد
        برایتان شادی مدام وبهروزی تمام آرزومندم
        پایدار باشید در سایه حضرت دوست خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۲
        سلام و درود بی پایان
        از لطف و عنایت شما سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        علی مزینانی عسکری
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۰۵:۰۹
        سلام و عرض ادب
        بانوی گرامی خوش آمدید
        سروده ای زیبا خواندم و لذت بردم ان شاءالله هر روز متنعم به این اشعار زیبایتان شویم
        خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۰
        سلام و درود بی پایان
        سپاس از لطف شما خندانک
        سرفراز باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        وحید سلیمی بنی
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۱۱
        توارد
        یکی از مباحث مهمی که از دیرباز در سنجش و مقایسه اشعار وجود داشته است و البته در بسیاری از موارد باعث ایجاد اختلاف بین ادیبان و شعراست، بحث توارد است.
        اگر اغراق نباشد بر تمام صاحب نظران در عرصه شعر دانستن مسائل مربوط به بحث استقبال، اقتفا، توارد و ... واجب است و هر صاحب نظری قبل از قلم چرخاندن در سنجش و مقایسه بین دو شعر باید به عمق این مطالب آگاه باشد و در این بحور غوص کرده باشد.
        به رسم گذشته گوشه ای از این مطلب را دوباره در کنار هم مرور می کنیم تا شاید در رفع هاله ی ابهام گامی برداریم و سهمی داشته باشیم در رفع سوء تفاهم هایی که از دیرباز بوده، هست و بعد از ما هم در این عرصه خواهد بود و قابل بحث است.
        شاعری که در اقتفای دیگر شعرا می سراید امکان دارد در زمینه وزن و ردیف و یا حتی قافیه و موضوع سروده اش گام بردارد. این گام زدن در مسیر فلان شاعر را خالق اثر می تواند اشاره کند و البته اشاره به این موضوع در اغلب شعرایی که به اقتفای یکدیگر گام می زنند پسندیده و مشهودتر است.
        در استقبال شاعر با نمود کاملا واضح، مصرع یا بیت عاریه ای را نشان دار عرضه می کند. سرمشق گرفتن از اشعار دیگر شعرا برای هر شاعری نه تنها نقطه ضعف محسوب نمی شود بلکه رسمی است دیرین که یکی از اهدافش را می توان سنجش قدرت بیان شاعر با دیگران دسته بندی کرد.
        اما توارد، مطلبی دیگر است.
        در توارد، دو شاعر در زمان های مختلف، با اندیشه ای متفاوت، بدون این که از یکدیگر قصد سرمشق گرفتن داشته باشند، سروده ای را گاه با یک مضمون، با یک وزن، با یک قافیه و ردیف و در مواردی حتی با واژه هایی مشابه قلمی می کنند.
        اگر در این مطلب که منشاء آفرینش از خمیره ای واحد است که در زمان جاری شدن و ورود به مقام حضرت ایجاد به کثرت می رسد بیندیشیم مسلما آفرینش یک شعر هم تابعی از آن خواهد بود که از زبان دو شخص منفرد جاری می شود.
        در نظر گرفتن اینگونه ی مطالب و دیدن با چنین دیدگاهی خیلی از مسائل پیچیده و دشوار را بدون این که حتی شاعر بخواهد برایمان دلیل و برهان بیاورد، ساده تر خواهد کرد.
        شاید بتوانیم بدون ورود به قضاوت، با نگاهی روشن تر به قضایای مربوط به شعر شانه های خود را از امکان ورود به لغزش و اشتباهی ناخواسته سبک کنیم.
        با تمام این احوال هستند کسانی که با سپر قرار دادن بحث توارد خود را مجاب کنند و شانه ی خود را از سنگینی بار استفاده از اشعار دیگران سبک کنند ولی آن چه قلم سیاهه کند را خواه ناخواه می توان در آثار بعدی و قبلی تمام شعرا باز هم بررسی و موشکافی کرد.
        اما هدف از تقریر این سطور، چیزی نیست الا رفع سوء تفاهمی که بین دوستان عزیزمان بانو طاهره حسین زاده (کوهواره) و سرکار خانم مریم محبوب پیش آمد که امیدوارم نافع بوده باشد.
        عزت زیاد
        هفدهم ربیع الاول – چهارم آذرماه 1397 خورشیدی
        وحید سلیمی بنی
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۷
        سلام مهربان برادر دانشمند و صلح جویِ مثبت اندیش تاحدِ تیم ملی

        عیدتان مبارک دلتان شاد

        آخر استاد توارد خاطرین ؟؟ !!! تا چند بیت؟؟؟؟ !!!!

        و اینکه استاد بزرگوار همانطور که میدانید توارد خاطرین برای شعر "سهل آهنگ" و شعری که وزنش کوتاه و سهل ازبر ِ اذهان رخ میدهد
        .

        راستی محمد (ص) سایه نداشت ..... آه از سایه پردازی هاو سایه نویسی های قرون به قول استاد استکی .....

        درپناه حق
        ارسال پاسخ
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۴۳
        به راستی که درکتان نمی کنم حقیقتا چه چیز در شعر من شما را تا این اندازه آزرده است ؟؟؟؟!!!!!
        تنها شباهت یک مصرع نمی تواند این مقدار آزار دهنده باشد !!!!؟؟؟؟؟؟
        حتی در اشعار حافظ هم شباهتهایی با شاعران پیشین وجود دارد!!!!!
        و این شعر پیش از این از نگاه تیزبین استاتید برجسته بسیاری گذشته و تا به امروز در خصوص آن چنین ادعایی نشده بود.
        التماس تفکر بانو بیش از این خود را آزار ندهید خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۹
        سلام و درود بر شما استاد گرامی خندانک
        سپاس از شما که وقت ارزشمند خود را صرف روشنگری نموده اید
        و بسیار بهره بردم و آموختم از مطلب ارزنده اتان خندانک
        پاینده و برقرار باشید .

        و البته
        نرود میخ آهنی در سنگ
        ارسال پاسخ
        صحبت  پارکی ( صُبی )
        صحبت پارکی ( صُبی )
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۸

        شاعر گرانسنگ
        جناب سلیمی بنی عزیز
        با سپاس از شما بزرگوار
        که با قلمی شیوا حق مطلب را محترمانه ادا فرموده اید.
        سلام
        ارسال پاسخ
        وحید سلیمی بنی
        وحید سلیمی بنی
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۰
        سلام و عرض ادب
        ممنونم بانو کوهواره ی عزیز
        که مثل همیشه نواختیدم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

        هرگاه در این معرکه از نو به در آیید
        از خویش بپرسید خودآزار چرایید

        عزت زیاد
        وحید سلیمی بنی
        وحید سلیمی بنی
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۱
        بانو محبوب عزیز

        چه مثالی است میخ و آهن و سنگ؟
        دل آدم کجاش از سنگ است؟
        هرچه باشد دل است و خانه ی عشق
        گرچه سنگین و گاه بد رنگ است
        این مثل بشنو عقل صاحب دل
        از زبان گفت آن که دل تنگ است

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۵:۵۴
        سلام و عرض ادب
        ممنونم بانو کوهواره ی عزیز
        که مثل همیشه نواختیدم

        هرگاه در این معرکه از نو به در آیید
        از خویش بپرسید خودآزار چرایید

        عزت زیاد


        سلام مجدد استاد سلیمی ارجمند . این پیام تان رامتوجه نشدم . بنده هماره ارادت دارم به لطف و دانش تان . ولی باور فرمایید همانطور که نوشتم توارد خاطرین چنین ویژگی هایی که دراین شعر است ندارد . می بینید که میخواهند با طومارنویسی و دلیل تراشی مساله را کلاً پاک کنند متاسفانه درین میان از اب گِل الود ماهی بگیران هم کمکش میکنند . به هرحال به خداوامیگذارم توهین نامه هاشان را و سپاس از شما و یاحق.
        ارسال پاسخ
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۱۳
        سلام بانو
        هیچ توضیح و تقلایی قبح و زشتی برخورد بی مقدمه ، بی محابا ، نامتعارف و مغرضانه شما را توجیه نمی کند ....
        والسلام ...

        آسمان آبی است
        خورشید می درخشد
        و لطف بیکران پروردگار مهربان همواره جاری است
        زندگی بی اندازه زیباست
        وحید سلیمی بنی
        دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱
        دوست عزیزم جناب پارکی
        سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۰۸:۳۱
        با سلام و سپاس جناب سلیمی نیای بزرگوار

        چه مثالی است میخ و آهن و سنگ؟
        دل آدم کجاش از سنگ است؟
        هرچه باشد دل است و خانه ی عشق
        گرچه سنگین و گاه بد رنگ است
        این مثل بشنو عقل صاحب دل
        از زبان گفت آن که دل تنگ است

        بسیار زیبا و دلنواز است خندانک

        مصرع از استاد سخن سعدی شیراز نقل شد
        مرا معذور بدارید
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        8