سلام و ارادت جناب استکی عزیز
بعضی دوبیتی را فقط سرودن در یک وزن خاص می دانند اما تعاریف زیر هم موجود است:
نامدارترین وزن دوبیتی بحر هزج مسدّس مقصور مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
نویسنده قابوس نامه دوبیتی را مرکب از دو بیت میداند که به وزن رباعی نباشد.
"دانشنامه ویکیپدیا"
******************
دوبیتی شعری است که دارای چهار مصراع است و می تواند در هر وزنی سروده شود.
رباعی نیز در واقع یک نوع دوبیتی است که وزن خاصی دارد.
"دانشنامه رشد"
********************
دوبیتی همان رباعی است جز اینكه وزنش با وزن رباعی فرق دارد و "غالباً " بر وزن مفاعیلن مفاعیل است.(نشاط؛ 1361: 154)
دو بیتی شعری است در دو بیت كه در قافیه بندی با رباعی یكی است اما در وزن با آن تفاوت دارد و "بیشتر "در وزن مفاعلين ، مفاعلين ، مفاعيل بحر هزج مسدّس مقصور و یا مفاعیلن ، مفاعیلن ، فعولن سروده میشود که البته آوردن قافیه در مصرع سوم به اختیار شاعر است و می شود دوبیتی را در دیگر اوزان نیز سرود و بر خلاف رباعی محدودیتی از جهت وزن ندارد.
"پژوهشکده باقرالعلوم"
وزن مورد نظر شما معروف ترین و نامدارترین وزنِ دوبیتی است که بیشتر در آن وزن سروده اند
زیبا بود ولی جسارتا دوبیتی نبود