در دلبـری
هوش از رقیبان می بری
ای شیـوه ی رقصش زلال و آذری
تـکتـاز میـدان گشتـه ای درعصـر تـنـبـل پـروری
از خطّ چشمت مست هر احساس و هر آرایه و هر منـظری
وَز شکل حسنت مَست تر بس گوهری بس اختری
بـا تـو نجوشد جـز دل شاعرتـری
بـــر طبـع دادا زیـوری
صورتـگـری
.
ایضاح جهت آموزش قالب های سبک زلال:
زلال فوق از نوع عروضی تمام قافیه ی نه سطری با طول ریتم موسیقییائی
« مستفعلن » با دخالت « مستفعلن » می باشد.
فرم ضرباهنگ: 2-4-6-8-10-8-6-4-2
فرم قافیه: تمام قافیه
.
مستفعلن
مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
مستفعلن مستفعلن
مستفعلن
.
دقت:
مستفعلن
در دلبری
مستفعلن مستفعلن
هوش از رقیبان می بری
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
ای شیـوه ی رقصش زلال و آذری
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
تـکتـاز میـدان گشتـه ای در عصـر تـنـبـل پـروری
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
از خطّ چشمت مست هر احساس و هر آرایه و هر منظری
مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
وَز شکل حّسنت مَست تر بس گوهری بس اختری
مستفعلن مستفعلن مستفعلن
بـا تـو نجوشد جـز دل شاعرتـری
مستفعلن مستفعلن
بــــر طبـع دادا زیـوری
مستفعلن
صورتگری
.
در زلال عروضی قافیه دار، آرایش قوافی می تواند یکی از صورت های زیر باشد:
.
......قافیه
.............قافیه
.....................قافیه
.............................قافیه
......................................قافیه
.............................قافیه
.....................قافیه
.............قافیه
......قافیه
و
......قافیه
.............قافیه
.......................آزاد
.............................قافیه
......................................آزاد
.............................قافیه
.......................آزاد
.............قافیه
......قافیه
و
......قافیه
.............قافیه
.....................قافیه
.............................قافیه
...................................... آزاد
.............................قافیه
.....................قافیه
.............قافیه
......قافیه
.