سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 6 بهمن 1403
    26 رجب 1446
      Saturday 25 Jan 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        وقتی این همه اشتباهات جدید وجود دارد که می‌توان مرتکب شد، چرا باید همان قدیمی‌ها را تکرار کرد. برتراند راسل

        شنبه ۶ بهمن

        خطر

        شعری از

        سید علی موسوی فرد آذر

        از دفتر آذر نامه نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۳۵۰۳۴
          بازدید : ۱۶۷   |    نظرات : ۱۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر سید علی موسوی فرد آذر
        آخرین اشعار ناب سید علی موسوی فرد آذر

        ای شیخ با ایمان خطر ای جمع مشتقان حضر
        از جان و دل خالی کنیم اندیشه های بی ثمر  
         
        ذکر و سجود ما ضرر دین و غیود ما ضرر 
        بر دیگران یاری کنیم شاید نمانیم در خطر
         
        دلدار ما عاشق بود بر مور و از پندار ما 
        بر دیگران عاشق شویم شاید نمانیم بی خبر
         
        دلبر چو در کارت بود از کبر تو عارش بود
        از کهتران هم کمتریم شاید نمانیم بی نظر  
         
        مستان خبر مستان خبر ای جمع عیاران خبر 
        باید به مهر غوغا کنیم شاید نمانیم بی شرر
         
        ای پیر روحانی مدد ای طفل ربانی مدد 
        باید به هم حلقه زنیم شاید نمانیم بی اثر
        ۵
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ ۲۲:۲۲
        آموزنده و زیباست خندانک
        سید علی موسوی فرد آذر
        نظر لطف شماست
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        ۱۱ روز پیش
        خندانک
        درود برشما
        زیبا وحکیمانه بود خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        ۱۱ روز پیش
        درود بزرگوار
        میلاد با سعادت فخر عالم امکان،سرور آزادگان جهان حضرت علی مرتضی را تبریک عرض می نمایم
        خبر فوری
        بعلت تحمل مرد مقابل مشکلات متعدد اجتماعی،گرانی اجاره خانه،مغازه،خودرو
        و مسائلی دیگر مانند رکود ،تورم،اختلاس،پارتی بازی، هزینه های دانشگاه خوراک درمان و خصوصا مخارج مادر بچه ها
        بهشت برین
        نرم نرمک و بلاشیب ملایم
        در حال حرکت به زیر پای پدران می باشد
        25 دی ماه روز پدر مبارک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مجتبی رحیمی
        ۱۱ روز پیش
        استاد سید علی موسوی فرد آذر عزیز

        شعر شما، که در قالب غزل سروده شده، با بهره‌گیری از مفاهیم دینی و عرفانی، به مخاطب دعوت به تفکر در مورد خطرات بی‌ثمری و تکرارهایی می‌کند که در زندگی بشر رخ می‌دهند. این اثر به‌ویژه در فضای فلسفی خود، چالش‌هایی را مطرح می‌کند که ممکن است هر فردی در زندگی با آن‌ها مواجه شود. در این نقد، به بررسی نقاط قوت و ضعف اثر پرداخته خواهد شد.

        ۱. زبان و بیان

        زبان شما در این شعر تا حد زیادی ساده و بی‌پیرایه است. این ویژگی باعث می‌شود که مخاطب بتواند به‌راحتی با مفاهیم درونی شعر ارتباط برقرار کند. با این حال:

        در برخی از سطرها، انتخاب واژگان به‌شکلی است که باعث می‌شود معنای آن‌ها کمی پیچیده یا مبهم به نظر برسد. به‌عنوان مثال، در بیت "بر دیگران یاری کنیم شاید نمانیم در خطر"، به‌نظر می‌رسد که "یاری کردن" و "در خطر نماندن" مفاهیم واضح و مشخصی هستند، ولی در ترکیب با "شاید نمانیم" بیشتر به شکل یک پیش‌بینی مبهم بیان شده است. پیشنهاد می‌شود که کمی شفاف‌تر و بدون ابهام بیان شوند.

        همچنین، واژه‌گزینی‌هایی مانند "خالی کنیم اندیشه‌های بی‌ثمر" یا "عاشق شویم شاید نمانیم بی‌خبر" می‌تواند تا حدودی به‌اندازه‌ای که به ذهن مخاطب می‌رسد، برای اثرگذاری بیشتر شفاف‌تر شوند.


        ۲. موسیقی و قافیه

        ریتم و قافیه‌ها در این غزل، در مجموع روان و منسجم است. استفاده از قافیه‌های تکراری در اغلب ابیات (مانند "خطر"، "ضرر"، "خبر" و "اثر") به شعر حرکت و جاذبه می‌دهد. اما در مواردی نیز تکرار بیش از حد این قافیه‌ها، به ویژه در مصرع‌های آخر هر بیت، می‌تواند بر کشش و تنوع اثر تأثیر منفی بگذارد.

        به‌طور مثال، "شاید نمانیم در خطر" و "شاید نمانیم بی‌خبر" و "شاید نمانیم بی‌نظر" از یک الگوی تکراری پیروی می‌کنند که ممکن است باعث شود شعر کمی یکنواخت به نظر برسد.

        پیشنهاد می‌شود که به‌منظور جلوگیری از تکرار بی‌مورد، از قافیه‌های متنوع‌تر یا تغییراتی در ساختار ابیات استفاده شود.


        ۳. تصاویر و محتوا

        تصاویر موجود در شعر عمدتاً دینی و عرفانی هستند و به شکل جالبی با مفاهیم انسانی و فلسفی ترکیب شده‌اند. به‌طور خاص، مفاهیم "خطر"، "یاری"، "عشق" و "سجود" در فضای کلی شعر حضور دارند. اما برخی از تصاویر و مفاهیم مانند "دلدار ما عاشق بود بر مور و از پندار ما" کمی پیچیده و مبهم به نظر می‌رسند و نیاز به بازنگری دارند.

        برای مثال، ترکیب "دلدار ما عاشق بود بر مور" ممکن است برای برخی از خوانندگان غیرقابل‌فهم باشد و بهتر است که مفهوم "مور" در اینجا بیشتر توضیح داده شود.

        همچنین در سطر "دلبر چو در کارت بود از کبر تو عارش بود"، استفاده از واژه‌های "کبر" و "عارش" در ترکیب با "دلبر" و "کارت" می‌تواند موجب سردرگمی شود. از این رو، استفاده از تصاویری با وضوح بیشتر ممکن است به درک بهتر مفاهیم کمک کند.


        ۴. پیامی که منتقل می‌شود

        پیام کلی شعر، که به‌طور عمده بر اهمیت دوری از "خطر" و توجه به مفاهیم انسانی و معنوی تأکید دارد، به‌طور واضح و صریح به مخاطب منتقل می‌شود. با این حال:

        مفاهیم دینی و اجتماعی همچون "یاری کردن"، "سجود" و "عشق" در بسترهای مختلف به‌کار رفته‌اند، اما شاید بیشتر می‌توانستند در قالب یک جریان منطقی و پیوسته در متن شعر جریان پیدا کنند.


        جمع‌بندی

        شعر "خطر" به‌طور کلی دارای ویژگی‌های مثبت زیادی است، از جمله زبان ساده و قابل‌فهم، استفاده از مفاهیم عرفانی و دینی و همچنین پیامی فلسفی و اخلاقی. با این حال، برای بهبود اثر، پیشنهاد می‌شود که توجه بیشتری به تنوع واژگان، تصاویر و ساختار کلی شعر صورت گیرد تا از یکنواختی جلوگیری شود و مخاطب بتواند با ابیات بیشتر درگیر شود.

        با احترام،
        منتقدی که از تلاش‌های هنری شما قدردانی می‌کند.
        قدح
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        ۱۱ روز پیش
        🌹❤️🌲🌺🌝😀🌸🌷🌱🙏🦚🦜🌵🌳🎋🍃🍂🍁🪷
        🌹❤️🌲🌺🌝😀🌸🌷🌱🙏🦚🦜🌵🌳🎋🍃🍂🍁
        ارسال پاسخ
        سید علی موسوی فرد آذر
        ممنون از وقتی که گذاشتید.
        ارسال پاسخ
        سید علی موسوی فرد آذر
        البته برای معانی حتما لازم نیست که آنچیز که نویسنده درک سعی در بیان داشته هماهنگ با آنچیزی باشد که خواننده درک می کند.
        پس تنها به عنوان یک نظر چیزی که برای بیت " دلدار ما عاشق بود بر مور و از پندار ما" در نظر داشتم این معنی هست " دلدار ما حتی بر آنچیزی که از پندار ما ممکن است خرد و حقیر بنظر برسد عاشق است و در مصرع دوم شرط در نظر ماندن در درگاه محبوب، عاشق شدن بر دیگران است زیرا او همه مخلوقات را دوست دارد "
        ممنون از دقت نظر شما .
        ارسال پاسخ
        مجتبی رحیمی
        ۱۱ روز پیش
        استاد سید علی موسوی فرد آذر عزیز

        در این بخش، علاوه بر نقد زبان، موسیقی و تصاویر شعر، به بررسی آرایه‌های ادبی، وزن عروضی و ساختار هجایی شعر پرداخته می‌شود. این تحلیل می‌تواند به درک عمیق‌تر و دقیق‌تر شعر شما کمک کند.

        ۱. آرایه‌های ادبی

        شعر شما با بهره‌گیری از آرایه‌های ادبی مختلف، از جمله تکرار، استعاره و مراعات نظیر، به نوعی پیچیدگی و زیبایی خاصی دست یافته است. در اینجا به برخی از این آرایه‌ها اشاره می‌شود:

        تکرار (Anaphora):
        یکی از آرایه‌های برجسته در این شعر، تکرار "شاید نمانیم" است که در چندین بیت تکرار شده است. این تکرار نه‌تنها موجب تقویت مفهوم اصلی شعر (هشدار در برابر خطر و بی‌ثمر بودن برخی اقدامات) می‌شود، بلکه به شعر ضرب‌آهنگ و ریتمی دلنشین می‌دهد. این تکرار از جنبه‌ای دیگر به نوعی تاکید بر سرنوشت محتوم و غیرقابل پیش‌بینی زندگی است.

        استعاره (Metaphor):
        در بیت "دلدار ما عاشق بود بر مور و از پندار ما"، به‌کارگیری واژه "مور" به‌عنوان استعاره‌ای از نوعی فریب یا جهل انسانی است. در اینجا، مور به عنوان نمادی از چیزی کوچک و بی‌اهمیت در برابر معشوق بزرگ و عاشقانه‌تر قرار می‌گیرد. همچنین، در بیت "دلبر چو در کارت بود از کبر تو عارش بود"، واژه "کبر" به‌عنوان استعاره‌ای از عیب و خودبزرگ‌بینی استفاده شده است که بر ناتوانی انسان در درک حقیقت تأکید می‌کند.

        مراعات نظیر (Synecdoche):
        "مستان خبر مستان خبر" یکی از نمونه‌های مراعات نظیر است که در آن کلمه "مستان" به عنوان نماینده‌ای از افراد در حال مستی، به نوعی نماد وضعیت روحی و ذهنی انسان‌های غافل و دور از حقیقت به کار رفته است.

        تشبیه (Simile):
        در جایی از شعر، "دلبر چو در کارت بود از کبر تو عارش بود"، می‌توان به‌نوعی این عبارت را به تشبیه نزدیک دانست، هرچند که ساختار تشبیهی به‌طور مستقیم بیان نشده است. تشبیه در اینجا به‌صورت ضمنی از تضاد و مقایسه بین "دلبر" و "کبر" شکل می‌گیرد.


        ۲. وزن عروضی و هجا

        وزن شعر شما در قالب غزل است و از نظر عروضی، ابیات به‌طور کلی در قالب "فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن" قرار دارند، که این نشان‌دهنده قالب بحر طویل در شعر شماست.

        وزن عروضی:
        وزن شعر در اکثر ابیات از نوع بحر طویل است که معمولاً در غزل‌های عاشقانه و فلسفی استفاده می‌شود. این وزن دارای شش هجای کوتاه و بلند است که در قالب "فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن" تنظیم می‌شود. در اینجا، شعر به‌واسطه این وزن به نوعی هماهنگ و موسیقیایی است که احساسات شاعرانه را به‌خوبی منتقل می‌کند.

        برای مثال:

        "ای شیخ با ایمان خطر ای جمع مشتقان حضر" (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن)

        "از جان و دل خالی کنیم اندیشه‌های بی‌ثمر" (فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن)


        در این ابیات، وزن عروضی به خوبی حفظ شده و از ریتمی روان و دلنشین بهره برده است.

        هجای شعر:
        در شعر شما، بیشتر هجای کوتاه و بلند به‌طور متوازن و در ترکیب با وزن عروضی، باعث ایجاد آهنگ خاص و متناسب با مفاهیم معنوی شعر می‌شود. به‌طور کلی، هجاهای کوتاه و بلند در این شعر به‌خوبی با محتوا همخوانی دارند و به القای معنای هر کلمه و تصویر کمک می‌کنند.


        ۳. نکات تکمیلی در تحلیل ساختاری

        در بخش‌هایی از شعر، برخی از ابیات ممکن است نسبت به دیگر ابیات به‌طور کمتری به وزن عروضی وفادار باشند. برای مثال در بیت "دلبر چو در کارت بود از کبر تو عارش بود"، به‌نظر می‌رسد که برخی از واژه‌ها ممکن است از جنبه وزن کمی دچار اختلال شوند و پیشنهاد می‌شود در این موارد تغییرات اندکی در نحوه چیدمان هجایی صورت گیرد.

        از نظر ریتم و هجای شعر، گاه تکرار قافیه‌ها و وزن‌ها به نوعی انسجام مطلوبی می‌بخشد، اما در برخی قسمت‌ها، می‌توان با تغییرات اندک در هجاها، تنوع بیشتری در شعر ایجاد کرد تا از یکنواختی جلوگیری شود.


        جمع‌بندی

        شعر "خطر" با بهره‌گیری از آرایه‌های ادبی مختلف، وزن عروضی مناسب و استفاده از هجاهای متوازن، اثری معنوی و پرطنین ارائه داده است. با این حال، در برخی قسمت‌ها، می‌توان با توجه بیشتر به توازن و تنوع هجایی، اثر را پویاتر و متنوع‌تر کرد. استفاده مؤثر از تکرار، استعاره و مراعات نظیر نیز به غنای اثر افزوده است، ولی شفافیت بیشتر در مفاهیم و تصاویری که گاهی پیچیده به نظر می‌رسند، می‌تواند به درک بهتر کمک کند.

        با احترام،
        قدح
        سید علی موسوی فرد آذر
        استفاده زیادی بردم. تشکر
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        ۲ هفته پیش

        با سلام وارادت
        شاعرواستادبزرگوار
        سرودی نا ب بامعنا خواندم
        هزاران درودتان باد
        خندانک خندانک خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        ۱۱ روز پیش
        🌹❤️🌲🌺🌝😀🌸🌷🌱🙏🦚🦜🌵🌳🎋🍃🍂🍁🪷
        🌹❤️🌲🌺🌝😀🌸🌷🌱🙏🦚🦜🌵🌳🎋🍃🍂🍁
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ ۱۹:۱۵
        درود برشما شاعر گرامی

        بسیار عالی و

        پرمفهوم بود خندانک

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمدرضا آزادبخت
        ۱۱ روز پیش
        خندانک
        طوبی آهنگران
        ۱۱ روز پیش
        🌹❤️🌲🌺🌝😀🌸🌷🌱🙏🦚🦜🌵🌳🎋🍃🍂🍁🪷
        🌹❤️🌲🌺🌝😀🌸🌷🌱🙏🦚🦜🌵🌳🎋🍃🍂🍁
        سید علی موسوی فرد آذر
        ۱۱ روز پیش
        از همه اساتید تشکر می کنم.
        هادی ساور
        ۱۱ روز پیش
        درود بر شما

        غزل در وزن مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن سروده شده، با این حال در مصرع‌های زوج و در کلماتی مانند «کنیم» و «نمانیم» ایراد وزنی وجود داره. خوانش شعر با مشکل روبرو هست. پیشنهاد بنده اصلاح کلمات هست که احتمالاً با توجه به اینکه فعل هستند، کار سختی باشه.
        آرش غفاری درویش(منتظر)
        ۱۱ روز پیش
        ای شیخ با ایمان خطر ای جمع مشتقان حضر
        از جان و دل خالی کنیم اندیشه های بی ثمر

        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2