سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 23 شهريور 1403
    10 ربيع الأول 1446
      Friday 13 Sep 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲۳ شهريور

        کپی برابر با اصل...

        شعری از

        دانیال فریادی

        از دفتر طلوعی دیگر نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۱۲ شماره ثبت ۱۳۱۵۵۴
          بازدید : ۱۱۳   |    نظرات : ۱۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر دانیال فریادی

        هنوز
        صدای همهمه می آید 
        کسی را آشنا نمی بینم
        آشنایم
        تن خسته من است
        وسوادم 
        که پلاک ها را می خواند 
        هوا هم
        اینجا
        نا آشنا است
        تنه زدن 
        مثل احوال پرسی 
        در اینجا 
        چیزی عادیست
        میخواهم 
        به آدرسی که کف دستم نوشته اند
        بروم...
        راه گم کرده ام
        انگار
        از اقوام من
        اینجا
        هنوز خبری نیست
        فقط یک روز
        از روز قیامت گذشته است
        شاید
        این همهمه رو به کاستن برود
        پرونده ی اعمالم 
        در زیر بغلم 
        سنگینی می کند
        کاش زودتر
        تکلیفم مشخص شود
        پرونده ی اعمال کسی را دیدم 
        که با گاری می آورند 
        با پوشه های رنگی
        گوشه ی پرونده ی اعمالم  نوشته اند
        شاعری گمنام 
        خسته شده ام
        باد تندی می وزد
        ورق های پرونده ی اعمالم 
        از زیر بغلم
        یکی یکی
        با باد به هوا رفت
        کاش...
        کپی برابر با  اصلش را داشتم...
         
         
         
         
        با تشکر 
        دانیال فریادی 
         
         
        با نقد خویش راهگشا باشیم 
         
         
         
         
         
        ۴
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۵۳
        و چه موضوع تامل‌برانگیزی خندانک خندانک
        راستش از صبح میخخخ شعرتون شدم...🙈
        و به غم و اندوه عظیمی دچار...🙈

        تصمیم گرفتم برای زیباتر شدن و تأثیرگذارتر شدن شعرتون کاستی‌هاشو گوشزد کنم...
        ولی به حدی ناخواسته در ویرایش دخل و تصرف کردم که شعر جداگانه‌ای از آب در اومد...🙈
        و کمی تا قسمتی هم موضوع تغییر کرد...
        این شد که
        با الهام گرفتن از موضوع شعر زیباتون اگر بشود اسمش را شعر گذاشت، شعری نوشتم...🙈
        که هر وقت ویرایش تمام شد، با کسب اجازه از شما پست خواهم کرد.🙈

        در کل ایده‌ی شعرتون جالب و غم‌انگیزه... خندانک خندانک
        اگر باد در اون شرایط نامه اعمال منو می‌برد، یه بوس براش می‌فرستادم و دو دستی بقیه شم بهش می‌دادم تا با خودش ببره... خندانک
        پس که سیاههه خندانک و همون لحظه میگم آخیش... خوب شد که کپی برابر اصل نداشت...🤭
        از شوخی که بگذریم...
        سخن از قیامت خوش‌تر است...

        یه نمونه از ویرایشی که در نظر داشتم بهتون بگم... البته که جسارت منو به بزرگمنشی خودتون می‌بخشید... خندانک

        صدای همهمه می‌آید
        آشنایی نمی‌بینم

        تنها آشنایم
        تن خسته و سواد نم‌کشیده‌ام است
        که پلاک‌ها را می‌خواند...


        یا در جای دیگر...(یک «روز»حذف شود)

        هنوز خبری نیست
        فقط یک روز
        از قیامت گذشته است

        و یا در قسمت گاری... اینگونه بیان شود...

        پرونده‌ای را دیدم
        روی گاری
        اعمال ِ رنگینش را مرتب می‌کرد...


        و و و... خندانک

        درود بر جناب فریادی ارجمند خندانک
        از ته قلبم دوستش داشتم... جدی میگم... و باعث شد کمی در مورد قیامت تحقیق کنم...
        از صبح حالم به شدت بد شده و احساس پوچی بدی می‌کنم...
        اینجاست که مفهوم شعر تاثیرگذارو می‌فهمم...
        خدا خیرتون بده و حفظتون کنه... خندانک
        در پناه امن نور و عشق الهی باشید خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۵
        سلام و درود به شما بانوی گرامی


        ممنون از نظر لطف شما
        و تشکر از اینکه وقت گذاشتید و صفحه ی نقد رابرایم گشودید
        لازم به ذکر است من بیشتر در شعر سپید ساده گویی را می پسندم
        و اعتقاد ی به داشتن خوشو و حرف اضافه در شعر نیستم
        یا کوتاه کردند جملات..بازم تشکر ویژه از شما بانوی گرامی خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۱۷
        درود بزرگوار
        جالب و زیباست
        خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۶
        سلام و درود خدمت شما استاد گرامی


        ممنون







        سلامت باشید و شاد خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۲۱
        درود بر جناب فریادی عزیز..
        زیبااااست..
        خندانک خندانک
        خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۷
        سلام و درود خدمت شما دوست گرامی



        ممنون از پیام شما






        سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۰۹
        درود بیکران
        زیباست
        خندانک خندانک
        خندانک
        من اگر خدا بخواد
        پرونده ای اعمالم را توی همین دنیا
        دو دستی می چسبم که کسی نتونه از دستم در بیاره
        و بخواد یه دستی پس بده خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۸
        سلام و درود خدمت شما استاد بزرگوار




        ممنون از نظر لطف شما




        در پناه حق خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباس (یزدان) عظیمی
        سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۱۰
        درود بر شاعر عزیز
        زیبا سرودید
        دستمریزاد
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۸
        سلام و درود خدمت شما استاد بزرگوار




        ممنون از نظر لطف شما





        سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباس (یزدان) عظیمی
        سه شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۱۰
        و درود بر شاهزاده خانم

        قبول باشه
        محمد شریف صادقی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۱۴
        درود. خیلی مضمون جالبی‌ست. شاعر آنچنان روی گمنامی و بی آشنایی و بی کسی خودش تاکید می‌کند که حتی در قیامت هم پرونده اش بر باد رفته و گم می‌شود! ایده بسیار جالبی بود👌👌👌👌
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۹
        سلام و درود خدمت شما دوست گرامی



        ممنون از نظر لطف شما





        سلامت باشید و شاد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شادان شهرو
        جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۰۳:۱۰
        درود بر دانیال نازنین
        لب مریزاد
        و نبض قلب و قلم تان همواره در تپش

        البته بنده تجربه ی سپیدسرایی ندارم
        معمولا در مورد سپید نظری نمیدهم . منتها یکسری اشتراکات فرمی بین نیمایی و سپید هست . با این تفاوت که فرم نیمایی از عروض تبعیت می کند ولی فرم سپید خیر . ولی در خود فرم و شاخصه های فرمی اشتراک دارند . یا بهتر است بگوییم که شعر سپید , تنپوش فرمی نیمایی را به تن دارد . چرا؟ چون شاملو شاگر مستقیم و خانه زاد نیمایوشیج بود و در ابتدا نیمایی سرا بود و سپس با کنار گذاشتن عروض , تنپوش فرمی نیمایی را تا جایی که برایش امکان داشت حفظ کرد . و پیروان او بیشتر از خود شاملو متمایل به تنپوش فرمی نیمایی در اشعار سپیدشان شدند .

        به کامنت شاهزاده خانم دقت کنید
        سعی کرده است با رعایت کردن اصل تفکیک بند , سروده ی شما را بند به بند و با رعایت فاصله ی بین بندها و با حذف برخی واژه ها که ضرورتی برای حضورشان احساس نمی شود . آن تنپوش فرمی را به معرض نمایش بگذارد .

        مهم نیست که سپید ما بلند هست یا کوتاه
        مهم مدیریت بندهاست
        هر بند باید در نهایت ایجاز سروده شود . ( یعنی واژه های اضافی که تاثیری در تصویرسازی و مفهوم پردازی ندارند حذف بشوند )

        سپید ما , می تواند یک سپید طولانی باشد . ولی ایجاز , در تک تک بندهایش رعایت شده باشد .

        و نکته ی مهم تر اینکه
        وقتی ما شعرمان را بند به بند می سراییم . مدیریت هر بند هم بهتر صورت می گیرد . تا اینکه شعر ما تعدادی مصراع کوتاه و بلند زیر هم نوشته شده باشد و در آن ممشخص نباشد هر بند از کجا شروع شده و در کجا تمام شده .

        هر بند , حکم یک سکانس تصویری را دارد
        یک فیلم خوب , حاصل سکانس های خوب مدیریت شده از لحاظ صدا و تصویر و دکوراسیون و فضا و دیالوگ است . و این سکانس ها هستند که پلان ها را می سازند و و پلان ها یک فیلم ناب را

        در سپید و در نیمایی ( بند ) واحد سرایش است
        بند , چیزی مثل همان سکانس در تولید فیلم است .

        البته این سایت بعد از تایید اشعار , فاصله ی بین بندها را حذف می کند . که امیدوارم مدیران سایت فکری به حال این موضوع بکنند .

        اینها , نکته هایی بود که احساس کردم باید نوشته بشوند

        برایتان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم
        خندانک خندانک خندانک خندانک

        دانیال فریادی
        جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۵۶
        سلام و درود خدمت شما استاد گرامی

        ممنون از گوشزد های مفید شما..از نقد آموزنده شما استفاده کردم.تشکر که وقت گداشتید.کاش صفحه سبز نقد را می گوید تا بیشتر دوستان از نقد آموزنده شما استفاده می گردند.
        در هر صورت بازم از سما ممنون

        سلامت باشید و شاد خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0