سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 24 آبان 1403
  • روز كتاب و كتاب‌خواني
  • روز بزرگداشت آيت الله علامه سيد محمدحسين طباطبايي، 1360 هـ ش
13 جمادى الأولى 1446
  • شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها، 11 هـ ق، به روايتي
Thursday 14 Nov 2024
    مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

    پنجشنبه ۲۴ آبان

    چند رباعی (۲)

    شعری از

    شبنم حکیم هاشمی

    از دفتر رباعی نوع شعر رباعی

    ارسال شده در تاریخ شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۰۹ شماره ثبت ۱۲۹۸۳۵
      بازدید : ۳۹۷   |    نظرات : ۱۹

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه

    ای یار که در زندگی‌ات رنج کشیدی
    ویران شدی از غصه‌ی هر داغ که دیدی
    اکنون شده آن روز که از شوق بخندی
    اکنون که به زیبا شدن از عشق، رسیدی
    ..................................

    آه ای وطن خسته‌ی من، درد کشیده
    صد درد و بلا از غم نامرد کشیده
    ویران شود آن ظلم که مثل نفس مرگ
    بر گرمی این خانه دم سرد کشیده
    .................................

    ای عاشق شیرین دلم، فکر چه هستی؟
    ای مرهم و تسکین دلم، فکر چه هستی؟
    ای وای چرا مثل من اندوه گرفتی؟
    ای همدم غمگین دلم، فکر چه هستی؟
    .................................

    ای یار که از عمق وجود آزادی
    بسیار به ایمان خودت دل دادی
    تسلیم نشد روح بزرگت هرگز
    هر چند که در بند جفا افتادی
    .................................

    شبنم حکیم هاشمی
    ............................... 
    پی‌نوشت مهم: کاملا واقفم به اینکه رباعی‌های اول و دوم و سوم یک هجا بیشتر از وزن معمول رباعی دارند. اما چون در عین حال هیچ‌کدام غلط وزنی ندارند آن چیزی را که در ذهنم و قلبم جوشید و بر کاغذ نوشته شد تغییر ندادم. 
    ۱
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    عباسعلی استکی(چشمه)
    يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۲۹
    درود بانو
    بسیار زیبا و خوشآهنگ بودند
    شاهزاده خانوم
    يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۱۶
    همگی زیبا و عالی بودند در مفهومی متعالی خندانک خندانک
    درود بر شما باااانوی عزیزم خندانک
    شاد باشید خندانک
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۴

    خندانک

    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۵۳
    خندانک
    درودبانوی عزیزم خندانک
    بسیارزیبابود خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    وحید سلیمی بنی
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۲۱
    به نام او که می داند

    ای عاشق شیرین دلم، فکر چه هستی؟
    ای مرهم و تسکین دلم، فکر چه هستی؟
    ای وای چرا مثل من اندوه گرفتی؟
    ای همدم غمگین دلم، فکر چه هستی؟
    شبنم حکیم هاشمی
    پی‌نوشت مهم: کاملا واقفم به اینکه رباعی‌های اول و دوم و سوم یک هجا بیشتر از وزن معمول رباعی دارند. اما چون در عین حال هیچ‌کدام غلط وزنی ندارند آن چیزی را که در ذهنم و قلبم جوشید و بر کاغذ نوشته شد تغییر ندادم.

    دوباره دانشگاه شعر ناب است و فرصتی برای خودنمایی تا وحید سلیمی بنی قلمفرسایی کند برای دوستان ناب و دانشش را به رخ بکشد و بگوید: "عجب چیزی ام من!"
    اما آگاه ترها می دانند که: "عجب چیزی است عروض!"
    تا وقتی در خدمتش باشی، طوق بندگی اش را می بندی بر گردن طبع ات، تا طبع ات اسیری باشد در پنجه های قدرتمندش و اجازه نمی دهد طبع ات بجنبد چون اوست سلطان و تا بر او مسلط شدی طوق بندگی طبع ات می افتد بر گردنش و در مسیری که بخواهی "هی اش" می کنی و مثل یک چارپای رام به راه می افتد و بارت را می کشد و اعتراضی نمی کند.
    تمام این ها را گفتم تا برسم به واکاوی یکی دو مصرع از اثر گرانبهای بانو شبنم حکیم هاشمی صرفنظر از این که طبع او سلطان عروض است یا عروض سلطان طبع او.

    بی تردید واضح است که شبنم بانو در مصرع اول چه سروده
    ای عاشق شیرین دلم، فکر چه هستی؟
    "ن" در این مصرع، مکسور است یعنی تاثیر کسره بر "ن" برای خلق وزن " مفعول و مفاعیل و مفاعیل و مفاعیل – فعولن – " کفایت می کند.

    همچنین در مصرع
    ای همدم غمگین دلم، فکر چه هستی؟
    هم، چنین رابطه ای برقرار است.
    اما شرایطی را در نظر بگیریم که مخاطب بنا به دلایلی "ن" مصرع اول را ساکن بخواند.
    ای عاشق شیرین دلم، فکر چه هستی؟
    "شیریندلم"
    وزن مصرع به " مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع " تغییر خواهد کرد.
    همان طور وقتی که در مصرع آخر "ن" ساکن خوانده شود.
    ای همدم غمگیندلم، فکر چه هستی؟
    وزن مصرع آخر به " مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع " تغییر خواهد کرد.

    اما در مصرع دوم این قاعده قابلیت جاری شدن نخواهد داشت. چرا؟ این مطلب را بررسی می کنیم.
    ای مرهم و تسکیندلم، فکر چه هستی؟
    " تسکیندلم "!
    بی تردید چنین تر کیبی حداقل برای من بی معناست، شما را نمی دانم. شاید شما از طیفی باشید که این ترکیب برایتان معنی ذهنی انفرادی ای ایجاد کند.

    اگر مطالب ذکر شده را از نگاه دستوری بازخوانی کنیم چه؟
    در مصراع اول: ای عاشق شیرین دلم، فکر چه هستی؟
    عاشقِ شیرینِ دل من – یعنی صفت شیرین به عاشق نسبت داده شده.
    همچنین در مصرع پایانی: ای همدم غمگین دلم، فکر چه هستی؟
    همدمِ غمگینِ دل من – یعنی صفت غمگین به همدم نسبت داده شده است.

    تمام این مطالب را گفتم تا به این برسم که در صورت خواندن سکون "ن" در مواردی که ذکر شد وزن متفاوتی را خواهیم داشت و در صورتی که مصرع دوم و سوم را در نظر بگیریم وزنی دیگر.
    بی تردید وجود مصرع دوم و اجبار به خوانش " نون " مکسور این مطلب را واضح می کند که وزن اثر " مفعول و مفاعیل و مفاعیل و مفاعیل – فعولن – " است و استدلال خواندن "ن" به شکل ساکن تنها خطایی از سوی خواننده اثر خواهد بود.

    اما در این بین با خواندن "ن" ساکن در حداقل دو مصرع وزنی دیگر خودنمایی کرده و اصالت وجود وزنی دیگر را نمی توان انکار کرد.

    پس حکایت چیست؟
    خاصیت "دو وزنی" یا "چند وزنی" در برخی از مصاریع بعضی آثار، مطلبی است که از گذشته تا کنون رواج داشته که امیدوارم در فرصتی دیگر به آن بپردازیم.

    خودنمایی دیگر کافی است و با یک خداحافظی خوشحالتان می کنم.

    عزت زیاد
    وحید سلیمی بنی
    بیست و چارم اردیبهشت هزار و چارصد و سه خورشیدی
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۳


    سلام استاد سلیمی‌بنی ارجمند
    همیشه بنویسید نورپرور و شاد
    دور از گَزَندخواهانِ پوچ‌اندیشِ دنیوی
    درپناه امن الهی سرافراز بمانیدخندانک خندانک خندانک خندانک خندانک



    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۵۲
    خندانک
    دروداستادسلیمی عزیز خندانک
    خداقوت خندانک
    خودنمایی ارزشمندی بود
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    محمدرضا آزادبخت
    محمدرضا آزادبخت
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۲۸
    درود جناب سلیمی برادرانم ذکر تعریف علمتان میکنند ولذا خواهشمندم اشعار حقیر را نیز نقد بفرمایید تااز علم گهربارتان بیاموزم
    منتظرم
    سپاس خداقوت به علمتان ودانش تان بدهد
    سپاس
    ارسال پاسخ
    جواد مهدی پور
    جواد مهدی پور
    سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۸
    درود بر شما استاد گرامی جناب سلیمی بنی خندانک خندانک

    خود نمایی نیست . انتقال دانش است بصورت زیبا و دلنشین

    خیلی هم عالی راهنمایی فرموده و آموزش می دهید

    زنده باشید به مهر

    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    شبنم حکیم هاشمی
    شبنم حکیم هاشمی
    چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۰
    خیلی خیلی ممنون بابت مطلب مفیدتون🙂🙏🙏🙂🌺🌺🌺🌷🌷🌷
    ارسال پاسخ
    بهروز عسکرزاده
    بهروز عسکرزاده
    يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۴
    درود و عرض ادب جناب سلیمی بنی

    کلکتان همیشه سوریز
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    فرامرز عبداله پور
    يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۴۵
    درود
    زیبا وپرمعنا سروده اید
    🙏⚘🌺
    رقص قلمتان ابدی
    محمد اکرمی (خسرو)
    يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۶
    درود بانو زیبا سرودید
    پیروز و دلشاد باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    محمد باقر انصاری دزفولی
    يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۲۹
    سلام بزرگوار
    قلمتان نویسا
    در پناه حق
    موفق وپیروز باشید
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    فریباایازی روزبهانی
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۳۶
    درود خندانک خندانک
    محمدرضا آزادبخت
    دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۲۸
    درود
    شبنم حکیم هاشمی
    چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۲۱
    صادقانه ممنونم از محبت تک تک دوستان
    یاسر کریمی
    شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۰
    درودها بر بانو شبنم حکیم هاشمی برای اشعار زیبایی که به اشتراک گذاشتند و نقد زیبایی که استاد ارجمند جناب سلیمی بنی به اشتراک گذاشتند خندانک خندانک خندانک
    مریم عادلی
    يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۳۱
    💐💐💐
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    4