پنجشنبه ۱ آذر
|
دفاتر شعر سعید صادقی (بینا)
آخرین اشعار ناب سعید صادقی (بینا)
|
سروده های به هنگام ، التیام مشام
در ارغوان غزل گاه ، انتشار کلام
تراوشی طرب انگیز از دو چشمِ نگاه
شروع وصله نویسی و انتظامِ قیام
ورق ورق صف جنگیُ وصف تصنیفی
حضور در کف میدان چو افسران بنام
برای قتل لطیفی از عاقلی لجباز
که در رسای محبت حلال کرده حرام
سروده های به هنگام ، خادمان نشاط
ردیف صحن غزل گاه ، السلام مدام
|
|
نقدها و نظرات
|
درود بیکران بر یکی از افتخارات سایت جناب استاد سید محمدی بزرگوار خیلی ممنونم که درخواست حقیر را اجابت نمودید و به خرده گیری های فنی و گشودن آموخته در مطالبتان بنده را نشبت به ایراداتم آگاه نمودید خوشحالم که نقد جنبه ی خرده گیری دارد و تمام تلاشم را خواهم کرد که در اشعار بعدی سروده هایی بهتر ارائه دهم درود بیکران بر شما و وقت گذاشتن تان با تمام سر شلوغی ها | |
|
درود بر سیدهادی شعر.. منتقد آگاه.. نقد آموزنده ای بود.. سی پاس از پنجره سبز پربارتان.. نیمه شبتون بخیر | |
|
بینهایت سپاس از بانو شاهزاده ارجمند و گرامی استاد بانو عجم مهربان مسیر محبت هایتان هموار | |
|
سلام و درود خدمت استاد بانو عجم عزیز ممنونم بزرگوار زیبا دیدید از گل زیبایی که کاشتید ممنونم مهرتان را سپاس | |
|
درود بیکران شاهزاده بانو حضورتان مقتنم و ارزشمند زیبابین نگاهتان است به شعر چه دعای خوبی امیدوارم در حقم اجابت شود عاقبت به خیر باشید | |
|
درود بیکران استاد ممنونم زنده و پاینده باشید | |
|
سلام و درود فراوان استاد عزیزیان عزیز زیبا بین نگاهتان است بله همانطور که فرمودید راهنمایی کردید منتظر نقد استاد محمدی هستم تا در فرصت مناسب تغییرش دهم بینهایت سپاس | |
|
سلام و درود سید عزیز استاد بزرگوار مشتاق و منتظر می مانم | |
|
سلام و درود جناب به گزین ارجمند ممنونم نگاهتان زیباست پیشنهادتان را یک بار اعمال کردم در ابیات نخستین فوق العاده شد اما در هر ، نمیشد جایگزین کرد خیلی این دقت نظرتان را در نگاه به اشعار دوستان می پسندم و متوجه شدم شما یک شعر دوست واقعی هستید | |
|
درود فراوان جناب استاد میثم ارجمند خوشحالم بر دل نشست زنده و پاینده باشید | |
|
سلام و درود فراوان خدمت خواهر ارجمند بانو زند گرامی زیبا دیدید ممنونم روز و روزگارتون مملو از آرامش | |
|
درود بیکران خدمتتان جناب نجفی ارجمند خوشحالم از این بابت برقرار باشید | |
|
درود بیکران | |
|
درود بیکران خدمتتان بانو سارای عزیز ممنونم به مهر خواندید و دیدید ممنونم | |
|
سلام و درود محضرتان بانو دهقانی ارجمند بینهایت سپاس بابت نگاه خاص شما عالی نظرید ممنونم | |
|
درود فراوان خدمت جناب مدهوش مهربان ممنونم بزرگوار بزرگوارید زیبا دیدید و خواندید عاقبت به خیر باشید | |
|
درود بیکران خدمتتان بانو صدری ارجمند زنده باشید زیبا دیدید درود فراوان بر شما | |
|
سلام و درود فراوان خدمتتان بانو آذردخت ارجمند زیبا بین نگاهتان است ای بابا راضی به این درد نبودم البته که حق مطلب را باید ادا می کردم شاید کلمه ی رسا واژه ی مناسبی البته نبود بعدا تغییرش دهم ممنونم از دقت نظرتان | |
|
درود بیکران جناب استاد نظری ارجمند زیبا بین نگاهتان است | |
|
درود بیکران جناب خسرو ممنونم از شما | |
|
درود فراوان هوادار عزیز ممنونم و خوشحال از حضورتان درود بر شما | |
|
درود ها بانو شما بزرگوارید به مهر خواندید و دیدید از گلهای زیبایی که پای نظرات دوستان کاشتید ممنونم | |
|
درود بیکران بانو ممنونم در مدح سروده شعر نوشتم آن هم آن دسته از سروده های سبک غزل که مفرح و شادی بخش است و پیام محبت و عشق دارد نمی دانم کجایش ابهام انگیز بود درود بر شما | |
|
سلام و درود بزرگوار راستش آنچنانی که فرمودید فضای خاصی ندارد خیلی روانتر و ساده تر یک جا در نکوهش عاقل های لجبازی که محبت به دوستان و همراه خود را دریغ میکنند و جایی دیگرا در ستایش سروده های به هنگام و در سر وقت که انگار همان هنگام دوست داشتی بخوانی و روحت با آن تازه می شود و برای نمونه از سبک غزل در شعر استفاده کردم درود بر شما | |
|
ممنون از توضیحات باور کن بین آنچه شما در ذهن داری و تصویری که واژگان انعکاس می دهند به مخاطب فاصله زیادی است البته برداشت هر کسی از شعری به بنا به پیش فرض ها و آموخته هایش شاید متفاوت باشد و به نظرم خوبه که شعر چند صدایی باشد که هرکسی بتواند برداشت خاص به خودش را در آن بگنجاند به هر حال موفق باشید جناب صادقی ارجمند | |
|
درودی مجدد ابراهیم ارجمند باور نمیکنم بخاطر اینکه برداشت شما به نظرم بیشتر و دور تر از برداشتی که خودم نوشتم از شعر است باز قضاوت با مخاطبین البته خوشحالم که شعر ایهام های چند لایه ی مفهومی داشته باشد یا به قول شما چند صدایی باشد باز هم ممنونم از حور و نظر محترم تان | |
|
درود فراوان جناب انصاری عزیز | |
|
درود فراوان جناب انصاری عزیز | |
|
درود بیکران بانو بهرامی ارجمند زنده و پاینده باشید بزرگوار زیبا دیدید و خواندید درودتان باد روزگارتان مملو از آرامش | |
|
درود بیکران ممنونم بانو زیبا دیدید درود ها | |
|
درود فراوان جناب ابراهیمی ارجمند زیبا نگاهید بزرگوار ممنونم | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای سعید صادقی که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
قبل از شروع نقد از صاحب صفحه که چندین بار درخواست نقد کرده بودند به علت دیر کرد آن عذرخواهی میکنم.
🔴 دوباره غزل و دوباره نقدی بر شعر شاعری خوب
این غزل با وزن
مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن (فع لن)
(مجتث مثمن مخبون محذوف)
ل _ ل _/ ل ل _ _/ ل _ ل _/
ل ل _
(ت تن ت تن / ت ت تن تن / ت تن ت تن / ت ت تن )
سروده شده است
در همه ی مصاریع جز مصراع های
۴، ۵، ۶ وزن سالم است
در مصاریع معیوب در رکن سوم یک هجای کوتاه کم دارند که دوست و برادر عزیزم مهرداد عزیزیان هم به آن اشاره فرمودند.
به عنوان مثال
مصراع چهارم را در نظر بگیرید
🚩 شروع وصله نویسی ، انتظامِ قیام
✔️ رکن اول ( مفاعلن)
شُ رو عِ وَص
✔️ رکن دوم ( فعلاتن)
لِ نِ وی سی
✔️ رکن سوم ( مفاعلن)
❎ اِن تِ ظا
✔️ رکن چهارم ( فعلن)
مِ قِ یام
چنانچه مشاهده میگردد یک هجای کوتاه در این رکن کم است.
🔴 قافیه های این غزل عبارتند از
( مشام، کلام، قیام، بنام، حرام، مدام)
که همگی از قاعده ی
یک مصوت + یک صامت تبعیت میکنند
🔴 بعد از مختصر درنگ در ساختار
وارد بحث محتوایی میشوم که به زعم من برای این غزل محتوا بیشتر باید شکافته شود.
🔶 بافتار، مضمون و محتوای یک شعر باید گونه ای باشد که مخاطب در کمترین زمان به داخل شعر نقب بزند و بتواند با شاعر ارتباط گیرد. این هنر شاعر است که میتواند اسکلت شعرش را جوری طراحی کند که در انتقال ذهنیت به عینیت خللی وارد نگردد و شاعر به راحتی بتواند ذهن خود را روی کاغذ پیاده و مخاطب بتواند کُد های آن را شناسایی کند و به اصطلاح ( de code) نماید وگرنه شعر به سمت هذیان نویسی و دادائیسم سوق پیدا میکند که گاهی در این غزل رگه هایی از آن دیده میشود.
🔴 در شعر خصوصا غزل باید مابین کلمات رابطه ی تنگاتنگ و عجیبی برقرار باشد. توازن و تناسب دو عنصری است که حتما و قطعا بین مصاریع و ابیات باید وجود داشته باشد.
من غزل جناب صادقی را به لحاظ ماهیتی یک غزل اجتماعی انتقادی میدانم که به خوبی پرداخت نشده و چون شاعر از حداقل ابیات در این غزل استفاده کرده کلامش ابتر مانده و برای مخاطب فضای شعر مبهم و مه آلود است
گرچه شاعر در ذهنش آنچه نوشته روشن و عیان است اما من مخاطب زور میزنم تا مفهوم را بگیرم، کد بندی نادرست و عدم ارائه ی کلید و فرکانس های معکوس برای کشف باعث شده غزل، غزالی در بیشه ای باشد که استتار کلمات دید مخاطب را کاهش داده است.
🔴 در این غزل و نوشتار حتی الگوی هالیدی هم رعایت نشده و در کارکردهای بینا فردی، که ناظر به تعامل شاعر با مخاطب است و کارکرد اندیشگانی که ناظر به اندیشه ی جهان شمول شاعر است ( بهتر از دیگر کار کرد هاست) و کارکرد متنی که ناظر بر چیدمان کلمات کنار هم و حتی حسن همجواری کلمات میباشد به زعم من ضعیف عمل شده و شاعر میتوانست بهتر مخاطب را با شعرش همدل و هم داستان نماید
در این پنج بیت سر و ته غزل معلوم نیست برخی ابیات وصله وار بر بدنه ی شعر چسبیده اند و هدف شاعر از سرودن آن گنگ است گرچه شاید عده ای تفاسیر فلسفی و عرفانی و حتی پسا مدرن را به این غزل ربط دهند ولی در نظر من این نگاه ها مردود است.
🔴 خیلی از بزرگان مانند دکتر ویکتور فرانکل واضع مکتب معنا گرایی اذعان دارند که هرچه شعر به مخاطب نزدیک تر باشد شاعر کارش را درست انجام داده
البته مقوله ی معنا گریزی و پسا مدرن مبحثی جدا میطلبد که ان شاء الله در وقتش به آن هم خواهم پرداخت.
بعد از جنگ جهانی دوم نوعی پوچی که حاصل فرم گرایی بود در ادبیات نمود پیدا کرد جایی که آرمانگرایی در غار تنهایی خودش زوزه میکشید.
البته حسنی که این کار داشت این بود که برخی شاعران و نویسندگان از ترس حکام جور جوری مینوشتند که آنهایی که باید بفهمند میفهمیدند ولی باز در نوشتار ایشان رگه هایی از معنا گرایی بود که مخاطب میتوانست آن را کشف کند.
در پایان یادآور میشوم ما برای مخاطب می نویسیم چه بخواهیم چه نخواهیم پس اگر مخاطب از شعر ما شده لقمه ای برنگیرد راه را اشتباه رفته ایم
برای سعید جان صادقی که از شاعران خوب سایت هستند آرزوی موفقیت دارم.
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی