سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        نقد ادبی

        شعری از

        مریم گمار

        از دفتر عاشقانه های مریم نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۰۶ شماره ثبت ۱۲۲۶۸۷
          بازدید : ۵۱۷   |    نظرات : ۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر مریم گمار

        نقد و تحلیل مریم_گمار
        بر شعری از مرضیه_رشیدپور(کیمیا)

        یاکوبسن میگوید تکامل شعری را می توان در دگرگونی های روش بیان شاعرانه یافت


        در این شعر *نماد خورشید* بیشتر از همه خود نمایی میکند همان طور که میدانیم خورشید   نمادی دو پهلو می باشد در تاویل اول  خورشید  روشنایی روز را نشان می دهد   ودر تاویل دوم‌    مظهر زندگیست‌  با کلید واژه هایی  چون‌ خورشید ،آفتاب ، نور مخاطب را به سمت روشنایی میکشاند  که این  نمادی از آگاهی درونی شاعر است

        شاعر نمیگوید من برمی خیزم میگوید :
        دلم برمی خیزد و دل را با تشخیص به
        ویژگی های انسانی میرساند
        هرچند در  بیشتر شعر  از نشانه های عینی مانند خورشید  و بنفشه  استفاده میشود اما در نهایت از آن‌کارکرد سورئال و فراطبیعی می کشد و تصویرها همگی تصویر ذهنی میباشد.
        در  سطرهای  میانی می گوید ؛
         همه تنم بنفشه ای می شود در باد
        هرچند از نظر من کلمه  (همه ی ) حشو  می باشد و باید حذف شود .اما در تاویل اصلی تغییری نمیکند با محور جانشینی زیبا در نشانه ها ،
        در لایه های درونی با ارجاع درون متنی 
        این شکفتن را به باد می سپارد

        چیزی از نورِ تو ، در من جا مانده
        وگرده ی خیالی از آفتاب

        در این قسمت  مکالمه ای با مخاطب در جریان‌است و این‌ مکالمه شعر او را تاویل پذیر و مخاطب را بدنبال خود می کشاند او می تواند دراین شکفتن کسی را  ببیند که درونش را به روشنایی کشانده


        و باز می پرسد ؛
        چگونه این شعر وحشی را
        از ریشه در آورم؟

        او در تمام شعر در زاویه دید راوی، با مخاطب به مکالمه  مشغول است واین دیالوگ ، مخاطب  را کنجکاو میکند. در واقع  با این چند صدایی شعر را لایه مند و معنا گریز می کند و در آخر توانسته با زیبا ترین حالت ممکن شعر را به پایان برساند

        او با خلق فضایی که ارجاع درون و برون متنی را بنمایش می گذارد و با ترکیباتی چون ؛ شعر وحشی، گرده ی خیال،روزنه ی بی خورشید، تخیل شاعرانه را را به خوبی پرواز داده و مرز خیال و واقعیت را شکسته تا  با کشفی جدید ،شعری مدرن را بنمایش بگذارد که  انسجام و روایت دارد.
        شاعر هنجارها ی معیار (پارول )را شکسته و برجسته سازی (  لانگ) را در شعر را به رخ می کشد واین یعنی شاعر به تفکر شاعرانه نائل شده

        از نظر من‌ این چگونگی گفتن و نوشتار در زبان  شاعر است که آثار ادبی را ماندگار میکند

        به قول حسین پاینده که میگوید ؛ شکل (فرم) شعر نشانی از پیچیدگی اندیشه شاعر است و چون شکل و محتوا بهم وابسته اند ، نهایتا محتوای شعر را از دل شکل بیرون می کشد

        شعر از  مرضیه_رشیدپور(کیمیا)

        دلم بر می خیزد
        از روزنه ای بی خورشید
        و همه تنم
        بنفشه ای می شود
        در باد
        چیزی از نورِ تو ، در من جا مانده
        وگرده ی خیالی از آفتاب
        چگونه این شعر وحشی را
        از ریشه در آورم؟
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        محمد محمدنژاد(آشوب)
        شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۲۰
        درود بر شما خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5