سلام ای سرداریل شویل پشتکوه
سلام تیر زنیل ،قیام کردیل نوه
دلنیام نیه ن ،آوردگای سوه
ایل ارکوازی، کوریل جور رنو
بزرگانت نامی ، تا وه پای مغاران
هم معتمد و گرم ، همیش صلان
داران دنیام ،درده ی گلزاره ن
باسم سر گپیل ایل هزاره ن
ده صفویه هه تا افشاری
تژمال گپ میر دیاری
عالیجای افتخار میر مظفری
جای تشمال میر و نوه دلگری
حجی حاجی برز گرزان ایله
یانه دس بوسه کردگای خیله
یا وه طاویله برزه نام ،هزار ایله
یا وه نورگه و جنگ رنو گیریله
تشمالان برز ،گپیل دیاری
ده تکه تاریخ ،تو یادگاری
اینگه بوه تشمال هزاران ارکوازی
حاجی ابراهم،، مصلح دیاری
نیشته جام نیه ن هره وه داخوه
نمای ایل گپم ، ها وه زاخوه
ایل ارکوازی یکی اتحادیه های ایلی بزذگ در غرب ایران و جز ۱۰ایل پرجمعیت در سراسر کشور است و از قدیم الایام در میان ایلات قدرمندو پرجمعین و قیامی های ملی ،تاثیر گذار بوده است
این ایل به سبب پیشینیه دیرینه در غرب کشور از مصلحان و بزرگان و تشمالان نام اشنا و خوشنامی برخوردار بوده است. از تشمال این ایل در دوره صفویه تا امروز به ترتیب که ریاست ایل را به عهده داشته اند میتوان:
عالیجا تشم
سلام ای سرداریل شویل پشتکوه
سلام تیر زنیل ،قیام کردیل نوه
دلنیام نیه ن ،آوردگای سوه
ایل ارکوازی، کوریل جور رنو
بزرگانت نامی ، تا وه پای مغاران
هم معتمد و گرم ، همیش صلان
داران دنیام ،درده ی گلزاره ن
باسم سر گپیل ایل هزاره ن
ده صفویه هه تا افشاری
تژمال گپ میر دیاری
عالیجای افتخار میر مظفری
جای تشمال میر و نوه دلگری
حجی حاجی برز گرزان ایله
یانه دس بوسه کردگای خیله
یا وه طاویله برزه نام ،هزار ایله
یا وه نورگه و جنگ رنو گیریله
تشمالان برز ،گپیل دیاری
ده تکه تاریخ ،تو یادگاری
اینگه بوه تشمال هزاران ارکوازی
حاجی ابراهم،، مصلح دیاری
نیشته جام نیه ن هره وه داخوه
نمای ایل گپم ، ها وه زاخوه
عایجاه میر مظفر اول:صفویه و افشاریه
عالیجاه تشمال میرمظفر دوم:(نوه میر مظفر اول):دوره زندیه
تشمال میر اصغر:قاجار
و میر فرامرز و نورگه :قاجار و پهلوی
طاویله: دوره پهلوی
حاجی کاردوست:دوره پهلوی
حاج ابراهیم مظفری؛:دوره جمهوری اسلامی(هم اکنون بزرگ ایل)
مظفری ها و میر ها که اشمالان بزرگ ارکوازی بوده اند و ژاویله و نورگه نیز به ترتیب از طوایف قیطولی وبانحاجی(حاجی) بوده اند .
وه به طور کلی میتوان سه طایفه میر ،قیطولی و بانحاجی(حاجی) را بزرگ و تشمال ایل معرفی کرد.