سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 6 آذر 1403
    25 جمادى الأولى 1446
      Tuesday 26 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        سه شنبه ۶ آذر

        افسانه شیاطین

        شعری از

        محمد اکرمی (خسرو)

        از دفتر مثنویات نوع شعر مثنوی

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۷:۵۶ شماره ثبت ۱۱۹۵۹۰
          بازدید : ۴۳۴   |    نظرات : ۱۳۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر محمد اکرمی (خسرو)

        در گمانم بود دیوانِ به ظاهر آدمی
        جایگه در وهم دارند و خیالی عالمی
         
        کی تواند این چنین دیوی به دنیا آمدن؟
        در کجا سفاک خویی را چنین سر برزدن؟
         
        کو کسی که دیده باشد اینچنین عفریته را
        این شیاطین زاده ی وهمند بی چون و چرا
         
        نیست طاقت در کسی اینگونه شمشیر آختن
        این چنین اسب ستم بر پیر و کودک تاختن
         
        لیک میبینم به چشمانم جهان وارونه است
        آنکه بر امید او بودیم خود اینگونه است
         
        گله ای بودیم از میشان که ترس از گرگ دهر
        بردمان در مامن چوپان که بُد قصاب شهر
        وزن:فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۲۰

        بانام ویادخدا
        ودرود برشاعرجوان وباانگیزه ی سایت ناب جناب اکرمی عزیز خندانک
        شعرتان راچندبارخواندم وازآنجایی که بارها درخواست نقد داشتید به نکاتی اشاره می کنم والبته ناگفته نماند من نقادخوبی نیستم وخودم درحال آموختنم ...
        ☀️شعرشما یک مثنوی است مثنوی ای اجتماعی و حکمیانه که دارای پیام هست وبه دنبال هدفی است وبه جز ازمنظرزیبایی شناختی درون مایه اش هم رامی شود نقد کرد ردیف وقافیه اش درست است خوب شروع شده وارتباط بین بیتهاهم برقرار است وخوب هم به پایان برده شده.

        ☀️قالب مثنوی چیست؟
        مثنوی به اشعاری گفته می­ شود که هر بیت آن دارای قافیه ­ای جداگانه و مستقل باشد و از آنجا که مصراع­ های هر دومصراع درهربیت قافیه دارد ، آن را مثنوی نامیده اند یعنی دوتا دوتا یا دوگانی
        قالب مثنوی برای سرودن داستان های طولانی مناسب است وآسانترین قالب شعر است زیرا شاعر در انتخاب قافیه آن آزاد است و به همین خاطر برای سرودن داستان­های طولانی ازاین قالب استفاده می شده است وشما قالب خوبی رابرای سرودن از موضوعی که داشتید انتخاب کردید
        ☀️در بیت ا‌ول گرچه تصویرخاصی ندارد اما شاعرباآوردن کلماتی مثل دیو وشیاطین مخاطب را مجاب می کند به خواندن بقیه ی شعر
        ☀️شاعرتقریبا دردوسه بیت شروع توضیحاتی درباره ی موضوع می دهد او ظالمان رابه شیطانهایی تشبیه کرده که وجودشان درعالم واقعی باورنکردنی است ودرخیال انسان نمی گنجد که اینگونه ظلم کنند
        🧊درساخت وپرداخت شاعرتا حدودی موفق بوده اید ولی هنوز هم نیازمند کاربیشتری است ازلحاظ فنی
        وزن شعردربعضی جاها روان نیست مثل بیت چهارم وبیت آخر، که هجای اضافه دارنذ
        ☀️زبان شعرهم حتما باید تغییراتی داشته باشد
        شاعرامروز ناچاراست برای مخاطب امروز بازبان خودشان سخن بگوید که قابل فهم وآسان باشد
        🧊دربیت سوم هم کو دومی حشو است همانجور که جناب حاجی پوری هم اشاره داشتند که مطمانا به ضرورت وزن آورده شده و همین خودش ازروانی ویکدستی مصراع کاسته
        راحت می شد بااستفاده ازاختیارات شاعری ویرایشش کرد و گفت
        کوکسی که دیده باشد اینچنین عفریته را

        ☀️دوبیت ازشعردارای آرایه های ادبی وتصویرسازی بود بیت چهارم وبیت آخر
        دربیت چهارم تصویر تاختن اسب ستم گرچه تکراری بود اما بلاخره بود
        ☀️وبیت آخر هم مصراع اولش ضعف تالیف داشت که جناب عزیزیان هم اشاره کرده بودند به ترس درست نیست باترس باید باشه
        و مصراع آخرش زیبابود
        درپناه امن چوپانی که خود قصاب بود
        پارادوکس زیبایی داشت چوپان قصاب گرچه داستان گرگ وگله ی گوسفندان هم تکراری شده
        بقیه ی بیتها درواقع نثری روایی وداستان گونه بود...
        ودرآخربازهم شما را دعوت می کنم به مطالعه ی زیاد ازهرنوع کتابی که بتوانید بخوانید اعم ازرمان وداستان و بخصوص مطالعه ی شعرشاعران معروف معاصر برای اینکه هم دامنه ی لغاتتان بزرگ شود وهم تغییرکند زبان شعریتان به سمت زبان امروز
        شما ذهنتان موسیقیایی است وزن راسماعی بلدید تاحدودی، اندیشه محکم وقوی ای پشت شعراتون هست ومطمانا روزبه روزباتلاشی که ازشما سراغ دارم شعرتان بهترو بهترخواهدشد!

        موفق باشید همیشه هنرمندتوانا خندانک خندانک
        ومراخواهید بخشید اگرکمی رک بودم میدانم که بسیاربااخلاقید وروحیه ی نقد پذیریتان بالاست ....
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک





        محمدرضا آزادبخت
        محمدرضا آزادبخت
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۴۵
        درود بانو عجم استاد گرامی خدا قوت
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
        درود بیکران بر شما استاد بانو عجم بزرگوار و ادیب والا خندانک
        بسیار زیبا نقد و درسهای زیبا و آموزنده ای از شما آموختم
        خدا را سپاس می گویم که فرصتی داد تا یکبار دیگر در محضرتان علم بیاموزم
        سپاس از زحماتی که برای پیشبرد ادبیات. می کشید 💐🌺🙏🙏
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۳۰
        درود استاد بانو عزیز
        نکات بسیار خوبی رو گفتید که حتما سعی می کنم رعایت کنم
        و بیشتر از قبل به خوندن اشعار شاعران معاصران مشغول شدم و امیدوارم به زودی بتونم تاثیر بگیرم
        ممنون که قابل میدونید نظرات ارجمندتون رو در اختیارم قرار میدید
        اصلا هدف از قرار دادن این اشعار در سایت برای یاد گرفتن همین نکات هست و تا حالا واقعا چیز های زیادی به لطف اساتید سایت آموختم
        امیدوارم بتونم با پیشرفت سطح شعر هام لطفتون رو جبران کنم
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۳۷
        خندانک
        درودبرشما استاد عزیرجناب ازادبخت خندانک
        ممنون ازتوجه همیشگیتون بزرگوارید خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۳۷
        خندانک
        درودبرشما جناب حاجی پوری استاد عزیز خندانک
        ممنونم شاگردی می کنم درکلاس درس شما بزرگواران خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۳۸
        خندانک
        درودبرشما جناب اکرمی عزیز
        وممنون که نقدپذیرید
        بازم ببخشید که جسارت کردم ..
        خندانک خندانک خندانک
        معصومه خدابنده
        معصومه خدابنده
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۲۱
        درود بر بانو عجم عزیز
        نقد خوب و آموزنده ای بود حداقل برای خودم
        پایدار باشید
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۲۵
        درود بانو جانم خدا قوت برای این همه زحمات بی دریغ خندانک
        خداوند به شما خیر و نیکی عطا فرمایند آمین خندانک
        در پناه خداوند فتاح باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۲:۵۹
        🌺🌿🍀🌼🌺
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۲۴
        شعر زیبایی بود جناب اکرمی

        نیست طاقت در کسی اینگونه شمشیر آختن
        این چنین اسب ستم بر پیر و کودک تاختن


        موفق باشید .
        خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۳۵
        زیبا نگاه شماست
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۰
        🌺🌿🍀🌼🌺
        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۳۳
        درود جناب اکرمی گرامی
        زیبا بود 👏👏🌺🌺
        تفاوتهایی دستوری و مفهومی مابین است و هست وجود دارد که همان تفاوتها باعث میشود " هست" شما در بیت آخر نیاز به ویرایش داشته باشد.
        و " به ترس" هم چندان خوش نمی‌نشیند مثلا اگر به چنگ بود کمی از نظر مفهومی روانتر بود
        بر فرض مثال صرفا مثال🙏
        گله‌ای بودیم از میشان به چنگ ِ گرگ ِ دهر
        در پناه امن چوپانی که شد قصاب شهر
        و شما با سلیقه خودتان میتوانید بیت آخر را کمی چکش‌کاری کنید🙏
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۹:۵۶
        ممنون جناب عزیزیان بابت راهنمایی خوبتون
        چشم حتما سعی می کنم اصلاح کنم بیت آخر رو . خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۰
        🌺🌿🍀🌼🌺
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۱:۰۰
        درود بزرگوار
        اجتماعی بسیار زیبا و با شکوه بود
        مزین به نقد نافذ استاد بانو عجم گرامی خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۳
        سپاس جناب استکی
        لطف دارید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود مدهوش( یامور)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۳۷
        درودتان شاعر ارجمند استاد خسرو گرامی👏

        شعری زیبا و دلنشین،با نگاهی عمیق و گیرا،درودها،لذت بردم،قلمتان نویسا بر تارک خوش نقش شعر🌾🌲🌼🍀🥀🪴🪴🌟🍃🌻🙏🔥💮🌺🌿🌿💫🌹🌷🍂💐🌸👏👏👏👏🧿🧿🤞🤞🤞🌛🌛🏜️✨✨
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۳۴
        ممنون استاد مدهوش عزیز
        زیبایی از نگاه پر مهر شماست
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۰
        🌺🌿🍀🌼🌺
        جواد کاظمی نیک
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۳۹
        درودبرشما محمد جان عزیزم بسیار زیبا و جذاب و عالی بود لذت بردم احسن برشما پرمفهوم بود احسنت برشما لذت بردم احسن برشما پرمفهوم خیلی دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۳۴
        درود جواد جان عزیز و پر انرژی
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۰
        🌺🌿🍀🌼🌺
        نرگس زند (آرامش)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۴۱
        درود بر جناب اکرمی بزرگوار خندانک
        بسیار عالی وزیبا خندانک
        خدا قوت خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۳۴
        ممنون بانو
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۰
        🌺🌿🍀🌼🌺
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۲:۴۹
        درودتان جناب اکرمی گرامی
        بسیار زیبا بود
        خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۳۴
        ممنون جناب انصاری
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
        🌺🌿🍀🌼🌺
        رحیم فخوری
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۰:۱۹
        سام ! کرتیم آق محمد خندانک جاهلی گفتم تا با عکس پروفایلت جور دربیادجناب اکرمی
        انشاله که ازشوخیم رنجیده خاطر نباشید خندانک
        شعرت هم که عالی و در خشان سرودی
        سرافراز سلامت باشید
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۰:۲۴
        خیییلی چاکریم خندانک
        درود جناب فخوری خندانک
        ممنون از لطفتون
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
        🌺🌿🍀🌼🌺
        رحیم فخوری
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۰:۲۰
        تقدیم با مهر و احترام
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۰:۲۴
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
        🌺🌿🍀🌼🌺
        نیما ابراهیمی
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۴:۲۵
        درود بر شما بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۳۳
        درود جناب ابراهیمی عزیز
        خوش آمدید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
        🌺🌿🍀🌼🌺
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۱۷
        درود بر شما استاد اکرمی بزرگوار خندانک
        زیبا سرودید و بر دل نشست خندانک
        تنها یک مورد
        در مصرع «کو کسی کو دیده باشد اینچنین عفریته را» آوردن دوبار واژۀ « کو » حشو است و به نظر می‌رسد که در تلۀ وزن گیر افتادید
        جسترتم را ببخشید
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۷:۴۰
        درود جناب حاجی پور
        بله تا حدودی درست میفرمایید
        البته "کو" اول به معنی "کجا" و "کو" دوم مخفف "که او" هست ولی از طرفی مخفف کردن کلمات منسوخ شده و به قول شما در تله وزن گیر کردم.
        ممنون جناب حاجی پور بابت تذکر مفیدتون
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۳۴
        تقدیم به شما با احترام 🌺🌺🌺
        🙏🙏🙏🙏
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
        🌺🌿🍀🌼🌺
        آوا     صیاد
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۱۳
        درودزیبا بود سپاس
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۴۶
        درود بانو
        ممنون از لطفتون
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        🌺🌿🍀🌼🌺
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱
        باسلام فراوان
        بردل نشست
        مستفیض شدم
        مانا باشید
        استادبزرگوار
        خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۱۲
        ممنون جناب انصاری عزیز
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        🌺🌿🍀🌼🌺
        سعید صادقی (بینا)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۰۶
        نه اینکه زبان کهنه در سرودن عیب باشد
        ولی عیب انجاست که شاعری زبان شعرش
        ابتدای راه باشد

        سرایش در بزم کلمات کهن پارسی اگر مسلط بر شعر و شاعری باشیم و دایره واژگانمان بسیط باشد کار های زیبایی خلق می نماییم و میدانیم با جورچین کلمات وزین پارسی چه بسازیم

        جالب تر آنکه بر خلاف بعضی شعرا که خیلی دنبال یک دستی زبان شعر هستند بنده معتقدم هنر آن است کلمات در زمان دائم تداعی خلاقانه داشته باشد تا آنگونه شعر را معرف یک دوره ی هزار و اندی ساله کند که گویی شاعری چهار هزار ساله شعر سروده

        درود بر شما خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۰۷
        درود جناب صادقی
        ممنون از راهنمایی خوبتون
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        🌺🌿🍀🌼🌺
        فاطمه معادی(بانو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۲۹
        درود جناب اکرمی
        بسیار زیبا بود
        لذت بردم خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۰۸
        درود بانو
        نظر لطف شماست
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        🌺🌿🍀🌼🌺
        نیلوفر تیر
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۴۱
        درود و بسیار زیبا خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۹:۵۵
        ممنون بانو
        لطف دارید
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        🌺🌿🍀🌼🌺
        علیرضا شفیعی
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۷:۱۱
        درود بر شما جناب اکرمی گرامی خندانک
        بسیار زیبا بود خندانک خندانک
        پاینده باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۵۴
        ممنون جناب شفیعی
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۰۰
        : خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        🌺🌿🍀🌼🌺
        مرضیه قنواتی نژاد
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۳۵
        درود بیکران
        زیبا و حقیقت محض👌🌺
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۵۴
        ممنوت بانو
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳
        🌺🌿🍀🌼🌺
        شبنم حکیم هاشمی
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۳۷
        🌸🌸🌸🌷🌷🌷
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۵۴
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۰۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۰:۴۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۶:۱۹
        خوش آمدید جناب انصاری عزیز
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۰۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳
        🌺🌿🍀🌼🌺
        جواد کاظمی نیک
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۰:۴۹
        🌺🌺🌺🌺
        🌼🌼🌼
        🏵🏵
        💐
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۶:۱۹
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۰۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳
        🌺🌿🍀🌼🌺
        محمدرضا آزادبخت
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۳۰
        درود زیبا بود
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۰۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۰۹
        درود جناب اکرمی
        طنز تلخی در شعرت نهفته است
        خندانک خندانک خندانک
        شاد و بر قرار باشید
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱
        ممنون جناب نظری
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳
        🌺🌿🍀🌼🌺
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۱۸
        درود جناب اکرمی گرامی
        روزنه های هوشمندی از شرایط اجتماعی
        و جبر حاکم بر آن را سعی کردید به نمایش بگذارید
        شادمان باشید
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸
        درود جناب کریمی
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳
        🌺🌿🍀🌼🌺
        معصومه خدابنده
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۲۸
        درود بر شما جناب اکرمی
        زیبا بود و صفحه ی پر باری
        پایدار و موفق باشید
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۴۹
        ممنون بانو از لطفتون
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۳
        🌺🌿🍀🌼🌺
        راضیه خضری
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۴۵
        سلام و درودها
        زیبا بود
        ان شاءالله همیشه موفق
        و سلامت باشید خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۴۸
        ممنون بانو
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۴
        🌺🌿🍀🌼🌺
        محمد حسنی
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۷:۰۷
        درود بر شما خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۳۲
        ممنون جناب حسنی
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۴
        🌺🌿🍀🌼🌺
        بهاءالدین داودپور تخلص بامداد
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۴۶
        درودشاعرگرامی وتوانا زیباست درپناه حق باشی
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۵۹
        ممنون جناب دادپور
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۱۲:۵۷
        نسخه بدون ویرایش:
        در گمانم بود دیوان به ظاهر آدمی
        جایگه در وهم دارند و خیالی عالمی

        کی تواند این چنین دیوی به دنیا آمدن؟
        در کجا سفاک خویی را چنین سر برزدن؟

        کو کسی کو دیده باشد اینچنین عفریته را
        این شیاطین زاده ی وهمند بی چون و چرا

        نیست طاقت در کسی اینگونه شمشیر آختن
        این چنین اسب ستم بر پیر و کودک تاختن

        لیک میبینم به چشمانم جهان وارونه است
        آنکه بر امید او بودیم خود اینگونه است

        گلّه ای هستیم از میشان، به ترس از گرگ پست
        در پناه امن چوپانی که خود قصاب هست
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۰۴
        🌺🌿🍀🌼🌺
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۵۹
        جالب خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴
        درود جناب افشاری
        ایشالله که نوع خوبش جالب باشه
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد محمدنژاد(آشوب)
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۱۴:۵۳
        درود بر شما و قلم نابتون
        بسیار عالی سرودید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴
        سپاس جناب محمدنژاد
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدرضا صدقی
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۱۵:۱۵
        درود جناب خسرو بزرگوار
        بسیار زیبا عالی 🌹👏

        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۵
        درود جناب صدقی عزیز
        نظر لطفتونه
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ۲۱:۴۷
        چه ویرایش خوبی
        قدرتمند سرودین جناب اکرمی
        زنده باشید خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۲۶
        درود جناب به گزین
        به لطف جناب عزیزیان و بانوعجم بوده ویرایش
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۱۹
        نیست طاقت در کسی اینگونه شمشیر آختن
        این چنین اسب ستم بر پیر و کودک تاختن
        خندانک خندانک خندانک
        درود بر خسرو خوبان خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۱۷
        درود جناب نظری بزرگوار
        لطف دارید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        راحله حصارکی (راحیل)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۳۰
        بسیار زیبا و پر معنی بود 👏👏👏👏👏
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۱۷
        درود بانو
        ممنون از لطفتون
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        راحله حصارکی (راحیل)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۳۰
        عااااآاالیـــــــــــــــي_و_بســـــــــــــــــیااااآااار_زیــــــباااا_🍥🍃🍥🍃🍥👌👏👌🌹🌺🌹🌺🌹🌺
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۱۷
        به مهر خواندید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        بهروز عسکرزاده
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۷:۳۵

        درود
        دربارۀ واژۀ «دیو» بیشتر بدانیم:
        «واژۀ دیـو در فارسی باستان daiva: دیو (الوهیت ناحق)؛ در اوستا daêva؛ در سانسکریت devá: خدا؛ لاتین dîvos, deus، هندو اروپایی آغازین diuo بوده است. (← فارسی باستان، رولاند. ج. کنت 610).
        استاد جلالی نائینی نوشته‌اند:
        «کلمۀ دیو که در زبان سنسکریت تلفظ آن ’دوا Deva‘ و تلفظ اوستایی آن ’دَاِیو Daeva‘ و فرس قدیم ’دیوه Daiva‘ می‌باشد، در بیدها (وداها) بمعنی خداست ولی در ایران قدیم آنرا موجودی شریر و بدخواه و دشمن آدمی میدانستند و شاید یکی از دلایل و جهات جدایی دو قوم آریایی ایران و هند همین اختلاف مذهبی بوده است که یکی دیو را شریر و دیگر آنرا خدا و موجود آسمانی و نورا میدانسته است." (← برگزیدۀ ریگ ودا، رویۀ 504، زیرنویس).
        موبد فیروز آذرگشسب نوشته‌اند:
        «از لحاظ لغوی دیو به معنای روشنایی بخـش و قابل ستایش و نیایش می‌باشد و نام خدایان آریانهای هند و ایران پیش از آمدن زرتشت بود. واژۀ دیو، Deiu خدای فرانسه، زوس [زئوس] Zeus ربّ‌النّوع یونانی، تئوس Theos خدای لاتین، و دو Dev خدای هندیها با هم مترادف بوده و همگی دلالت بر پروردگار دارد. در ایران باستان نیز دیو همین معنی ربّ‌النّوع را داشت ولی بعد از آمدن زرتشت به تدریج معنی خداوند دروغی و گمراه کننده را پیدا کرد ...» (گاتها 1/81).
        در زبان پهلوی نیز Dêv (دیو با یای مجهول) به معنی خدای غیر ایرانی، پروردگار آریایی، خدایان آریایی پیش از زرتشت است.
        دکتر حسین وحیدی در گزارش خرده اوستای خود آورده است:
        «واژۀ دَئـِوَ Daeva، که فارسی آن دیو است، از واژۀ اوستایی ’دو‘ گرفته شده است که به چم روشنایی است که در آغاز، در زمانی که مردم خورشید و فروغ آن، مهر را می‌پرستیدند به چم خدا بوده است، خدای روشنایی...» (رویۀ 89).
        استاد پورداود در یشت‌ها نوشته است:
        " ديو به معنی‌ای كه در داستان ملی ماست و غالباً در شاهنامه به آنها برميخوريم بمرور ايام آن هيئت عجيب به آنها بسته شده، غولهای مهيبی گرديده‌اند. از خود اوستا چنان برميآيد كه در عهد تدوين كتاب مقدس هنوز اهالی مازندران و گيلان يا قسمتی از آنان بهمان كيش قديم آريایی باقی بوده به گروهی از پروردگاران يا ديوها اعتقاد داشتند. غالباً در اوستا از ديوهای مازندران (مازن Mâzana) و دروغپرستان ديلم و گيلان (ورنَ Varəna) سخن رفته است." ( پورداود ← يشت‌ها 1/12).
        امروزه دیو در گیلان و مازندران به معنی توانا و قدرتمند هم بکار می‌رود.
        نتیجه این که چون مردم گیلان و مازندران خدای روشنایی یا پروردگار فروغ ، مهر، را می‌پرستیدند، در ردۀ دیویسنی جای گرفتند و پایداری آنان به باورهای خود و نپذیرفتن نوآوری دینی زرتشت سبب شده تا این همه دشنام نثارشان شود. شاید بتوان گفت که هیچ کس و هیـچ جا در اوستا تا به این اندازه به باد دشنام و نفرین گرفته نشده است که گیلان (ورنَ) و مازندران و باشندگان این دو سرزمین، یا به گفتۀ اوستا ’دیوان‘ ورنیایی و مازنی!
        امروزه نیاز به اثبات ندارد که مهرپرستی کیش هند و میتانی و ایران باستان بود و بی‌گمان زرتشت نمی‌خواست اثری از مهر، به عنوان یکی از خدایان در دین نوآورده (یا اصلاح شده‌اش) باقی بماند چنان که در سروده‌های خود این پیغام‌آور، یعنی گاتها نشانی از خدای مهر یا پروردگار روشنایی نیست و نام ’مهر‘ تنها یک بار در گاتها (یسنا 5/46)، آن هم به معنی وظیفه و تکلیف دینی آمده است، همان گونه که نه نام و نشانی از دیگر ایزدان دین پیشین هندو ایرانی در گاتها آمده و نه دشنامی، بلکه همۀ ایزدان با عنوان کلی و منفی ’دیو‘ کنار گذاشته شده‌اند...» (بهروز عسکرزاده > گیلان و مازندران و باشندگانش در اوستا).
        خندانک
        جواد مهدی پور
        جواد مهدی پور
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۷:۴۶
        درود بر شما جناب استاد عسکرزاده گرامی

        بهره مند شدم از مطالب ارزشمندتان

        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۱۶
        درود استاد عسکرزاده عزیز
        ممنون از توضیحات خوبتون
        این نکته رو هم من اضافه میکنم جسارتا
        در کتابی خوندم(یا ایران داستان از دکتر روزبه زرین کوب و یا در کتاب اساطیر ایران از جان راسل هلینز) که دیو درواقع اسمی بوده که آریایی ها در هنگاه سکونت در فلات ایران به غیر آریایی ها میداده اند و یجور تحقیر کردن اون ها بوده و از طرفی گیلان و مازندران همون جایگاه حکومت عیلامی ها هست که آریایی ها حکومتشون رو از بین بردند و مردمانش در آریایی ها حل شدند خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2