کودکی یخ زده در سوز هوایی برفی
نورّسی با سر و دستی لرزان
«فِرچه» در دست و یکی جعبه چوبی بر دوش
با دو چشم نگران
خیره بر رهگذرانی چابک
در «کفِ» کفشِ عبوری که گهی می ماند!
در غروب خورشید
بغض در حنجره اش می نالد
ناله ها کم جانند
شهر هر «پِچ پِچه» را می کوبد
شهر هر زِمزِمه ای می روبد
ناله ها خاموشند
صبر کن!
گوشِ دل را «وا» کن
ناله اش را بشنو
دیده بگشا یک دم
زیر باران تمنا
چشم های پسرک شفافند
در تلاقیِ نگاهت
می زند رعدِ سوالی جانسوز
من چرا اینجایم؟!
پاسخش را چه کسی خواهد داد؟!
روزگاری که همین نزدیک است
پاسخش را خود او خواهد داد:
من «چ ِ» را کم دارم
من «چ ِ» را می خواهم
من «چ ِ» را می جویم...
تقدیم به سرور عزیزم، جناب حسین احسانی فر (منتظر لنگرودی)
آموزگارِ بی ادعای عالی مقام با «آموزه هایی طلایی» در قالب پست هایی با عناوین:
آموزش وزن (1)، آموزش وزن (2)، آموزش وزن...
که تا ابد، وام دار ایشان خواهم بود و هرگاه در سروده ای با اوزان اشعار کلاسیک یا نیمایی، همگام و همنوا شوم بخشی از نتیجه و آثار آن چه خواهم نگاشت «باقیات الصالحات» ایشان محسوب می شود.
همچنین سپاس ویژه دارم از جناب دکتر سید هادی محمدی که در پنجره ای سبز ذیل شعر «در شبِ موهوم...» از جناب «محمدعلی افضلی (خاکستر)»، به تفصیل از شعر نیمایی نوشتند و مطالب ارزشمندشان، محرکی شد برای بکارگیری آموزه های وزن در شعر نیمایی «چ ِ».
توضیح:
1 ـ «چ ِ» اشاره دارد به «شهید دکتر مصطفی چمران» بر اساس خطاب فیلم «چ» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا»
شهید چمران بین مردم عرب، جهان اسلام و جمعیت عظیم مرتبط با حزب الله لبنان در آفریقا و آمریکای جنوبی (خصوصا در ده سال گذشته) به مبارزات چریکی معروف می باشد. اما شاهکار زندگی او در حوزه دیگری رقم خورده است. وی نقشی برجسته در اداره تحول آمیز «مدرسه شبانه روزی فنی و حرفه ای جبل عامل» داشت و با همت بلند خود از بین نوجوانان یتیم، محروم و بعضا خیابانی جنوب لبنان، نسلی شکوهمند را تربیت کرد که سال ها بعد موجب حیرت جهانیان شدند. همان نوجوانانی که در برومندی، برخلاف اراده مستکبران عالم، نقشی شگرف در تغییر سرنوشت لبنان، ایران، غرب آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ... ایفا نمودند.
«چ ِ» همچنین می تواند به شخصیت تاریخی خوشنام دیگری نیز اشاره داشته باشد. هر چند امیدوارم اوضاع به گونه ای سامان یابد که پسرک قصه ما و نوجوانان همسان، هرگز نیازی به این «چ ِ» دوم پیدا نکنند!
2 ـ این شعر «نیمایی» ست و وزن آن در بلندترین مصراع یا لخت به صورت زیر می باشد:
فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
درودبرشماجناب زراعتی ارجمند
بسیارزیبابود
تقدیمی زیباتون مبارک استادان عزیزسایت