سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

سه شنبه 15 آذر 1401
    14 جمادى الأولى 1444
      Tuesday 6 Dec 2022

        بیشترین مخاطب

        کانال تلگرام شعرناب

        بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

        سه شنبه ۱۵ آذر

        یادت

        شعری از

        رویا ادیب (نازبانو)

        از دفتر نیمای من نوع شعر قطعه

        ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۱۴۹۶۵
          بازدید : ۴۸۴   |    نظرات : ۴۴

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر رویا ادیب (نازبانو)
        آخرین اشعار ناب رویا ادیب (نازبانو)


        وقتی غزالی می رمد در قاب تنگ لاله ها
        یادت به جانم می زند در وادی دیوانه ها


        امشب منم در نحسیِ آشفته ی  بازار شب
        مجنون ترم از هر زمان در محفل مستانه ها
         
        در خیل اندوه شبم جاری شده افسون دل
        شیرینیِ کابوس شب، در وحشت کاشانه ها
         
        آهسته تر از برگ گل دل می کَند از پیکرم
        سنگین تر از طوفان غم سر می‌برد بر شانه ها
         
        سوسوی چشمی نا گران در نبض تند لحظه ها
        بر دوش بادی خیره سر، لالایی بی خانه ها
         
        تصویر رویای نهان پیچیده در پهنای جان
        ساکن شدم با سایه ام در گوشه ی ویرانه  ها
         
        خاکستر ققنوس شب زاییده دردی در دلم
        در شعله ی نازار عشق از ناله ی پروانه ها
         
        آوازه ی اشعار غم  افتاده در جام بلا
        می نوشم از  پیک غزل با حسرت پیمانه ها
        #نازبانو
        ۱۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        ۲ هفته پیش
        سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم
        شعری پیش رو داریم از سرکار خانم رویا ادیب که چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
        با عنایت بر اینکه خانم ادیب در این مدت پیشرفت خیلی زیادی کرده‌اند مشخص است که هم مطالعه ی کافی داشته اند و هم از نقد های این سایت کمال استفاده را برده اند
        توصیه ای که میتوانم برای دوستان و سروران نوآموز عرصه ی شعر و شاعری بنمایم این که فرصت بودن در این سایت را غنیمت برشمردند و از نقد اساتید بهره ببرند. حرف و حدیث و حاشیه و امثالهم را هم نادیده و فقط در راه اعتلا و پیشرفت خود حرکت کنند که ان شاء الله به سر منزل مقصود برسند.

        🚩 (ساختار)

        🔷 قطعه ای از خانم رویا ادیب با وزن
        مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن
        ( رجز مثمن سالم)

        ✍️ قطعه چیست؟

        «قِطعه» در لغت به‌معنی پاره و تکه‌ای از هر چیزی است. طبق آنچه دکتر منصور رستگار فسایی در کتاب «انواع شعر فارسی» نقل کرده‌اند، ایرانیان جمع آن، یعنی «قطع» را می‌گفته‌اند و به همین دلیل، امروزه برخی به آن «قَطعه» می‌گویند. در اصطلاح ادبی، قطعه شعری که فقط مصراع‌های زوج آن هم‌قافیه باشند. در قیاس با سایر قالب‌های شعر منظوم فارسی، قطعه از نظر وزن، قافیه تعداد ابیات، زبان و موضوع بیشترین آزادی عمل را در اختیار شاعر قرار می‌دهد و از این رو، امکان تقلید کردن در این قالب شعری کم می‌شود.

        ✍️تعداد ابیات قطعه
        در منابع مختلف، تعداد ابیات مختلفی بیان شده است. در کتاب فنون بلاغت و صناعات ادبی جلال‌الدین همایی، چنین بیان شده که قطعه شعری است با حداقل دو بیت و حداکثر شانزده بیت که البته گاهی، در صورت ضرورت، تا چهل بیت نیز می‌رسد.

        🔷 تا جایی که دقت کردم شاعر وزن را به خوبی رعایت کرده است و گاهی از اختیارات شاعرانه استفاده نموده است مانند

        ✍️ بلند بودن هجای پایان مصراع: هجای پایان مصراع (خواه کوتاه باشد، خواه کشیده) همیشه هجای بلند شمرده می شود و با نشانه (-) نشان داده می شود.

        ✍️ نکته مهم در اختیار بلند بودن هجای پایانی: در اوزان همسان دولختی، هجای پایان نیم مصراع ها نیز همین حکم را دارند؛ یعنی اگر با بیتی که در وزن دولختی سروده شده است رو به رو بودیم، باید هجای آخر نیم مصراع هایش را بلند به حساب بیاوریم.

        ✍️ حذف همزه

        در شعله ی نازار عشق از ناله ی پروانه ها

        در این مصراع ، «عشق از» به صورت (عش قَز) خوانده شده و در تقطیع دو هجای بلند در نظر گرفته میشود

        ✍️ تغییر کمیت مصوت ها

        مصوت کوتاه کسره ی اضافه به هجای بلند تبدیل شده است

        مانند
        یادت به جانم می زند در وادی دیوانه ها

        در کلمه‌ی وادی یای آخر گرچه کوتاه است اما با اختیار شاعرانه بلند در نظر گرفته شده است.

        🚩 شاعر می‌توانست با اندکی تغییر قطعه را تبدیل به غزل کند همانگونه که جناب عزیزیان هم اشاره کرده اند.
        علت اینکه قالب غزل در طول ادبیات فارسی از قطعه پیشی گرفته همین وجود قافیه در مصراع اول غزل است و این نقش مهم قافیه را در شعر میرساند.
        موسیقی و ریتم از مولفه ها و شاخصه های مهم تدوین قوانین عروضی بوده و هست و مذاق مخاطبان هم در درک شنیداری موسیقی و لذت بردن از هارمونی ها عروض دانان را ترغیب به تنظیم قوانینی کرده اند که درکل در اشعار موزون موسیقی حرف اول را بزند و همه ی قوانین بر محوریت آن بچرخند چه وجود قوافی و چه ردیف و بحر ها و امثالهم دست در دست هم داده اند تا موسیقی کلام تقویت و تشدید شود.

        🔷 شاعر از صنایع ادبی زیادی استفاده کرده است

        ✔️ مراعات النظیرها

        از متداول ترین آرایه های ادبی در ادبیات کلاسیک و معاصربه شمار می آید و آن عبارت است از آوردن دو یا چند واژه در یک بیت یا عبارت که در خارج از آن بیت نیز رابطه ای خاص میان آن ها برقرار باشد.
        غزال، رمیدن، لاله
        مجنون، مست
        کابوس، وحشت
        برگ، گل، کندن
        شعله، خاکستر
        پیک، پیمانه، جام

        ✔️ اغراق (غلو)
        هنگامی است که شاعر یا نویسنده ای صفتی را در فرد یا پدیده ای برجسته کند که مطابق عرف و عادت جاری پذیرفته نیست و درعالم واقع امکان دست یابی به آن صفت وجود ندارد. مانند:
        آهسته تر از برگ گل
        سنگین تر از طوفان

        ✔️حسن تعلیل :

        هرگاه شاعر یا نویسنده برای واقعیتی نه دلیل علمی و عقلی، بلکه دلیلی تخّیلی و ادیبانه و زیبا ارائه دهد.

        مانند
        وقتی غزالی می رمد در قاب تنگ لاله ها
        یادت به جانم می زند در وادی دیوانه ها

        ✔️تشخّص (شخصیت بخشی)

        هرگاه با نسبت دادن عمل، حالت و یا صفت انسانی به یک پدیده (غیرانسانی ) به آن جلوه ای انسانی ببخشیم، آرایه ی تشخص پدید می آید.

        مانند
        سوسوی چشمی نا گران در نبض تند لحظه ها
        بر دوش بادی خیره سر، لالایی بی خانه ها


        نبض برای لحظه
        دوش برای باد


        🚩 ( محتوا)

        این شعر بر روی محور عمودی درست و دقیق نوشته شده و از این حیث هیچ عیب و ایرادی نمیتوان بر آن گرفت اما در همپوشانی در خود بیت با دومصراع
        کمی ایراد دارد که در ذیل خواهد آمد.
        🚩این شعر مضمونی انتقادی و گلایه آمیز دارد شاعر احساس خستگی و دلمردگی می‌کند اما به قدری این مویه ها و مضامینی که شاعر برای ابراز آن استفاده کرده پراکنده اند که خواننده را دچار سردرگمی می‌کند.

        🚩 تتابع اضافات

        (نحسیِ آشفته ی بازارِ شب)

        به آوردن چند عدد اضافه پشت سر هم تتابع اضافات گفته میشود
        این ترکیب ها عموما به خاطر پر کردن وزن ساخته و اگر درست استفاده نشود و مانند حلقه های یک زنجیر از یک طیف و یک رنگ و یک فرکانس نباشند موجب اعواج و ضربه زدن به شعر میشوند،چرا که مخاطب زمانی که اضافه ها تمام میشود باید به عقب برگرددو معانی را در ذهنش بازیابی کند.
        چنانچه ملاحظه می‌کنید در این ترکیب، آن همفرکانسی وجود ندارد و مانند کلاژهای نچسب بهم پیوسته اند.

        🚩 ترکیب غیر باورانه نامتعارف

        (شیرینی کابوس)

        درست است که شعر پرواز به ناممکن هاست و پرورش صور خیال در دریای ناشدن ها، اما این امر هم برای خود قاعده و قانونی دارد و نمیشود به بهانه ی یک تفکر انتزاعی هر ترکیبی را در شعر ساخت.
        کابوس همیشه تلخ است و وحشت ناک و هیچ شیرینی از آن ساطع نمیشود پس این عبارت علیرغم نامتعارف بودن ضعف تالیف هم شمرده می‌شود.

        🚩 آیا تمام مصاریع شاعرانه هستند و رگه هایی از شعر در آن وجود دارد؟

        ✔️ مجنون ترم از هر زمان در محفل مستانه ها

        ✔️ ساکن شدم با سایه ام در گوشه ی ویرانه ها

        مشاهده میشود این دومصراع اگر به نثر برگردانده شود چیزی جز کلام عادی ندارد و کلماتی است معمولی بدون شاعرانگی در قدر مطلق وزن و افاعیل

        در سرودن شعر ما باید از بین تصاویری که به ذهنمان می‌رسد آنهایی که وجه شبه خلاقانه و پررنگتری دارند را به شعر راه دهیم
        وگرنه شعرمان در پای خودش لنگ زده و تبدیل به یک نوشتار موزون میشود. البته در شعر خانم ادیب فقط این دو مورد وجود داشت و بقیه ی مصاریع از شعریت لازم برخوردار بودند.

        🚩 شروع متن خیلی مهم است

        در هر نوشتار و متنی مطلع و یا شروع آن در عصر حاضر به دلیل کثرت نوشتارها و متونی که در دسترس مخاطب قرار دارد از مهمترین شاخصه هاست تا مخاطب در بین این همه سرگردانی، بتواند بر خواندن شعر ما اهتمام ورزد
        به زعم من شروع شعر خانم ادیب زیبا و جذاب بود و با مثال و حسن تعلیلی که آورده اند مخاطب راغب میشود تا تمامی شعر را بخواند.

        🚩 پرهیز از ضعف تالیف

        استاد مرحوم جلال‌الدین همایی در تعريف آن می‌نویسد: «ضعف تأليف كه آن را مخالفت قیاس نحوی و به زبان فارسی، سخن سست و سست‌پيوند می‌گوییم، آن است كه ترکیب جمله برخلاف قواعد زبان باشد.» یعنی :
        درست است که ما در شعر و به ضرورت وزن گاهی ارکان جمله را به هم می‌ریزیم، اما این به هم ریختن نباید آن‌قدر بشود که درک مفهوم سخت شود.

        مانند مصاریع زیر که ضعف تالیف دارد

        ✔️ امشب منم در نحسیِ آشفته ی بازار شب

        ✔️ شیرینیِ کابوس شب، در وحشت کاشانه ها

        🚩 استفاده ی نادرست از گویش های محلی در شعر و عوض شدن معنا

        در گویش های محلی بختیاری، ترکی، مازندرانی گاهی به جای کلمه ی نگران، ناگران و یا ناگرون استفاده میشود اما به کار بردن این گویش در شعر بار معنایی آن را عوض می‌کند
        این بیت خانم ادیب دقیقا همین مشکل را دارد

        سوسوی چشمی نا گران در نبض تند لحظه ها
        بر دوش بادی خیره سر، لالایی بی خانه ها

        نا گران که معنی فارسی آن سهل و آسان میشود برای سوسوی چشم نمی‌تواند درست باشد و خانم ادیب با توجه به تنگنای وزنی از واژه ی ناگران استفاده کرده اند که متاسفانه مفهوم را دوپهلو و گنگ کرده است.


        امید که شاهد آثار پربارتری از این شاعر باشم

        یا علی مدد

        سید هادی محمدی

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        ۲ هفته پیش
        سلام بر برادر استاد خندانک
        عالی بود خندانک
        منم استفاده کردم خندانک خندانک
        خدا قوت خندانک


        درود بر باااانو ادیب عزیز خندانک
        بسیار زیبا بود خندانک خندانک خندانک
        موفق باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        رحیم فخوری
        ۲ هفته پیش
        بادرود واحترام خدمت استاد محمدی بنوبه خودم تشکر می کنم از زحمات بیدریغشان⚘⚘⚘
        ارسال پاسخ
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام و عرض ادب استاد محمدی بزرگوار خندانک
        ممنون از بابت وقتی که گذاشتین و شعرم رو در حدی دیدین که نقد بفرمایین خندانک
        خوشحال شدم از آموزش شما و کمک به بهبود اشعار آتی من و شاعران مبتدی دیگر خندانک
        زنده باشین و پاینده در پناه حق خندانک
        همیشه پویا همیشه رهنما خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رویا ادیب (نازبانو)
        درود بر شاهزاده ی عزیز خندانک
        همیشه سلامت همیشه سرحال و قبراق خندانک خندانک
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما استاد محمدی گرانقدر
        نقدهای شما همیشه سرشار از مطالب مفید و آموزنده ست
        سپاس فراوان برای این نقد و واکاوی جامع و کامل که در واقع
        مباحث ادبی چند جلسه ای را در بر داشت
        تقدیم تان
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        محمد گلی ایوری
        ۲ هفته پیش
        سلام و درود بر شما جناب استاد محمدی
        آموزنده بود
        سپاس
        خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        ۲ هفته پیش
        سلام و عرض ادب خانم ادیب بزرگوار
        زیبا سرودید و بر دل نشست. خندانک

        مؤید باشید. خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام استاد احسانی فر بزرگوار خندانک
        شما همیشه لطف دارین
        زنده باشین و پاینده خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        ۲ هفته پیش
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا بود 🌺🌺🌺
        جسارت نباشد پیشنهادم این است که از " لانه" بجای " لاله" در مصرع اول استفاده کنید، مصرع را بازنویسی کنید و قطعه را به غزل تبدیل کنید.
        برای شما کمتر از ۵ دقیقه زمان نیاز است🙏
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام استاد عزیزیان پیشنهاد خوب و به جایی بود خندانک
        خوشم اومد از این نطرتان خندانک
        ممنون از شما خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        ۲ هفته پیش
        درودها نازبانوی عزیزم خندانک
        سروده‌ی زیبایی از قلم توانمندتان خواندم و لذت بردم خندانک خندانک خندانک
        مانا باشید به شعر بانوی مهربان خندانک خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام آرزو جانم خندانک
        خوش آمدی و صفا آوردی با خودت خندانک
        مهربان من به مهر خواندی شعرم را خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        ۲ هفته پیش
        درود واحترام خدمت استاد بانو ادیب !اثرتان دلنشین و درخشان است بانو⚘⚘⚘
        رویا ادیب (نازبانو)
        درود بر استاد فخوری عزیز خندانک
        ممنون از حضور ارزشمندتان
        زنده باشین و پاینده خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        ۲ هفته پیش
        بانو ادیب بزرگوار
        شعر زیبایی بود

        لذت برم
        موفق باشید .
        خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        درود ها بر استاد خوشرو گرامی خندانک
        بی‌شک زیبایی در نگاه مهربان شماست
        زنده باشین و سلامت در پناه خدای مهربان خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        ۲ هفته پیش
        سلام بر بانو نازبانو
        دلت شاد و روزگارت آباد
        خندانک خندانک خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام بر جناب کریمی بزرگوار خندانک
        سپاس از حضور پر مهر و دعای نیکتان خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        ۲ هفته پیش
        درود بانوی ادیب و عزیز
        افرین بر شما که چنین دلنشین نوشتید
        مطمعنم بهترین هستید ⁦👏🏼⁩⁦👏🏼⁩🌹🌹🌹
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام بر برادر بزرگوارم خندانک
        ممنون از نظر لطفتان
        زنده باشی و در پناه خدای مهربان خندانک
        هر چه هست نظر لطف شماست خندانک
        ارسال پاسخ
        راحیل م
        ۲ هفته پیش
        سلام رویا جانم
        فوق العاده ای
        موفق باشی و قلمت جاودان
        🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام بر راحیل مهربانم خندانک
        که جز زیبایی از نگاه مهربانش نمیرود خندانک
        همیشه شاد باشی و خوشبخت خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        ۲ هفته پیش
        درود بیکران خندانک
        قشنگ بود. خندانک
        پاینده و بالنده بمانید تا همواره ناب بسرایید. خندانک خندانک خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        درودها بر جناب آرمان بزرگوار خندانک
        زیبا نگاهید و مهربان خندانک
        ارسال پاسخ
        تکتم حسین زاده
        ۲ هفته پیش
        درودبانو ادیب عزیز
        قطعه ی زیبا ودلنشینی سرودید خندانک
        پنجره ی سبز استاد محمدی هم محفل شعرتان را زیباتر کرده است
        خندانک خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام بر بانو حسین زاده ی ارجمند خندانک
        ممنون از نظر لطف و مهربانی شما خندانک
        زنده باشین و سلامت خندانک
        ارسال پاسخ
        مسیح علیپور
        ۲ هفته پیش
        سلام و عرض ادب خدمت بانو ادیب
        بسیار دلنشین و زیبا بود خندانک
        سپاسگزارم
        رویا ادیب (نازبانو)
        سلام و سپاس از حضور ارزشمندتان جناب علیپور بزرگوار 🌺
        زنده باشین و پاینده خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما بانو ادیب عزیزم
        بسیار زیباست
        نوشا باد قلمتان از جام عشق و شادی
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        درود بر مریم جانم خندانک
        زیبا نگاه پر از مهر توست خندانک
        زنده باشی و خوشبخت خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        ۲ هفته پیش
        سلام و عرض ادب بر شما بانو ادیب گرانمایه
        زیبا، آهنگین و دلنشین بود
        در پناه حق
        خندانک خندانک خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        درود ها بر استاد ایوری ارجمند خندانک
        سپاس از نظر لطفتان خندانک
        قدردان مهرتان هستم خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد حسنی
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما
        دلنشین بود
        موید باشید
        در پناه خدا خندانک
        رویا ادیب (نازبانو)
        درود بر استاد حسنی بزرگوار خندانک
        زنده باشین و پاینده خندانک
        ارسال پاسخ
        زلیخا رامیار،امید سحر
        ۲ هفته پیش
        سلام ودرود بر ناز بانوی شعر وادب بانو رویا ادیب خندانک
        شعرتان زیباست وبر دل مینشیند
        پاینده باشید عزیز دل وجان خندانک

        جا دارد که خدا قوت عرض کنم خدمت استاد بزرگوار جناب آقای سید هادی محمدی
        دستمریزاد
        پاینده وپیروز باشید انشاءالله خندانک


        رویا ادیب (نازبانو)
        درود بر خانوم رامیار عزیز خندانک
        سپاس از حضور پر مهرت خندانک خندانک
        زنده باشی و سلامت در پناه خدای مهربان خندانک
        ارسال پاسخ
        هواجان جاویدان
        ۲ هفته پیش
        درود بانوی گرامی

        شاد و پیروز باشید.
        رویا ادیب (نازبانو)
        زنده باشین جناب جاویدان بزرگ خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شبنم حکیم هاشمی
        ۲ هفته پیش
        👏👏👏🌺🌺🌺
        رویا ادیب (نازبانو)
        زنده باشی جانم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0