سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
درود بر شما سرکار خانم علیان شاعر ادیبِ مودب
شعری زیبا خواندم از قلمتان
نکته ای را در خصوص وزن شعرتان عرض کنم
🔶افزایش تعداد ارکان در شعر کلاسیک که بویژه در شعر بعد از انقلاب و توسط خانم سیمین بهبهانی رواج پیدا کرد شعر را دچار تغییراتی کرد که در ذیل حسن ها و عیوب آن را خواهم گفت، ناگفته نماند که خانم بهبهانی بیش از 124 وزن را امتحان کرده اند و هدف ایشان بیشتر شناسایی و شناساندن وزن های جدید و کم کاربرد زبان فارسی بوده است.
🔷به استناد بررسی در اشعار کلاسیک از قدیم تا به امروز و همینطور نظر دکتر وحیدیان کامیار در این رابطه، به این مهم میرسیم که در شعر پارسی هر مصرع از حداقل 3 رکن (سه یا چهارهجایی) و حداکثر 4 رکن چهارهجایی بوجود می آید، البته گاهی اشعاری با تعداد 2 رکن در مصرع هم دیده شده که اکثرا در اوزان عامیانه کاربرد دارند.
✍️"از تکرار ارکان چهارتایی یا سه تایی یا تناوب آنها وزن به وجود می آید اگر در نظر بگیریم که طول مصرع بین 8 تا 16 هجاست یعنی کوتاهترین مصرع شعر فارسی هشت هجایی و طولانی ترین آنها 16 هجایی است..." (دکتر وحیدیان کامیار)
از طرف دیگر ملاحظه می شود که تمامی اوزان جدید که دارای ارکان طولانی تر از حد متعارف می باشند جزء اوزان دوری هستند.
اما وزن انتخابی شما دوری نبوده و
فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
میباشد که دوری محسوب نمیشود
درست است که انتخاب این وزن ها دست شاعر را برای سرودن
در شعر خصوصا مقوله های اجتماعی باز میکند
اما اگر یک تابع متناوب را در نظر بگیرید کشش بیش از اندازه ی آن، تابع را تبدیل به خط راست میکند
در شعر هم کشش بیش از اندازه ی وزن ضرب آهنگ آن را کند و شبیه نثر میکند.
امیدوارم حال دلتون همیشه خوب باشد و شاهد آثار پربارتری از شما باشم
ایام عزت مستدام
سید هادی محمدی