سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        دشت پُر احساس

        شعری از

        مهرداد درگاهی

        از دفتر برای تو نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ۰۷:۵۳ شماره ثبت ۱۰۶۲۲۴
          بازدید : ۲۱۵   |    نظرات : ۹

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر مهرداد درگاهی

        آسمان آبی
        هوا صاف
        غبار راه
        بر تن سبز درختان
        خیال تو پُر از
        عطر تمنا
        صدای تو پُر از
        خواهش و نجوا
        نگاه تو پُر از
        عشق و پُر از راز
        منم کولی بی ­آب
        در این دشت
         پُر احساس

         
        • دوشنبه، 24 شهریور 1399
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۰۸:۱۷
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و پر احساس بود
        موفق باشید خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷
        درود جناب درگاهی
        درود محمد جان.
        خندانک
        خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۰۳
        با سلام بر اهالی شعر ناب
        و جناب درگاهی نازنین


        (دردودل با اهالی شعر :گاهی هوای دل میگیره گاهی طوفانی میشه انقدر سیاه که انگار ابرای دلت چندین لایه داره از دست آدما از دست موجوداتی که به جبر روزگار اسم انسان روشون هست و متاسفانه بدتر اینکه ادعای شاعری هم دارند جوون تر که بودم و دنیای خودمو توی فوتبال و چند تا دوست میدیدم همیشه فک میکردم همه بداخلاقی های دنیا فقط توی فوتباله و توی این باور که شاعرا و ادبا چقدر آدمای فرازمینی و آروم و بی شیله پیله میتونن باشن که با وجودشون آب تو دل دنیا تکون نمیخوره فکر میکردم فقط توی فوتبال دورویی، ریاکاری، نفاق، حسادت، تنگ چشمی، کینه، قهر، باندبازی، تخریب، زیرآب زنی، فساد و چشم چرانی هست ولی انگار این غده ها همه جا هست حتی بدخیم تر و بزرگ تر
        بگذریم)

        قبل از رسیدن به شعرت پوزشم را بابت متن بالا که مثل خوره در وجودم بود باید بیرون می‌ریختم و چه جایی بهتر از صفحه دوست خوبم
        اما شعر: قطعا اصولی ترین رکن سپید نویسی و سرایش شعر نو تقطیع صحیح و سطر بندی درست است اصلی که کمتر به آن پرداخته می شود چه در سرایش چه در آموزش، دوستان صاحبنظر هم دانش و سوادشان را نگه داشته اند برای شاعران عالم فنا هیچ کتابی و هیچ مرجع و منبعی هم برای یاد گیری این اصل مهم سرایش وجود ندارد و همه شاعران شعر نو و سپید و یا شاعرانی که به این سبک گرایش پیدا می‌کنند تنها با تقلید از نوع تقطیع و سطر بندی دیگر شاعرین دست به پلکانی نویسی میکنند جدای از محتوا و بدون توجه به میزان شعریت متنشان.
        تاجایی که در توان دارم آن هم اندک تجربه ای که از مطالعه چندین ساله و سرایش و آزمون و خطای این مدت بدست آوردم وطیفه دیدم پای شعر دوستم مهرداد درگاهی عزیز که در زمینه ی تقطیع انگار همچنان در خم یک کوچه مانده است، بنویسم.
        اصلا تقطیع برای چیست؟ تقطیع یعنی فرم دادن اصولی و دقیق به عناصر و ارکان موجود در شعر است.

        حالا شاید بپرسید چه اصولی و چه زمانی؟ و کی باید جمله را قطع کنیم و به سر خط برویم
        *وقتی جمله مان تمام شد
        *وقتی موسیقی شعرمان تمام شد.
        *وقتی لحنمان عوض شد
        *وقتی موضوعمان عوض شد.
        *وقتی مضمون عوض شد
        وقتی نفسمان تمام شد
        *هر وقتی تکنیکمان، زبانمان، موقعیتمان و حالت ذهنی مان در شعر عوض شد
        *وقتی قصد تاکید و تکرار داشتیم.

        و اما متن جناب درگاهی با تقطیع درست :

        آسمان آبی و هوا صاف
        غباری بر تن سبز درختان
        خیال تو
        پُر از عطر تمنا
        صدای تو
        پُر آ ز خواهش و نجوا
        نگاه تو
        پُر از عشق، پُر از راز
        منم کولی بی ­آب
        در این دشت پُر احساس



        این تنها بخشی از گفتنی هایی بود که گفتم جدای از شعریت موجود در متن، باقی بماند به شرط بقای عمر برای اشعار بعد که اینجا متاسفانه عصاره ای به عنوان شعر در متن ندیدم و همین بسنده کردم.


        دوستت دارم

        یاحق 🌿🌿🌿

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۴:۰۶
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۷:۵۷
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد درگاهی
        مهرداد درگاهی
        پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ۱۹:۳۷
        درود. بسیار سپاسگزارم. آموزنده بود. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۰۴
        درود برشما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        آذر مهتدی
        جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ ۲۳:۴۴
        درود جناب درگاهی گرامی
        سپید زببایی خواندم و اما درد دل دوست گرامی جناب مازیار بزرگوار و دغدغه مند . ان شاالله مدینه فاضله ای که در ذهنتان تداعی شده و من هم به نوع خود دارای چنین اندیشه ای بودم و به دیوار خوردم. عرض کنم فرهنگ داشتن با فرهنگی بودن متفاوت است ادب با ظاهر ادیبانه ساختن همین طور. یک مثال بزنم شما بچه ای را در جمع بزرگان می بینید مرتب نشسته و حتی دست به سینه اما همین بچه را در جمع دوستان ببینید یک شیطانک تمام عیار... پس در مورد انسانی که بیرون و درونش نمی تواند یکی باشد مگر تربیت با خواسته هایش همسان باشد. خود را درگیر نکنید. باور کنید مودب ترین آدمها در هنگام گرسنگی یکسری از آداب را رها می کنند.
        خواستم با گفتن این مطالب کمی از این همه اندوهتان بکاهم یا حق خندانک خندانک خندانک
        چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ۰۳:۳۶
        سپید زیبایی خواندم
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        6