سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

شنبه 19 آذر 1401
  • تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1363 هـ ش
18 جمادى الأولى 1444
    Saturday 10 Dec 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

      شنبه ۱۹ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      آموزش وزن(5)
      ارسال شده توسط

      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

      در تاریخ : ۲ هفته پیش
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۳۲ | نظرات : ۳۴

      بسم الله الرّحمن الرّحیم
       
      در ادامه مباحث آموزش وزن، به «رکن بندی» می رسیم. برای استفاده های مختلفی مانند فرموله کردن وزن، اوزان دوری، اختیارات وزنی و ... به رکن بندی یا تعیین وزن بر اساس افاعیل نیازمندیم.
      برای مجموعه چند هجا که با ترتیب خاصی کنار یکدیگر آمده اند، رکنی را مشخص می کنند. اگر این رکن را هم تقطیع نماییم، دقیقاً به همان ترتیب هجایی می رسیم.
      برای مثال واژه «می نشینم» را در نظر بگیرید. ترتیب هجای آن اینگونه است:
      ( - U - - )
      رکن معادل آن را « فاعِلاتُن» در نظر می گیریم. هجاهای این رکن هم اینگونه است:
      می
      نِ
      شی
      نَم
      فا
      عِ
      لا
      تُن
      -
      U
      -
      -
       
      تعداد و ترتیب همنشینی هجاها، ارکانی را به دست می دهد. مشهورترین و پر کاربردترین ارکان عروضی، بیست مورد است که در جدول زیر تقدیم می گردد:
      یک هجایی
      دو هجایی
      سه هجایی
      چهار هجایی
      پنج هجایی
      فَعْ
      فَعَلْ
      فَعِلُنْ
      فاعِلاتُنْ
      مُسْتَفعِلاتُنْ
       
      فَعْ لَنْ
      فاعِلُنْ
      فاعِلاتُ
      مُتِفاعِلُنْ
       
       
      فَعولُنْ
      فَعَلاتُنْ
       
       
       
      مَفْعولُنْ
      فَعَلاتُ
       
       
       
      مَفْعولُ
      مَفاعیلُنْ
       
       
       
       
      مَفاعیلُ
       
       
       
       
      مُفاعِلُنْ
       
       
       
       
      مُسْتَفْعَلُنْ
       
       
       
       
      مُسْتَفْعَلُ
       
       
       
       
      مُفْتَعِلُنْ
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
      البته اینها ارکان مشهور هستند. ارکان دیگری نیز وجود دارد. برای مثال رکن پنج هجایی «مُفاعِلاتُنْ». برای آشنایی بیشتر با این رکن می توانید به شعر «قرار به وقت گرینهیچ» از برادر ارجمند آقای «مهرداد عزیزیان» یا به شعر «فروغِ عشق» از حقیر مراجعه نمایید.
      نکات:
      1. در هیچ رکنی، بیش از دو هجای کوتاه متوالی قرار نمی گیرد.
      2. در هیچ رکنی بیش از سه هجای بلند متوالی قرار نمی گیرد*.
      3. ارکان « فَعْ» و « فَعَلْ» فقط در پایان مصراع قرار می گیرد.
      4. ارکانی که به هجای کوتاه ختم شده اند، هیچ گاه در پایان مصراع قرار نمی گیرند. (مانند مَفْعولُ، فاعِلاتُ، فَعَلاتُ، مَفاعیلُ، مُسْتَفْعَلُ)
      5. مابقی ارکان هم در آغاز هم در میان و هم در پایان مصراع به کار می روند.
      6. در هیچ وزنی سه هجای کوتاه پشت هم نمی آید! این نکته ایست که در کتاب عروض و قافیه دکتر شمیسا آمده است. بر اساس ارکان مشهور فوق، این موضوع کاملاً صحیح است. حتی شاید در کل اشعار فارسی بگردیم، هیچ وزنی را نیابیم که سه هجای کوتاه پشت هم آید. اما این موضوع می تواند دستخوشِ تغییر شود؛ بیتِ زیر را در نظر بگیرید:
      غم دلم را به تو نگویم به که بگویم گلِ بهارم
      که تو فقط گوشِ شِنَوایی همه شکیبم همه قرارم
      تقطیع و وزن این بیت چنین است:
      غَ
      مِ
      دِ
      لَم
      را
      بِ
      تُ
      نَ
      گو
      یَم
      بِ
      کِ
      بِ
      گو
      یَم
      گُ
      لِ
      بَ
      ها
      رَم
      کِ
      تُ
      فَ
      قَط
      گو
      شِ
      شِ
      نَ
      وا
      یی
      هَ
      مِ
      شَ
      کی
      بَم
      هَ
      مِ
      قَ
      را
      رَم
      U
      U
      U
      -
      -
      U
      U
      U
      -
      -
      U
      U
      U
      -
      -
      U
      U
      U
      -
      -
       
      بنابراین می شود در وزنی سرود که هم ریتمیک و آهنگین باشد و هم سه هجای کوتاه پشت هم آید.(این بیت را خدمت استاد مجاهدی(پروانه) هم خواندم و ایشان رأی به مطنطن بودن آن دادند)
       
      *دقت شود که در هیچ رکنی بیش از سه هجای بلند متوالی قرار نمی گیرد. اما در بین دو رکن، این اتفاق، افتادنی ست! در مبحث اختیارات وزنی در این باره سخن خواهم گفت.
      تمرین:
      تمام ارکان موجود در جدول ارکان مشهور را تقطیع نمایید.
      نمونه حل تمرین:
      فَعَلاتُ: فَ – عَ – لا – تُ        ن ن – ن
      (باز هم به منظور جلوگیری از به هم ریختگی تایپ انگلیسی، به جای نماد هجای کوتاه (U) از «ن» استفاده نمایید.)

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۲۷۶۲ در تاریخ ۲ هفته پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      ۱۲ روز پیش
      سلام و عرض ادب خدمت اهالی فرهیخته شعر ناب
      پاسخ تمرین ها را تقدیم می کنم:

      فَعْ : فَعْ / ( - )
      فَعَلْ : فَ - عَل / ( ن -)
      فَعْ لَنْ : فَع - لَن / (- -)
      فَعِلُنْ : فَ - عِ - لُن / (ن ن -)
      فاعِلُنْ : فا – عِ – لُن / (- ن -)
      فَعولُنْ : فَ – عو – لُن / (ن - -)
      مَفْعولُنْ : مَف – عو – لن / (- - -)
      مَفْعولُ : مَف – عو – لُ / ( - - ن )
      فاعِلاتُنْ : فا – عِ – لا – تن / (- ن - -)
      فاعِلاتُ : فا - عِ - لا - تُ / ( - ن - ن)
      فَعَلاتُنْ : فَ – عَ – لا – تُن / ( ن ن - -)
      فَعَلاتُ : فِ – عَ – لا – تُ / (ن ن - ن)
      مَفاعیلُنْ : مَ – فا – عی – لن / (ن - - -)
      مَفاعیلُ : مَ – فا – عی – لُ / ( ن - - ن)
      مُفاعِلُنْ : مُ – فا – عِ – لُن / ( ن - ن -)
      مُسْتَفْعَلُنْ : مُس – تَف – عَ – لُن / (- - ن -)
      مُسْتَفْعَلُ : مُس – تَف -عَ – لُ / ( - - ن ن)
      مُفْتَعِلُنْ : مُف – تَ – عِ – لُن / (- ن ن -)
      مُسْتَفعِلاتُنْ : مُس – تَف _عِ – لا – تُن / (- - ن - -)
      مُتِفاعِلُنْ : مُ – تِ– فا – عِ – لُن / ( ن ن - ن -)

      پاسخ تمرین های دوره ای:

      تمرین 1:
      پیوند : پی – وَند
      پایگاه : پای – گاه
      کیان : کِ – یان
      عیّار : عَی – یار
      تخطئه : تَخ – طَ – ءِ
      سؤال : سُ – ءال
      خائن : خا – ئِن
      خیانت : خِ – یا – نَت
      خاطیان : خا – طِ – یان
      حاشیه : حا – شِ - یِ
      قافیه : قا – فِ – یِ
      قصّابی : قَص – صا – بی

      تمرین دو:
      پیوند:
      پی : حالت سوم : صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      وَند : حالت پنجم : صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت : هجای کشیده
      پایگاه :
      پای : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده
      گاه : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده
      کیان :
      کِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یان : حالت چهارم: صامت + مصوت بلند + صامت : هجای بلند(حالت استثناء : «ن» ساکن که قبل از آن مصوت بلند آمده)

      عیّار :
      عَی : حالت سوم : صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      یار : حالت چهارم : صامت : مصوت بلند + صامت : هجای کشیده
      تخطئه :
      تَخ : حالت سوم : صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      طَ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      ءِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      سؤال :
      سُ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      ءال : حالت چهارم : صامت : مصوت بلند + صامت : هجای کشیده
      خائن :
      خا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      ئِن : حالت سوم : صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      خیانت :
      خِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      نَت : حالت سوم : صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      خاطیان :
      خا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      طِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یان : حالت چهارم : صامت : مصوت بلند + صامت : هجای بلند(حالت استثناء : «ن» ساکن که قبل از آن مصوت بلند آمده)
      حاشیه :
      حا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      شِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      قافیه :
      قا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      فِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یِ : حالت اول : صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      قصّابی :
      قَص : حالت سوم : صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      صا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      بی : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند

      تمرین سه:

      جز نقش تو در نظر نیامد ما را
      جُز نَق شِ تُ دَر نَ ظَر نَ یا مَد ما را
      - - ن ن - ن - ن - - - -

      مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی
      مَخ مو رِ جا مِ عِش قَم سا قی بِ دِه* شَ را بی
      - - ن - ن - - - - ن - ن - -

      که این را این چنین چشم است و آن را آن چنان ابرو**
      کِ این(1) را این(2) چِ نین(3) چَش مَس تُ ءان(4) را ءان(5) چِ نان(6) ءَب رو
      ن - - - ن - - - ن - - - ن - - -

      شاه شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان
      شا هِ شِم شاد قَ دان خُس رُ وِ شی رین دَ هَ نان
      - ن - - ن ن - - ن ن - - ن ن -

      با حاشیه سازی همه دم توطئه کردی
      با حا شِ یِ سا زی هَ مِ دَم تُو طِ ءِ کَر دی
      - - ن ن - - ن ن - - ن ن - -

      قافیه ای به عاریت بگیر و یک غزل بگو
      قا فِ یِ ای بِ عا رِ یَت بِ گی رُ یِک غَ زَل بِ گو
      - ن ن - ن - ن - ن - ن - ن - ن -

      نیازمندِ توأم ساقیا بیاور می
      نِ یاز مَن دِ تُ ءَم سا قِ یا بِ یا وَر مِی
      ن -ن - ن ن - - ن - ن - - -

      * دوستان توجه داشته باشند که در «دِه» ، «ه» ملفوظ است و مثل آخر «پروانه ، داده ، دوباره» نیست.

      ** در این مصراع شش بار حالت استثنا به کار رفته است. یعنی در شش واژه «ن» ساکن بعد از مصوت بلند آمده ، بنابراین یک هجای بلند محسوب می شود.
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      ۱۲ روز پیش
      سپاسگزاریم معلم پرتلاش خندانک
      درود خدا بر شما خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      رحیم فخوری
      ۱۲ روز پیش
      سلام وعرص ادب خدمت ادیب و استاد گرانقدر جناب آقای احسانی فر و باتقدیر و تشکر از زحمات روز افزون استاد جان⚘⚘⚘
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      محمد گلی ایوری
      ۱۲ روز پیش
      سپاس
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)
      درود

      خداقوت خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همراهان ارجمند
      با توجه به اینکه نظر اکثر عزیزان این بود که مباحث ادامه یابد، درسنامه جدید را تقدیم کردم. اما برای عزیزانی که نیاز به تمرین بیشتر دارند، در همین نظرگاه، تمرین ها را قرار می دهم.
      البته پیشنهادم به همه دوستان این است که از این تمرین ها غافل نشوند:


      تمرین 1: (بر اساس درسنامه دوم)
      واژگان زیر را تقطیع هجایی نمایید:
      پیوند، پایگاه، کیان، عیّار، تخطئه، سؤال، خائن، خیانت، خاطیان، حاشیه، قافیه، قصّابی

      تمرین2: (بر اساس درسنامه سوم)
      حالت و نوع هجاهای واژگان فوق را مشخص نمایید.

      تمرین3: (بر اساس درسنامه چهارم)
      مصاریع ذیل را تقطیع هجایی کرده، با توجه به آن تقطیع نمادین کنید:
      1- جز نقش تو در نظر نیامد ما را
      2- مخمور جام عشقم ساقی بده شرابی
      3- که این را این چنین چشم است و آن را آن چنان ابرو
      4- شاه شمشادقدان خسرو شیرین دهنان
      5- با حاشیه سازی همه دم توطئه کردی
      6- قافیه ای به عاریت بگیر و یک غزل بگو
      7- نیازمندِ توأم ساقیا بیاور می
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک خندانک
      سپاسگزاریم خندانک
      من دوست داشتم باز هم کمی تمرین کنم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      یه سوال..🤔
      پاسخ این تمرین‌هارو هم در پنجره سبز می‌ذارید؟..
      اگه اینطوره.. براتون در پیام خصوصی نفرستم.. خندانک
      سپاسمندم معلم پرتلاشم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم
      اتفاقا مسئله این است که اگر پاسخ تمرین ها در خصوصی ارسال شود، بنده خواهم دانست که دوستان در کدام قسمت ها بیشتر مشکل دارند تا روی آن مانور بیشتری دهم.

      به امید خدا پاسخ تمرین ها را همین جا خواهم گذاشت. خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      چشم.. خندانک
      براتون می‌فرستم.. خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      سلام بر معلم پرتلاش و پیگیرمان خندانک خندانک
      سپاسگزاریم که مثل پلیس فتا..😎 حواستون به همه چیز هست.. خندانک خندانک
      درسنامه امروز هم شیوا و رسا بود.. خندانک
      ساعت سه صبح خوندمش.. خندانک خندانک
      سپاس فراوان برای زحمتی که می‌کشید.. خندانک
      اجرتان با خداوند متعال خندانک
      در پناه پروردگارمان باشید خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم انرژی فزای شعر ناب
      حضورتان همواره توأم با تزریق انرژی مثبت است و بابت صفای وجودتان از شما سپاسگزارم.
      ساعت سه صبح حتی کله پاچه فروشی ها هم مغازه را باز نکردند!!! خندانک

      سپاسگزارم از حضور مهرانگیزتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      امان از بی‌خوابی خندانک
      یاد رباعی استاد سنایی.. افتادم.. خندانک
      بی‌خوابی شب جان مرا گرچه بکاست
      در خواب شدن از ره انصاف خطاست

      ترسم که خیال او قدم رنجه کند
      عذر قدمش به سال‌ها نتوان خواست


      توی اینترنت دیدم یه مدل دیگه ست.. اما من اینو از جوانی حفظم.. خندانک بنظرم روان تر از اونی که توی نت هست.. خندانک
      بی‌خوابی شب جان مرا گر چه بکاست
      جر بیداری ز روی انصاف خطاست
      باشد که خیال او شبی رنجه شود
      عذر قدمش به سالها نتوان خواست خندانک خندانک
      حتما یا من تحریف کردم یا تحریف شده..😂😜
      رحیم فخوری
      ۲ هفته پیش
      درودواحترام پیشگاه استاد احسانی فر گرانقدر .واقعا اینهمه زحمات شما قابل ستایش است ممنونم استاد جانم خیلی ممنونم⚘⚘⚘
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب خدمت بزرگمرد دلنشین شعر ناب
      هر چه هست انجام وظیفه است و تنها انتظارم از عزیزان، دعای خیر است. همین انتظار است که مرا "منتظر" کرده.
      قدردان الطاف مدامتان هستم.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا شفیعی
      ۲ هفته پیش
      با درود و عرض ارادت خدمت استاد عزیز جناب احسانی فر بزرگوار خندانک
      سپاس از این همه زحمت که دلسوزانه می کشید خندانک خندانک خندانک و تشکر ویژه برای گنجاندن تمرین درسنامه های قبلی خندانک خندانک خندانک
      سلامت باشید و پاینده خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بزرگ شعر ناب
      نظر مبارکتان مایه افتخار و دلگرمی ست.
      سپاسگزارم از الطاف مدامتان خندانک
      ارسال پاسخ
      مجتبی شفیعی (شاهرخ)
      ۲ هفته پیش
      سلام
      من در غم دلم فگر کنم میتوان م را هجای کوتاه نخواند
      البته ریتم را شما شما بهتر میدانید
      ولی کلا سه هجای کوتاه نوعی ناهمگونیداهنگ ایجاد میکند و
      ولی نظر صحیح نظر شماست
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب جناب شاهرخ گرانقدر
      آفرین بر شما
      به درستی اشاره فرمودید. هنگام سرودن این بیت، به این نکته توجه داشتم.
      یعنی مصراع اول این بیت اصطلاحا «ذوبحرین» یا به تعبیر خودمانی «دو وزنی» است. یعنی هم می توان آن را به صورت تکرار چهارباره «مفاعلاتن» در نظر گرفت و هم تکرار چهار باره «فَعَلَ فاعِلْ»ـ
      حتی مصراع دوم را هم می توان بر همین اساس ذوبحرین دانست؛ بااین تفاوت که وزنش علاوه بر «فَعَلَ فاعلْ»،«مفاعلاتن مفتعلاتن مفاعلاتن مفاعلاتن» است.

      اما موضوع این است که هدف ما از به کار بردن چیست؟
      هدف این است که با استفاده از موسیقی و ریتم، بر نفوذ و تأثیر کلام بیفزاییم.
      عرض حقیر هم در همین راستاست.
      می توان اوزانی را یافت که در آن سه و حتی چهار هجای کوتاه متوالی بیاید و در عین حال، کاملا ریتمیک و گوش نواز باشد.

      از دقت نظر حضرتعالی بسیار خوشنود و سپاسگزارم خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      اصلاحیه:
      وزن مورد اشاره «فَعَلَ فَعْ لَنْ» صحیح تر است. اگرچه نتیجه یکیست.
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب برادرم
      سپاسگزارم از گل معطر حضورتان خندانک
      ارسال پاسخ
      فرشید ربانی (این بشر)
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما برادر گرامی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب جناب ربانی گرانقدر
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض ادب جناب استاد احسانی فر عزیز و ارجمند
      سپاسگزارم از مطالب آموزشی حضرت عالی
      در پناه حق باشید خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب استاد گلی گرانقدر
      قدردان حضور ارزشمندتان هستم.
      سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم آروین
      ۲ هفته پیش
      درود استاد احسانی عزیز
      استفاده می‌بریم از اندیشه ی پربار و قلم ارزشمند و این مطالب آموزشی که هم ساده و هم زیبا آموزش می‌دهید
      هزاران درود
      خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب جناب آروین گرانقدر
      حضورتان مایه مباهات است.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمند و نظر مبارکتان خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      ۱۳ روز پیش
      درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
      در خلوت خواندم و برایتان دست زدم. خندانک خندانک
      مطالبی راهگشا و سازنده که از هر نظر ستودنی ست. خندانک
      خدا یار و یاورتان باشد. خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب جناب زراعتی عزیز و گرانقدر
      حضورتان مایه مباهات است و تشویقتان مایه دلگرمی.
      قدردان بذل عنایتتان هستم. خندانک
      ارسال پاسخ
      راحیل م
      ۱۳ روز پیش
      سلام و عرض ادب
      درود بر شما
      بسیار عالی
      موفق باشید
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب خانم راحیل بزرگوار
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      تکتم حسین زاده
      ۱۱ روز پیش
      درودها استاد احسانی فر گرامی
      سپاس از شما بزرگوار برای صفحه ی پربار و ارزشمندتان
      ⚘⚘⚘
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0