سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

شنبه 19 آذر 1401
  • تشكيل شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1363 هـ ش
18 جمادى الأولى 1444
    Saturday 10 Dec 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

      شنبه ۱۹ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      آموزش وزن(3)
      ارسال شده توسط

      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

      در تاریخ : ۲ هفته پیش
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۹۱ | نظرات : ۷۹

      بسم الله الرّحمن الرّحیم
       
      در مطلب قبل با تبدیل واژه ها به قطعه های هجایی آشنا شدیم. این قطعه قطعه کردن را "تقطیع" می گویند.
      حال باید دانسته شود که پس از تقطیع، هجاها چه تفاوت هایی با هم دارند.
      همانطور که در مطلب قبلی گفته شد، هجاها، حاصل همنشینی واج ها هستند. در زبان فارسی هیچ هجایی تشکیل نمی شود مگر اینکه یکی از شش حالت زیر باشد:
      1. صامت + مصوت کوتاه (هجای کوتاه) :
      مثال: بـَ ، بـِ ، بـُ ، تـَ ، تـِ ، تـُ ، مـَ ، مـِ ، مـُ ، ...
       
      2. صامت + مصوت بلند (هجای بلند) :
      مثال: جا ، جو ، جی ، دا ، دو ، دی ، نا ، نو ، نی ، ...
       
      3. صامت + مصوت کوتاه + صامت(هجای بلند):
      مثال: دَر ، خَم ، بَت ، حَج ، سَد ، کَت ، سِن ، بِر ، یِک ، فُز ، سُر ، رُز ، ...
       
      4. صامت + مصوت بلند + صامت (هجای کشیده):
      مثال: یار ، باد ، هام ، ساز ، ناب ، شور ، نوب ، فول ، سیر ، بیم ، فید ، ...
       
      5. صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت (هجای کشیده):
      مثال: دَست ، شِعر ، بِکر ، تُرش ، تُرک ، تَرس ، سُرب ، کُشت ، زَرد ، ...
       
      6. صامت + مصوت بلند + صامت + صامت (هجای کشیده):
      مثال: کاشت ، کارت ، سوخت، ساخت ، تانک ، سیرک ،
       
      همانطور که مشاهده می شود، اگرچه هجاهای زبان فارسی از شش حالت فوق تشکیل شده است، اما هجای عروضی(هجایی که بر اساس آن وزن را مشخص می کنیم) تنها سه حالت دارد: هجای کوتاه ، هجای بلند و هجای کشیده. همچنین هیچ هجایی نداریم که کمتر از دو واج و بیشتر از چهار واج داشته باشد.(مگر در ادبیات کهن که گاهی بنا به ضرورت وزن، پس از مصوت، سه صامتِ ساکن می آمد. مثلاً «یک دهان پنهانْسْتْ در لب های وی» که «هانْسْتْ» یک هجای کشیده محسوب می شود»
       
      در قواعدِ فوق، تنها یک استثنا وجود دارد. اینکه وقتی صامت «ن» ساکن بوده و بعد از مصوّت بلند بیاید.
      واژه «جان» را در نظر بگیرید که بر اساس حالت چهارم(از سری حالات فوق) ساخته شده است. یعنی صامت + مصوت بلند + صامت. بر خلاف قاعده کلی، این هجا یک هجای بلند محسوب می شود نه یک هجای کشیده!!! (می گویند علت این است که در این حالت، «ن» ساکن از طول مصوت بلند می کاهد. اما علت مهم نیست. فقط به عنوان یک استثنا می پذیریم)
      ناگفته نماند که در واژه «عین»، واج «ی» پیش از «ن» صامت است.لذا این هجا طبق حالت پنجم(صامت+مصوت کوتاه+صامت+صامت) تشکیل شده است.
       
       
      تمرین:
      واژگان زیر را تقطیع هجایی نموده و حالت و نوع هر هجا را مشخص نمایید.
      (دقت کنید که تمام مصوت های کوتاه نیز باید درج شود.)
      حیا ، حرم ، مقام ، ستبر ، نسوخت ، باور ، تنخواه ، بی درد ،  جا کارت ، فرجام ، آوردگاه ، صلّابه ، آیین ، آیینه ، خیال پرداز
      نمونه حل تمرین:
      نِ گاش تَن
      نِ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      گاش: حالت چهارم: صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده
      تَن: حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
       
      آزرم:
      ءا : حالت دوم: صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      زَرم: حالت پنجم: صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت: هجای کشیده
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۲۷۰۸ در تاریخ ۲ هفته پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید
      ۴۶ شاعر این مطلب را خوانده اند

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      محمد رضا خوشرو (مریخ)

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

      ،

      فاطمه بهرامی

      ،

      ابراهیم کریمی (ایبو)

      ،

      حسین رضایی(آشنا)

      ،

      علیرضا شفیعی

      ،

      فرشید ربانی (این بشر)

      ،

      رحیم فخوری

      ،

      بهــاره طـــلایـی زیدی

      ،

      علیرضا جورعشوری

      ،

      آذر مهتدی

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

      ،

      جاویدان (جاوید)

      ،

      راحیل م

      ،

      وحید محبی

      ،

      محمد گلی ایوری

      ،

      الناز حاجیان (مهربانی)

      ،

      رضااشرفی فشی

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      فاطمه مهری

      ،

      آرزو عباسی ( پاییزه)

      ،

      فرامرز شعبانی

      ،

      تکتم حسین زاده

      ،

      علی احمدی( امین)

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      رویا ادیب (نازبانو)

      ،

      مسعود آزادبخت

      ،

      محمد حسنی

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      روح اله سلیمی ناحیه

      ،

      سید محمدرضا لاهیجی

      ،

      محمد علی سلیمانی مقدم

      ،

      محمدحسن پورصالحی

      ،

      اميرحسين علاميان(اعتراض)

      ،

      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

      ،

      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

      ،

      احمدی زاده(ملحق)

      ،

      مجیدنیکی سبکبار

      ،

      سیدیحیی حسینی

      ،

      یونسی یونس

      ،

      ابراهیم آروین

      نقدها و نظرات
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز و بزرگوار
      پاسخ تمرین های این جلسه را تقدیم می کنم:

      حیا: حَ یا
      حَ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یا : حالت دوم: صامت + مصوت بلند : هجای بلند

      حرم: حَ رَم
      حَ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      رَم : حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند

      مقام: مَ قام
      مَ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      قام : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده

      ستبر: سِ تَبر
      سِ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      تَبر : حالت پنجم : صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت : هجای کشیده

      نسوخت: نَ سوخت
      نَ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      سوخت : حالت ششم : صامت + مصوت بلند + صامت + صامت : هجای کشیده

      باور: با وَر
      با : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      وَر : حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند

      تنخواه: تَن خاه
      تَن : حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      خاه : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده

      بی دَرد
      بی : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      دَرد : حالت پنجم : صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت : هجای کشیده

      جا کارت
      جا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      کارت : حالت ششم : صامت + مصوت بلند + صامت + صامت : هجای کشیده

      فرجام: فَر جام
      فَر : حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      جام : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده

      آوردگاه: ءا وَرد گاه
      ءا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      وَرد : حالت پنجم : صامت + مصوت کوتاه + صامت + صامت : هجای کشیده
      گاه : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده

      صلّابه: صُل لا بِ
      صُل : حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      لا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      بِ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه

      آیین: ءا یین
      ءا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      یی (ن) : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای بلند(استثنا: «ن» ساکن که بعد از مصوت بلند آمده!)

      خیال پرداز: خِ یال پَر داز
      خِ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه
      یال : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده
      پَر : حالت سوم: صامت + مصوت کوتاه + صامت : هجای بلند
      داز : حالت چهارم : صامت + مصوت بلند + صامت : هجای کشیده

      آیینه: ءا یی نِ
      ءا : حالت دوم : صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      یی : حالت اول: صامت + مصوت بلند : هجای بلند
      نِ : حالت اول: صامت + مصوت کوتاه : هجای کوتاه

      در پایان این جلسه اصل را بر این می گذاریم که تمامی عزیزان با تقطیع واژگان و تشخیص انواع هجاها آشنا و بر آن مسلط شده اند.
      بنابراین اگر دوستی هنوز در این مقوله اشکالی دارد، هم در همین صفحه و هم از طریق پیام خصوصی طرحِ مشکل بفرماید تا به یاری خدا مرتفع گردد.
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      صبح عالی متعالی.‌. جناب معلم پرتلاش 🍁
      سپاسگزاریم خندانک خندانک
      در پناه خدای مهربان باشید 🍁🍁
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      عرض ادب شاهزاده خانوم
      سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
      راحیل م
      راحیل م
      ۲ هفته پیش
      ممنون استاد
      🌼🌼🌼
      ارسال پاسخ
      تکتم حسین زاده
      تکتم حسین زاده
      ۲ هفته پیش
      درود استاد گرامی ، صبحتان به خیر و خوشی
      عالی بود⚘ خندانک
      سپاس از اشتراک دانسته های باارزشتان
      چه قدر خوبه که شما اساتید دلسوز و کاربلد در سایت حضور دارید
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      رحیم فخوری
      ۲ هفته پیش
      بادرود واحترام محضر ادب پرور استاد عالیقدر جناب آقای احسانی فرا که خدا احسان فرموده ایشان را برای شعرناب😍استادجان دستت درد نکند ممنون که بخاطر ما وقت می زارید زحمت می کشید انهم سرصبحی که خیلی هنوز در خواب نازند خیلی گلی استاد جان⚘⚘⚘❤❤❤
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      عرض ادب مجدد خانم راحیل بزرگوار خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب خانم حسین زاده گرانقدر
      سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب بزرگمرد دلنشین شعر ناب
      عمری ست که به سحرخیزی خو کرده ام.
      سپاسگزارم از صفای وجودتان که صفحه ام را مصفّا می کند. خندانک
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      مسعود آزادبخت
      ۲ هفته پیش
      سلام جناب احسانی فر ادیب
      خسته نباشید بزرگوار

      عالی است اقدامتان و نیز بسیار کاربردی
      تقدیمتان
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سپاس از صفای وجودتان آقای خوشروی عزیز خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب مسعود جانم
      عزیز دلی برادر خندانک
      سپاس از حضور ارزشمندت خندانک
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      هزاران درود و خداقوّت فرهیخته‌ی ارجمند خندانک

      پشتکارتان ستودنی‌ست خندانک خندانک خندانک

      خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب استاد حکیمی بافقی گرانقدر
      حضورتان مایه افتخار و دلگرمی است.
      سپاسگزارم از خرده نوازی تان خندانک

      همچنین از استقبال و مهمان نوازی تان در صفحه این ناچیز بسیار خوشحالم و بر خود می بالم.
      سپاسگزارم از بذل این همه عنایت خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ۲ هفته پیش
      خندانک
      دروداستادعزیز خندانک
      وخداقوت خندانک
      ممنون اززحمات ارزشمندشما خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب بانوی گرانقدر واژه ها
      حضورتان مایه افتخار است.
      سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      آرزو عباسی ( پاییزه)
      ۲ هفته پیش
      درودها استاد گرامی خندانک
      سپاس بی‌کران از لطف و زحمات بی دریغ شما 🙏 خندانک خندانک
      مانا باشید به مهر و مهربانی عزیز بزرگوار خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب استاد عباسی بزرگوار
      حضورتان مایه مباهات است.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      عليرضا حكيم
      ۲ هفته پیش
      درودها بر شما
      پست ارزشمندی بود خسته نباشید خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب استاد حکیم بزرگوار
      درس پس می دهم.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب رفیق همیشه همراه و عزیزم خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      ۲ هفته پیش
      سلامممم.. صبح‌ بارانی دل‌انگیزتان بخیر.. معلم پرتلاش و جسور خندانک
      عالی بود خندانک خندانک
      بسیار بسیار روان و سهل آموزش دادید خندانک خندانک
      روحیه‌ی ذاتا آموزگار بودنتان قابل تقدیر است.. خندانک
      خداوند به وجود پر برکت‌تان برکت بیشتری عطا کند و هر روز بر دانش‌تان بیافزاید.. خندانک
      خوش‌بحالتونه‌ااااا همش دعای خیر.. نصیبتون میشه خندانک 🤭
      نوش جون روح‌تان.. خندانک
      در پناه خدای باران‌رسان و یاری‌رسان باشید.. خندانک 😎
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب شاهزاده خانوم انرژی فزای شعر ناب
      همواره حضور شما انرژی مثبت می دهد. خندانک

      چه مزدی بالاتر از این دعای خیری که عزیزان در حقم می کنند.
      خداوند این دعاها را در حق خودشان نیز مستجاب فرماید. خندانک

      حضورتان مایه مباهات است. خندانک
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      درود بر بمب انرژی خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فاطمه بهرامی
      ۲ هفته پیش
      درود بر استاد دلسوز وصبور سایت
      سپاس از شما و مطالب آموزنده ی شما
      در پناه خداوند سلامت باشید وهر روز بر علم و آگاهی شما افزوده شود تا ما شاگردان کوچک شما بی نصیب نباشیم خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب خانم بهرامی بزرگوار
      حضورتان مایه افتخار است.
      قدردان بذل عنایتتان هستم. خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم کریمی (ایبو)
      ۲ هفته پیش
      سلام و صبح پر از مهربانیت به خیر باد
      شاگرد تنبل شما هم حاضر است خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب ابراهیم جانم

      مدیر گروه دانشکده ما(دانشکده اقتصاد) دکتری بود که ویژگی های خاصی داشت. یکی از دوستان ایشان تعریف می کرد که دوران دانشجویی، هرکس دکتر الهی را در کلاس میدید، گمان میکرد که خواب است. چون همیشه ساکت بود و سرش پایین بود.
      اما هرگاه که استاد، سؤالی سخت می پرسید، اولین کسی که در صدد پاسخ بر می آمد همین دکتر الهی بود.

      حکایت شما هم همین است برادر.

      سپاس از حضور ارزشمندت خندانک
      ارسال پاسخ
      ابراهیم کریمی (ایبو)
      عزیزی آقای احسانی فر عزیز
      به گمانم من راست راستی بیشتر مواقع خوابم یهو بیدار می شم می خوام بدونم قضیه چیه کی به کیه خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      عرض ادب مجدد ابراهیم جان
      منظور این بود که شاید به ظاهر خواب باشید، ولی همیشه هوشیارید و جلوه های آن در سرتاسر سایت نمایان است. خندانک
      فرشید ربانی (این بشر)
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب فرشید عزیز
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      ۲ هفته پیش
      درود احترام خدمت استاد احسانی فر نازنین ومعلم و شاعر بسی متعهد به اخلاق ،عالی هستید مثل همیشه⚘⚘⚘
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب بزرگمرد دلنشین شعر ناب
      اخلاقی هست اگر، از بزرگانی چون شما آموختم.
      حضورتان مایه افتخار است.
      قدردان الطافتان هستم خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا شفیعی
      ۲ هفته پیش
      درود بیکران بر استاد دوست داشتنی جناب احسانی فر بزرگوار خندانک
      هنردر شیوه ی تدریس این که در پایان درس حداقل سوال مرتبط برای جویندگان باقی مانده باشد و روش شما چنین است خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      همواره در سلامت باشید و سرانجامتان نیک خندانک خندانک خندانک خندانک

      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بزرگ شعر ناب
      نظر مبارکتان همواره مایه دلگرمی است.
      قدردان الطاف مدامتان هستم.
      سپاسگزارم از حضور مهرانگیزتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا جورعشوری
      ۲ هفته پیش
      درود برشما جناب احسانی فر. یادگیری وزن و تکنیک های مربوط به آن از لازمه های سرودن است که جنابعالی زحمت آموزشش را برعهده گرفتید. درود برشما🌺🌺
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب برادر عزیزم
      حضورتان مایه افتخار است.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      ۲ هفته پیش
      یک سوال ..
      آورد گاه ....تقطیع آن به این شکل است

      آوردگاه .......ءا........وَرد.........گاه

      ءآ...........مصوت بلند
      وَرد.........صامت+مصوت کوتاه+صامت+صامت= هجای کشیده

      گاه..........صامت+مصوت بلند +صامت= هجای کشیده
      ؟
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      عرض ادب برادرم
      بله. دقیقا
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      راحیل م
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض احترام
      ممنونم
      بسیار آموزنده و مفید
      موفق باشید🌼🌼🌼🌼
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب خانم راحیل گرانقدر
      قدردان الطافتان هستم.
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض ادب و احترام جناب استاد احسانی فر گرامی

      خلاصه کلام، سپاسگزارم
      خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب استاد گلی عزیز و بزرگوار
      سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      رویا ادیب (نازبانو)
      ۲ هفته پیش
      سلام زنده باشید استاد احسانی فر بزرگوار خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب خانم ادیب بزرگوار
      قدردان حضور ارزشمندتان هستم خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      جاویدان (جاوید)
      ۲ هفته پیش
      دروتان باد استاد احسانی فر
      گزینه درخواست نقد شعر پرسمان سهوا غیر فعال شد
      شما نقد بفرمایید از شما و دیگر عزیزان فرهیخته ادب پارسی بیشتر بیاموزیم.

      با سپاس جاویدان
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      ۲ هفته پیش
      درود و خدا قوت .
      استثنا به غیر از آیین کلمه ی دیگری داریم .

      آیا وایین شهری در شهریار جزو استثنا است .
      با تشکر
      خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب برادرم
      هر جا که «ن» ساکن داشته باشیم و قبل از آن «مصوّت بلند» داشته باشیم، شامل استثنا می شود.
      مثل: هجای دوم «بَرین»
      هجای اول «بانکی»
      هجای سوم «فراوان»
      هجای سوم «واژگون»
      هجای اول «خوانده»
      و ...
      در واژه های تمرین فقط «آیین» است که استثنا دارد.
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      ممنونم .
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      جاویدان (جاوید)
      ۲ هفته پیش
      درود بسیار عالی خندانک
      در مورد واژگانی چون آینه ،آیینه
      مهمان یا میهمان
      نیز توضیح دهید آیا هر دو گونه قرائت در شعر و تقطیع درست هست یا خیر ؟
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      عرض ادب برادرم
      بله
      هر دو صورت رایج است. در اشعار کهن و معاصر نیز از هر دو گونه بهره گرفته شده. به شکلی که نمی توان به ضرس قاطع گفت از کدامیک بیش از دیگری بهره گرفته شده.
      ارسال پاسخ
      زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
      خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
      ۲ هفته پیش
      درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
      همانند دو بخش اول و دوم، کارگشا و سازنده است. سپاس بیکران خندانک
      خدای مهربان، نهال این شجره معنوی که کاشته اید پربرکت و پرثمر گرداند. خندانک خندانک خندانک
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب برادرم
      خوشحالم از اینکه مطالب را دنبال می کنید.
      قدردان بذل عنایتتان هستم. خندانک
      ارسال پاسخ
      سیدیحیی حسینی
      ۲ هفته پیش
      سلام عرض ادب واحترام🙏🏻

      استادعالی قدر
      شما کاربزرگ وارزشمندی را
      شروع کردید..
      خاصا برای افرادی مثل حقیر

      که این گونه درس هارابا دیده منت پذیران
      دستمریزاد.،احسنت

      زنده باشیدو
      مالامال ازالطاف لایزال الهی

      درودهامعزز
      🌹🙏🏻
      🌹🌹🌹🌹🌹
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹


      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      سلام و عرض ادب شاعر ژرف اندیش جناب حسینی بزرگوار
      در محضر بزرگانی چون شما درس پس می دهم.
      حضورتان مایه افتخار و نظر مبارکتان مایه مباهات است.
      سپاسگزارم از بذل عنایتتان خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0