سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
درودتان جناب هادی ارجمند
خوش آمدید به شعر ناب.
غزل شیوا و روان و پرمحتوایی را به اشتراک گذاشتید.
در بیت بیتِ این غزل ناب، انواع آرایههای ادبی و تلمیحهای زیبا موج میزند.
وزن غزل:
فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن است.
اختصارا برخی از آرایههای ادبی این غزل شیوا:
_ تجنیس بین واژگان: مُلک و مَلک.
_تشبیهات بلیغ: (دریای عشق)؛ (مرغ بخت) و (کوس اناالحق).
_ پارهای از استعارههای مکنیه: (نوای سینه)، (موج غم).
_ برخی از موارد واجآرایی:
(بندِ دام و دانه جان صد عنقا گرفت= تکرار واجهای صامت «ن»، «د» و مصوّت «آ»)
و تکرار واج «ش» در مصراعهای: (عشق لیلی گر شرر بر خرمن عشاق زد)، (تیشهی آوارگی بر دوش شیرین جا گرفت) و نیز ( عشق شیرین، عاشقی شیرینتر از شوق وصال).
و واجهایی دیگر...
_ تلمیح به وادی عشق که از دیدگاه عطار، دومین وادی عرفان است و نیز تلمیح به داستانهایی؛ چون: (لیلی و مجنون)، (شیرین و فرهاد)، (داستان موسی، ندای«لن ترانی» و صحرای سینا)، (ماجرای حلاج و انالحق گفتن و در نتیجه به دار آویختنش)، (سرگذشت یوسف و به بند رفتنش) و (شب یلدا و تفال زدن).
_ برخی از مراعات نظیرها: (دریا و موج)، (مرغ، بند، دانه، عنقا) و نیز تمام مواردی که آرایهی تلمیح به کاررفته است.
_ برخی از کنایهها: (آه عالم سوز من دامان صحرا را گرفت) و (شرر بر خرمن عشاق زد).
_ پارادوکس زیبایی که در عبارت (وادی بی ساحل دریای عشق) موج میزند. (وادی عشق به معنای بیابان عشق و با دریای عشق پارادوکس دارد.)
گذشته از آرایههای ادبی که اختصارا به برخی از آنها اشاره شد، شعرتان بسیار معناخیز و مفهومساز است که تفسیر مفاهیم آن را مجالی بیش از این مقال میطلبد و این گزینهی نقد صرفا جهت جلب توجّه دوستان برای آشنایی با این شعر زیبا و زلال است.
شاعرانههایتان ماندگار