سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        تابیدن و لغزیدن و رقصیدنِ گیسو

        شعری از

        عیسی نصراللهی ( سپیدار )

        از دفتر نرگس نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ۲۱:۳۲ شماره ثبت ۹۰۱۸۸
          بازدید : ۱۰۴۴   |    نظرات : ۲۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر عیسی نصراللهی ( سپیدار )

        _______________________________
         
        گفتی به من آوازه یِ عشقت زِ سراب است
        افسانه یِ افسونِ تو از ریشه، خراب است
         
        تا کی به خودم بگویَم آغازِ مَنی تو
        وقتی که دو چشمانِ تو در پُشتِ نقاب است
         
        شیرینِ من هستی و در آن بیشه یِ فرهاد
        بر کوچه یِ ویرانی ام  آثارِ جناب است
         
        هرگز نشد از ابرِ خیالِ تو شَوَم، خیس
        آنجا که دل از دستِ تو بارانِ عذاب است
         
        هی چنگْ زَنَم مویِ گُریزانِ تو،هر روز
        آن لحظه که بر تارِ تو، آوایِ رباب است
         
        شرم آید از آن بوسه و آن چهره یِ زیبا
        تو پیشِ مَنی،یا که همه،خیالِ خواب است؟
         
        در شهرِ جنون،شُهرتِ لیلا به تو دادند
        یعنی همه جا،گیسِ تو و قصه یِ تاب است
         
        تابیدن و رقصیدن و لغزیدنِ گیسو
        در دادگَهِ عشق،خودَش،حَکمِ صواب است
         
        _________________________________
        عیسی نصراللهی
         
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ۰۸:۲۰
        درود جناب نصراللهی ارجمند خندانک

        بسیار زیبا و ناب سرودید خندانک

        آوای دلتون شاد خندانک
        خندانک

        ۲۷ شهریورماه، روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد سید محمد حسین شهریار، گرامی باد!🌸

        خندانک
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۵۲
        زنده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵
        تابیدن و رقصیدن و لغزیدنِ گیسو
        در دادگَهِ عشق،خودَش،حَکمِ صواب است
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود
        بسیارزیبا خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ۱۷:۰۸
        درود

        خندانک
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۷:۴۲

        دارمت دوست، تو بر دل نظری دیگر کن

        قدمی نِه به سرای دل و آسودگیَش یکسر کن

        نرگسان سیه ات بُرد دلِ من را ؛ داد!

          مهرِ آن رویِ خوشت را تنِ من، بی سر کن 

        رحم کن تا که نگیرد نفسم از نگهت

        قدِ رعنایِ چو ماهت به وجودم تر کن

        شمس باشی و بگردم  چو قمر بر دورت

        پرتویِ مهرِ دلت را  به رهم گستر کن

        عاشقم لیک نباشد زجهان هیچم باک

         تا که جان بر رهِ عشقت بنهم مُستَر کن

        گر چِشَم لَعلِ لبت را تو بدان مستم من

        دین و  دل را به کفت دادم و خود رهبر کن 

        "نوثمر" داند و خود دانی و این مارا بس

        سعد باشی و خدایی من دلبر کن

        علی رهنما
        ____________________



        شعریست که علی رغمِ سادگیِ ظاهری و تکرارِ واژگانِ کهنه شده یِ ادبی، بسیار از تششبیهات و استعارات استفاده شده است

        نرگسانِ سیَه اَت

        لعلِ لبت

        پرتوی مِهر

        و یکی دو آرایه یِ زیبایِ دیگر که این اَثَرِ بظاهر روان را زیباتر نموده است

        جاهایی شعر از وزن خروج داشته و از ضرباهنگش کاسته شده( مصرع آخر،کاملا خروج وزنی داشته ای،جاهایی از اختیارات استفاده شده و جاهایی نیز نشده است)

        * چند نکته در مورد این شعر و دامنه یِ واژگان در زیر می آورم:

        یکم _اینکه بنظرم استعاره، زیرمجموعه و حتی زیرساختش تشبیه است

        استعاره از ریشه یِ عربیِ عار یا عور بمعنایِ عاریه خواستن و به عاریت گرفتن یا بمفهوم عرفی، امانت گرفتن است ( البته مفهوم حقوقی امانت و ودیعه چیز دیگریست)
        پرسشی برایم هست و آن: وقتی مشبه به،وجود داشته باشد
        وجه شبه نیز و ادات هم مستتر باشد و تنها مشبه نباشد و آن را تشبیه ندانیم. یک جای کار میلنگد !!!
        هرچند به ضرورت وجود مشبه و مشبه به را باید باشند
        کُلا استعاره نوعی مجاز است به افتراقی و همان تشبیه است ( به نبود ارکانی)

        دوم_ اولین واژه یِ مصرعِ اولِ بیتِ دوم، نرگسان است ( واژه ی نرگسان به نحو صحیحی نوشته شده است.شاید عده ای فکر کنند که میتوان چون جمع است از واژه یِ نرگسها بهره جُست.
        ای محوِ تماشایِ تو،چشمانِ پری ها ___ آیا بایست پریان بیاید؟
        اساسا جمع بستنِ ان و ها در واژگان عربی و پارسی که در فرهنگ لغاتِ مملکتمان مصطلح است، هرکدام قواعدی دارد
        هرچند واژگان عربی در گستره ی زبان پارسی ورود کرده و هیچ گریزی نیست ولی باز هم دارای قواعدیست
        هر طور حساب کنیم باید نرگسان می آمد.
        تجمیعِ واژگان پری و اسب و اژدها بصورتیست که بایست پریان و اژدهایان و مثلا اسبان آورده شود
        مقصود کُلیت این کلمات است
        مثلا هرگز نمی توانیم بگوییم:
        اژدهاها....
        نه چرخش زبانی دارد و نه مصطلح است و نه قابل قبول
        ولی شاید بتوان اسبها را قبول دانست



        در پناهِ مهر_ عیسی نصراللهی

        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ۰۷:۵۳
        بین لب و انار ( تشبیه)
        دستش نمیرسد ( ضرب المثل ایرانی)
        مگر هم بهانه ای.... از منظر روانشناختی میشود ( دلیل تراشی)
        دستِ انار از سویی،جانبخشی و تشخیص است

        تا اینجا شروعی قدرتمند و تصویر ساز و قابل قبول.
        طلوعِ تبدار... زردیِ توأم با بیماریِ خودخواسته ای که در آن بسوزی و متولد گردی ( توصیفی از عشق دیدم).
        از نوآوری و سلامه الاختراع چیزی نیافتم.
        تا انتها همین ها را رعایت نموده ای:
        با نغمه هایِ بسیارانِ واژگان
        تشخیص ها و گاها، حس آمیزیهایِ درخوری.
        تمام اشعارت بر همین روال و منوال میگذرند ( تنها همان آرایه ها)
        که پگاهان یا شامگاهانی از تخمه و بطن و ذاتِ تلمیحاتی زایش می یابند.
        چینشِ واژگانِ:
        گورِ گمنامی
        صبر صنوبر
        حوا حوری
        طلوعِ تبدار
        گیلاسِ رسوایی
        لذت لذیذ ( از انواع سجع)
        شراب و شرر

        اینان معایبِ فراوانی اند و مزایایِ کمی.(چون آزمایش و امتحانت را پیشتر پس داده اید. بایست زین پس نوآوری داشته باشید)یعنی اگر تمجیدی بوده،قبلا اعمال شده بنابراین منتظر سلامه الاختراع خواهیم بود.

        * جناب قلیچ خانی، استعدادتان را پابندِ تنها اینان نکنید
        دامنه یِ واژگانتان،وافرند.پس میتوانید بشورانید و به جلو برانید

        موفق باشید


        ظاهرا در لیست سیاه آقای قلیچ خانی قرار دارم الان فهمیدم
        خواهشا این نقد را بدستش برسایند
        لیست سیاه چه صیغه ایه؟
        در جریان این امورات و لیست ها نبودم
        حیف است. باید بیاموزیم
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۳۹
        با سلام و درود فراوان جناب نصراللهی🌺
        چقدر عالی بود به لطف واکاوی و نقد های شما یاد میگیریم علاوه بر شعر کردن احساس با اختراع و ترکیب های جدید هم جسورانه تر شاعری کنیم🙏🏻🙏🏻🌺
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۲۰
        درود
        زنده باشید

        درپناهِ مهر
        محمد جواد عطاالهی
        پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ۲۰:۴۸
        درود بر شما جناب نصراللهی
        زیبا بود
        خندانک خندانک خندانک
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ۲۱:۳۶
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        درویش حسین ندری
        جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ۰۱:۰۱
        عرض ادب
        عالی سرودید احسنت
        🌹🌹🌹🌹🌹
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ۰۲:۴۳
        درود خندانک
        ارسال پاسخ
        فاضل فخرالدینی تخلص (مالک)
        جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶
        سلام و عرض ادب
        درود بر شما استاد بزرگوار
        بسیار زیبا و دلنشین سرودید
        پاینده باشید ادیب و شاعر گرانقدر
        🌼🌼🌼
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴
        سپاس خندانک
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ۲۲:۳۲
        ________________________

        بخوان از برف و از مادر،حبیبَم
        تو ای قُـــــویِ قشنگِ دِلفَریبَم /
        شبی رفتی و در آغوشِ دریا
        دَمی در حسرتِ عشقِ فریبا /
        کویرِ باوَر و خَرچنگِ مُرداب
        بِبآران برفِ زیبا بر تَنِ آب /
        تو گفتی بارِ نو پرده براُفتد
        از این شهر خدا،جمله سراُفتد/
        وطن، آرامشِ روحت نبوده؟
        همان مامِ غمِ در خون غَنوده /
        شبی در شهرِ غربت،گریه کردی
        گُلالِه را به شعرم هدیه کردی /
        و یا گفتی به دنیا با پیامی:
        تمامِ کینه ها را با سَلامی /
        شهیدانِ وطن را سَر بِدادی
        چراغِ لحظه هایم را بِزادی /
        هوایِ آن،امام زاده،که خواندی:
        هوایِ عاشقی بود و نماندی /
        بخوان از نو،تو ای مردِ خُدایی
        کجایی تو؟ کجا؟شوقِ جُدایی/
        زدی مُهرِ خموشی رویِ دنیا
        چو پروازِ بلندِ قُـویِ زیبـا /
        بیا، ایران من، ایرانِ فرداست
        میانِ شَبْ، چِراغَش شعرِ یلداست/
        ____________________________
        شعر_ عیسی نصراللهی

        * چند نکته:
        اول اینکه ما که مادرمان را ندیده ایم،باید یقه یِ چه کسی را بگیریم؟ چرا از بزرگترین آیه یِ زندگی هرشخص که مادر نام دارد باید محروم شده باشیم؟ کسی پاسخی برای این دارد؟

        دوم_ حدود بیست سال میشود که حبیب گوش میدهم و با هیچ خواننده ای عوضش نمیکنم

        سوم_ تنها و تنها برایِ حبیب شعر تقدیم کرده ام( نجیب،اصیل،بی حاشیه،مَرد و یک انسان بزرگ و معتقد)
        https://www.instagram.com/p/CFfO2Q2nhPW/?igshid=5ww6mwk0wrp3
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۳۶
        سلام
        عجالتا میبومسمت دوست عزیز
        تا کار خرمشهر تمام شود و فراغ فرصتی پدید آید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۰۲
        سلام بر مهرداد خان

        زنده به مهر خندانک
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ۰۷:۱۴
        درود و سپاس

        خندانک
        خندانک
        خندانک
        فرخ لقا  فتحی
        جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۰:۱۲
        تابیدن و رقصیدن و لغزیدنِ گیسو
        در دادگَهِ عشق،خودَش،حَکمِ صواب است خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        درود بر شما بزگوار بسیار زیبا و ب احساس غزل نابتان خندانک
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۱:۱۹
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۰۱
        گر تمنـــای  محــــبت ز تو زیبا کــردم

        می گزم لب که چرا خواهش بیجا کردم

        ایکه عمری به عتاب تو مرا عادت بود

        برخـــلاف آمـد عادت چه تقــاضاکردم؟

        نه مـرا طاقت دیدن نه دگـر پای فـرار

        عجبـــا این دل سرگشته چه شیداکردم

        خنده گر تلخ شد از دوری رویت .آری

        بخیــال لبت ای دوست چو حــلوا کردم

        جان عزیزاست چواز جانب تو عاریت است

        من نه آنـم که طلب کــردی و پروا کردم

        باغ فردوس برین وعده ء فردای تو بود

        آنچه امــروز توانـم که همین جا کردم

        به کنارم می ناب ولب جوی و قد سرو

        هرچه خواهـم  همه اینــجا مهیا کردم

        عمری اندر طلبش روی به محراب ونماز

        عاقبت درخـم ابـروی تو پیـــدا  کردم


        سیدبها قزوینه

        _____________________


        گر تمنایِ محبت، زِ تو زیبا کردم
        میگزم لب،که چرا خواهشِ بیجا کردم

        و چند بیت بعدی به زیبایی مکتب « واسوخت » را زنده میکند. مکتبی که از گذشته تا حتی همین حالا تداوم داشته ولی در نوع و سبک و سیاق و موضوعات مختلف اما نهایتا واسوختی.
        واسوخت یعنی روگردانی و گله مندی و شکایت عاشق از معشوق ( آیا میخواهد سر به تنش نباشد؟)
        سعدی و دهلوی و عشقی و شهریار در اشعارشان از این صنعت بهره جسته اند ( مقدمین و متأخرین و معاصرین)
        این روزها اگر ترانه های دهه نودی و غیر نودی و اینور و آنور و فراپاپ و فراپست مدرن و غیره گوش بدهیم،پُر است از این شِکوه هایِ خیالین. معشوق را میبرند تا سر بِبُرند.... معشوق !!!!!

        واسوخت،صدایِ لرزانِ عقده ها و عقیده هایِ نارس و نرسیده است که از درونِ تسلیم شده یِ تَن و بطنْ رنجورهایِ بی دست است که عشقشان را به پسر همسایه وا داده اند ( یکی عبدالسلام میشود و آن دیگری،مَمی ژنده پوشِ زنده خور، راستی،ابرو را هم بر میدارد)
        آدم فروش
        عروسکی بودم
        خیالی نیست


        شما چطور؟

        ( تنها خواستم کمی صنعتِ واسوخت را گوشزد نمایم،و الا سروده سرشار از آرایه و صنایع و نغزهایِ ناسره ایست که به دنبال میکشاند و کشانده است)

        یادم آمد... اصلا واسوخت یک تعارف است. تعارف نیست؟


        نگاه کنید:

        عمری اندر طلبش روی به محراب ونماز
        عاقبت در خَـمِ اَبـروی تو پیـــدا  کردم


        واسوخت یک شوخی است( از اساس در تقلایِ یار است و با یار غذا میخورد و با یار میبیند و با یار میمیرد)
        واسوخت یک شـــــــــــــوخیست
        شوخی نیست؟


        در پناه مهر _ عیسا
        99/7/5


        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ۲۰:۴۰
        تو محبوبِ تمامِ آسیایی
        به لیگِ قهرمانانَم، خُدایی

        همه پروانه یِ شمعِ تو هستند
        تو را ای پرسپولیسِ آریایی

        ___________________
        شعر_ عیسی نصراللهی


        تقدیم به آبرویِ فوتبالِ ایران



        نقد یعنی پرسپولیس
        نقد یعنی آبرویِ فوتبالِ ایران
        نقد یعنی ادبیاتِ پرسپولیسِ کُهن

        ضمن احترام به تمامی تیمهایِ دیگر

        يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸
        سلام و عرض ادب
        بسیار زیبا و ناب نگاشتید
        قلمتان مانا خندانک خندانک
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ۱۸:۵۳
        زنده باشی خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        7