نور چشم احمدی یعنی علی
حامی دین نبی یعنی علی
جانشین برحقِ ختم رُسُل
بازوی ربّ جلی یعنی علی
وارث نورهدایت حیدراست
حاملِ سِرّ وصی یعنی علی
ناخدای باخدای بحرعشق
کشتی نوحِ نبی یعنی علی
قاسم جنّات ونارِ ربِّ حق
این ترازوی ولی یعنی علی
قلعه ی خیبرگشا، با درد چشم
فاتحِ لطفِ خَفی یعنی علی
ذوالفقارِ حیدری را صاحب است
لافتی اِلّا علی یعنی علی
حُبِّ دنیا در علی هرگز نبود
فاغ ازدارِ دَنی یعنی علی
آن امام ِ اُمّتِ بعد ازنبی
باشد ازدونان بَری یعنی علی
درنماز از دارِ دنیا فارغ است
درخدا فانی همی یعنی علی
می بَرَد همیانِ خرما را به دوش
بریتیمان، آن سخی یعنی علی
هَل اَتی درشأنِ اونازل شده
کاتِب وحیِ نبی یعنی علی
برسردست پیمبردرغدیر
چون علی باشد، وَصی، یعنی علی
دُرِّ دریای کرامت در رکوع
بخشدَش انگشتری یعنی علی
هرکجا درمانده گشتی مهدوی
تکیه کن بریاعلی یعنی علی
***
شافع روزجزائی یاعلی
دافع حزن وبلائی یاعلی
بینوایم بینوایم بینوا
بینوایان را نوائی یاعلی
جانشین احمدی بی شک توئی
حامی قالوا بلایی یاعلی
شوی زهرای اَطهَر، مرتضی
اِبنِ عمِّ مصطفائی یاعلی
اوّلین مسلم پس از پیغمبری
با پیمبر همصدائی یاعلی
تالی قرآنِ ناطق جزتو نیست
کاتب وحیِ هُدائی یاعلی
عبد پاکِ خالق حق بی ریا
سربه فرمان خدائی یاعلی
اجرِ یک ضربت به یومِ خندقت
فوقِ ثقلینُ العِبادی یاعلی
- «ضربة على يوم الخندق افضل من عبادة الثقلين.»
[ضربت على در روز خندق از عبادت جن و انس برتر است.] «ضربة على يوم الخندق أفضل من أعمال امتى الى يوم القيامة».و در مجمع البيان طبرسى(ره)از حذيفه نقل شده كه رسول خدا(ص)به على فرمود: اى على مژده باد تو را كه اگر عمل تو را بتنهايى در اين روز با عمل تمامى امت محمد بسنجند عمل تو بر آنها مىچربد،زيرا خانهاى از خانههاى مشركان نيست مگر آنكه با كشته شدن عمرو خوارى و زبونى در آن وارد شد،و خانهاى از مسلمانان نيست جز آنكه با قتل او عزت و شوكتى در آن داخل گرديد.و ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه (2) درباره شجاعت آن حضرت در آن روز و قتل عمرو بن عبدود گويد:اهميت آن خيلى مهمتر از آن است كه كسى بگويد:مهم بود،و بزرگتر از آن است كه بگويد:بزرگ بود (3) و بهتر آن است كه آنچه را استاد ابو الهذيل در اين باره گفته است بگوييم،وى در پاسخ مردى كه از او پرسيد:آيا منزلت و مقام على در پيشگاه خدا بيشتر است يا منزلت ابو بكر؟وى در پاسخش گفت:اى برادر زاده به خدا سوگند مبارزه على در جنگ خندق با عمرو به اعمال همه مهاجر و انصار و طاعات و عبادات آنها همگى مىچربد تا چه رسد به ابى بكر تنها!
چون هم گزینه نقد دارد وهم بنده با روحیه والایتان کاملا آشنا هستم
دو مصراعتان را انتخاب کرده ام
1- (قلعه ی خیبرگشا، با درد چشم) این مصراع هیچ اشکال وزنی ندارد ولی اگر بفرمایید
( خارها در چشم، خیبر را گشود) به نظر بهتر آن حدیث مولا آشکار میشود
2- (شوی زهرای اَطهَر، مرتضی) این مصراعتان اشکال وزنی دارد بفرمایید
( شوهر زهرای اطهر مرتضی) یا =( همسر زهرای اطهر مرتضی)
عیدتان مبارک
اجرتان هم با صاحب واقعی اثر