جمعه ۲ آذر
بهشت آگاهی شعری از اصغر ناظمی
از دفتر سایه نوع شعر نیمائی
ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۴۱ شماره ثبت ۸۸۳۴۴
بازدید : ۵۹۰ | نظرات : ۶۸
|
آخرین اشعار ناب اصغر ناظمی
|
درمزار نمور خودستیز کلمات
بهشت عدن
باخوف هزاره ی عدم
مفت چنگ وا ژه هاست
با سرزمین هایِ خشکِ بی حصولِ مزایده ایِ خودفریبِ
صلح ، آزادی ، عشق ، عدالت
در بیان ، تکلم ، حروف
مائده وقراردادها
باید
از خواب خوش بیدار نمای چند پهلوی خود ،
کناره گرفت
وقفس حبابی سرسخت تراز بتون آرمه وساروج را ،
در خود ، درهم ریخت
تا سهل و آسان
به بهشت آگاهی
در خویشتن...... رسید
وگرنه ،
خواب زده ا ی کور اندیش ......
بابیگاری از خویش ........ تمام عمر
کوله بار کش ملول واژه هاییم
بی قصد
بی نتیجه
بی هدف
پوچ ... پوچ ... پوچ ...
|
نقدها و نظرات
|
سلام وعرض ادب بربانوی گرامی آگاهی برزخ زمین را برای انسان بهشت عدن می نماید . که باید راه ورود به ان حریم مقدس را در خویشتن یافت وببگانگی باخویشتن است که آدمی را دچار سراب نموده است ..... | |
|
کشف آگاهی باکسب دانش متفاوت است ، دانش ابزار ارتقای انسان است که آن را کسب می کند و بچنگ می آورد . ولی کشف اگاهی ، تعالی بشراست که هرکسی باید آن را با کنارزدن ومحو موانع در خویشتن صیّد نماید . بسیاری ازافراد بی سواد وامی هستند که ناخودا گاه به گنجینه ی اگاهی خویش نزدیک اند ولی از آن بی خبرند و بسیاری از افراد نیز هستند که با کسب مدارج بالای دانشگاهی وعلمی از آگاهی ذاتی خویش دورند .... | |
|
سلام مجدد منظورتان از آگاهی همان ادراک است؟ نمیدانم دقیقاً منظورِ نظرتان چیست چون از طریقِ قیاس طرحِ مساله میفرمایید لذا لاجرم به قولِ خودتان اینطوری به برداشتی به نام سراب شاید رسید!
یگانه ی هستی بخش یاورتان
| |
|
سلام بانوی گرامی پرسش جالبی ست ودر عین حال کلیدی . آیا آگاهی همان ادراک است ؟...ادراک یعنی ؛ دریافت وفهم و شعور وهوشمندی ...ادراک از آگاهی زاده می شود . پس آگاهی ادراک نیست بلکه ادراک محصول آگاهی ست و آگاهی سرچشمه ی ادراک . آنچه در جوامع بشری بطور کلی در طول تمام قرنها دچار اختلاط گردیده یکی دانستن ، دانستگی و آگاهی ست . دانستگی با کسب دانش وعلوم و دریافت تجارب دیگران بامرور زمان نصیب هرکسی می گردد . اما اگاهی ودیعه ای ذاتی وخدادادی ست که با تولد به هرکسی اهدا می گردد اما در جوامع این دانستگی ست که فاتح وغالب میدان است که همین پوشش واستتاری برروی آگاهی ذاتی افراد گشته و دراغلب آگاهی ذاتی شان کاملا به فراموشی دچار می گردد . حال ادراک در هر کسی یا از منبع محدود دانستگی ها ی افراد نشات گرفته وبه بیرون سرازیر می شود ، یا از منبع ازلی و ذاتی و نامحدود درهرکسی . پس می بینیم ادراک یکی ست ، ولی منبع ادراک در آدمیان متفاوت است . ولی هنوز هم در تمام کشورهای جهان ، تمام نوشتار و گفتنی ها در باره ی دانستگی ورشد فزاینده ی آن است که ان را گاه نااگاهانه ذاتی وخدادادی معرفی می کنند . ولی در مورد آگاهی ذاتی وریشه ا ی افراد کلام و کتاب و درجه و منبعی که سبب کشف اگاهی و همچنین دگرگونی ذاتی هرفرد گردد وجود ندارد ، ودانستگی و اطلاعات بشر سطحی هستند نه عمیق و بنیادین ، که تمام این گفتگو در باره ی خودشناسی ست وگرنه در رشته های دیگر بشر معاصر تاریشه و عمق بسیاری چیزها نفوذ کرده.... به این نکته توجه داشته باشیم ، آگاهی ذاتی را هرکسی باید در خود کشف نماید و قابل دریافت و اکتساب از هیچ منبعی نیست بلکه ذاتی و خدادادی ست ودر همه وجود دارد . اما دانستگی ها (مادی یا معنوی) اکتسابی اند ، چون ثروت و پول ، ومال و ملک و زمین .... | |
|
آگاهی ذاتی قابل انتقال به دیگران نیز نیست بلکه ادراکی که ماحصل ونتیجه ی خوداگاهانه آن است می تواند در روشن نمودن دیگران موثر باشد و چون چراغی هدایت گر هرکس که آن گنجینه ی الوهی را درخویشتن برملا وظاهر و آشکار می سازد گردد . | |
|
اگاهی فطری وخدادادی مبنع درخشان ومداوم نوری در انسان است که هرگز دچار تناقض و تضاد و دوکانگی در فرد نمی شود یعنی در مقابل هیچ تناقض وتضادی قرار نگرفته وآدمی رااسیر نمی کند وهرکسی را با کشف آن در خویشتن به وحدت ویگانگی می رساند ، اگر فکر معمول ما کارش تجزیه و تحلیل است ، اگاهای ذاتی کار مداومش مشاهده و دیدن است ودر آن هیچگونه قضاوتی نیست . وقتی در خود به آن سرچشمه ی لایتناهی وازلی می رسیم ، درقیاس می بینیم ، فکر وتعقل در برابر آن انرژی ونیرو ، بسیار محدود وناچیز و موقتی است ولی آن منبع بیکرا ن ، نامحدود ، بی مانع وابدی است . ومن شخصا معتقدم این انرژی وقدرت نامحدود در یکایک افراد در هر عصری ودراعصار گذشته و آینده گان وجود دارد ودست یابی به آن نیز ناممکن نیست.ولی تاامروز هنوز اکثریت از آن معاف وبا آن بیگانه بوده اند .... | |
|
سلام ودرود وممنون از حسن توجه تان | |
|
سلام بزرگوار این از حسن نگاه شماست | |
|
سلام سرور گرامی ممنون از شما | |
|
سلام سرور گرامی باخیرمقدم به شما بزرگوار | |
|
باسلام وتشکر از شما استاد معظم که نظرتان برایم امیدبخش است موفق وموید باشید بزرگوار | |
|
سلام سرورگرامی واستاد بزرگوار | |
|
باسلام وعرض ادب ممنون از بزرگواری تان | |
|
سلام وعرض ادب برشما بزرگوار | |
|
سلام دوست بزرگوار ممنون از حسن نگاه شما | |
|
سلام وعرض ادب دوست بزرگوارم | |
|
سلام ودرودها بانوی گرامی ممنون از نگاه حقیقت نگر وتفکر حقیقت جوی شما | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
دستمریزاد