سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        صدایش

        شعری از

        زهرازیدآبادی(نازلی)

        از دفتر شعرناب نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۰۷ شماره ثبت ۸۱۸۴۰
          بازدید : ۷۶۵   |    نظرات : ۳۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر زهرازیدآبادی(نازلی)
        آخرین اشعار ناب زهرازیدآبادی(نازلی)

        صدایش نی چوپانی بود
        که سحرگاه گله اش را گرگ برده بود
        همانقدر محزون
        همانقدر پر خون
        صدایش شر شر باران به ناگاه بود
        که خانه ایی را در غروب خراب کرده بود
        همانقدر شدید همانقدر عظیم
        صدایی که مسخ می کند مرا
        در جایی بین رفتن و نرفتن
        چشمانم توان بسته شدن ندارد
        جسمم در همانجا بند میشود
        تا روحم پرواز کند
        در عالمی که نمی دانم کجاست
        مرده ی زنده ایی می شوم
        که قاتل و احیاگرش اوست
        و در جنونی که نمی دانمش عرق میشم
        اری از صدایش فقط یک جنون می ماند 
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۴۱
        ازصدایش
        یک جنون می ماند
        خندانک خندانک خندانک
        درود بانو خندانک
        زیباقلم زدید خندانک
        خندانک خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۰۵
        درود برشما ...تشکر خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۲:۲۵
        درود بانو
        بسیار زیبا و غمگین بود خندانک
        سعید فلاحی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۶:۳۳
        خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید فلاحی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۶:۳۳
        درود و ادب

        احسنت

        پیروز باشید
        سعید فلاحی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۶:۳۳
        خندانک
        آذر جهانی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۷:۵۲
        درود بر شما! چه زیبا و شاعرانه
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۲۲
        ممنونم خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدعلی جعفریان(عاشق)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۱۹
        سلام


        زیباست
        خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۲۳
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۰۹:۲۶
        با غرض سلام
        قلمتان مانا ونویسا باد
        درود درود
        خندانک خندانک خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۲۲
        خندانک سپاسگزارم
        ارسال پاسخ
        فاطمه علیزاده (ف بانوی اب)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۳۶
        درود بر شما
        خندانک خندانک خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۴۴
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مینا مرادی(ققنوس)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۰۱
        درود. مهربانو
        زیبا سروده اید
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۲۱
        خندانک خندانک خندانک درود مهربانو
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۴:۴۶
        خندانک خندانک درود
        ارسال پاسخ
        محمد دارایی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۱
        گل بمان تا غم زحسنت گم شود
        نقشی از احسان بر این مردم شود
        خندانک خندانک خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۰۵
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدعلی رضاپور(مهدی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۲
        سلام بزرگوار!
        شما را به خوانش و نقد سبک شعر سبز(چندآهنگ) دعوت می کنم:
        مواردی از فواید ایجاد شعر سبز(چندآهنگ)
        شعر سبز(چندآهنگ)، شعری ست میانه ی شعر سپید و شعر نیمایی و دست کم، یک امتیاز مهم به شعر سپید و یک امتیاز مهم به شعر نیمایی می افزاید. شعر سپید، از نظر وزن شعری، ضعیف است؛ اما شعر سبز، موزون تر از آن است و با سرایش شعر سبز – که شباهت زیادی به شعر سپید دارد- می توان با حفظ نِسبیِ امتیازات سپید، به نوعی شعر موزون تر دست یافت که البته سرایش آن برای سپیدسرایان به دشواریِ سرایش شعر نیمایی هم نیست.
        شعر چندآهنگ، امتیازی هم به شعر نیمایی می افزاید؛ یا به تعبیر دقیق تر، امتیازی نسبت به شعر نیمایی دارد و باز به تعبیر دقیق تر، چندآهنگ، امتیازی دارد که در شعر نیمایی و شعر سنتی تقریبا هیچ وجود ندارد (و این که گفتم تقریبا هیچ و نگفتم هیچ، دلیلی دارد که فعلا به آن نمی پردازم و آن را موضوعی برای پژوهشگران قرار می دهم.) شعرچندآهنگ را می توان در اوزان مختلف و به تعبیر جامع تر در بُحور مختلف عروضی سرود و به همین دلیل، آن را علاوه بر شعر سبز – که نوعی مشابه اما موزون تر از شعر سپید است- شعر چندآهنگ هم نامیده ایم. چندآهنگیِ شعر باعث انتقال از حال و هوایی به حال و هوایی دیگر می شود؛ مثلا با انتقال از بحر متقارب به بحر هَزَج، محیطی حماسی را به محیطی عاشقانه و تغزّلی تبدیل می کنیم و این ویژگی در شعر سنتی بجز در چند مورد تفنّنی و در شعر نیمایی بجز در مواردی اندک وجود ندارد و در شعر سپید- هر چند تغییر بُحور ممکن است فراوان اتفاق بیافتد- باز هم به دلیل ضعف و رقّتِ وزن شعریِ آن در مقایسه با وزن قوی تر و دقیق ترِ شعر چندآهنگ،
        تغییر حال و هوای احساسی شعر بر اساس تغییر آهنگ(بحر عروضی)، جلوه ی کم تری دارد. به عبارت دیگر: چون در شعر سپید، علت این امر(وزن عروضی) ضعیف تر است، معلول آن(چندآهنگی) هم به ناچار ضعیف تر است.
        به طور خلاصه: شعر سبز و یا چندآهنگ، نوعی شعر در میانه ی شعر سپید و نیمایی است که نسبت به سپید، آهنگین تر و نسبت به نیمایی، چندآهنگ تر و دارای قابلیت بیش تری برای انتقال از حسی به حس دیگر بر محور تغییر آهنگ شعر است.
        برای شناخت شعرسبز(چندآهنگ) از شعر نیمایی، باید توجه داشت که آزادیِ عروضی در شعر سبز، بسیار بیش تر است؛ به طوری که ارکان عروضی مختلف با حداکثر آزادیِ عروضی می توانند در کنار هم قرار بگیرند و انتقال از یک بحر عروضی به بحر عروضی دیگر در آن امکانپذیر است؛ مثلا شعری نیمایی می تواند در بحر رَمَل
        و با وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فع شروع شود ودر لَخت های بعدی با قدری تغییر در کوتاهی و بلندی هجاها ادامه یابد و از این بحر، خارج نشود یا حداکثرگریز یا گریزهای کوچکی از بحر اصلی خود داشته باشد و مثلا جایی از رکن فعلن استفاده کند؛ اما در شعر چندآهنگ، این چندآهنگیِ ناشی از تغییر بُحور عروضی ممکن است بسیار بیش تر اتفاق بیافتد و مثلا لَخت های چندآهنگ به ترتیب دارای اوزان زیر باشند:
        فاعلاتن/
        مفعولن فعولن فاعلن فاعلاتن/
        مستفعلن/
        فاعلن مفاعلن فع/
        مفاعیلن مفاعیلن فعولن/
        مفاعیلن مفاعیلن فَعَل/
        فاعلاتُ مفاعیلُ مستفعلن/
        فعلن/
        همچنین برای شناخت شعرسبز(چندآهنگ) از شعر سپید، باید توجه داشت که شعر سبز(چندآهنگ) موزون تر و به عبارت علمی تر، عروضی تر از شعر سپید است و برای رسیدن به این جایگاه، از روش های مختلفی استفاده می کند که از جمله عبارت اند از:
        1-کاربردِ اوزان رایج عروضی در برخی لَخت های جزیره ای خود؛ یعنی مثلا بعد از چند لَختی که از نظر وزنی شبیه لَخت های سپید است، لَختی با وزن رایج عروضی در آن به کار می رود؛ مانند مثالی که در نمایش عروضی بالا آمده است.
        2- استفاده از دو و گاهی بیش از دو لَختِ کاملا و یا نسبتا هم وزنِ پی در پی؛ باز هم مانند نمایش عروضی بالا.
        3- ترجیحا استفاده از رکن کوتاه پایانی برای کوبش یا برجستگی بیش تر شعر:
        این مورد، ویژه ی هیچ کدام ازدو نوع شعری سپید و نیمایی نیست؛ بلکه این ویژگی را از قالب شعری سروش، برای شعر سبز ویا چندآهنگ به ارمغان گرفته ام.
        4- علاوه بر این تفاوت ها – که ارتباط زیادی به موضوع وزن شعر دارند- تفاوت دیگری هم بین شعر سبز و سپید وجود دارد و آن، ترجیحِ تأکیدیِ شعر سبز به کاربردِ قافیه- دست کم در قسمتی از محدوده ی خود- است؛ به طوری که سعی بر این است که هیچ چندآهنگی بدون استفاده از قافیه نباشد.
        5- چندآهنگ، بیش از سپید و شاید بیش از شعر نیمایی، گرایش به این دارد که شعری چند قسمتی به شمار برود و به ویژه چندآهنگی و تغییر وزن و بلکه بحر عروضی آن، باعث چنین ویژگیی(ویژگی ای) می شود.
        هدف از ایجاد شعر سبز(چندآهنگ)
        نویسنده – که از دوازده سالگی یا قدری زودتر با سرایش، اُنس داشته است- پس از بیش تر از سی سال، سرایش و مطالعه و آشنایی ژرف با قالب ها و اوزان و انواع شعرپارسی و بعد از ابتکار قالب های شعری سروش و سه گلشن و نوآوری شعر عروضی انگلیسی(بر پایه ی اصول شعر پارسی)، به ایجاد شعر سبز(چندآهنگ) و تقدیم آن به ادبیات فارسی پرداخته است تا امکانی فراهم آورد برای پیشگیری از بیش تر شدنِ هرج و مرج فراوانی که در عرصه ی شعر سپید، پیش آمده و موجب شاعرشدنِ اکثریت ملت، پشت نام شعر سپید شده است و تا گزینه ای تازه و پیشرفته تر از شعر سپید به شعر فارسی اضافه کند و آن را در اختیار همه و به ویژه سپیدگرایان عزیز قرار دهد تا شعرهای آزاد خود را قدری موزون تر و زیباتر بسرایند و تا بهانه ای شود برای توجه به این که برای شاعر نامیدنِ افراد، حداقل هایی را درنظر بگیریم.
        نمونه شعری در قالب سبز(چندآهنگ)،
        تقدیم به سدارشهید قاسم سلیمانی و هم رزمان شهیدش

        رفتی/
        و من چقدر خوب خوانده بودم/
        ترانه ی کبوترانه ات را/
        از اوّلِ نگاهت.// 1
        رفتی/
        ای بزرگ مرد!/
        تنها شدیم/
        اما/
        نگاهت با ماست/
        احساست/
        اندیشه ات/
        و هر آنچه بوی تو دارد، با ماست/
        پس همچنان با ما بمان/
        بزرگ مردِ کم نظیرِ دوران!/
        سردارِ عشق!///2
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۰۶
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فرید امیدی
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۱۶:۲۴
        سلام و درود بسیار زیبا و لب نواز بود
        لذت بردم خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۱:۰۵
        درود ..ممنون خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ۲۲:۳۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۴۴
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فروغ فرشیدفر
        دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۵۶
        سلام ودرودبانو نازلی🌹
        زیبا بود .
        🌹🌹🌹🌹
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ۲۲:۴۶
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود میناآباد  مسعود م
        دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۱
        سلام :
        درود بر شما ...
        .............. خندانک خندانک خندانک
        -------
        جز وصل تو دل به هر چه بستم توبه
        بی یاد تــــــــــــــــو هر جا که نشستم توبه

        در حضرت تو ، توبه شکستم صدبار
        زین توبه که صــــــــــد بار شکستم توبه
        ----------- خندانک خندانک خندانک ----------- ابوسعید
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ۲۲:۴۶
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سید احسان موسوی ( سام )
        چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ۱۶:۳۶
        خندانک
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        زهرازیدآبادی(نازلی)
        دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۵:۱۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        8