سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        این سراسر تکرار

        شعری از

        مریم محبوب

        از دفتر خیال سیال نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۳۷ شماره ثبت ۶۹۲۷۷
          بازدید : ۶۰۸   |    نظرات : ۲۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        نه گلی تا که به رقص آید از این باد بهار
        نه به طرف چمنی جلوه کند روی گلگون نگار
         
        صحن این گلشن بی نام و نشان
        سر به سر مأمن صد هرزه گیاه
        نه تذرو و نه سروش و نه هزار
        اثری نیست زِ گل در گلزار
        نه بنفشه نه اقاقی نه سمن
        همه خار و همه خار و همه خار
         
        انتظاری اگرت هست از این طرفه بهار
        همه وهم است و خیال   همه رؤیا ، پندار
        اندر این دایره محنت بار    اندر این ماتمزار
        همه از خویش گریزان    همه از هم بیزار
        همه در وهم و گمان
        همه آویخته در دامن صدها پندار
         
        همه بیگانه زِ هم  همه ببریده ز دوست
        همه بگسسته زِ یار
        همه بگذشته ز اصل  همه گم کرده تبار
        یاوری نیست مددکاری نه 
        همدمی نیست و دلداری نه
        همه رنج است و عناد  همه آزار ، آزار
         
        زین تب دامن گیر چهره ها در هم و دلها بیمار
        همه در بند رهایی   همه در فکر فرار
        همه بی تاب و قرار
         
        نیست کس تا که بجنبد از جای
        تا از این شانه بشکسته ز درد
        باز بردارد بار
        تا ز دلهای سیه گشته ز گرد
        برکند گرد و غبار   بزداید زنگار
         
        چه کسی می آید
        تا نهد بر دهن یاوه سرایان افسار
        تا کشد بین من اینهمه صدها دیوار
         
        آه دلتنگم آه   دگر از هر گفتار    دگر از هر دیدار
        و دلم می گیرد   هم از این هستی رمزآلوده
        زین لبالب ابهام زین سراسر تکرار
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۳۰
        درود بانو
        دلنوشته زيبايي است خندانک خندانک خندانک
        محمدرضا کوزه گر کالجی
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۰۶:۱۴
        سلام
        بسیار زیبا و خواندنی قلم زدید.
        قلمتان همواره در اوج به لطف خدا
        کبری یوسفی
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۰۶:۵۶
        سلام بانوعزیز
        زیباوجالب قلم زدید
        خداقوت
        پایاباشید خندانک خندانک
        حمیدنوری(احمد)
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۰۷:۱۰
        درود بانوی فرهیخته
        بسیار زیباست دست مریزاد خندانک خندانک خندانک
        مهدی سالوند (مهدی)
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۲
        درود بر شما
        دستمریزاد
        خندانک خندانک خندانک
        میهمان شعر « سینه سوزان » ام باشید . سپاس
        عظیم شفاعت
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۷:۱۶
        درود بانوی بزرگوار ( محبوب)
        بسیار زیبا و دلنشین لذت بردم از سروده زیبایتان
        لحظه هایتان سرشار از شاعرانگی و ماندگار خندانک خندانک خندانک خندانک
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۷:۲۱
        عالی
        عالی
        عالی
        خیلی زیبا بود و یکدست
        امین شجاعی
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۸:۳۸
        دربارۀ اهمیت و نقش قافیه هیچ شاعر و نظریه پرداز ادبی در ایران بیشتر و دقیق تر از نیما سخن نگفته است. شاید تعجب کنید که چطور نیما که خود علیه وزن و قافیه و الزامات دست و پا گیر شعر قیام کرده بود، چطور از قافیه دفاع می کرد؟ او از قافیه دفاع می کرد اما از نقشی که ادبیات کهن بر دوش قافیه گذاشته بود، انتقاد می کرد. نیما فهمیده بود قافیه مهمترین بخش از شعر است. قافیه باید درست در جای خود بیاید و بتواند موسیقی شعر را کامل کند. او قافیه را به مثابه جواهری می دید که باید در بهترین جای یک تاج قرار گیرد تا درخشش و شکوه خود را نشان دهد. اگر همان جواهر ارزشمند را در جایی نادرست قرار دهید، نه تنها ارزشش را نشان نمی دهد، ممکن است حتی تاج را از درخشش بیندازد.
        برای درک درست ارزشی که نیما برای قافیه قائل بود، باید نوشته های نیما و نیز تحلیل ها و شرح هایی که بر آن ها نگاشته شده است، دقیق و درست خوانده شود. یکی از ایراداتی که نیما به قافیه در شعر کهن می گیرد این است که قافیه باعث ایجاد تکلف، قافیه اندیشی نادرست و دنباله روی شاعر از قافیه شده است. یعنی در حالیکه باید شاعر جایگاه درستی برای قراردادن قافیه در شعرش ایجاد کند و با اندیشه و طرح شاعرانه، قافیه را در جای خود بنشاند، قافیه شاعر را به دنبال خود بکشد و برای او تعیین تکلیف کند.
        برای این حرف خود مثالی بزنیم:
        شاعر می‌گوید:
        انتظاری اگرت هست از این طرفه بهار
        همه وهم است و خیال همه رؤیا ، پندار
        اندر این دایره محنت بار اندر این ماتمزار
        همه از خویش گریزان همه از هم بیزار
        همه در وهم و گمان
        همه آویخته در دامن صدها پندار
        در همین چند سطر از شعر به نظر شما چند واژه بی دلیل و تنها برای نشاندن قافیه به شعر تحمیل شده‌اند؟ از همان ابتدای شعر شروع کنیم. وقتی شاعر می گوید
        همه وهم است و خیال، عبارت بعدی یعنی همه رؤیا ، پندار چه کمکی به شعر کرده است؟چه مفهوم تازه یا تصویری را به شعر اضافه کرده است؟
        در این سطر
        همه از خویش گریزان ،همۀ آنچه بعد از گریزان آمده است، حشو است و شاعر تنها به ایجاد قافیه با (-زار) فکر می کرده است و نه چیزی بیشتر.
        همین مساله در تمامی بند های این شعر بجز بند دوم کاملا مشهود است
        به دوست شاعرمان توصیه می‌کنم کتاب ارزشمند «موسیقی شعر» دکتر شفیعی کدکنی را با دقت بخواند و بیشتر به اهمیت و جایگاه قافیه در شعر واقف شود.
        امید که جسارت بنده رو ببخشید
        پایدار باشید
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۹:۳۲
        درود برشما خندانک خندانک خندانک
        مجید شیاسی  مجید
        چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ ۲۱:۵۰
        سلام درود برشما عالی و زیبا
        مریم محبوب
        پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ ۰۸:۱۷
        سلام و درود بی پایان بر شما اساتید و بزرگواران
        پیشکشی بود تقدیم نگاه زیبا و سراسر مهرتان خندانک

        و عذر تقصیر
        به علت مشغله زیاد سعادت پاسخگویی به الطاف شما عزیزان را بصورت جداگانه ندارم
        در پناه یکتای بی همتا
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        همایون طهماسبی (شوکران)
        پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ ۲۲:۵۲
        درودتان بانو محبوب گرامی
        بسیار زیباااااااااااااا
        خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۴
        درود بیکران بر شما بزرگوار خندانک
        سپاس از لطف شما خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدکدخدایی(عرفان)
        جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ ۱۲:۰۸
        با سلام و ادب
        احسنت!
        زیبا بود و دلنشین. باعث افتخار است با قلمی و قدمی
        بر کوخسرای فقرمان خشنودمان سازدید
        بامید تعامل بیشتر خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک :
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۳

        درود بی پایان استاد ارجمند خندانک
        از نگاه زیبا و پرمهر شما مسرور و سپاسگزارم خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجید خوش خلق سیما
        شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۵
        درود بی پایان خدمت استاد بانوی فرهیخته و بسیار بزرگوار ایران زمین ... بسیار لذت بردم و بهره ... همواره قلمتان روان و آثارتان ماندگار در پهنه هستی ..زین تب دامن گیر چهره ها در هم و دلها بیمار همه در بند رهایی همه در فکر فرار همه بی تاب و قرار .... خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مریم محبوب
        مریم محبوب
        دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۴۰
        سلام
        و هزاران درود بر شما خندانک
        از لطف و عنایت شما سپاسگزارم خندانک
        شادمان و پاینده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی تنهائی
        سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ۱۴:۵۶
        قلمتان مانا بانو خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        7