پنجشنبه ۱ آذر
|
دفاتر شعر احمدی زاده(ملحق)
آخرین اشعار ناب احمدی زاده(ملحق)
|
بدون تعلیق،
عشق هراسی ممنوع.
بسم الله الرحمن الرحيم
عشق که از در وارد شود در پی گناه نمی گردد.!!!!بداهه
متاسفانه در طول تاریخ و حتی مذاهب و عرف و آداب و سنن ما و ملل و شعرا و ادیبان همیشه فوبی عشق یا عشق هراسی را در راس الویت های خود قرار دادن مانند ،خطر است، عیب است ، ناهنجاری میباشد ، و خروج از قوانین خانواده و اجتماع و دین است ووووو و حتی فتوای حرام به آن نسبت دادند!!!!
لذا این جانب با کمال افتخار و در اوج تواضع در برابر همه بزرگواران و ادیبان گرانقدر اعلان می نمایم که((((( پدیده و نظریه ی یا عبارت فوبیای عشق یا عشق هراسی))))) متعلق به این جانب سید احمدی زاده (ملحق) بوده و هر گونه سواستفاده از این مطلب و نظریه و عبارت بدون ذکر نام این جانب ابتدا شرعا حرام ودر ثانی پیگرد قانونی دارد.
|
|
نقدها و نظرات
|
درود بااانوی عزیز بسیار عالی بود | |
|
🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻 🌹⚘️🪻🌹🌸🌸 🪻🪻🪻🌹🌹 ⚘️⚘️⚘️⚘️ 🌺🌺🌺 🌻🌻 ❤️ | |
|
🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻 🌹⚘️🪻🌹🌸🌸 🪻🪻🪻🌹🌹 ⚘️⚘️⚘️⚘️ 🌺🌺🌺 🌻🌻 ❤️ | |
|
🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻 🌹⚘️🪻🌹🌸🌸 🪻🪻🪻🌹🌹 ⚘️⚘️⚘️⚘️ 🌺🌺🌺 🌻🌻 ❤️ | |
|
🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻 🌹⚘️🪻🌹🌸🌸 🪻🪻🪻🌹🌹 ⚘️⚘️⚘️⚘️ 🌺🌺🌺 🌻🌻 ❤️ | |
|
🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻 🌹⚘️🪻🌹🌸🌸 🪻🪻🪻🌹🌹 ⚘️⚘️⚘️⚘️ 🌺🌺🌺 🌻🌻 ❤️ | |
|
🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻 🌹⚘️🪻🌹🌸🌸 🪻🪻🪻🌹🌹 ⚘️⚘️⚘️⚘️ 🌺🌺🌺 🌻🌻 ❤️ | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
عشق از دیدگاه برداران اهل تسنن! از استاد عزیزم جناب استاد حاج محمدی عزیز تمنا دارم این متن را به زبان شیرین فارسی ترجمه نمایند تا کمکی برای درک بیشتر این مقاله و اثر این جانب گردد انهایی که عربی بلد هستند خب دیگه نیازی ندارند و از سوئی از همه عزیزان خواهانم هرانچه راجب عشق هراسی می دانند یا تجربه نمودند برای استفاده عموم چنانچه دوست داشتند منت برمن گذارند در زیر همین پست به صورت کامنت نقد درج نمایند بی شک بی صبرانه منتظر خوانش افکار و اندیشه و تجربیات شما گرانقدران و اساتید خواهم بود. در ضمن خانم دکتر صفیه پاپی عزیز نیز راهنمای بیشتر نمایند از لحاظ روان شناختی عشق هراسی که کمال تشکر و قدر دانی را از ایشان دارم که همچون گذشته دست گیرنده من خادم و باقی کاراموزان عزیزمان بودند دوستتان دارم شدید و فروان
العشق مسلك خطر، وموطئ زلق، غوائله لا تؤمن، وضحاياه لا تحصى، وأضراره لا يحاط بها.
وأهل العشق من أشقى الناس، وأذلِّهم، وأشغلهم، وأبعدهم عن ربهم.
عشق راهیست پر خطر و مسیری پر لغزش، عناد و سرکشیش اطمنیان نمیدهد. و اسیب دیدگانش بیشمار و زیان هایش نا محدود به طوری که نتوان به ان پی برد
سلکان عشق شقی و سنگ دل و خار ترین مردمانند که عشق مشغول شان نموده و از راه خدا دورشان کرده.!!! تا اینجا ترجمه خودم
قال ابن تيمية - رحمه الله -: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" فإن الذي يورثه العشق من نقص العقل والعلم ، وفساد الدين والخلق، والاشتغال عن مصالح الدين والدنيا أضعاف ما يتضمنه من جنس المحمود.
وأصدقُ شاهدٍ, على ذلك ما يعرف من أحوال الأمم، وسماع أخبار الناس في ذلك; فهو يغني عن معاينة ذلك وتجربته، ومن جرب ذلك أو عاينه اعتبر بما فيه كفاية; فلم يوجد قط عشق إلا وضرره أعظم من منفعته \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
وقال - رحمه الله -: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" وهؤلاء عشاق الصور من أعظم الناس عذاباً، وأقلهم ثواباً، فإن العاشق لصورة إذا بقي قلبه متعلقاً بها مستعبداً لها اجتمع له من أنواع الشر والفساد ما لا يحصيه إلا رب العباد، ولو سلم من فعل الفاحشة الكبر ى; فدوام تعلق القلب بها أشد ضرراً عليه ممن يفعل ذنباً ثم يتوب، ويزول أثره من قلبه.
وهؤلاء يُشَبَّهون بالسكارى والمجانين كما قيل:
سكران: سُكرُ هوىً وسُكر مدامةٍ, ومتى إفاقةُ مَن به سكــران
وقيل:
قالو: جننت بمن تهوى فقلت لهم: *** العشق أعظم مما بالمجانيــن
العشق لا يستفيق الدهر صاحبه *** وإنما يُصرَعُ المجنونُ في حين
وقال - رحمه الله - متحدثاً عن حقيقة العشق : \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" قيل: العشق هو فساد الإدراك، والتخيل والمعرفة; فإن العاشق يخيل له المعشوق على خلاف ما هو به، حتى يصيبه ما يصيبه من داء العشق .
ولو أدركه على الوجه الصحيح لم يبلغ إلى حد العشق وإن حصل له محبة وعلاقة \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
وقال: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" وقيل: إن العشق هو الإفراط في الحب حتى يزيد على القصد الواجب; فإذا أفرط فيه كان مذموماً فاسداً مفسداً للقلب والجسم \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
ولقد تظاهرت أقوال أهل العلم ، والشعراء، والأدباء، ومَن وقعوا في العشق في بيان خطورته، وعظيم ضرره.
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" قالوا: وإذا اقتحم العبد بحر العشق ، ولعبت به أمواجه - فهو إلى الهلاك أدنى منه إلى السلامة\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
وقال بعض الحكماء: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" الجن ون فنون، والعشق من فنونه\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
وقالوا: وكم من عاشق أتلف في معشوقه ماله، وعرضه، ونفسه، وضَيَّع أهله، ومصالحَ دينِه ودنياه \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
وقالوا: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" والعشق هو الداء الدوي الذي تذوب معه الأرواح، ولا يقع مع الارتياح، بل هو بحر من ركبه غرق; فإنه لا ساحل له، ولا نجاة منه \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
* قال أحدهم:
العشق مشغلةٌ عن كل صالحةٍ, وسكرةُ العشق تنفي لذة الوسنِ
* وقال أبو تمام:
أما الهوى فهو العذاب فإن جرت فيه النوى فأليم كـل عذاب
* وقال ابن أبي حصينة مبيناً ضرر العشق ، غابطاً مَن لم يقع في أشراكه:
والعشق يجتذب النفوس إلى الردى بالطبع واحَسَدِي لمن لم يعشقِ
* وقال عبد المحسن الصوري:
ما الحب إلا مسلك خطر عسر النجاة وموطئٌ زَلَقُ
قالوا: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" والعشق يترك الملك مملوكاً، والسلطان عبداً \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
قالوا: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" ورأينا الداخل فيه يتمنى منه الخلاص، ولات حين مناص \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
قال الخرائطي: أنشدني أبو جعفر العبدي:
إنِ الله نجاني من الحب لم أعُــــد إليه ولــم أقبل مقالة عاذلــي
ومن لي بمنجاةٍ, من الحب بعد ما رمتني دواعي الحب ِّ بين الحب ائل
وقال منصور النمري:
وإنَّ امرءاً أودى الغرام بُلُبِّه لعريانُ من ثوب الفلاحِ سليبُ
قال ابن القيم - رحمه الله - مبيناً خطر العشق على الدين: \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" ومحبة الصور المحرمة وعشقها من موجبات الشرك، وكلما كان العبد أقرب إلى الشرك، وأبعد من الإخلاص كانت محبته بعشق الصور أشد.
وكلما كان أكثر إخلاصاً، وأشدّ توحيداً كان أبعد من عشق الصور.
ولهذا أصاب امرأة العزيز ما أصابها من العشق ; لشركها، ونجا منه يوسف الصديق - عليه السلام - بإخلاصه.
قال - تعالى -: ( كَذَلِكَ لِنَصرِفَ عَنهُ السٌّوءَ وَالفَحشَاءَ إِنَّهُ مِن عِبَادِنَا المُخلَصِينَ ) [يوسف: 24].
فالسوء: العشق ، والفحشاء: الزنا ; فالمخلص قد خَلُص حُبٌّه الله، فخلَّصه الله من فتنة عشق الصور، والمشرك قلبه متعلق بغير الله، فلم يخلص توحيده وحبه الله - عز وجل – \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\".
+++++++++++++++++++++
۳ روز پیش
ترجمه استاد ابراهیم حاج محمدی
سید بزرگوار حاج فکری احمدی زاده(ملحق) عزیز و گرامی:
سلام و درود بر شما . فدایت شوم چند وقتی است کمتر وارد فضاهای مجازی می شوم و گرفتاری هایم فروان است . شما که شماره تلفن مرا داری در اینگونه موارد که تکلیفی می فرمایید ، تماسی بگیرید تا مطلع شوم و خدایی نکرده ترک امتثالی سرنزند . علی ای حال خوب شد متن این پُست شما به چشمم خورد . ولی دیشب که مشغول ترجمه و تایپ ترجمه بودم متأسفانه اینترنت منزل قطع گردید و میسر نشد که ترجمه را ارسال کنم . از اینکه تأخیری صورت گرفت عذرخواهم . و این هم ترجمه متن عربی : چون شتاب داشتم که امتثال امر در اسرع وقت صورت پذیرد ممکن است اشتباه تایپی صورت گرفته باشد!
%%%%%%%%%%%%%%%%%
عشق راهی خطرناک و مسیری لغزنده است ، دشواری هایش بی امان و قربانیانش بیشمار و زیان هایش نا محدود است
عاشقان بدبخت ترین و خوارترین و گرفتارترین مردمان و دورترینشان از پروردگار خویشند!
ابن تیمیه می گوید :آنچه عشق در پی دارد از قبیل نقصان خرد و دانش و فساد دین و اخلاق و انصراف از مصالح دین و دنیا چندین برابر پیامد های نیکوی آن است .
صادق ترین گواه بر این ادعا همان چیزهایی است که از احوال امتها دریافته می شود و از اخبار مردمان شنیده می گردد و این خود از به چشم دیدن و تجربه کردن بی نیاز می سازد و هر کس تجربه کرده و به چشم خود دیده است مضرات موجود در آن را بسنده می شمارد . در نتیجه هرگز عشقی بافت نمی شود جز اینکه زیانش عظیم تر از منفعتش است
و نیز همو گفته است : و این عاشقان صورتها عذابشان از همه مردمان بیشتر و ثوابشان از همگان کمتر است . چرا که عاشق صورت آنگاه که قلبش وابسته به آن و رام آن باقی بماند همه ی انواع شر و فساد که کسی شمارش را جز خدای مردمان نداند ، برایش فراهم می آید هر چند از انجام فساد بزرگ در امان باشد .دوام وابستگی قلب به آن زیانش بر او بیشتر است از کسی که مرتکب گناهی می شود و سپس توبه می کند و اثرش را از قلب خویش برطرف می کند .
و اینان شبیه انسان های مست و دیوانه اند آنچنان که گفته شده است:
دو نوع مستی است : مستی عشق و مستی شراب و کسی را که در او مستی است ، کی هشیاری است؟
و گفته شده است : به کسی که عاشق گردید گفتند دیوانه شده ای . عشق گرانتر است از آنچه در دیوانگان است
عشق اهل خود را در طول روزگار رها نمی کند حال آنگه انسان دیوانه گاه دچار جنون است.
و همو رحمت خداوند بر او باد در باره حقیقت عشق گفته است :
گفته شده است که عشق فساد دستگاه ادراکی و تخیل و شناخت است و معشوق برای عاشق بر خلاف آنچه هست تصور می گردد. تا اینکه به او می رسد آنچه از درد عشق است .
و اگر به وجه صحیح او را دریابد به حد عشق نمی رسد هرچند محبت و علاقه ای برای او حاصل می گردد.
و همو گفت : گفته شده که عشق زیاده روی است در محبت تا اینکه از حد ضروری افزونی می گیرد. و چون در آن زیاده روی شود ناپسند است و تباه کننده ی قلب و جسم .
و سخنان اهل علم و شاعران و ادیبان و هر کس در عشق گرفتار گردیده در بیان خطرات و بزرگی زیانش فراوان است .
و گفته اند : و چون بنده دریای عشق را درنوردد و امواجش او را به بازی گیرد به هلاک نزدیکتر است از سلامت.
یکی از حکما گفته است جنون ، فنونی دارد و عشق از فنون آن است
و گفته اند چه بسیارند عاشقانی مال و آابرو و جان خویش را برای معشوق تلف کرده و خاندان و مصالح دین و دنیایشان را ضایع گردانیده اند.
و گفته اند : عشق درد ی بی درمانی است که ارواح با او ذوب می شوند
و یکی از آنان گفته است : عشق رویگردانی از هر امر صالحی است و مستی عشق لذت خواب سنگین را نفی می کند
و ابو تمام گفته است:
دل باختگی عذاب است . و اگر انگیزه ها بر آن جاری شود دردی تماما عذاب است.
و ابن ابی حصینه در باب زیان عشق و در رشک نسبت به کسی که در ورطه ی عشق نیافتاده ، گفته است :
عشق جانها را به به پست ترین حالت های طبایع می کشاند و چقدر حسادت می ورزم به کسی که عاشق نگردیده است .
و عبد المحسن صوری گفته است :
عشق جز راهی خطرناک که نجات از آن مشکل است و قدمگاهی لغزنده نیست
و گفته اند : عشق پادشاه را مملوک و سلطان را بنده می گذارد.
گفته اند . دیده ایم کسی را که وارد حیطه عشق گردیده که آرزوی رهایی از آن را دارد حال آنکه مجال گریزی ندارد
خرائطی گفته است : که ابوجعفر عبدی برایم سروده است :
خداوند مرا از عشق نجات داد و بسوی آن باز نگشتم و گوش به ملامت کننده ی خویش نمی دهم
و کیست که مرا از عشق برهاند بعد از آنی که انگیزه های عشق مرا در میان بند های عشق افکنده است
و منصور نمری گفته است :
انسانی که تعلق خاطر خردش را گرفتار ساخته است از لباس رستگاری عریان است و عقلش ربوده شده است.
و ابن قیم خدایش رحمت کناد در بیان خطر عشق بر دین گفته است . عشق و دلبستگی به صورت های حرام از موجبات شرک است و هرچه بنده ای به شرک نزدیکتر و از اخلاص بدورتر باشد دل بستگی اش به صورت ها شدید تر است و هر چه اخلاصش بیشتر و یگانه پرستی اش قوی تر باشد ، از عشق به صورت ها دورتر است
و بدین خاطر رسید به همسر عزیز مصر , آنچه از عشق به اورسید بموجب شرکش و نجات یافت یوسف صدیق علیه السلام بموجب اخلاصش.
قال - تعالى -: ( كَذَلِكَ لِنَصرِفَ عَنهُ السٌّوءَ وَالفَحشَاءَ إِنَّهُ مِن عِبَادِنَا المُخلَصِينَ ) {يوسف: 24}
و خداوند متعال فرمود بدین ترتیب بدى و زشتكارى را از او بازگردانيم چرا كه او از بندگان مخلص ما بود
پس سوء همان عشق است و فحشاء همان زنا و مخلص عشق خود را به خدا خالص گردانیده است و در نتیجه خداوند او را از فتنه عشق به صورتها رهایی بخشیده و مشرک قلبش گرفتار غیر خداوند است و و خداوند توحید و یگانه پرستس اش را خالص نگردانیده است
++++++++++ ++++++++++
واما.....
عشق که از در وارد شود در پی گناه نمی گردد.!!!!بداهه
متاسفانه در طول تاریخ و حتی مذاهب و عرف و اداب و سنن ما و ملل و شعرا و ادیبان همیشه فوبی عشق یا عشق هراسی را در راس الویت های خود قرار دادن مانند ،خطر است، عیب است ، ناهنجاری میباشد ، و خروج از قوانین خانواده و اجتماع و دین است ووووو و حتی فتوای حرام به آن نسبت دادند!!!!
لذا این جانب با کمال افتخار و در اوج تواضع در برابر همه بزرگواران و ادیبان گرانقدر اعلان می نمایم که((((( پدیده و نظریه ی فوبیای عشق یا عشق هراسی متعلق به این جانب فکری احمدی زاده بود و هر گونه سواستفاده از این مطلب و نظریه بدون ذکر نام این جانب ابتدا شرعا حرام ودر ثانی پیگرد قانونی دارد. برادر و خادم شما مدیر و موسس سایت ادبی شعرناب
سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)