سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 29 دی 1403
    19 رجب 1446
      Saturday 18 Jan 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        دو چیز در جهان بی انتهاست: عظمت جهان و حماقت بشر انیشتین

        شنبه ۲۹ دی

        سگ کشی

        شعری از

        صبّاغ کلات

        از دفتر خلوت شاهد نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۴۰ شماره ثبت ۳۲۲۸۱
          بازدید : ۱۵۲۴   |    نظرات : ۱۲۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر صبّاغ کلات

         
        رنـگ جـوانـی ، هست تا ؛ آبـی در ایـن جـو ، می رود
         
        از نـرگـس آهــو و شــان ؛ آهـو ، بـه یـاهـو ! می رود
         
        فصــل بهـاران ، چـالـشی است ؛ ابـر و مجـال آفتــاب
         
        هر گه، کز آن گلگـونه ها ، گیسو به یک سو می رود
         
        ســهـم تـرانـزیـت نســیـم ؛ از طـره ء مشکیـن نفـس
         
        شـشـدانـگ ، بـاغ آبـرو ، از یـاس خـوشــبو ، می رود
         
        عشق ،ست نور و ظرف جان ؛ مظروف ، نیکو، پروران
         
        بـر دسـت نــاز نــازکان ، خـو شـتـر ، النگـو ، می رود
         
        صدجویبـاران ، پرده زن ؛ صد شیوه ، می خواند غـزل
         
        بی پرده،گوی ؛ ای تار من ؛این کیست ؟ از رو میـرود
         
        هر تـابشی ، باران ، شـود ؛ هر قطـره ای، خروار گل
         
        هنـگامـه ء غیبـت ؛ گـل عیشم ، بـه مشکو، می رود
         
        مهـر ،آفتابت، می دمد ؛ بی مهـری ات ، هم مـاهتاب
         
        دانی؛چه حالی ؟میشوم؛ ذوقم که ، نـُه تو، می رود
         
        کی ؟ صحبتم، باشد غـریب ؛ از نوش لب ؛ روژینـه رُز
         
        انسـان ، علیـرغـم گـلان ؛ در پـژمـران ، بـو ، می رود
         
        دزد یـده ، دیـدم ؛ دیـده ام ، خـامـوشـی جـادو گـران
         
        افسرد ؛ اگر ،این آذران ، برق و سگ و سو ، می رود
         
        ای مهـر،بان آذر منش ! دی ، شام من شد ؛ بهمـنی
         
        یک کهکشـان افسـردگی ، بامن ، به پستـو می رود
         
        از خیـل جانبازان عشق ، آنکـو  که خـواهـد ؛ عـافیت
         
        بازنـده، شد لیـلاجیـان ؛ زین کوی ، هـرکـو ،می رود
         
        بیزی نس ت ، بیزانسی؛ و ویـزیت عاشق ، روی میز
         
        صد لایـه یی، جام آبگین ، را لاخه ای، مـو، می رود ؟
         
        در معـبــر خیـبـر ، نگـر ؛ پر تنـگنـا ،چون قـافیـه ست
         
        لـؤ لـؤ ، گر از هنــد آورم ؛ دافغــانـه لـو لـو ، می رود
         
        .................................................................................
        الف - واژگان :
        آهـو= غزال ، و نیز ، منفی از « هـو » . بـد. عیب . فردوسی : « دو دست و
        دو پای من ، آهو گرفت . » هــو = خوب . نیک . مثال : هـومن ، هـوتن .
        یا هو =ایهام بیک سِرور.وتکیه کلام دراویش.و ندای سکرت ، به معشوقه
        جام = واحد ی برای شیشه گری
        دافغانه = افغانستانی .حرف (د ) حرف تعریف ست ؛ در پشتوی  افغانی .مثل حرف تعریف (de) ، در زبان فرانسه . شبیه تلفظ حرف اضافه (دِ) در لهجه خراسان
        روژینه = رز . رزبان . گل رز .گل سرخ . که معربش  روض . روضه . رضوان ریاض  است .
        سو = نور . روشنی چشم . سمت . نقب .
        نازک = ناز + ک . = ظریف . ( « ک » برای نسبت و تحبیب ) مثال : طفلک .
        مشکو = داخل منزل . اندرونی . اتاق .
        ب - دستور زبان پارسی : « ک »
        1- برای تحبیب . .. طفلک . بچه دوست داشتنی
        2 – برای تصغیر ... مرغک . مرغ کوچک ، پرنده .
        3 – برای شباهت کل ( گشتالت ) ... موشک . کلا ً ، شبیه موش
        4 – برای شباهت در انتزاع جزء.خرسک .« پرز قالی شبیه پوست خرس »
        5 – برای نسبت رنگ ... زردک . سرخک .بیشتر برای بیماری هم
        6 – برای نسبت صوت .... خروسک .. صدای تنفس بیمار .جیر جیرک.
        7 – برای تحقیر .... مردک . یا مردکه . زنکه .( که اول + «ه»= مرده بوده)
        8- در پهلوی باستان .که به ( ه ) بدل میشود مثال: بنفشک بنفشه
        9 – اصلی کلمه ... مثال : تاک .
        10 – تخفیف حرف ربط « که » مثال: از آنک
        11 – تآکید در اشاره ..اینک ... آنک
        12- تشبیه غیر مستقیم ...کورک = دمل متورم سر
        باز نکرده شبیه چشم کور .
        13- برای حاصل مصدر که در اصل فقط «ی»
        است ؛ ولی در کلمات مختوم به «ه» این «ه» به
        «گ» بدل می شود . زنده + «ی» = زندگی اما
        در کلماتی ، بدون آن حرف ، «ک» می گیرد مثال :
        یواشکی = به صورت کم و آهسته ..و یا ....پنهانکی ( پنومکی )
        14 – دقت شود ؛ که در کلمات عربی ، ضمیر است .
        مثال سلام ًعلیک یعنی : علی + ک = بر « تو » که مؤنث
        کسره مذکر فتحه دارد . در واقع جّر و نصب .
        15 – نسبت ترکی ... ال + ک = الک ( با دست )و از  این ، باز با «ی»
        حاصل مصدر می سازند . الکی ،یعنی : دست دستی ، سر سری .
        چون قبل از ساخت الک ، با کف دست و عبوردادن از لای انگشتان
        این کار انجام ، می شده است .
        ج - جغرافیا : تنگه خیبر = در هندوکش افغانستان. معبری صعب العبور
        بین افغانستان پاکستان.(ارتفاع هزار متری )که لشکراسکندر.نادر و اخیراً
        انگلیس.بسختی از آن گذشتند؛( انگلیس ) ، برای حفظ هند،درجدایی این
        نواحی ایرانی.کوشید. وتنگه را، به نظارت خوددرآورد . (پیمان گندمک)
        .پاکستان از هند جداشد و افغانستان را که زادگاه شاه عباس بود باجنگ
        از ایران جداکرد ؛ تا طوایف مسلط شوند ؛ وحایلی بین هند و ایران ، ایجاد
        شود. و نادری ، یا یعقوبی ، مردآویج زاده ای دیگر ، به هند نتواند بیاید .
        و (انگلیس ) ، این نام « افغان »!!! را ، به این مناطق ایرانی جدا کرده ، داد
        د - بدیع : مراعات نظیر = مهر . آذر . دی . بهمن ..در مصرع ( ای مهر ،
        بان ! آذر منش ... )...تلمیح = اشاره به لیلاج . قمار باز خاکستر نشین
        هـ - علم قافیه : در تنگنای قافیه خورشید خر شود = بنا به ضرورت مثال :
        سخُنبرای بُن وخورشیدمخفف شده وخورمی شود .که درتلفظ هماهنگی
        قافیه مساوی(خر) میشود .و همینطور..لؤ لؤ که مساوی با لولو .می شود
        و - کوچه – 1 - زنکه ! جان ! زنکه =هوای قوچان خونوکه .
        (اُ هوی زن + ــه ! هوای قوچان سردست)
        2 – سگ . در( افسرد ؛ اگر این ... ) تو که چشمات سگ داره ...
        3 – در مصرع ( صد لایه جام آبگین را لاخه ای ...) اصطلاحاً :
        مو ..لای درزش ، نمی رود = عاشقانه ، آن تیم . صمیمی . چفت و جور .
        ز = عروض : این غزل ،در بحررجز سالم و وزنی سالم ست، یعنی : وزنی
        بدون (زحاف ) .با افاعیل «مستفعلن» و.زحافات بحررجز: مفاعلن .مفتعلن
        .فاعلن. باقی ...(درصورت امکان وفرصت ) به عهدهءمهـربانـوی دانشورم
        ح – موسیقی : درعروض حمیدی( مُس .تَف.عِ. لُن) میشود( مُت .فا. عِ .لا)
        و در عروض خانلری و دیگرها..( مس . تف. عِ . لن = تن .تن . ت. تن)یا
        هرضربآهنگی که بخواهید ؛ با دست تان روی میز ، یا ، با پا بر زمین
        بکوبید . و بگویید :( دام . دام . دَ . دام) یا ( تاپ . تاپ . ت. تاپ ) و یا
        کف بزنید؛ (یک قرص.. دو قرصه ) ؛ یعنی : (محکم .محکم .یواش محکم)
        یا با دایره وتنبک ، دو تا ضربه ، به داخل دایره (بلند ) ویکی به کنار محیط
        (کوتاه) ویکی باز داخل دایره بزنید.میشود( مس تف. عِ . لن)=( ــ ــ 7 ــ)
        (اف . سر .دَ .گر)/(مس.تف .ع . لن )/(این.آ. ذ . ران = تپ.تپ . ت.تپ)
        (بر .قو .س . گو/ تن .تن. ت . تن )(.سو. می. رَ. ود ./ دم.دم . دَ. دم)
        ط - معنی دو مصرع : مصرع اول - درنرگس آهووشان ..در جوانی  بایک
        یاهو  ماشاءالله دفع  بلا می شود ؛ و. یا  نظر  طرف ( آو ) جلب می شود
        مصرع  دوم .- بیزینس ات ..= عشق ، باپاداش، تجارت می شود .وشکست
        می خورد ؛ مثل: امپراتوری بیزانس ( قسطنطیه=.اسلامبول=.استانبول)
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر
        ۴۴ شاعر این شعر را خوانده اند

        صبّاغ کلات

        ،

        میثم دانایی

        ،

        فاطمه سادات بحرینی

        ،

        طارق خراسانی

        ،

        محمد ایثاری نیا (جوینی)

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        ناهید زرین نگار

        ،

        حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

        ،

        عباس وطن دوست

        ،

        علی ولی زاده(فقیرلرستانی)

        ،

        صفیه پاپی

        ،

        عباس خوش عمل کاشانی

        ،

        محمد رسول دژپور

        ،

        منصور شاهنگیان

        ،

        خدیجه زینالی ( مهربانو)

        ،

        امید

        ،

        کاک باران کورد ملکشاهی

        ،

        جواد مهدی پور ( آزاده )

        ،

        علی اصغر اقتداری (حرمان)

        ،

        حیدر جوادی

        ،

        اکبر رشنو

        ،

        مونس ارجمندی

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        یاسر(رییس)

        ،

        عادل دانشی

        ،

        احمد رشیدی مقدم (گمنام)

        ،

        حمیدرضا کشیتی

        ،

        سیده نسترن طالبزاده

        ،

        نجمه طوسی (تینا)

        ،

        رضااشرفی فشی

        ،

        اله یار خادمیان(صادق)

        ،

        سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

        ،

        مینا علی زاده

        ،

        بختیار فرّخ

        ،

        فرزان رادفر

        ،

        باقر رمزی ( باصر )

        ،

        محسن پاده بان

        ،

        حمیدرضا زند

        ،

        جوادرحیمی(راحم)

        ،

        حسن عباسي

        ،

        سپیده افضلی(صبحدم بامدادان)

        ،

        بهار تهرانی

        ،

        فرحناز راسخ

        ،

        وحید بهجتیان اصفهانی (بهجت)

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4