سرو خُرامانیم نییَه ، مِیلینی وِئرمیر چمنَه
گُل ایله همدم اولمورِ ، یادینی وِئرمیر سمنَه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
دونن نندی ساچلاروندان ، گیلِیلی یم حِئیِف حِئیِف
دئدی قارا بورما ساچلار ، هِچ قولاغ آسموری منه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
تا منیم سومسوک اوره گیم ، گیردی او چین چین تِئل لره
او اوزون سفردن گلیب ، ایاقین قویمور وطنَه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
کمان قاشین قاباقیندا ، التماس ایله رَم ولی
قولاغی اوزوندور اوندان ، هِچ قولاغ آسموری منه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
عطیرلی چین چین دامنله ،گلیسن صبادن عجب
سن سُووشان توپراقلاری ، بَنذتمیر مُشکِ خُتنه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بیر بالاجا کی یِئل اَسر ، زلفِ بنُوشه تِتره یَر
واه اوره گیم نه یاد اِئدر، ایله مز اول عهدشکنه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
جمالین گورمگه اورک ،جانیلا همدم اولمورِ
جاندا اونون هواسینا ، خدمت ایله میر تنه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اول بدیر اوزلی ساقی دَه ، وِئریر منه چاخیر شراب
کیم بدنین می جامی تک ، اوخشادور ایندی دهنه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
ظلم الیله توکمه سن ، گوزیاشیمی بولوط تکین
ایتمسه گوز یاشیم مدد ، دوزَلمز آی دُرّ عَدَنه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
ناز ایله غمزه ن اُلدوریب پند اِئشیتمز حافظی
تیغِ سزادی هر کیمه ، کی قولاغ آسمور سخنه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
(شعر حافظ را ارفارسی به ترکی ترجمه کرده ام)
:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-
سروِ چَمانِ من چرا میلِ چمن نمیکند؟
همدمِ گل نمیشود یادِ سَمَن نمیکند
❤
دی گِلِهای ز طُرِّهاش کردم و از سرِ فُسوس
گفت که این سیاهِ کج، گوش به من نمیکند
❤
تا دلِ هرزه گَردِ من رفت به چینِ زلفِ او
زان سفرِ درازِ خود عزمِ وطن نمیکند
❤
پیشِ کمانِ ابرویش لابه همیکنم ولی
گوش کشیده است از آن گوش به من نمیکند
❤
با همه عطفِ دامنت آیدم از صبا عجب
کز گذرِ تو خاک را مُشکِ خُتَن نمیکند
❤
چون ز نسیم میشود زلفِ بنفشه پُرشِکَن
وه که دلم چه یاد از آن عَهدْشِکَن نمیکند
❤
دل به امیدِ رویِ او همدمِ جان نمیشود
جان به هوایِ کویِ او خدمتِ تن نمیکند
❤
ساقیِ سیم ساقِ من گر همه دُرد میدهد
کیست که تن چو جامِ مِی جمله دهن نمیکند؟
❤
دستخوشِ جفا مَکُن آبِ رُخَم که فیضِ ابر
بیمددِ سِرشکِ من دُرِّ عَدَن نمیکند
❤
کُشتهٔ غمزهٔ تو شد حافظِ ناشنیده پند
تیغ سزاست هر که را دَرد سخن نمی کند
هر چند که دوستان آذری زبان باید نظر بدهند
با این وجود کاری متفاوت و پسندیده است