سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
هرگاه دو اسم در کنار هم قرار گیرند
به صورتی که اسم دوم با حرکت کسره به
اسم اول اضافی شده باشد . ترکیب اضافی میگوییم.
در ترکیب های اضافی اسم اول مضاف نامیده میشود .
و اسم دوم مضاف الیه نام دارد .
مثال ، (دستِ مادر )نوعی ترکیب اضافی است
که در آن( دست )نقش مضاف و (مادر ) نقش مضاف الیه را به عهده دارد .
ترکیب های اضافی نوعی گروه اسمی هستند که در آنها یک اسم با استفاده از حرکت کسره به اسم دیگری اضافی میشود
در این نوع ترکیب ها همیشه حد اقل دو اسم حضور دارند.
مثال دوم ، (چراغِ خانه) که از مضاف چراغ بادعلامت کسره و مضاف الیه خانه تشکیل شده است .
گاهی ممکن است در ترکیب های اضافی
بیشتر از دو اسم به کار رفته باشد
مثل ترکیب ( نگاهِ معلمِ کلاس )
در این حالت اسم اول( نگاه) با علامت کسره
مضاف و اسم دوم (معلم )مضاف الیه آن به حساب می آید درعین حال اسم دوم مضاف است برای اسم سوم .
و اسم سوم هم مضاف الیه اسم دوم .
در مثال بالا .
(نگاه )مضاف است ... و معلم مضاف الیه
از سوی دیگر (معلم) مضاف هم هست و ( کلاس ) مضاف الیه آن .
در شعر جناب عزیزیان
نمونه هایی از ترکیب اضافه دو اسمی و سه اسمی را مطالعه میکنیم
شرابِ غزل
در این ترکیب اضافی
(شراب )با حرکت کسره مضاف است
و (غزل) مضاف الیه آن ...
حراجِ عمرِ گرامی
در این ترکیب سه اسمی
(حراج) با علامت کسره مضاف
(عمر ) مضاف الیه در عین حال مضاف
( گرامی) مضاف الیه برای اسم قبلی خود
خواهد بود
موفق و موید باشید .