سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        سون ساتیش (ترکی)

        شعری از

        بردیا امین افشار

        از دفتر گل سنگ نوع شعر دوبیتی

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۳۳ شماره ثبت ۱۱۹۸۰۱
          بازدید : ۱۱۴۱   |    نظرات : ۲۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر بردیا امین افشار
        آخرین اشعار ناب بردیا امین افشار

        صدای ارسالی شاعر:
        بو بولوتلی گوی لردن
        دییردیم قورتولسا یاغیش
        چیخاجاخ آیدینلی گونش
        قورتولاجاخ یامان قیش
        کوره ییمی آپاریپ ساتدیم
        اولدی منه بو سون ساتیش
        سازاخ اسدی اولکه میزده
        سولدی آغاشلاردا ناریش
        ----
        در این آسمان ابری
        می گفتم اگر تمام شود باران
        درخواهد آمد خورشید روشن
        تمام خواهد شد زمستان
        پارویم را بردم و فروختم
        این برایم آخرین فروش شد
        بوران وزید در سرزمینمان
        خشک شد در شاخه ها گلهای نارنج
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۳۱
        خندانک خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۰۶
        سپاس از حضور و تشویقتون شاعر بانوی ارجمند خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۱۰
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و پر معنی است خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۴۲
        همواره قدردان محبتتان هستم استاد ، وجودتان انرژی بخش است . درود و سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۱۷
        خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۵
        خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۰۸
        متشکرم شاعر ارجمند ، لطفتون شاملم بوده است . درود و سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نیلوفر تیر
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۷
        چقدر زیبا بسیار زیبا بود خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۰۷
        محبت فرمودید شاعر بانوی گرامی . سبز و سربلند باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
        درود بر شما جناب افشار بزرگوار خندانک
        شعر زیبایی سرودید که برایم بسیار لذت‌بخش است 💐🌺
        تیک نقد را نزدید ولی جسارتا یک مورد را بیان میکنم
        شعری که سرودید هجایی است که ظاهراً شما هشت هجایی در وزن گرایلی سرودید
        مصاریع یک و چهار هفت هجایی در وزن بایاتی است
        ترتیب هجا را رعایت نکردید در وزن هشت هجایی می توان ۴_ ۴ یا ۵_۳ سرود که این قاعده باید در تمام مصاریع رعایت شود
        طبع و تخیل زیبایی دارید
        به مهر سرایید خندانک خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۱:۰۵
        استاد ارجمندم سپاس از مشارکتتون و متشکرم از نقد صحیح جنابعالی . فقط به استحضار می رسانم که این نقیصه با وزن هجایی به گمانم مرتفع شده است . در این خصوص نظر جنابعالی را به مقاله استاد امید طبیب زاده و مقالات مشابه آن جلب می نمایم . امید است حقیر را از نظرات خود بهره مند فرمائید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۸:۲۹
        درود مچدد بر شما جناب افشار خندانک
        بنده نظریات و مقالات دکنر طبیب زاده را جستجو کردم که به یک مورد در باره تحلیل اشعار یازده هجایی محلی شهرضایی بر خوردم که آنهم در مورد سنگین یا سبک بودن هجای پایانی بوده و این نوع اشعار فهلویات یا اشکانی هستند اگر شما مقاله ای خواندید بفرمایید تا ما هم بهره مند شویم خندانک سپاس
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۲۷
        با تشکر :
        وزن هجایی وزنی است که از تکرار منظم درنگ‌ها (یعنی مکث در پایان واژه) و نیز ایجاد پاره‌های مساوی و گاه نامساوی از حیث تعداد هجاها، پدید می‌آید. محل درنگ یا مکثِ پایان واژه به‌قدری در این وزن اهمیت دارد که می‌توان آن را مهم‌ترین عامل برای تعیین نوع وزن در این نوع اشعار دانست. کمّیتِ هجاها و نیز تکیۀ وزنی اهمیت چندانی در ساختار وزن هجایی ندارد و به همین دلیل این وزن دارای تفاوتی ماهوی با دو وزن اصلی شعر فارسی، یعنی وزن کمّی اشعار عروضی از یک سو، و وزن تکیه‌ای-هجاییِ شعرهای عامیانه از سوی دیگر است. وزن هجایی بیشتر خاص زبان‌های هجا-زمانی مانند زبان فرانسوی است که هجاهای آن دارای کمّیت‌های مساوی هستند، اما گاهی به‌علل تاریخی و فرهنگی نمونه‌هایی از آن در زبان‌هایی مانند فارسی نیز که دارای هجاهایی با کمّیت‌های گوناگون است مشاهده شده است. گرچه وزن هجایی از وزن‌های اصلی در زبان فارسی نیست، از قدیم تا به امروز اشعاری بدین وزن در زبان فارسی سروده شده است که در این مقاله به گردآوری و تحلیل آنها می‌پردازیم. در این مقاله پس از بحث مختصری دربارۀ رده‌شناسی وزن‌های گوناگون جهان، به معرفی و بررسی این وزن در فارسی می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که اولاً شاعران برای سرودن اشعاری به وزن هجایی در زبان فارسی، عمدتاً از هجاهای بلند (سنگین) استفاده می‌کنند، ثانیاً تمام مکث‌های موجود در این وزن از نوع درنگ است، یعنی مکثی که منطبق بر مرز پایان واژه یا گروه واجی است، و ثالثاً گرچه پایان هر پاره در این شعر با نوعی تکیه یا برجستگی همراه است، این تکیه نه از نوع تکیۀ واژگانی یا وزنی، بلکه از نوع تکیۀ زیروبمی است و دارای نقشی صرفاً ثانوی در ساختار اصلی وزن است. در این مقاله همچنین شیوه‌ای را برای طبقه‌بندی وزن‌های هجایی فارسی و نیز نمایش مختصات وزنی آنها عرضه داشته‌ایم.
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۲۸
        وزن هجایی (ایقاعی) در زبان فارسی
        امید طبیبزاده1(استادگروه زبانشناسی،پژوهشااه علوم انسانی و مطالعات فرهنای)
        تاریخ دریافت مقاله:09/04/1401، تاریخ پذیرش:20/06/1401، تاریخ انتشار:تابستان1401
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۱:۵۹
        درودی دوباره بر شما
        بردیا جان من هم همین مقاله را خواندم
        ولی دکتر طبیب زاده هیچ مجوزی مبنی بر استفاده از هجا های مختلف در یک شعر را نداده اند همانطور که می دانیم اساس شعر بر مبنای موسیقی آن است و استفاده در یک شعر هشت هجایی از هجا های دیگر به طور مثال در یک مصرع هفت هجا بیاوریم و در بقیه مصرع ها ۸ هجایی بیاوریم موسیقی آن به هم میریزد و از حالت شعر موزون در می آید حتی در یک شعر ۸ هجایی ترتیب هجا ها را باید رعایت کنیم یا تمام مصرع ها ۴۴ باشد یا ۵۳ باشد تا موسیقی شعر درست در بیاید
        سپاسگزارم
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۱۵
        همیشه سربلند وبرقرار باشید
        هزاران درود
        خندانک خندانک خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۵۹
        تشکر از بذل عنایتتون استاد ارجمندم . درود خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۶:۱۵
        دردو بر شما خندانک
        بسیار زیبا خندانک
        موفق باشید خندانک
        بردیا امین افشار
        بردیا امین افشار
        سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۰:۴۴
        بسیار تشکر از حضور سبزتون ، سربلند باشید و همواره درخشان در عرصه ادب و زندگی . درود خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۱۱
        درودبرشما دوبیتی زیبایی راقلم زديد احسن برشما لذت بردم احسن برشما پرمفهوم بود احسنت خداقوت عزیزدل ۰🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌺🌺🌺🌺
        🌼🌼🌼
        🏵🏵
        💐
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3