درود بر بانو کاسیانی فرهیخته
سپاس از حضور و نظر سبزتان
در این شعر، منظور رشته فلسفه در دانشگاه نیست بلکه مراد فلسفه زندگی است.
انتظار می رود زن ایرانی در اوج زیبایی و تدارک زیبایی! به جریان زندگی انسان بر روی زمین و مناسبات خودش با هر چه غیر خود (خدا، طبیعت، دیگر انسان ها) بیاندیشد، در مورد آن داستان، افسانه، مثل، شعر، حکایت، حدیث و قرآن بشنود یا بخواند و مفهوم زندگی را در حد خودش کشف کند. فرهنگ غنی ایرانی، غالبا زنان این حوزه تمدنی را به این سمت و سو، سوق داده است یعنی بتوانند بدون تحصیلات فلسفی، تکاپو و دستاورد فلسفی داشته باشند. به همین خاطر است که در طول تاریخ چند هزار ساله خود و در مقایسه با اقوام دیگر، مادرانی چنان باشکوه داریم.
اما در دهه های اخیر، نوعی «گسست فرهنگی» بین بسیاری از دختران ایرانی با این فرهنگ غنی رخ داده است و بیماری عالمگیر «سرگشتگی»، در کشور ما نیز ظهور یافته است. بحث در مورد چرایی و چگونگی این معضل، مجالی دیگر می خواهد.
در هر حال، به نظرات متفاوت شما و دوستان دیگر، احترام می گذارم و همیشه آماده شنیدن انتقاد و اصلاح دیدگاه هایم هستم.
خدای مهربان به اندیشه و قلم شما برکت دهد.
زیبا بود 👏🌺🌺