سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        سیاوش

        شعری از

        سیاوش آزاد

        از دفتر سیاوش نوع شعر چهار پاره

        ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۱ ۲۱:۰۵ شماره ثبت ۱۰۸۸۹۸
          بازدید : ۷۷۴   |    نظرات : ۶۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر سیاوش آزاد
        آخرین اشعار ناب سیاوش آزاد

        لجه ای در جنگ با هجو حدوث
        خون خورد از پیکر خاکی بحر
        چاله ای در چنگ چوگان چمن
        جرعه نوش هیکل خونین نهر
         
        آسمانی خفته در قوس صدف
        جمجمه ش را می جرد رنگ هبوط
        قهرمانی گم شد و آتشفشان
        می زند شعله به آبش در سقوط
         
        چک چک درد چکاوک در چکاد
        بر کویر دختر رنگین کمان
        شعله می رقصد به آهنگ وجود
        می رود مرد تباهی در کمان
         
        در زغال سرد هستی نیست نا
        استخوانش پوک شد در جوی مل
        سرکه زد نام شه خاکستری
        غنچه ی چه تیره چه چه زد به گل
         
        ای سیاوش نارها را بلع کن
        مار نابودی زده حلقه به حلق
        در سکوت تو نفس را نیست دم
        خط تیره سایه زد بر نام خلق
        ۱۴
        اشتراک گذاری این شعر
        ۴۴ شاعر این شعر را خوانده اند

        سیاوش آزاد

        ،

        محمد باقر انصاری دزفولی

        ،

        آرمین پرهیزکار

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        مهرداد عزیزیان بی تخلص

        ،

        محمد خوش بین

        ،

        نیاز ناطق

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        سعید صدقی

        ،

        مهدي حسنلو

        ،

        مهدیس رحمانی

        ،

        طوبی آهنگران

        ،

        رضا سعادت نژاد

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        حجت اله نخعی ریحانی

        ،

        امیرحسین مرتضائی(آفتاب بهار)

        ،

        روح اله سلیمی ناحیه

        ،

        محسن ابراهیمی اصل (غریب)

        ،

        المیرا قربانی

        ،

        احمدی زاده(ملحق)

        ،

        امين آزادبخت

        ،

        محمدعلی جعفریان(عاشق)

        ،

        مجیدنیکی سبکبار

        ،

        وجیهه رستگاری گل سرخ

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        حسین رضایی

        ،

        شاهین زراعتی رضایی

        ،

        بتول رجائی علیشاهدانی(صنم)

        ،

        فاطمه گودرزی

        ،

        سارا خوش روش

        ،

        فاطمه بهرامی

        ،

        الناز حاجیان (مهربانی)

        ،

        یلدا جاوید

        ،

        سودابه حسن پور(کرشمه)

        ،

        شیما جریده (شین بانو)

        ،

        سیدحسن خزایی

        ،

        امیر وحدتی یگانه

        ،

        حوریا.د (شاهزاده خانوم)

        ،

        سید علی کهنگی (واسع)

        ،

        حمید فیروزآباد

        ،

        نصرت اله صفی زاده

        نقدها و نظرات
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۲:۱۳
        درود بر شما
        زبان شعرتان برای این زمان نیست
        بنظرم بجای صور خیال و تصویر سازی و صنایع ادبی...
        بیشتر دنبال دستور زبان و گزینش کلمات هستید. مانور کلمات یا (سالاد واژه)
        به جز یک واج آرایی من چیز دیگری ندیدم
        البته این بحث سلیقه است، صراحت مرا ببخشید🙏
        قلمتان سبز
        موفق باشید و سرفراز خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۱۴
        سلام بر عزیز جان با تاملات عالمان بزرگ زمان امری نسبی است بازگشت به ماضی امری است که قیل و قال ها اندروست دو حال وجود دارد یا اثر فوق نور حرکت نموده و خویش را بدین عصر رسانده و یا شما فوق نور حرکت نمایید و خویش را به اثر رسانید من توانستم بیایم پس حرکت فوق نور میسر است کنون مجال شماست
        قطعات سالاد را کنار هم نهید ممکن است طعامی مطبوع ابتیاع گردد
        استاد همیشه استاد سعدی نیکنهاد فرمود
        و ما ابرئ نفسی و لا ازکیها
        که هر چه نقل کنند از بشر در امکان است

        کل غزل تبرکا و تیمما

        هزار سختی اگر بر من آید آسان است
        که دوستی و ارادت هزار چندان است

        سفر دراز نباشد به پای طالب دوست
        که خار دشت محبت گل است و ریحان است

        اگر تو جور کنی جور نیست تربیتست
        و گر تو داغ نهی داغ نیست درمان است

        نه آبروی که گر خون دل بخواهی ریخت
        مخالفت نکنم آن کنم که فرمان است

        ز عقل من عجب آید صوابگویان را
        که دل به دست تو دادن خلاف در جان است

        من از کنار تو دور اوفتاده‌ام نه عجب
        گرم قرار نباشد که داغ هجران است

        عجب در آن سر زلف معنبر مفتول
        که در کنار تو خسبد چرا پریشان است

        جماعتی که ندانند حظ روحانی
        تفاوتی که میان دواب و انسان است

        گمان برند که در باغ عشق سعدی را
        نظر به سیب زنخدان و نار پستان است

        مرا هرآینه خاموش بودن اولی‌تر
        که جهل پیش خردمند عذر نادان است

        و ما ابرئ نفسی و لا ازکیها
        که هر چه نقل کنند از بشر در امکان است
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        خندانک
        مهرداد عزیزیان
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۲:۵۰
        درود جناب آزاد
        چهارپاره ی زیباییست
        از نظر خوانش و وزن و ریتم زیبا و روان است
        از نظر شخصیت زبانی و درک مفهوم برای مخاطب ،قدری پیچیده است،
        البته بنده با زبان کهن مشکلی ندارم تا آنجایی که برای عموم مخاطبان نیاز به استفاده از فرهنگ لغت نباشد
        من خودم معنی برخی لغات را نمیدانستم
        ولی در کلیت بنظرم اثر زیباییست👏👏👏🌺🌺
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۲۳
        سلام بر مرد لطیف اندیش
        گرانقدرا در اثر متاخر خطواتی در صراط صعب گویی نهادید و حالی این وجیزه در انتظار نقد و نظرات فزون تری از جنابعالی است کنون که امکان کلام فراهم است شکر نعمت نهاده و جان سیاوش را از سخنان نیکومندتان لبریز نمایید
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۹:۵۶
        درود بزرگوار
        دلنشین و زیبا بود خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۲۰:۰۱
        سلام متشکر در سلامتی و شادمانی زنده باشید
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        خندانک
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴
        با سلام.
        لجه ای در جنگ با هجو حدوث
        خون خورد از پیکر خاکی بحر
        چاله ای در چنگ چوگان چمن
        جرعه نوش هیکل خونین نهر
        در این بند،با دو بیت متفاوت سروکار داریم.هرچند که شاعر سعی بر استفاده از واژگانی که رسالت دارند معانی عمیقی را به دوش بکشند داشته است،اما به نظر می رسد با بیت دوم توانسته است منظور خود را تا حدودی تمثیل طور،بیان کند.پیکر خاکی بحر،ترکیب جالبیست،به نظر می رسد پیکر خاکی بحر،همان ساحل باشد.اینکه از این پیکر خون خوردن،به معنی اینست که نمی توانسته یا نتوانسته به دریا یا همان بحر نزدیک شود و به همان آبی که در میان شنهای ساحل است و اندک هم می باشد بسنده کرده است.این در واقع برای مخاطب اینگونه القا می شود که نبرد بین دو حریف ضعیف و قوی اتفاق می افتد.حال اینکه این حریفان کیستند؟با توجه به مصرع نخست(واژه هجو)به نظر می رسد مقصود شاعر از یکی از حریفان هجو باشد.حال اینکه این هجو(که همه می دانیم چیست)(عامه اینکه مابین دو شاعر این اتفاق هجو حدوث می شود)اتفاق افتاده است و نه از جانب شاعر اینکه از جانبی دیگر،و حریف دیگر لجه است و خوب لجه حریفی قدر و بزرگ است.در مصرع دوم زادگاه لجه معلوم می شود و آنهم بحر است.و اتفاق میان این دو،فقط می انجامد به تنها نزدیک شدن هجو،به ساحل.چنانکه مولوی نازنین فرمودند گر بریزی بحر را در کوزه ای / چند گنجد؟ قسمت یک روزه ای.و از جانب شاعر مانند این بیت حریفش کار بیهوده ای دارد انجام می دهد.در واقع همان که پا را فراتر از حد خو نهاده است.در بیت دوم برای فهم بیشتر مخاطب تمثیل را ساده تر گنجانده است.با همه ی این تفاسیری که در بالا تشریح شد به نظر می رسد بیت دوم را تشریح کردن،اطناب است.فقط به ذکر یک نکته بسنده می کنم اینکه هیکل خونین نهر،در بازی چوگان که مختص شاهان است یک نوع جنگ محسوب می شود بین دو تیم هم رده،و هیچ وقت یک چاله در حدی نیست که بخواهد محسوب شود بلکه فقط نهایتش می تواند یک جرعه نوش باشد(تقابل جرعه و هیکل).(به معانی دیگر این بند که به فلسفه مربوط می شود ورود نمی کنم.هم طولانی می شود هم نوشتنش سخت.)
        آسمانی خفته در قوس صدف
        جمجمه ش را می جرد رنگ هبوط
        قهرمانی گم شد و آتشفشان
        می زند شعله به آبش در سقوط
        در بیت نخست،بازهم شاعر اصرار بر معانی فلسفی دارد.اینکه یک صدف کارش از کجا به کجا می رسد. (تا صدف قانع نشد،پر در نشد)و علتش دلیلیش را شاعر در نافرمانی می بیند .خاصه اینکه این حرص حریف و آزمندی اش،بی پایان است و او را به سقوط وا میدارد.شاعر اینگونه بیان می دارد به مخاطب که از دلایل شکست حریف مغلوب به حریف غالب،این داستان نافرمانیست.خاصه اینکه وقتی معانی ژرف گم می شوند.


        و بدین ترتیب داستان را شاعر ادامه می دهد.و من دوست دارم با گشودن پنجره های سبز،چه اینکه از جانب شاعر هم باشد،ادامه اش را به تماشا بنشینیم.

        و صد البته تا ببینیم نظر خود شاعر چه باشد.

        با سپاسمندی
        خندانک خندانک خندانک
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ۰۲:۱۲
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ۱۴:۳۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۳۶
        سلام بر امین دلها ببخشید شما و دوستان در دیر پاسخگویی تاملات شریفه ای در نقیصه کمینه داشتید و سپاسمندم
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۰۹:۳۱
        سلام شاعر گرامی
        مانندهمیشه زیبا سرودی بود
        همیشه دانا وتوانا باشید
        دستمریزاد
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۷:۵۷
        سلام متشکر زنده باشید
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        خندانک
        آرمان پرناک
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۰۹:۵۹
        آسمانی خفته در قوس صدف
        جمجمه ش را می جرد رنگ هبوط
        قهرمانی گم شد و آتشفشان
        می زند شعله به آبش در سقوط

        درود بر جناب آزاد عزیز
        بالاخره چشممان به جمالش روشن شد. چهارپاره بسیار زیبا و البته سنگینی سرودید. پر از آرایه و تصویر زیبا. بندی ازین اثر انتخاب کردم که بیشتر چشمم را گرفت و خیلی زیبا بود. فعلا باید کندوکاو کرد، با یک دور نمی شود
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۰۱
        سلام نظر را آرام بنگارم تا خللی اندر کندوکاو فراهم نیاید و پس از درنگی خدا را چه دیدی شاهد پنجره ای سبز از آرمان مهربان باشم
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        خندانک
        آرمین پرهیزکار
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۲۰:۳۰
        درود جناب آزاد عزیز
        اثر زیبا و پیچیده ای بود
        نیاز به تفکر و تاملاتی چند دارد تا کاملا دریابمش
        قلمتان مانا خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۲۲:۵۵
        سلام بر ادیب برومند
        متشکر امید که مرا از نتایج تاملات شریف محروم نفرمایید
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۹
        خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۵۰
        سلام متشکر زنده باشید
        آرمان پرناک
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۹:۰۴
        تو را دوست دارم
        و این دوست داشتن،
        حقیقتی است که مرا به زندگی دلبسته می‌کند.
        همه‌ شادی‌هایم در یک لبخند تو خلاصه می‌شود
        و کافی است که تو قیافه ناشادی بگیری تا من
        همه‌ شادی‌ها و خوش‌بختی‌های دنیا را
        در خطوط درهم فشرده‌ آن،
        چهره‌ای که خدا می‌داند چقدر دوستش می‌دارم، گم کنم

        #شاملو

        تقدیم به جناب آزاد خندانک

        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۲۰:۴۵
        سلام سپاس از نظر لطفی که به ذره دارید
        بهترین ها تقدیمتان
        ارسال پاسخ
        امیرحسین مرتضائی(آفتاب بهار)
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۲۳:۵۳
        بسیار زیبا بود جناب آزاد دقیقا مثل همیشه عالیی و بر دل نشین
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ۰۰:۲۳
        سلام ممنونم وجودتان پاینده باد
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ۲۳:۱۳
        درود بر شما استاد ازاد
        عالی و قابل تامل
        در واقع بسیار زیبا کار کرید
        دست مریزاد ⁦👏🏼⁩⁦👏🏼⁩⁦👏🏼⁩🌺🌺🌺🍀
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۶
        سلام ممنونم
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ۲۳:۱۶
        درود استاد ازاد
        بسیار زیبا و قابل تامل
        دست مریزاد ⁦👏🏼⁩⁦👏🏼⁩🌺🌺🌺🌺🍀🍀🌺
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۶
        سلام تشکر
        ارسال پاسخ
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۰۰:۱۵
        درود جناب آزاد خندانک خندانک
        چهارپاره ای خوش آهنگ بود خندانک خندانک
        والبته چقدر سنگین بود برایم شعر خندانک
        موفق باشید خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۵
        سلام متشکر گویند با آثار سنگین کلنجار روید تا سبکان برایتان سهل گردد گرچه ضعیفه احقر را در پیش سترگان وزنی نیست
        ارسال پاسخ
        المیرا قربانی
        چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۰۰:۲۰
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۲
        سلام تشکر روح پدر شاد باد
        ارسال پاسخ
        محمدعلی جعفریان(عاشق)
        چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ۱۰:۳۳
        سلام

        سپاس از تبریک سال نو
        توفیقی بود برای مطالعه این پارپاره

        ببخشید چون خصوصی من بسته است اینجا پاسخ محبت شمارا دادم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۱
        سلام متشکرم در سلامتی زنده باشید
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ۱۷:۴۷
        سلام سیاوش جان
        وقت بخیر
        نقد زیبای امین را خواندم
        و نظرات دیگر دوستان را
        و کاملن با نظر امیر حسین موافقم به نظرم برادر به نور و سرعت نور و خود نور نیاز مندیم اونهم بعید بشه جهان شما را درکش کرد
        البته جدا از شوخی، زبان اثر واقعا باید براش یه فکر اساسی بکنی

        چک چک درد چکاوک در چکاد
        بر کویر دختر رنگین کمان
        شعله می رقصد به آهنگ وجود
        می رود مرد تباهی در کمان

        حیف این جهان شعری تو دور از دسترس علاقمندان این روز گار باشه
        تقدیم شما خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۴۳
        سلام بر گرانقدر حسنلو
        برخی در فلسفه غرب روان نگارند و برخی چون هایدگر سترگ سخت نگار و لیک گویا فلسفه را از محضر هایدگاران بایست فراگرفت
        بله زبان مشکل اساسی آثار کمین ارج است و ندانم مشکلست یا حسن چه توان کرد جز شکر
        متشکر
        ارسال پاسخ
        حسین رضایی
        سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶
        سلام دوست گرامی زیبا بود خواندم و لذت بردم از خواندنش 🌹🌹🌹🌹🌹ایام به کام
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۰
        سلام متشکر موفق باشید
        ارسال پاسخ
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ۱۴:۳۴
        درود و عرض ادب و ارادت استاد بزرگوار
        زیبا بود و درخور تامل
        دروودتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۰
        سلام متشکر لطف نمودید
        ارسال پاسخ
        سارا خوش روش
        شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ۰۲:۰۴
        درود استاد آزاد گرانقدر
        من سرودن شعر به زبان کهن را بسیار دوست دارم و از خواندن اینچنین اشعاری بسیار لذت میبرم البته تا جائیکه در حد اطلاعات و سواد بنده باشد
        یکی از مشکلاتم از ابتدا انتقاد بر این مسئله بود که چرا به زبان کهن مینویسم و از الفاظ قدیمی استفاده میکنم، به گونه ای که باعث سرگردانی من شد و خط فکری من دچار دوگانگی شد
        ولی امروز از محضر شما درس بزرگی آموختم و ازخودم پرسیدم چرا نباید به زبانی که دوست میدارم بنویسم، چرا باید مسئول انتقال مفاهیم ، بنا به میل مخاطب باشم
        کسی که شعری را بپسندد قطعا به دنبال تفسیر و تحلیل شعر خواهد بود ،همانگونه که امروز اشعار شعرای صاحب نام وبزرگ ،توسط اساتید مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و در پاره ای اوقات عقل از درک مفاهیم آن اشعار قاصر است
        آیا این پیچیدگیهای موجود در اشعار، چیزی از ارزش آن می کاهد ؟
        آیا با پرهیز از استفاده از کلمات کهن منجر به مهجور شدن این کلمات و به مرور زمان منسوخ شدن آنها نخواهیم شد؟
        در حالیکه با داشتن چنین لغاتی میتوانیم دایره واژگان گسترده تری در اختیار داشته باشیم
        امروز متوجه شدم ،زبانی را که دوست میدارید و احساستان از آنجا تراوش میکند را با قدرت می‌نگارید و به حقانیت کار خود ایمان دارید و این احساس قدرت و توانایی در آثارتان کاملا مشهود است و چه ایرادی دارد شاعری که توانایی آن را دارد حافظ یا مولانای زمان ما باشد
        به نظر شخص بنده هر زبانی از شعر مخاطب خاص خود را می یابد، کار شاعر سرودن است و این مخاطب است که وظیفه درک مطلب و برداشت از مفاهیم را دارد، همانطور که امروز من درفرهنگ لغت به دنبال معنای برخی واژگان از شعر شما بودم،
        من از پیچیده نویسی در سرودن شعر اجتناب میکنم ولی چه مشکلی دارد شاعری علاقمند به پیچیده نویسی باشد که قطعا مخاطبین ویژهٔ خودش را خواهد داشت
        و مطمئنأ هر مخاطب، قالب و قاعده شعری مطابق با سلیقه و درک خود را برمی گزیند و می خواند
        من اگر شعری را نمی‌پسندم یا اشعار پیچیده و سنگین شاعرانی چون شما یا استاد سلیمی را نتوانم درک کنم، اشکال از من است نه شاعر بزرگوار
        چرا ازشاعر درخواست کنم که سبک گویش خود را تغییر دهد ، بهتر نیست در باب موضوعیت شعر تحقیق و تفحصی انجام دهم، اطلاعاتم را افزایش دهم یا حداقل شعری باب سلیقه و درک خودم بخوانم و این دست اشعار را برای دوستداران این سبک بگذارم؟

        با احترام فراوان به تمامی اعضای محترم سایت و فرهیختگان ادیب و پوزش فراوان بابت زیاده گویی
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۴۹
        سلام
        درود بر متن عالمانه ای که نگاشتید و همگان را مستفیض فرمودید البته گاه مشکل از شاعر نیز تواند باشد اگر از زبان استفاده نادرست نماید ولی معتقدم نبایست شاعر را از کهن سرایی منع نمود بل اگر در کهن سرایی قواعد را نیک استعمال ننمود متذکرش شویم سپاس
        ارسال پاسخ
        سارا خوش روش
        سارا خوش روش
        چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۵۵
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین رضایی
        يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۳۵
        سلام و درود خندانک خندانک موفق باشید پیشاپیش عیدتان مبارک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۲۹
        سلام متشکر عید فطر مبارک باد
        ارسال پاسخ
        شیما جریده
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۱۳
        درود بر جناب آزاد عزیز
        غیبتتان در سایت کاملا مشخص بود
        راستش شعر بسیار سنگین است و درکش سخت
        البته برای من
        تقدیم شما 🌹
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۷
        سلام متشکر زنده باشید سپاس از حضورتان
        ارسال پاسخ
        سیدحسن خزایی
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۰۷
        سلام جناب آزاد چهارپاره‌ی زیبایی بود و بیشتر از هرچیزی واج آرایی و بازی با واژگان آن برایم جالب بود یه لایک بخاطر چینش قشنگ واژه‌ها خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۸
        سلام درود بر سید گرانقدر سرفراز باشید
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۴۰
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۸
        سلام متعالی باشید
        ارسال پاسخ
        امیر وحدتی        یگانه
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۲۱
        درودها جناب سیاوش آزاد.
        آفرین بر این اثر موزون و
        ثقیلتان. البته برای درک بیشتر
        این اثر حقیر باید بیشتر و بیشتر
        بخوانم
        خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۹
        سلام بر جناب یگانه سپاس از حضورتان در پناه حق باشید
        ارسال پاسخ
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۵:۴۹
        سلام ‌‌و درود
        بسیار زیبا و انگیزشی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۲۷
        سلام مفتخرم به نزول اجلال اجله و بیش بادیشان را به درگاه یزدان نیایش کنم
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
        خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0